Vinterdatorn 2019, Svart skärm sen omstart när jag startar spel.

Permalänk
Medlem

Vinterdatorn 2019, Svart skärm sen omstart när jag startar spel.

Hejsan,

Köpte Sweclockers vinterdator i mellandagarna, och har nu byggt ihop den, men när jag startar spel så blir skärmen svart och sen startar den om sig.
Startar jag Witcher 3 så händer det direkt likaså i Halo Masterchief Collection, kommer förbi menyer och allt men när jag ska spela så händer det.
Kan spela Astroneer utan bekymmer samt The outer Worlds.
Har kört Heaven GPU benchmark och det går hur fint som helst och tempen håller sig bra, har även kört Cinebench R20 och även det har funkat utmärkt utan omstart eller onormala temps
Jag har installerat om grafikkortsdrivrutiner (version 19.12.2) men ingen lycka, kikar jag i windows loggboken så visar den bara att datorn startats om felaktigt.
Så nu sitter jag här i långkalsonger uppgiven och halvt skallig och vänder mig till er.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Ryzen 5 3600 @stock
Processorkylare: Hyper 212
Moderkort: ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB)
Grafikkort: ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC
Hårddisk: Kingston A2000 1TB M.2 SSD
Nätaggregat:Corsair RM650x, 650W PSU

Tack på förhand // Macke

mera info
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Macke69:

Hejsan,

Köpte Sweclockers vinterdator i mellandagarna, och har nu byggt ihop den, men när jag startar spel så blir skärmen svart och sen startar den om sig.
Startar jag Witcher 3 så händer det direkt likaså i Halo Masterchief Collection, kommer förbi menyer och allt men när jag ska spela så händer det.
Kan spela Astroneer utan bekymmer samt The outer Worlds.
Har kört Heaven GPU benchmark och det går hur fint som helst och tempen håller sig bra, har även kört Cinebench R20 och även det har funkat utmärkt utan omstart eller onormala temps
Jag har installerat om grafikkortsdrivrutiner (version 19.12.2) men ingen lycka, kikar jag i windows loggboken så visar den bara att datorn startats om felaktigt.
Så nu sitter jag här i långkalsonger uppgiven och halvt skallig och vänder mig till er.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Ryzen 5 3600 @stock
Processorkylare: Hyper 212
Moderkort: ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB)
Grafikkort: ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC
Hårddisk: Kingston A2000 1TB M.2 SSD
Nätaggregat:Corsair RM650x, 650W PSU

Tack på förhand // Macke

Här är en checklista på saker att testa.

1. Uppdatera moderkortet till senaste BIOS-versionen.

2. Aktivera D.O.C.P. i BIOS för att få rätt inställningar till RAM-minnet. Ligger under fliken AI Tweaker/AI Overclock Tuner/D.O.C.P. Standard.

3. Installera senaste chipsetdrivrutinen från AMD.

4. Installera senaste grafikdrivrutinen från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Här är en checklista på saker att testa.

1. Uppdatera moderkortet till senaste BIOS-versionen.

2. Aktivera D.O.C.P. i BIOS för att få rätt inställningar till RAM-minnet. Ligger under fliken AI Tweaker/AI Overclock Tuner/D.O.C.P. Standard.

3. Installera senaste chipsetdrivrutinen från AMD.

4. Installera senaste grafikdrivrutinen från AMD.

Detta och uppdatera ethernet adaptrar och usb portar i enhetshanteraren
enhetshanteraren > uppdatera > sök automatiskt efter uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Här är en checklista på saker att testa.

1. Uppdatera moderkortet till senaste BIOS-versionen.

2. Aktivera D.O.C.P. i BIOS för att få rätt inställningar till RAM-minnet. Ligger under fliken AI Tweaker/AI Overclock Tuner/D.O.C.P. Standard.

