Asus använder flytande metall i 2020 års bärbara speldatorer

Permalänk
Medlem

Coolt, blir spännande att se om dom får till det. Helt klart ett steg i rätt riktning, LM + 4900HS, perfekt!

Permalänk
Medlem

@Returtony:
@Zippeer: Samma här, att byta ut den vanliga kylpastan från värmespridaren mot LM gör ingen större skillnad, men om man Deliddar och byter ut kylpastan som är mellan värmespridaren och chippet mot LM så gör det enorm skillnad.

Min i7-7700k gick ner 20c, sen kör jag vanlig kylpasta mellan värmespridaren och CPU-kylaren om jag inte missminner :).
Gick för 75 grader ingame till ~55 grader, ibland lägre, ibland lite högre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är "flytande metall" gjort av? Inte kvicksilver gissar jag i det här fallet. Legering av gallium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Gick ner ca 20c när jag bytte till LM vid delid

Gick också ner ca 20c med delidd på 8700k, så det kan mycket väl stämma det Asus påstår. Men som vanligt så kommer det säkert recensioner lite längre fram när dom första moderskeppen lanseras skarpt så är man tveksam kan man vänta ett litet tag.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Kommer inte datorn fortfarande låta som en dammsugare vid spel med en så liten och vek kylare som de använder?

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Kommer inte datorn fortfarande låta som en dammsugare vid spel med en så liten och vek kylare som de använder?

Precis, kyllösningen måste klara skyffla ut värmen annars fördröjer det bara uppvärmningen av processorn en stund vilket nog kan resultera i att man får fläktar som går högre rpm om den ska klara det.

Permalänk

Med tanke på att det är Asus så skulle jag inte bli förvånad om det var en aluminiumkylare som dom använder. Lär bli en liten överraskning när flänsen kommer ut som smulor från utblåset. Hoppas jag har fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Med tanke på att det är Asus så skulle jag inte bli förvånad om det var en aluminiumkylare som dom använder. Lär bli en liten överraskning när flänsen kommer ut som smulor från utblåset. Hoppas jag har fel.

På en laptop är det väldigt ovanligt att flänsen ens har kontakt med GPU/CPU utan det sitter värmeledningsrör emellan.
På min ASUS Tuf laptop så har jag kört Flytande metall i några månader utan problem. Där var det koppar som hade kontakt med både GPU och CPU. Och Tuf serien är väl en billigare variant av ROG eller har jag fel där?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vad är "flytande metall" gjort av? Inte kvicksilver gissar jag i det här fallet. Legering av gallium?

Kopparpasta från biltema.
😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vad är "flytande metall" gjort av? Inte kvicksilver gissar jag i det här fallet. Legering av gallium?

Det är alldeles säkert någon galliumlegering, ja. Förmodligen Galinstan eller någon variant på det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Vad gäller problemet med kortslutning om det läcker så borde man ju kunna "måla" över elektroniken närmast runt om med lämplig ickeledande färg efter färdig lödning. Typ nån genomskinlig lack. Då borde man ju kunna använda processen även på AMD. Gissar att det är detta de menar med att de testar lösningar. Kan man komplettera lackningen med en tättslutande "muff" som trycks på plats utanför cpu'n så är men ju helt säkrad mot läckage.

Du menar sådan lack man täcker "alla" PCB'er med, och ibland doppar hela kretskort i när man vill skydda dom mot vätskor/kondens?
https://en.wikipedia.org/wiki/Conformal_coating

Permalänk
Medlem

Synd att det inte, vad jag vet, finns nån anordning för stationär dator som skulle göra det väldigt säkert att använda flytande metall för kylning.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du menar sådan lack man täcker "alla" PCB'er med, och ibland doppar hela kretskort i när man vill skydda dom mot vätskor/kondens?
https://en.wikipedia.org/wiki/Conformal_coating

Pillar själv inte med flytande metal men använder Confromal Coating till kretskort vid reparationer.
Gjorde en Amiga 500 häromdagen till en person.
Den hade batteri läckage så var rengöring och översyn av landningsbanor, förtenning och sedan conformal coating för att hålla angrepp borta då det förseglar ytan.

Finns ju olika sorter, en del blir hårda och är färgade tex gröna. Var det jag skulle köpt egentligen för att göra trace repairs, smidigt att nästa ner kablar med när man löder så dom inte lossnar.

Dock blev det en transparent siliconliknande Conformal Coating jag fick fatt på, härdas med UV penna.
Fungerar bra till att täcka över saker med.

Finns i alla former som sagt, på sprejburk, spruta, flaska, med nål, pensel och liknande men det dom flesta har gemenast är att dom härdas med UV penna.

Vet inte varför diverse tech sidor envisas med nagellack, har aldrig sett någon pröva Conformal Coating men det bör ju fungera bäst då det ska motsvara övre skicktet på ett kretskort ändå, men som sagt finns olika conformal coatings.

