Permalänk
Medlem

Hänglås, klasser

(Riktad fråga till de med kunskap om hänglås och olika säkerhetsklasser)

Hej!
Det pågår alltför ofta inbrott i föreningens förråd, vilket har fått mig att börja titta på ett bättre lås till mitt förråd.
Två stycken som fångat mitt intresse:

https://www.biltema.se/bygg/las/hanglas/hanglas-klass-4-20000... Klass 4
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/hanglas/nyck... Klass 3

Vad jag egentligen undrar mest av allt är hur f-n ett klass 4 lås kan kosta så lite som 449:- Motsvarande klass 4-lås från andra tillverkare kostar en bra bit över tusenlappen, vilket ställer mig väldigt kritisk till dess kvalité. Dock har ju Biltemas lås fått alla de certifieringar från SSF och SBCS som man kan tänkas vilja ha på ett bra lås?

Synpunkter?
Budget: Maximalt 700:-

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Offtopic , hur ser förrådet ut? Trä? Metall? Synliga gångjärn?
Lätt att du flyttar svagast punkt o då ta tjuven tex gånjärnen istället.
Nytt o bättre lås gör ofta tjuven nyfiken.

Jobbar som snickare och har fått reparera eller bytt många förråds dörrar.

Tip är ha inget av värde i sånna förråd.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Kommer inte spela någon roll vilket hänglås du har.. Har du kraftigt hänglås så bryter dom sönder beslaget istället.

Bättre att ta ett rejält samtal med föreningen och säkra upp tillträdet till källaren istället.

Varför det skiljer så mycket på dina lås är att ena är ABUS då du betalar massa för märket också.
Men bara för det är ett ABUS så betyder det inte att det är bra ändå..

https://www.youtube.com/watch?v=HaHdAqLTBxw
Tar mindre än 1min att dyrka skiten iaf så vill folk in, så kommer dom in

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

(Riktad fråga till de med kunskap om hänglås och olika säkerhetsklasser)

Hej!
Det pågår alltför ofta inbrott i föreningens förråd, vilket har fått mig att börja titta på ett bättre lås till mitt förråd.
Två stycken som fångat mitt intresse:

https://www.biltema.se/bygg/las/hanglas/hanglas-klass-4-20000... Klass 4
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/hanglas/nyck... Klass 3

Vad jag egentligen undrar mest av allt är hur f-n ett klass 4 lås kan kosta så lite som 449:- Motsvarande klass 4-lås från andra tillverkare kostar en bra bit över tusenlappen, vilket ställer mig väldigt kritisk till dess kvalité. Dock har ju Biltemas lås fått alla de certifieringar från SSF och SBCS som man kan tänkas vilja ha på ett bra lås?

Synpunkter?
Budget: Maximalt 700:-

Ett lägenhetsförråd tas inte upp genom låset, sålänge det är bättre en ett klassisk litet lås..
Är det gallerförråd klipps trådarna upp, är det trädörr slits det upp.

Hur har de kommit in i de andra förråden?

Du ska inte ha något av värde i förrådet,

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Offtopic , hur ser förrådet ut? Trä? Metall? Synliga gångjärn?
Lätt att du flyttar svagast punkt o då ta tjuven tex gånjärnen istället.
Nytt o bättre lås gör ofta tjuven nyfiken.

Jobbar som snickare och har fått reparera eller bytt många förråds dörrar.

Tip är ha inget av värde i sånna förråd.

En bild säger mer än tusen ord? Absolut inget märkvärdigt med förråden. Jag har tänkt tanken flera gånger att man då väljer en lättare väg in. Men hittills har man brutit låsen istället för att ge sig på gallret.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

@YamahaDGX630: Kommer inte spela någon roll vilket hänglås du har.. Har du kraftigt hänglås så bryter dom sönder beslaget istället.

Bättre att ta ett rejält samtal med föreningen och säkra upp tillträdet till källaren istället.