3. Installera senaste chipsetdrivrutinen från AMD.

4. Installera senaste grafikdrivrutinen från AMD.

Oj, blev ärligt talat lite starstruck nu
Moderkortet är uppdaterat och D.O.C.P är aktiverat, dom senaste drivisarna är installerade också, gjorde direkt windows var installerat.
Sitter och lurar på om jag bara ska installera om Windows och hoppas på ett annorlunda resultat, har liksom inte nått annat att testa med känns det som.

Skrivet av Grabben3:

Detta och uppdatera ethernet adaptrar och usb portar i enhetshanteraren
enhetshanteraren > uppdatera > sök automatiskt efter uppdateringar

Allt va senaste drivrutinerna.

Tack för svaren!
Blåser datorn och installerar igen och ser om man kan motbevisa definitionen av idioti

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

Uppdatering: blåste hårddisken och installerade om allting, windows och senaste drivrutiner, uppdaterade windows och drog igång Witcher 3, så fort man kommer in i spelet så hänger det sig i ett par sekunder och sen blir skärmen svart därefter kommer det en omstart.
Står inget i loggboken om det förutom att datorn har startats om oväntat.
Alla temps är normala.

Kan det vara nått fel på nån komponent?
Tycker det känns mest som mjukvara dock

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Skrivet av Macke69:

Uppdatering: blåste hårddisken och installerade om allting, windows och senaste drivrutiner, uppdaterade windows och drog igång Witcher 3, så fort man kommer in i spelet så hänger det sig i ett par sekunder och sen blir skärmen svart därefter kommer det en omstart.
Står inget i loggboken om det förutom att datorn har startats om oväntat.
Alla temps är normala.

Kan det vara nått fel på nån komponent?
Tycker det känns mest som mjukvara dock

Allt jag kan tänka är att Witcher 3 drar mer än dom andra, kanske PSU:n som är lite svajig?
Varit med om att folk haft problem med vissa vägguttag, kanske kan vara värt att testa ett annat uttag i väggen.

Annars testa(Om du har) något likvärdigt tungt spel och se om samma händer, detta för att kolla om det är högload som gör att den stänger av.

Annars kan man ju köra Prime95 på blend, testar CPU och Ram minne, även kan du testa Furmark och see om något händer(Gpu).

Dubbelkolla alla kablar så att dom sitter i både moderkort/gpu och även i PSU:n om den är modulär.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att prova med ett annat grafikkort som ej är AMD 5x00-serien (från tex Nvidia) så hade jag gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Allt jag kan tänka är att Witcher 3 drar mer än dom andra, kanske PSU:n som är lite svajig?
Varit med om att folk haft problem med vissa vägguttag, kanske kan vara värt att testa ett annat uttag i väggen.

Annars testa(Om du har) något likvärdigt tungt spel och se om samma händer, detta för att kolla om det är högload som gör att den stänger av.

Annars kan man ju köra Prime95 på blend, testar CPU och Ram minne, även kan du testa Furmark och see om något händer(Gpu).

Dubbelkolla alla kablar så att dom sitter i både moderkort/gpu och även i PSU:n om den är modulär.

Köde på med Prime95 samt Furmark samtidigt, första gången så startade datorn om sig, men 3ggr efteråt så gick det fint, körde det i ungefär 10min.
Alla kablar sitter fint. Kan testa med GTAV eller nått imorrn.

Skrivet av mill:

Om du har möjlighet att prova med ett annat grafikkort som ej är AMD 5x00-serien (från tex Nvidia) så hade jag gjort det.
Skickades från m.sweclockers.com

Enda annat GPU jag har är ett gammalt GTX780 som sitter i gamla burken, kan testa det också imorrn, kanske även skifta PSU.

Tack för svaren och hjälpen!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

Låter som problem med mjukvaran men då borde du få ett felmeddelande. Använd ett program så som HWinfo och kolla värdena på 3.3V, 5V och 12V. Om värdena är mer än +-5% är det något fel på nätaggregatet.

