Utvecklare: "Lättare att utnyttja prestanda i Playstation 5"

Permalänk
Medlem

Vi vet ju hur bra det gick med GeForce 970 3,5GB + 0,5GB minne
Det viktigaste är fortfarande vilka spel som kommer, Sony har haft de bättre exklusiva titlarna de senaste åren (I min mening).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Känns ju som att det borde vara lättare att optimera för en specifik hastighet som alltid hålls.

Jag har svårt att förstå varför PS5 skulle ha variabla klockhastigheter.... då kan man mellan olika körningar få olika resultat på samma benchmark? Låter ju jätteknäppt.

Nej frekvenserna ska inte variera mellan körningar. En viss situation ska alltid ge samma frekvens på både CPU och GPU på alla Ps5 som tillverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Inga utvecklare har gått ut och sagt det då det hade varit väldigt korkat att "skjuta sig själv i foten" på det viset.

Men Jason Schreier gick ut för någon vecka sedan och sa att flera personer i branschen säger att PS5:an just nu är mycket lättare att utveckla spel för. Bara googla "Jason Schreier developers say PS5 is easier to develop for". Rätt säker på att Sweclockers också gjorde en artikel om detta.

Vad detta betyder i verkligheten är det ingen som kan svara på då det kanske är lite svårare, men i slutändan så presterar spelen kanske lika bra ändå på båda konsollerna.

Jag har googlat detta och jag får fortfarande inte fram något om att PS5 skulle vara enklare att utveckla spel till, utan allting rör bara vid ämnet om att PS5 ser klenare ut på pappret än XBSX och att "minst tre utvecklare har sagt att PS5 är bättre på flera områden som Sony tyvärr inte kan diskutera i dagsläget". Vilket får åtminstone min bullshit-radar att aktiveras. Hela den här nyheten är helt baserat på ett rykte från en enda person på Kotaku och de som var först med att publicera detta är playstationlifestyle.net

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Mycket prat men i slutändan vinner rå beräkningskraft alltid

Kika tillbaka på AMD kort genom åren.. AMD har många gånger haft en Högre flop än Nvidia och ändå åkt på spö. Det som lägger närmast som jag minns är tex 2900xt vs 8800ultra där det senare vann med maringal trots 485 vs 384 gflops... Finns fler än exempel än så dock..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Sötast
Skrivet av Squallie:

Nej frekvenserna ska inte variera mellan körningar. En viss situation ska alltid ge samma frekvens på både CPU och GPU på alla Ps5 som tillverkas.

Så den varierar endast när man ber den variera?
När/var kommer en utvecklare välja en lägre klockfrekvens och varför?

Nära på att jag dumförklarr mig själv men?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej det var bara ren prestanda dom testade. Men det var däremot mindre skillnad på både CU antal och prestanda än jag minns. 2.5% mellan 36CUs och 40CUs när båda kör 9.7TF

Jag såg det klippet också, dock hade jag vart försiktig med att dra för stora slutsatser från det.

Min spontana tanke var att det kan ha väldigt mycket att göra med den titel dom valde. Jag tänker lite att deras påstående om att det är enklare att få ut prestanda från färre shader units i högre frekvens är lite varför Nvidia har/hade en så mycket mer effektiv design. T ex så hade redan 290X hela 2816 SU medan 980 endast 2048, och till och med 5700xt har lägre med 2560. Dock, prestarade 290X/390X riktigt bra i just Hitman, betydligt bättre än i princip någon annan titel (relativt sett). Det kan ju vara så att just den motorn skalar väldigt bra med just shader units.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@Squallie: kan du länka artikeln tro?

Runt 13min in i denna. Men det var ett väldigt litet test mest på skoj, därför jag inte länkade den när jag kollade upp.

https://youtu.be/KfM_nTTxftE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så den varierar endast när man ber den variera?
När/var kommer en utvecklare välja en lägre klockfrekvens och varför?

Nära på att jag dumförklarr mig själv men?

Den är satt efter effekt, dvs säg att du har en strömbudget på 250W och det räcker för att CPU och GPU ska gå i max frekvens under "normala" förhållanden. Men lägger man väldigt tung last så kan de klocka ned sig. All last kräver ju inte lika effekt, t ex prime95 eller furmark eller liknande kan ju dra avsevärt mer än annan trots att lasten går i "100%" i bägge fallen. Med variabel menar dom också att den klockar ned sig för att kunna köra ännu lägre volt när det inte behövs.