Varför det skiljer så mycket på dina lås är att ena är ABUS då du betalar massa för märket också.
Men bara för det är ett ABUS så betyder det inte att det är bra ändå..

https://www.youtube.com/watch?v=HaHdAqLTBxw
Tar mindre än 1min att dyrka skiten iaf så vill folk in, så kommer dom in

Jag är dåligt påläst ser jag. Borde kollat upp detta innan jag skapade tråd. (hehe)
Men det känns ju numera helt värdelöst att investera i bra lås efter att ha sett detta:
https://www.youtube.com/watch?v=nwgwCmh7SGg¨

Vi ska ta ett ordentligt snack i föreningen när vi får tillfälle. (Föreningen är ny) Men just nu står vi med ansvaret helt själva.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag är dåligt påläst ser jag. Borde kollat upp detta innan jag skapade tråd. (hehe)
Men det känns ju numera helt värdelöst att investera i bra lås efter att ha sett detta:
https://www.youtube.com/watch?v=nwgwCmh7SGg¨

Vi ska ta ett ordentligt snack i föreningen när vi får tillfälle. (Föreningen är ny) Men just nu står vi med ansvaret helt själva.

Första jag tänker är täck för sidorna till förrådet, kameraövervakning och inga värdefulla saker i förrådet.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

https://www.biltema.se/bygg/las/hanglas/hanglas-lj-8025-ra-20... här är Biltemas populäraste och billigaste klass 3. 269kr.

Har använt till en hel del de senaste åren utan problem.

För övrigt är två billiga lås oftast bättre än ett dyrt om båda är samma klass. Inget lås gemene man har råd med kommer stoppa någon som vet vad de gör. Men målet är inte att stoppa, det är tyvärr att göra din granne till offret istället. Två lås gör det helt enkelt bökigare att komma in till dig än någon annan då det tar dubbla tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag är dåligt påläst ser jag. Borde kollat upp detta innan jag skapade tråd. (hehe)
Men det känns ju numera helt värdelöst att investera i bra lås efter att ha sett detta:
https://www.youtube.com/watch?v=nwgwCmh7SGg¨

Vi ska ta ett ordentligt snack i föreningen när vi får tillfälle. (Föreningen är ny) Men just nu står vi med ansvaret helt själva.

Lockpicking lawyer är en fantastisk och superinformativ youtubekanal som definitivt lämnar en lite mer "osäker" efteråt. Men glöm för guds skull inte bort att han är en expert bland experter. Bara för att han dyrkar upp något med "the tool that he and bosnian bill made" på några sekunder betyder inte att de flesta tjuvar ens vet hur man dyrkar upp det lättaste låset. LPL har gett högsta betyg till saker han öppnat på under 3 minuter. Tjuvar använder nästan uteslutande brute force. Det är sågar, bultsaxar och olika tryck- och knäck-verktyg som gäller. Problemet är att det inte är svårt att få tag på såna verktyg och vem som helst kan använda de, så det handlar som sagt bara om att verka jobbigare än din granne.

Permalänk
Medlem

Vi köpte fett lås då sågade tjuvarna upp "öglorna" låset satt i istället. Är dom klena så ger sig tjuvarna på dom istället.
Låset hängde fint kvar i den hela öglan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sätt in bricklås med RFID-nycklar. Då kommer nu kunna se vilka passager som skett i anslutning till tidpunkten för stölderna. Oftast är det samma personer som kommer tillbaka när det är brf-förråd. Och det är inte sällsynt att det är ungdomar som bor i föreningen som antingen själva står för buset, eller som släpper in kompisar i källaren.

Om ni har återkommande problem måste föreningen börja jobba metodiskt med att hitta en lösning. Kameraövervakning kan vara knepigt, beroende på hur många som har tillgång till utrymmet. Dessutom skulle det kräva ett stämmobeslut även om man fick okej från datainspektionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Första jag tänker är täck för sidorna till förrådet, kameraövervakning och inga värdefulla saker i förrådet.

Låter som en bra idé vid första tanke, men om något skulle locka till sig tjuvar är väl om man ser ett förråd som är igensatt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

https://www.biltema.se/bygg/las/hanglas/hanglas-lj-8025-ra-20... här är Biltemas populäraste och billigaste klass 3. 269kr.

Har använt till en hel del de senaste åren utan problem.

För övrigt är två billiga lås oftast bättre än ett dyrt om båda är samma klass. Inget lås gemene man har råd med kommer stoppa någon som vet vad de gör. Men målet är inte att stoppa, det är tyvärr att göra din granne till offret istället. Två lås gör det helt enkelt bökigare att komma in till dig än någon annan då det tar dubbla tiden.

