Bygga ihop en gamingdator. Budget 17 000kr

Permalänk
Medlem

Bygga ihop en gamingdator. Budget 17 000kr

Hej! Jag hade tänkt bygga min första speldator. Har inte så bra koll, skulle gärna vilja ha lite råd kring detta.

Har gjort ett tappert försök gällande att få ihop det jag tror är bra. Men har som sagt ingen vidare koll runt detta.
Spelar för det mesta bara WoW men vill ändå kunna spela andra spel som CSGO, GTA 5 eller nyare spel några år framöver iallafall.
Budgeten är på 17 000

Det jag har fått ihop hittills:
https://www.inet.se/datorbygge/b1145507/datorbygge

Hur verkar detta?
Finns det bättre/billigare alternativ än vad jag har hittat?
Är det värt 800 kr att låta dem bygga ihop datorn?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd:

Okej tack, ska ändra detta! Tycker du att köpet ser bra ut i övrigt? Sen undrar jag om det är hyfsat enkelt att bygga ihop datorn eller är det värt 800kr för att de ska fixa det?

Permalänk
Medlem

@ludde-é:

Med din budget och om du vill spela nya spel några år framöver så kan du välja en 3700X
https://www.inet.se/produkt/5301791/amd-ryzen-7-3700x-3-6-ghz...

Det följer med en ok processorkylare till Ryzen.

Det följer med tre fläktar i chassit som du har valt. Behövs det verkligen en till?

I den prisklassen är AMDs grafikkort mer prisvärda https://www.inet.se/produkt/5410356/gigabyte-radeon-rx-5700-x...

Bygga är inget problem om du följer instruktionen noga: https://www.sweclockers.com/guider

Finns billig windowsnyckel att köpa på ebay m.fl.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

@ludde-é: Vad har du annars som är viktigt för dig med dator? RGB? Storlek? Ljudvolym?

Är datorn du har idag helt okej, eller är du i behov av att uppgradera precis just nu?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

AMD Ryzen 5 3600 är den bästa budget CPUn. 6C/12T. Överklockningsbar.

AMD Ryzen 5 3600

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots, USB 3.1 Gen2 Type C.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4
Skrivet av ludde-é:

Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB WINDFORCE 2X
Finns det bättre/billigare alternativ än vad jag har hittat?

AMD Radeon RX 5700 XT har nästan samma prestanda till ett mycket lägre pris.

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

XFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB hade hemsk kylare, men den skall vara fixad. Dessutom skickar XFX ut en kostnadsfri THICC III kylare till alla de som får den gamla THICK II kylaren. Så det är väldigt prisvärt, speciellt om man mot förmodan får den gamla kylaren och känner sig bekväm med att byta kylare själv. Får man den gamla kylaren men inte känner sig bekväm med att byta är det bara att skicka tillbaka det.

XFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC
Skrivet av ludde-é:

MSI B450 TOMAHAWK MAX
Finns det bättre/billigare alternativ än vad jag har hittat?

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX är mer prisvärda alternativ.

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX
Skrivet av ludde-é:

HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL15 Fury
Finns det bättre/billigare alternativ än vad jag har hittat?

3200MHz eller 3600MHz ger bättre prestanda till samma pris.

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed
Skrivet av ludde-é:

be quiet! Pure Power 11 600W CM
Finns det bättre/billigare alternativ än vad jag har hittat?

Kolla på Seasonic Focus GX som är semi passiv, modulär och har dubbelt så lång garanti (10 år) för samma pris.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/MjejC skillnaden med detta bygge gemtemot andra här är att jag kört mer premium produkter och rum till overclock. (Folk har haft problem med coilwhine med denna model av gpu men själv inget problem på min 2070s) Om du känner att datorn är för blank för priset kan jag försöka lite hårdare och göra ett rgb bygge.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Körsbärskornell: Varför satsa på överklockning när Zen 2 inte överklockar särskilt bra?
Varför X570 om man inte väljer PCIe 4.0 SSD?
Varför 300 kronor extra för att gå från CL17 till CL16?
Varför AIO är NH-D15 kyler nästan lika bra för nästan halva priset?

Luftkylning ger mer kylning per krona, är tystare eftersom man inte har någon pump som låter, är mer pålitligt eftersom den kan kyla även om en fläkt går sönder medan en trasig pump leder till en överhettad dator, har en längre livslängd och du slipper läckor.
Mer kan du se i dessa videos:

Air VS AIO

Du bara slösar pengar på saker man inte märker någon skillnad på.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Vad du än gör så köp inte ett AMD grafikkort från RX 5000 serien, bara trubbel. Förstår mig inte på hur folk kan rekommendera detta?

@Eric_Hjalmarsson

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Ryzer: Varför inte? SweClockers rekomenderade RX 5700 XT i sin vinterdator....

AMD har nyligen har fixat de flesta av problemen med sina drivrutiner.
Nvidia hade också enorma problem med drivrutiner när de lanserade RTX 2000 serien med grafikartefakter som gjorde spelen ospelbara, fläktar som var fast på 100% fläkthasighet bara för att nämna två utan att gå in på Ray Tracing. Precis som hos AMD är de drivrutinsproblemen fixade nu, men problemen Nvidia hade brukar inte användas för att argumentera emot RTX 2000 serien. Därför tycker jag inte att problemen AMD hade skall användas för att argumentera emot Radeon RX 5000 serien.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Ryzer: Varför inte? AMD har nyligen har fixat de flesta av problemen med sina drivrutiner.
Nvidia hade också enorma problem med drivrutiner när de lanserade RTX 2000 serien. Grafikartefakter som gjorde spelen ospelbara bland annat.

Fortfarande många som har problem, det är snart 1år sedan kortet släpptes, och dras fortfarande med massiva problem. (Stor varning)
Känner inte till de problem du nämner, döda kort ja absolut, sen att ett eller annat spel kan strula på någon enskild setup hör till.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Ryzer: En del har problem med RTX 2000 serien idag snart två år efter lansering också.

Min kompis hade de problemen på det kort han förbeställde och båda utbyteskorten han fick. Sen fixade det sig med en drivrutinsuppdatering ungefär en månad efter att korten kom till marknaden.

Men absolut, vill man vara Nvidia fanboy finns det ett okej alternativ i samma prisklass som XFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB men med mycket sämre prestanda....

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Ryzer: En del har problem med RTX 2000 serien idag snart två år efter lansering också.

Min kompis hade de problemen på det kort han förbeställde och båda utbyteskorten han fick. Sen fixade det sig med en drivrutinsuppdatering ungefär en månad efter att korten kom till marknaden.

Men absolut, vill man vara Nvidia fanboy finns det ett okej alternativ i samma prisklass men med mycket sämre prestanda....
https://komponentkoll.se/bild/AsnYs.png

Hellre några fps sämre men att inte behöva vara rädd för bluescreens eller att datorn dör!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Ryzer: Man behöver ju inte vara rädd för att datorn skall dö. För det kommer ju inte att hända.
Dör datorn får man en ny på garantin, för det skall inte hända.
Att spelet hänger sig, bluscreen eller i värsta fall att datorn stänger av sig är det värsta som kan hända.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|