Om jag förstått det rätt så kommer xbox inte ens klocka ned sig vid lägre last, det betyder ju dock inte att den drar fullt hela tiden, men man kommer nog undan med lägre effekt om man klockar ner när det inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så den varierar endast när man ber den variera?
När/var kommer en utvecklare välja en lägre klockfrekvens och varför?

Nära på att jag dumförklarr mig själv men?

Utvecklarna väljer inte frekvens. De styrs av aktivitetstyp och mängd. Därför får man samma resultat varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så den varierar endast när man ber den variera?
När/var kommer en utvecklare välja en lägre klockfrekvens och varför?

Nära på att jag dumförklarr mig själv men?

T ex du får inte köra 3.5ghz på CPU och 2.23ghz på GPU på samma gång, vilket är bådas max. Då får du välja mellan 3.4ghz + 2.23ghz eller 3.5ghz + 2.1ghz.
påhittade siffror och det förutsätter ju full load på båda, men det bestäms av totala strömbudgeten Sony har satt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Utvecklarna väljer inte frekvens. De styrs av aktivitetstyp och mängd. Därför får man samma resultat varje gång.

Det verkar ju inte vara helt automatiskt bara. DF har ju pratat med flera utvecklare som säger att dom låter GPU jobba i max och sen ger resten till CPU, så på sätt o vis bestämmer dom ju GPUs frekvens då iaf. Eller så är det bara en funktion i devkit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Runt 13min in i denna. Men det var ett väldigt litet test mest på skoj, därför jag inte länkade den när jag kollade upp.

https://youtu.be/KfM_nTTxftE

Tackar för länken. Vill påpeka 2 saker, ena är det som bl.a. båda Steve från GN och Hardware unboxed har nämnt under sina tester och testmetodik är att även om man sätter en viss frekvens på grafikkortet så betyder det inte att kortet körs just på denna frekvens. Detta p.g.a. boost, temp och varierad klock.
Sak 2 är att 2,5% är även inom felmarginalen (ca: 1,25 fps)

Däremot visar detta att Navi 1 fungerar bra skal-mässigt upp till 40 CU, bättre än vad jag trodde.
En av bekymren som nämndes för vega är att den inte kunde skala väl kring och över 60 eller 80 CU. Tyvärr minns jag inte exakt vem som nämnde detta om de va någon av dessa tech tubers eller Raja. (sen skulle kretsen bli riktig stor och dyr om den skulle ha 80+ CU, även fast med lägre klock för att behålla låg strömbudget)

Hursom om navi 2 skalar lika bra mellan 36 CU och 52 CU så kommer xbox prestera märkbart bättre.
Om rätt implementerat raytrace i hårdvaran på navi 2 så kommer xbox vara vassare på just raytrace då rt är ruskigt skalbart.
Ska bli intressant att se Navi 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det verkar ju inte vara helt automatiskt bara. DF har ju pratat med flera utvecklare som säger att dom låter GPU jobba i max och sen ger resten till CPU, så på sätt o vis bestämmer dom ju GPUs frekvens då iaf. Eller så är det bara en funktion i devkit?

Det är bara en funktion i devkit, som stöd vid optimering.

Permalänk

Sony har Naughty Dog, Guerilla Games och Santa Monica Studio, så de snyggaste spelen kommer till PS5 oavsett hur kraftig Xbox Series X kommer vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Mycket prat men i slutändan vinner rå beräkningskraft alltid

Finns många som köper konsol för spelen snarare än för rå beräkningskraft.
Även om de byggdes något kluster med PS3 när de hade stöd för att boota Linux.

PC är betydligt vanligare för beräkningskluster.

Nintendo är ett bra exempel på att prestanda inte är allt.
Fram till och med Gamecube hade de konkurrenskraftig prestanda.
När de släppte Wii så låg de hopplöst efter sett till prestanda. Men konsolen sålde bra ändå.
Wii U hade betydligt bättre prestanda än Wii men sålde sämre.
Switch inte mycket kraftfullare än Wii U, men sålt betydligt bättre.

Tittar man på Nintendo från Wii och framåt så verkar det vara ett omvänt förhållande att desto sämre prestanda (i förhållande till samtida lösningar) desto bättre försäljning.

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen fram emot mer information om PS5an. Xboxen ser väldigt het ut just nu, jag hoppas att Sony presenterar något på minst samma nivå!