Hur menar du med två lås?
Jag har inte tänkt på det sättet, men självklart är det så! Att man "tävlar" mot sina grannar..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Sätt in bricklås med RFID-nycklar. Då kommer nu kunna se vilka passager som skett i anslutning till tidpunkten för stölderna. Oftast är det samma personer som kommer tillbaka när det är brf-förråd. Och det är inte sällsynt att det är ungdomar som bor i föreningen som antingen själva står för buset, eller som släpper in kompisar i källaren.

Om ni har återkommande problem måste föreningen börja jobba metodiskt med att hitta en lösning. Kameraövervakning kan vara knepigt, beroende på hur många som har tillgång till utrymmet. Dessutom skulle det kräva ett stämmobeslut även om man fick okej från datainspektionen.

Vi har taggar in till förrådet, så är ju i princip som RFID. Problemet är att tjuvarna inte har använt sig av denna metod, utan med hjälp av kofot eller liknande verktyg för att bända upp metall-listen som sitter i ytterkanten på dörren. Denna metod verkar ha använts alla tre gångerna.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

En bild säger mer än tusen ord? Absolut inget märkvärdigt med förråden. Jag har tänkt tanken flera gånger att man då väljer en lättare väg in. Men hittills har man brutit låsen istället för att ge sig på gallret.

https://i.postimg.cc/26yhYLRT/IMG-20200406-190944.jpg

Ok , det är troax grind . Dom Ser hyffsade ut men är tyvärr för enkla att bryta upp.

Sett folk som satt dyra lås så bockar man bara diagonalen mot gångjärnen och låsningen och får upp en triangel i yta och kommer in.

Tyvärr så är det så att om du förstärker det med tex kedjor och 4-5 lås så klipper man dem lätt med en stor bultsax.
Snacka med föreningen och be dom förbättra skyddet in i rummet där förrådet är och undvik förvara saker av värde i ditt förråd.

Har du tex tomlådor så ha dem öppna och synliga annars tror tjuven att där är nått i dem.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

De klena dörrarna bryts ju upp med lätthet. Slösa inte pengar på lås.
Som nämnts redan: Begränsa tillträde till källaren. Samt ha inte värdesaker där!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Låter som en bra idé vid första tanke, men om något skulle locka till sig tjuvar är väl om man ser ett förråd som är igensatt?

Sålänge alla förråd har blockerad insyn så skulle jag säga att det är bästa metoden.

Vi har ett vanligt fönster man med lätthet tar sig igenom till vårt förråd, idiotiskt byggt, men finns inte så mycket man kan göra åt det

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Hade jag haft behovet, och pengarna, hade jag kört på ett squire stronghold ss100cs.

Bara för att

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slusk:

@YamahaDGX630: Kommer inte spela någon roll vilket hänglås du har.. Har du kraftigt hänglås så bryter dom sönder beslaget istället.

Bättre att ta ett rejält samtal med föreningen och säkra upp tillträdet till källaren istället.

Varför det skiljer så mycket på dina lås är att ena är ABUS då du betalar massa för märket också.
Men bara för det är ett ABUS så betyder det inte att det är bra ändå..

https://www.youtube.com/watch?v=HaHdAqLTBxw
Tar mindre än 1min att dyrka skiten iaf så vill folk in, så kommer dom in

Den där filmen var lite läskig. Man kanske ska sätta igång och lära sig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har själv råkat ut för inbrott i förrådet. Har kvar samma lås Tjuven försökte ta sig in på flera vis och lyckades till slut. De hade dels klippt sönder delar av gallret och försökt skära bort öglorna kring låset, men dörren var även helt söndervikt när det upptäcktes. Låset oskadat men har mindre skråmor. Fick vänta flera dagar på tillverkningen av en ny dörr. Ganska onödigt med ett "bra" lås i förrådet, har idioterna bestämt sig för ditt förråd tar de sig in oavsett. Mitt förråd har det bästa låset av alla förråd här, de andra är vanliga små standardlås. Kanske tror tjuven att det finns något extra värdefullt i ditt förråd när du har ett värstinglås? Förvara inga värdefulla saker i förrådet helt enkelt.