Visar det inget konstigt kan du testa att byta plats på ram minnena. Testa att bara köra med ett ram minne åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben3:

Låter som problem med mjukvaran men då borde du få ett felmeddelande. Använd ett program så som HWinfo och kolla värdena på 3.3V, 5V och 12V. Om värdena är mer än +-5% är det något fel på nätaggregatet.

Visar det inget konstigt kan du testa att byta plats på ram minnena. Testa att bara köra med ett ram minne åt gången.

Är det denna du menar, isåfall är det ju lite lågt. Både furmark och prime95 körs.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

Ser ut som att ditt nätaggregat är deffekt! Reklamera det så fort du kan, ett defekt nätagg kan eventuellt steka ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben3:

Ser ut som att ditt nätaggregat är deffekt! Reklamera det så fort du kan, ett defekt nätagg kan eventuellt steka ditt moderkort.

Ryckte ur nätagget och satte i det från min gammeldator. ett likadant fast inte modulärt.
I stort sett samma värden på det :/
Och fortfarande samma problem

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

Testat med annat grafikkort än?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någonting verkar ju vara snett med ditt moderkort, antigen läser den fel värden eller så har den problem med att reglera strömmen. Kolla om det hamnat smuts i moderkortets ström kontakt och eventuellt blås lite med tryckluft.

Permalänk

Update: kolla nästa inlägg för bättre fix.

(TLDR prova Radeon grafikdrivisar 19.7.5. Finns på ASUS hemsida. AMDs "previous drivers"-lista går inte så långt bak men du får upp länk till AMD.com release notes om du googlar. Prova också att begränsa display Hz särskilt om du har 240Hz-skärm). Om det fortfarande inte funkar så har jag skrivit lite mer nedanför och det finns massor av forum threads på AMD och andra forum. Prova Nvidia-kort eller Radeon som inte är RX5700 om du kan. Kolla även mitt OBS där nere för bugg med svartskärm och fyra små beeps)

Jag har haft samma problem med vinterdatorn och jag spenderade en hel del tid på felsökning. Misstänkte själv nätagget ett tag, och jag har noga undersökt (och loggat) alla temperaturer med Radeon Adrenaline, Ryzen Master, GPU-Z etc, utan att hitta nåt ovanligt. Har inte gjort någon overclocking eller nåt sånt. Jag var nära att ta multimeter till nätagget, men det mesta pekar ändå på grafikkortet.

Efter att ha läst runt på nätet har jag sett att många andra personer har precis samma problem med RX5700-serien, både "vanliga" och RX5700XT. Det är fullt med trådar på AMDs forum, Guru3D, Google sök, osv. Det är rentav flera known issues på detta temat i senaste Radeon release notes (just nu 20.1.4). Om jag kör 3DMark så kan jag konsekvent krascha datorn helt efter 7-8 sekunder (när benchmarken kommer inomhus i museet massa ljuseffekter och sånt, datorn tvärdör). Stresstest på CPUn gör ingen skillnad. Att låta datorn stå och dra 98% GPU load och 130W GPU PWR i Apex Legends-menyn (krävande meny haha) gör ingen skillnad över tid. Kan bero på att det inte är nån fancy lighting i den scenen, jag har märkt att Apex brakar ihop ofta när man springer ut i ljus eller när det är massa reflections och sånt.

Jag har märkt att ju lägre Hz på skärmen desto mindre problem, utom i 3Dmark som dör oavsett. som värst kraschar datorn helt och startar om (antingen svart skärm och tvärdör, eller så fryser bilden och ljudet låter som en kraftig borr, BRRRRRR, nån sekund innan datorn dör, hade samma problem för längesen med Radeon HD6xxx), men om man begränsar antingen Hz eller kör mindre krävande spel så minskar problemen (tillfällig svart skärm, bilden tillbaka vid alt-tab, ljudet normalt).

