Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lgr:

Jag har följt huvudtråden länge men jag tror inte jag sett ett enda inlägg om USB-minnen. Skulle gärna sätta något stort och relativt billigt sådant i min router så om någon har något tips tar jag tacksamt emot det!

Tyska Amazon brukar ha bra riktigt bra priser på USB-minnen så det kan löna sig att hålla koll där.
Om du inte vill låsa dig till en viss formfaktor kan du i stället köpa ett mikro-SD-kort och sätta det i en kortläsare av minityp (t.ex. https://www.amazon.de/dp/B07G5JV2B5/ref=psdc_1626220031_t2_B0....

Några tips:
Registrera dig, lägg till de varor du är intresserad av i en önskelista och skaffa Amazon-appen så får du automatiskt tips när dessa varor sänks i pris.
Frakten till Sverige är fri om du handlar för över 39 euro, så det brukar löna sig att även passa på och köpa lite annat.
Tänk på att alla varor som är märkta med ”Dispatched from and sold by Amazon.” eller ”Sold by [NN] and Fulfilled by Amazon.” ökar med fem procent i pris när du kommer till sista sidan för betalning eftersom du måste betala svensk moms enligt tvingande EU-regler.
Välj slutligen att betala i euro – aldrig i svenska kronor – eftersom Amazons egen valutaomräkning lägger till flera procent.

Permalänk
Medlem

Några andra tips är att dubbelkolla så att de som inte är "dispatched by Amazon" inte skickas från t.ex. Kina. Jag har varit tvungen att betala den där trevliga avgiften på 75 kronor en gång då jag själv naivt antog att allting skickades från Tyskland.

Eller... Två gånger har jag faktiskt fått betala den där avgiften, den andra gången skickades varan från Kina trots att det stod "sold by xx, dispatched by Amazon". Jag kontaktade Amazon angående det men de menade att det är säljarens ansvar (i min värld kan jag tycka att Amazon själva borde ha koll på vilka varor det ska stå "dispatched by Amazon", men men). De vidarebefordrade min klagan och önskemål om ersättning till butiken som i sin tur gav ett ickesvar på vad som, med vilja, eventuellt var engelska.

Jag orkade inte bråka mer så jag skickade ytterligare ett mail till Amazon där jag skrev företagets svar och nämnde att jag inte bryr mig mer men att de kanske borde ta en närmare titt. Jag kollade nyss varan och det står fortfarande "sold by blabla dispatched by Amazon"...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Några andra tips är att dubbelkolla så att de som inte är "dispatched by Amazon" inte skickas från t.ex. Kina. Jag har varit tvungen att betala den där trevliga avgiften på 75 kronor en gång då jag själv naivt antog att allting skickades från Tyskland.

Eller... Två gånger har jag faktiskt fått betala den där avgiften, den andra gången skickades varan från Kina trots att det stod "sold by xx, dispatched by Amazon". Jag kontaktade Amazon angående det men de menade att det är säljarens ansvar (i min värld kan jag tycka att Amazon själva borde ha koll på vilka varor det ska stå "dispatched by Amazon", men men). De vidarebefordrade min klagan och önskemål om ersättning till butiken som i sin tur gav ett ickesvar på vad som, med vilja, eventuellt var engelska.

Jag orkade inte bråka mer så jag skickade ytterligare ett mail till Amazon där jag skrev företagets svar och nämnde att jag inte bryr mig mer men att de kanske borde ta en närmare titt. Jag kollade nyss varan och det står fortfarande "sold by blabla dispatched by Amazon"...

Reklamera kortköpet när sådant händer. Då blir det fart på leverantören. Går snabbare (mindre än 10 min, förmodligen mindre än 5 minuter) än att kontakta Amazon. Får en leverantör för många sådana reklamationer på sig kan de tappa möjligheten till kortköp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Några andra tips är att dubbelkolla så att de som inte är "dispatched by Amazon" inte skickas från t.ex. Kina. Jag har varit tvungen att betala den där trevliga avgiften på 75 kronor en gång då jag själv naivt antog att allting skickades från Tyskland.