Folk som vet hur man dyrkar hänglås obemärkt sysslar inte med förrådsinbrott, det är samhällets bottenskrap som gör dessa inbrott, så långt från raketforskare och låsdyrkare man kan komma.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Har själv råkat ut för inbrott i förrådet. Har kvar samma lås Tjuven försökte ta sig in på flera vis och lyckades till slut. De hade dels klippt sönder delar av gallret och försökt skära bort öglorna kring låset, men dörren var även helt söndervikt när det upptäcktes. Låset oskadat men har mindre skråmor. Fick vänta flera dagar på tillverkningen av en ny dörr. Ganska onödigt med ett "bra" lås i förrådet, har idioterna bestämt sig för ditt förråd tar de sig in oavsett. Mitt förråd har det bästa låset av alla förråd här, de andra är vanliga små standardlås. Kanske tror tjuven att det finns något extra värdefullt i ditt förråd när du har ett värstinglås? Förvara inga värdefulla saker i förrådet helt enkelt.

Folk som vet hur man dyrkar hänglås obemärkt sysslar inte med förrådsinbrott, det är samhällets bottenskrap som gör dessa inbrott, så långt från raketforskare och låsdyrkare man kan komma.

Allt handlar om att göra det mindre attraktivt. Har man en massa skräp i förrådet och det syns genom gallerna att det är skräp, så väljer många tjuvar ett annat förråd.

Angående lås så tänker jag precis som dig. Detta även på gymmet. Jag skulle vilja ha ett bluetoothlås där, då man slipper ha med nykeln när man tränar. Men om en tjuv kommer in på gymmet och ska välja ett skåp, vilket skåp väljer den att bryta upp?
En som har ett lås för 29kr eller en som har ett lås för 1500kr.. Jo den sista, då den tror att det finns något att ta där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

https://www.youtube.com/watch?v=HaHdAqLTBxw
Tar mindre än 1min att dyrka skiten iaf så vill folk in, så kommer dom in

Älskar den där snubben!
Har totalt tappat tron på lås efter att jag hittade hans kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har själv råkat ut för inbrott i förrådet. Har kvar samma lås Tjuven försökte ta sig in på flera vis och lyckades till slut. De hade dels klippt sönder delar av gallret och försökt skära bort öglorna kring låset, men dörren var även helt söndervikt när det upptäcktes. Låset oskadat men har mindre skråmor. Fick vänta flera dagar på tillverkningen av en ny dörr. Ganska onödigt med ett "bra" lås i förrådet, har idioterna bestämt sig för ditt förråd tar de sig in oavsett. Mitt förråd har det bästa låset av alla förråd här, de andra är vanliga små standardlås. Kanske tror tjuven att det finns något extra värdefullt i ditt förråd när du har ett värstinglås? Förvara inga värdefulla saker i förrådet helt enkelt.

Folk som vet hur man dyrkar hänglås obemärkt sysslar inte med förrådsinbrott, det är samhällets bottenskrap som gör dessa inbrott, så långt från raketforskare och låsdyrkare man kan komma.

Tack för spännande svar!
Får man fråga vad det är för hänglås du kör med?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet av en fd banklokal som står outhyrd, förutom att man måste gå genom lokalen för att nå valvet så är det ganska vandalsäkert dimensionerat och ingen lär kunna ta sig in utan att det märks, det blir en perfekt plats att ha förråd.
När jag bodde i lägenhet så var källaren där förråden fanns byggd som skyddsrum och även dörrarna som inte var splitterskyddsdörrar i tjockt stål väldigt bastanta så det var ingen buse som hade kunnat bryta upp dem särskilt enkelt när de väl var stängda.
Har man gallerburar kan man kanske låsa runt balkarna med nån typ av bygellås för cykel/mc för att göra det besvärligare att bryta sig förbi det vanliga hänglåset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tråden fick lite fart efter en stund och många bra svar!
Jag tänker lite såhär efter allas åsikter:

Man tar sig in på ett eller annat sätt, endera genom att bryta hänglåset eller genom gallret. Bör inte vara särskilt svårt alls. Men betyder det att jag ska behålla mitt hänglås för 49:-(fantasisumma) bara för att "det kvittar vilket lås jag har"? Flera har påtalat att inte förvara värdesaker i förråd, och jag håller absolut med. Men ofta är kanske fallet att man förvarar säsongs-relaterade kläder och föremål i förråden, som ändå i sig har ett värde, ekonomiskt eller inte. Nu har jag inte varit med om ett inbrott förut, men kan nog tänka mig den otroligt kränkande känslan att någon har rotat runt eller saboterat saker som inte tillhör denne.