Conformal Coatings jobb är ju att hålla vätskor, fukt och gaser som kan angripa underliggande material.

Då det härdas med UV penna tar det sekunder att härda så rätt smidigt för arbetstempot.

Köpte mitt på ebay, kommer i svarta påsar, som sagt UV reaktivt så härdar full efter 2 timmar i soljus eller på ett tiotal sekunder under UV penna.

Denna är i princip transparent som vatten och högblank tills man torkar av den med alkohol.

Då den är UV reaktiv så syns den bättre på kort med UV ljus.

Är någon intresserad av att pröva den för sina flytande metall behov så finns den här.

https://www.ebay.co.uk/itm/123715526674

Louis Rossmann använder en grön variant som verkar bli hård, en form av solder mask så tål temperaturer bättre, mer lämplig för att fästa kablar och sånt men är man mer intresserad av dom egenskaperna där mer mekanisk tålighet och temperatur krävs så tippar jag på att den är en god kandidat.
Finns här i hans butik.

https://store.rossmanngroup.com/index.php/ab13-uvh900-10ml.ht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du menar sådan lack man täcker "alla" PCB'er med, och ibland doppar hela kretskort i när man vill skydda dom mot vätskor/kondens?
https://en.wikipedia.org/wiki/Conformal_coating

Jag har ingen färdig lösning för vad det ska vara, men ickeledande, men värmeledande kan väl vara bra. Kan ju inte vara rocket science detta...

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Pillar själv inte med flytande metal men använder Confromal Coating till kretskort vid reparationer.
Gjorde en Amiga 500 häromdagen till en person.
Den hade batteri läckage så var rengöring och översyn av landningsbanor, förtenning och sedan conformal coating för att hålla angrepp borta då det förseglar ytan.

Finns ju olika sorter, en del blir hårda och är färgade tex gröna. Var det jag skulle köpt egentligen för att göra trace repairs, smidigt att nästa ner kablar med när man löder så dom inte lossnar.

Dock blev det en transparent siliconliknande Conformal Coating jag fick fatt på, härdas med UV penna.
Fungerar bra till att täcka över saker med.

Finns i alla former som sagt, på sprejburk, spruta, flaska, med nål, pensel och liknande men det dom flesta har gemenast är att dom härdas med UV penna.

Vet inte varför diverse tech sidor envisas med nagellack, har aldrig sett någon pröva Conformal Coating men det bör ju fungera bäst då det ska motsvara övre skicktet på ett kretskort ändå, men som sagt finns olika conformal coatings.

Conformal Coatings jobb är ju att hålla vätskor, fukt och gaser som kan angripa underliggande material.

Då det härdas med UV penna tar det sekunder att härda så rätt smidigt för arbetstempot.

http://i.imgur.com/Qrf02hxl.jpg
Köpte mitt på ebay, kommer i svarta påsar, som sagt UV reaktivt så härdar full efter 2 timmar i soljus eller på ett tiotal sekunder under UV penna.

http://i.imgur.com/XqMIbkXl.jpg
Denna är i princip transparent som vatten och högblank tills man torkar av den med alkohol.

http://i.imgur.com/YX9psgGl.jpg
Då den är UV reaktiv så syns den bättre på kort med UV ljus.

Är någon intresserad av att pröva den för sina flytande metall behov så finns den här.

https://www.ebay.co.uk/itm/123715526674

Louis Rossmann använder en grön variant som verkar bli hård, en form av solder mask så tål temperaturer bättre, mer lämplig för att nästa kablar och sånt men är man mer intresserad av dom egenskaperna där mer mekanisk tålighet och temperatur krävs så tippar jag på att den är en god kandidat.
Finns här i hans butik.

https://store.rossmanngroup.com/index.php/ab13-uvh900-10ml.ht...

Conformal coating är inte ett speciellt material, utan bara vad man säger när man täcker in något på tex ett kretskort. Så om man använder nagellack så är det en sorts conformal coating och tex silikon är en annan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Conformal coating är inte ett speciellt material, utan bara vad man säger när man täcker in något på tex ett kretskort. Så om man använder nagellack så är det en sorts conformal coating och tex silikon är en annan.

Sant och lite det jag sa med när det finns olika sorter men nagellack är inte till för kretskort och det är deustom en produkt som ej är tänkt att vara permanent.

Det heter ju nagel lack inte pcb lack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

Synd att det inte, vad jag vet, finns nån anordning för stationär dator som skulle göra det väldigt säkert att använda flytande metall för kylning.

Det är ganska säkert eftersom det inte rinner om man rengör kylaren+cpuns yta.

Finns häftmassa/butyltejp eller liknande du kan använda runt antar jag om du är riktigt rädd för att något ska hända.