Eller... Två gånger har jag faktiskt fått betala den där avgiften, den andra gången skickades varan från Kina trots att det stod "sold by xx, dispatched by Amazon". Jag kontaktade Amazon angående det men de menade att det är säljarens ansvar (i min värld kan jag tycka att Amazon själva borde ha koll på vilka varor det ska stå "dispatched by Amazon", men men). De vidarebefordrade min klagan och önskemål om ersättning till butiken som i sin tur gav ett ickesvar på vad som, med vilja, eventuellt var engelska.

Jag orkade inte bråka mer så jag skickade ytterligare ett mail till Amazon där jag skrev företagets svar och nämnde att jag inte bryr mig mer men att de kanske borde ta en närmare titt. Jag kollade nyss varan och det står fortfarande "sold by blabla dispatched by Amazon"...

Det var något nytt för mig.
Har några fler här råkat ut för det?
Att vissa fristående säljare skickar från länder utanför EU (läs: Kina) är ju ganska uppenbart, framförallt riktigt billiga saker, men jag har aldrig hört om det för de saker Amazon själva skickar eller ”fullföljer”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Reklamera kortköpet när sådant händer. Då blir det fart på leverantören. Går snabbare (mindre än 10 min, förmodligen mindre än 5 minuter) än att kontakta Amazon. Får en leverantör för många sådana reklamationer på sig kan de tappa möjligheten till kortköp.

Nja, hade inte riktigt fungerat i det här fallet tror jag, det hade i alla fall inte känts rätt. Det stod mig ju fritt att betala de där 75 kronorna, jag hade kunnat låta bli och med några enkla knapptryck bett att få pengarna tillbaka för varan. Problemet var att jag behövde varan så snart som möjligt.

Skrivet av anon36896:

Det var något nytt för mig.
Har några fler här råkat ut för det?
Att vissa fristående säljare skickar från länder utanför EU (läs: Kina) är ju ganska uppenbart, framförallt riktigt billiga saker, men jag har aldrig hört om det för de saker Amazon själva skickar eller ”fullföljer”.

För att förtydliga så var det alltså inte Amazon som skickade varan, trots att det står att de gör det.

Om någon är intresserad så gäller det något så spännande som ~ståltråd https://www.amazon.de/dp/B07WYLNXMQ/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Samsung Galaxy Watch 46mm lTE (eSim) för 2390:- hos Tele2.

Mycket bra tips, tack!

Är detta modellen som lanserades 2018? Fortfarande något att ha år 2020 (med avseende på uppdateringar/OS, hårdvara jämfört med nyare modeller, sensorer m.m.)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

lägg till de varor du är intresserad av i en önskelista och skaffa Amazon-appen så får du automatiskt tips när dessa varor sänks i pris.

Testade men den är ju hopplös att söka i! Jag valde 64 GB och sorterat på pris. Då får jag först tusen träffar som där samma produkt finns i 1, 2, 4, 8 osv inkl 64 GB och där priset som det sorterades på gäller 1 GB. Helt värdelöst! Finns det något bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Stort tack för det här tipset!
Jag hade just börjat titta efter en sådan här för att ge mina gamla föräldrar tillsammans med en surfplatta.
Med det priset var det bara att slå till!

Ja,tack för denna!
Någon som fått sin med tanke på att leveransen utgår från Irland?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Darknez:

Ja,tack för denna!
Någon som fått sin med tanke på att leveransen utgår från Irland?

Någon expressfrakt kan man nog inte räkna med till det priset ...
Jag beställde min i förrgår (4/4) och i orderbekräftelsen stod det ”Leverans apr 17–22”.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lgr:

Testade men den är ju hopplös att söka i! Jag valde 64 GB och sorterat på pris. Då får jag först tusen träffar som där samma produkt finns i 1, 2, 4, 8 osv inkl 64 GB och där priset som det sorterades på gäller 1 GB. Helt värdelöst! Finns det något bättre?