Jag tänker mig såhär, om jag köper ett ordentligt men inte överdrivet dyrt lås (ca 700:-) så har jag gjort vad jag kan i alla fall, än att behålla det rent utsagt skrattretande låset jag har idag och vänta på att jag står på tur. Antagligen är det som man varit inne på i tråden - ett sätt att välja en granne istället. Och hur det än kan låta så räcker det för mig.

Och om man prompt vill åt just mitt förråd så kan jag ju i bästa fall hoppas att man tvingas att klippa upp via gallret på sidorna. På så sätt har jag försvårat jobbet för dom jävlarna och föreningen får bekosta hela kalaset själv, med reparation av förrådet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för spännande svar!
Får man fråga vad det är för hänglås du kör med?

Tror det är ett sånt här: https://www.clasohlson.com/se/Hänglås-Abus-88-50/p...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tyvärr är detta en jobbig situation och något som egentligen ska lyftas till BRF:en. Det handlar om att begränsa tillträdet till förrådsutrymmet och som det låter nu är dörrarna alldeles för klena om de kan bända upp dem med kofot. Jag vet av erfarenhet att det finns säkerhetsdörrar som inte kan brytas upp, och visst, dessa kostar i runda slängar runt 15-20k styck men hindrar åtminstone åtkomsten till förråden. För godkänd installation landar det troligtvis runt 45-50k totalt.
Glöm inte heller fönster och se till att brandutrymning fungerar som det ska om det byts något eller sätts galler för fönster.

(Kuriosa, vill man slå på stort finns det dörrar runt 40-50k med tillhörande beslag som är skottsäkra och explosionskyddade och test utförs med 5kg deg på 3-4m avstånd samt kaliber 7,62 och 5,56. )

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laffe:

Lockpicking lawyer är en fantastisk och superinformativ youtubekanal som definitivt lämnar en lite mer "osäker" efteråt. Men glöm för guds skull inte bort att han är en expert bland experter. Bara för att han dyrkar upp något med "the tool that he and bosnian bill made" på några sekunder betyder inte att de flesta tjuvar ens vet hur man dyrkar upp det lättaste låset. LPL har gett högsta betyg till saker han öppnat på under 3 minuter. Tjuvar använder nästan uteslutande brute force. Det är sågar, bultsaxar och olika tryck- och knäck-verktyg som gäller. Problemet är att det inte är svårt att få tag på såna verktyg och vem som helst kan använda de, så det handlar som sagt bara om att verka jobbigare än din granne.

En video som talar emot detta: https://www.youtube.com/watch?v=7Lsm4l3mRqw

Han lär upp några mer eller mindre noviser i hur man kommer igenom de populäraste hänglåsen. Det går förvånansvärt snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

https://www.youtube.com/watch?v=HaHdAqLTBxw
Tar mindre än 1min att dyrka skiten iaf så vill folk in, så kommer dom in

Men käre nån, bra video och mycket lärorikt. Den grabben var hyfsat duktig på att förklara och visa... intressant och något som "alla" bör känna till hur enkelt det är (relativt).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Bara en tanke men tycker det känns mer värt att lägga mer krut på dörren/dörrarna ner till förråden, denna dörren är lättare att göra "inbrottssäker" än källarförråden. Försvåra och förläng tiden för tjuvarna att komma dit dem vill så långt ut på gatan som möjligt så att säga, det kommer avskräcka. Larma de dörrarna med magnetbrytare kopplat till larmcentral med väktarutryckning och isåfall komplettera med ir-detektorer på insidan och kanske även kamera så att du kan få den avskrämmande "kamera övervakningsskylten" också.
Sätt några sirener också

Lycka till!

Visa signatur