Exempel: Vid 240Hz kraschar datorn i Apex Legends, vid 144Hz tillfällig svartskärm, vid 60 mer sällsynta problem. I spel som League of Legends får jag oftast bara tillfällig svartskärm. (OBS: Notera det finns en bug med Radeons/Adrenalines tangentbords-shortcuts som också kan ge tillfällig svartskärm. Om du un-bindar saker som anti-lag så börjar de plötsligt togglas varenda gång du trycker shift, ctrl eller alt. Du hör fyra små beeps, skärmen blinkar svart, eventuellt får du upp en grön FPS counter i hörnet. Bara låt bli bindsen eller binda till nåt nästan omöjligt om du vill slippa dem)

Jag kör senaste BIOS (3003), alla Windowsuppdateringar, senaste AMD Chipset, ljud/nätverk/etc-drivisar från ASUS hemsida. Jag har avaktiverat i stort sett allt inuti Radeon/Adrenaline, särskilt Enhanced Sync, och de andra vanliga bovarna som brukar nämnas även här på Sweclockers. Jag tvingar grafikkortet att köra PCIE 3.0 i BIOS. Jag är precis på gång nu med en helt fräsch Windows 10-installation och väger om jag ska prova igen med chipset-drivisarna från ASUS eller direkt från AMD (ASUS försöker installera massa bloat, finns en option i BIOS för att stänga av). Jag har kört grafikdrivisar i olika versioner från Radeon upp till 20.1.3, utan att få bort problemet, inklusive 19.12.2 (tidigaste Adrenalin 2020) och 19.12.1 (senaste Adrenaline 2019).

Det enda som har hjälpt ordentligt är att rulla tillbaka grafikdrivisarna till 19.7.5, senaste version på ASUS hemsida (fast jag körde från AMDs hemsida), och eventuellt begränsa skärm-Hz. Då kan jag plötsligt köra igenom hela 3DMark tester utan problem. Jag har fortfarande problem med 240Hz men jag kan åtminstone spela hjälpligt på 144Hz och vid 60 har jag i stort sett inga problem. Min felsökning fortsätter, men vill vi slippa detta helt så är det antingen att byta grafikkort eller att vänta på att AMD fixar sina known issues, de efterfrågar för närvarande mer feedback så det är tydligen klurigt med tanke på att detta pågått i ett halvår.

Edit 1: La till keybind-buggen i TLDR och ändrade "binda om" till "unbind". Edit 2: hänvisade till nästa inlägg
Permalänk

Kvällen efter att jag skrev en bok i förra inlägget så lyckades jag faktiskt fixa problemet!

Jag vet inte exakt vilken grej som var fixen, men efter att jag ominstallerat Windows och kört bara ASUS drivare för moderkortet (inkluderar grafikdrivare) samt en VBIOS update för grafikkortet, så har allting fungerat. 3DMark klarade sig galant, och att spela har fungerat i timmar utan minsta hicka ens på 240Hz och all grafik på ultra.

Har alltså från ASUS:

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/Hel...

BIOS ver. 3003

Chipset ver. 19.10.16 (OBS, viktigt att installera denna innan man installerar 1.7.29.0115, tryck på "show all" under Chipset för att se denna uppdatering) (grafikdrivare inkluderas, i just Radeon 19.10.16, men kan inte se nån Adrenalin-kontrollpanel)

Chipset 1.7.29.0115

LAN ver. 12.15.184.1

Audio ver. 6.0.1.8746

Och för grafikkortet:

https://www.asus.com/Graphics-Cards/DUAL-RX5700-O8G-EVO/HelpD...

Firmware: Ver. - från 2020/01/22 (en stabilitetsfix för VBIOS!)

(jag installerade inte Radeon 19.7.5 härifrån, chipset-drivisen längre upp verkar inkludera nyare version 19.10.16 utan kontrollpanel, och jag vågar inte röra något mer nu när det fungerar)

Ska fortsätta testa systemet i spel osv, men det ser väldigt bra ut såhär långt, inte sett minsta blinkning av svartskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnurrigaDatorer:

Kvällen efter att jag skrev en bok i förra inlägget så lyckades jag faktiskt fixa problemet!