Jag måste erkänna att jag efter många år fortfarande inte förstår mig på deras sökfunktion. Vad jag än söker efter visas andra saker och/eller storlekar ...
Ibland känns det som att Amazon även vill att man ska hitta andra saker, och det lyckas förvånansvärt ofta i mitt fall. Jag har hittat massor av billiga bra-att-ha-saker, till exempel till köket.

När det gäller produkter som finns i olika storlekar och även färger (till exempel USB-minnen eller kläder) brukar alla storlekar och färger vara samlade på en gemensam sida och jag har ofta fått intrycket att det är den variant som har bäst pris just nu som visas. Om du hittar ett minne du känner igen är det bara att klicka på sidan och se om det finns i den storlek du vill ha.
När du väl har hittat en produkt visar Amazon dessutom liknande produkter längre ner på sidan och jag brukar gå vidare därifrån. På sidan för nästa produkt visas fler liknande produkter och så vidare.

Jo, det finns en hel del att förbättra i deras sökfunktion ...

Förresten, det glömde jag att skriva i tipset: gör även en sökning på ”add-on items” så hittar du massor av billiga småsaker som kan vara bra att spara i inköpslistan om du behöver fylla ut upp till gränsen för fri frakt. Amazon brukar också ha väldigt bra extrapriser på många förbrukningsvaror, till exempel tandborsthuvuden och skärhuvuden till rakapparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Någon expressfrakt kan man nog inte räkna med till det priset ...
Jag beställde min i förrgår (4/4) och i orderbekräftelsen stod det ”Leverans apr 17–22”.

Det är sant! Tänkte bara så man inte åker på någon tullavgift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Darknez:

Det är sant! Tänkte bara så man inte åker på någon tullavgift

Det lär inte hända eftersom både Sverige och Irland är EU-länder.

Permalänk
Medlem

Endast befintliga kunder

Skrivet av Kent:

Samsung Galaxy Watch 46mm lTE (eSim) för 2390:- hos Tele2.

Andra kanske har koll på det men ovanstående erbjudande gäller tyvärr bara befintliga tele2-kunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zingono1:

Andra kanske har koll på det men ovanstående erbjudande gäller tyvärr bara befintliga tele2-kunder.

Märkligt, står ingenting om det på hemsidan med mindre att jag är blind... Valde du delbetalning eller "Betala direkt"? Ser ut som att man kan slutföra köpet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Märkligt, står ingenting om det på hemsidan med mindre att jag är blind... Valde du delbetalning eller "Betala direkt"? Ser ut som att man kan slutföra köpet.

Jag valde betala direkt, fick vad tele2 kallar felkod 201 Du är inte befintlig kund.

Jag ringde upp dom och sa precis som du att det inte går att läsa sig till någonstans att man måste vara befintlig kund. Jag kom tyvärr ingen vart med mina argument.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zingono1:

Jag valde betala direkt, fick vad tele2 kallar felkod 201 Du är inte befintlig kund.

Jag ringde upp dom och sa precis som du att det inte går att läsa sig till någonstans att man måste vara befintlig kund. Jag kom tyvärr ingen vart med mina argument.

Vad konstigt. La till infon i tipstråden, tack för påpekandet!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Någon expressfrakt kan man nog inte räkna med till det priset ...
Jag beställde min i förrgår (4/4) och i orderbekräftelsen stod det ”Leverans apr 17–22”.

Det kunde man, fick sms av DHL express nu, beställdes idag. Kommer imorgon.
Då tog jag den vanliga frakten vilket var planerad mellan datumen du nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har dom lagt till detta i efterhand?

Det där är ju bara vad som krävs för att kunna använda eSim funktionen. Inget villkor för att köpa klockan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Det kunde man, fick sms av DHL express nu, beställdes idag. Kommer imorgon.
Då tog jag den vanliga frakten vilket var planerad mellan datumen du nämnde.

Jag fick faktiskt ett mejl i eftermiddags om att den var skickad och tänkte inte mer på det eftersom samma leveranstid fortfarande var angiven.
Några timmar senare fick även jag ett SMS om att mitt paket också var var skickat med DHL Express och kommer i morgon.

Man kan varken klaga på priset eller leveranstiden!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Audeze Mobius Trådlös Gaming Heads koppar -Demo "tillgång 12st "
2649kr inkl frakt
https://www.komplett.se/product/1118498/demovaror/gaming/demo...

Audeze Mobius Trådlös Gaming Heads blå -Demo "tillgång 12st"
https://www.komplett.se/product/1118453/demovaror/gaming/demo...
2990kr inkl frakt

Närmast på Prisjakt: 4488kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4861149

Men snark jävla Komplett! Hade dessa funnits som alternativ förra veckan när de sålde HyperX Orbit S hade jag ju valt dessa istället trots demo.

Nåväl, nöjd med Orbit S men att få BT hade inte skadat, speciellt sett till priset. Definitivt ett fynd med @anon298854s inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingono1:

Andra kanske har koll på det men ovanstående erbjudande gäller tyvärr bara befintliga tele2-kunder.

Nån som är kund hos Comhem som kan ta del av erbjudandet? Undrar eftersom jag är kund hos Comhem, men inte Tele2

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag fick faktiskt ett mejl i eftermiddags om att den var skickad och tänkte inte mer på det eftersom samma leveranstid fortfarande var angiven.
Några timmar senare fick även jag ett SMS om att mitt paket också var var skickat med DHL Express och kommer i morgon.

Man kan varken klaga på priset eller leveranstiden!

Håller med. Fruktansvärt snabb frakt. Min kommer också idag. Hade räknat med flera veckor men fick en smärre positiv chock när det kom sms och mail igår. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Håller med. Fruktansvärt snabb frakt. Min kommer också idag. Hade räknat med flera veckor men fick en smärre positiv chock när det kom sms och mail igår. 😁

DHL Express är snabba som f*n, beställde ett armbandsur från Sydkorea på en fredag och fick den på måndagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

DHL Express är snabba som f*n, beställde ett armbandsur från Sydkorea på en fredag och fick den på måndagen.

Verkligen! Fick precis sms att jag kan hämta mitt paket. Jädrar vad bra jobbat av DHL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Höjer ditt erbjudande med flash-sale av den klassiska Wltoys 12428 från tomtops tyska lager för 638 kr
Andra av deras modell finns också på rea.

Snabbare - större - bättre (troligtvis)

https://www.tomtop.com/p-rm5683gr.html?currency=SEK&Warehouse...

Fick hem bilen idag. Riktigt skoj att få leka lite. Nu behöver jag bara hitta något enklare som barnen kan få köra. Den är lite för snabb för en tvååring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifeisgood:

Fick hem bilen idag. Riktigt skoj att få leka lite. Nu behöver jag bara hitta något enklare som barnen kan få köra. Den är lite för snabb för en tvååring.

Ingår det frakt eller? Försökt kolla på deras hemsida men hittar inget om shipping costs

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Ingår det frakt eller? Försökt kolla på deras hemsida men hittar inget om shipping costs

Kr87.83 to SwedenviaExpedited Shipping

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Moderator
Testpilot

#18370509

Supertips för en sådan som mig som är beordrad att sitta hemma.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC Black Demo 1 i lager 8553:-
https://www.proshop.se/Grafikkort/EVGA-GeForce-GTX-1080-Ti-SC...

Inte riktigt ett fynd eller?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Inte riktigt ett fynd eller?

Inte ens ett fynd för 3 år sen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2