Jag vet inte exakt vilken grej som var fixen, men efter att jag ominstallerat Windows och kört bara ASUS drivare för moderkortet (inkluderar grafikdrivare) samt en VBIOS update för grafikkortet, så har allting fungerat. 3DMark klarade sig galant, och att spela har fungerat i timmar utan minsta hicka ens på 240Hz och all grafik på ultra.

Har alltså från ASUS:

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/Hel...

BIOS ver. 3003

Chipset ver. 19.10.16 (OBS, viktigt att installera denna innan man installerar 1.7.29.0115, tryck på "show all" under Chipset för att se denna uppdatering) (grafikdrivare inkluderas, i just Radeon 19.10.16, men kan inte se nån Adrenalin-kontrollpanel)

Chipset 1.7.29.0115

LAN ver. 12.15.184.1

Audio ver. 6.0.1.8746

Och för grafikkortet:

https://www.asus.com/Graphics-Cards/DUAL-RX5700-O8G-EVO/HelpD...

Firmware: Ver. - från 2020/01/22 (en stabilitetsfix för VBIOS!)

(jag installerade inte Radeon 19.7.5 härifrån, chipset-drivisen längre upp verkar inkludera nyare version 19.10.16 utan kontrollpanel, och jag vågar inte röra något mer nu när det fungerar)

Ska fortsätta testa systemet i spel osv, men det ser väldigt bra ut såhär långt, inte sett minsta blinkning av svartskärm.

Så, nu är jag singel igen.

Bytte till mitt gamla GTX780 och allt funkade fint.
Moderkortet har bios ver. 3003. ska testa med allt annat!

Tack! // Markus

**UPPDATERING**
Gjorde som du skrev och har nu spelat The Witcher 3 i ungefäär en timma utan några problem alls! Spelar på 144hz föresten.
Super tack till alla som lade ner tid!
// Markus

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel!

Skrivet av Macke69:

Så, nu är jag singel igen.

Bytte till mitt gamla GTX780 och allt funkade fint.
Moderkortet har bios ver. 3003. ska testa med allt annat!

Tack! // Markus

**UPPDATERING**
Gjorde som du skrev och har nu spelat The Witcher 3 i ungefäär en timma utan några problem alls! Spelar på 144hz föresten.
Super tack till alla som lade ner tid!
// Markus

Halloj!

Nu sitter jag med vinterdatorn 2019 som jag köpte till min grabb, och har samma problem så som du beskriver det. Kommer du ihåg vilken åtgärd som gjorde skillnad för dig?

Jag har liksom du satt ihop komponenterna själv och uppdaterat bios med mera...

//Droskan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droskan:

Halloj!

Nu sitter jag med vinterdatorn 2019 som jag köpte till min grabb, och har samma problem så som du beskriver det. Kommer du ihåg vilken åtgärd som gjorde skillnad för dig?

Jag har liksom du satt ihop komponenterna själv och uppdaterat bios med mera...

//Droskan

Tjenare!

Jag gjorde precis som SnurrigaDatorer beskrev i senaste inlägget, installerade alla drivisar och kollade versioner, då funkade det, har inte rört eller uppdaterat nått sen dess.
Så jag gjorde bara allt på en gång, kan tyvärr inte peka på enstaka fix.

//M

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droskan:

Halloj!

Nu sitter jag med vinterdatorn 2019 som jag köpte till min grabb, och har samma problem så som du beskriver det. Kommer du ihåg vilken åtgärd som gjorde skillnad för dig?

Jag har liksom du satt ihop komponenterna själv och uppdaterat bios med mera...

//Droskan

AMD (rx) 5700 (xt) är felet i 99% av fallen.

Att folk fortfarande köper detta är ett frågetecken för mig. Maken till mer buggade kort får man leta efter.