Permalänk
Medlem

Såg tråden igår på ett spelforum och där kom man fram till att utvecklaren inte ens hade tillgång till utvecklingsmaskiner, utan baserar sina åsikter teoretisk kunskap.
Någon skrev i tråden; "denna twitter kommer tas upp av tidningar under veckan som faktiskt sanning", jag tänkte mig att de skulle bli Aftonbladet

/Switch & Stadia spelare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Nästa xbox och ps5 har nästan identisk hårdvara där den viktigaste också kommer från samma tillverkare. Det går argumentera för vilken som är marginellt bäst, i praktiken lär både gpun och cpun bli oväsentlig vid konsolvalet. Då resten att hårdvarulösningen och plattformen spelar roll.

Playstation har alltid haft kontroller anpassade för folk med små händer. Det har kommit separata konsoler som säkerligen är ok, som denna för 2100kr: https://www.webhallen.com/se/product/310058-Astro-C40-TR-Gami...

Men med xbox så brukar man få en kontroll som passar oss med större händer direkt. Det negativa med detta är såklart att den inte alltid passar så bra de som har mindre händer, vilket väldigt många yngre barn har.
*edit*
Jag själv har en ps4 och jag får ont att försöka få ihop handen till den lilla kontrollen. Nu har jag inte tid att spela heller så problemet är löst.

Permalänk
Medlem

Det var större skillnad i förra generationen så at the end of the day så kommer det, där framför tvn och inte framför DF, vara tämligen obetydliga skillnader mellan de två i tredjepartsspel. Det som ev. kommer sticka ut är de fall då utvecklaren gjort ett dåligt val och kör "fel" render settings (nu senast Resident Evil 3 på One X t.ex) men det har inte mkt med hårdvaran att göra.

Med det sagt så kommer Series X flytta fler pixlar per frame i genomsnitt, fler DF vinster mao. Compute OCH bandbreddsövertag, vid så lika arkitekturer, är alltid en fördel på PC - finns ingen anledning att tro att konsoler agerar annorlunda.

Mest spännande, förutom att se om nån lyckas nyttja SSD till nått mer än snabbt lagringsmedia, är om Sony fått ordning på fläktljudet - Series X känns rätt trygg där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det var större skillnad i förra generationen så at the end of the day så kommer det, där framför tvn och inte framför DF, vara tämligen obetydliga skillnader mellan de två i tredjepartsspel. Det som ev. kommer sticka ut är de fall då utvecklaren gjort ett dåligt val och kör "fel" render settings (nu senast Resident Evil 3 på One X t.ex) men det har inte mkt med hårdvaran att göra.

Med det sagt så kommer Series X flytta fler pixlar per frame i genomsnitt, fler DF vinster mao. Compute OCH bandbreddsövertag, vid så lika arkitekturer, är alltid en fördel på PC - finns ingen anledning att tro att konsoler agerar annorlunda.

Mest spännande, förutom att se om nån lyckas nyttja SSD till nått mer än snabbt lagringsmedia, är om Sony fått ordning på fläktljudet - Series X känns rätt trygg där.

Beror ju lite på hur man ser på det. 100x snabbare lagring, bildkvalitén får sig ett språng framåt med VRR, mycket mindre fördröjning(ALLM M.M.). I rå CPU och GPU prestanda så ser det inte ut på pappret som att det blir lika stort hopp, men det kan vara så att den interna I/O kan bidra till att CPU och GPU arbetar mycket effektivare, så det kan alltså bli stora skillnader i upplevelsen.

Det är svårt att jämföra med PC just nu då Sony verkar satsa på en design som är olik PC och till skillnad från PC kommer kunna optimera spel för mycket snabbare intern bandbredd.
PC kan dock komma ifatt igen när AMD lanserar RDNA 2(Mark Cerny insinuera att AMD och Sony samarbeta med design som också AMD kommer använda framöver), dock så kommer det nog ta några år innan väldigt snabb lagring blir standard för PC.

Ska bli skönt att bli av med laddningstider och att allt kommer flyta på bättre med mycket mindre fördröjning överlag.

Edit* En sak som utvecklare har nämnt som blir lättare med PS5 jämför med tidigare system är att dom inte behöver optimera lika hårt emot den långsamma lagringen, vilket kommer spara pengar och utvecklingstid. Så jag hoppas av flera anledningar att inte Sony kommer satsa på att släppa kommande spel på flera plattformar lika hårt som Microsoft verkar vilja göra.

Permalänk
Avstängd

Tycker det låter konstigt att MS skulle bygga en produkt som är jobbig att utveckla till, utvecklingsverktyg är ju liksom en stor del av deras core business. Och Xboxens OS är ju Windows, om än i någon specialiserad variant, så det är den miljö som de flesta utvecklare är mest bekväma med.

Skrivet av GuessWho:

Finns många som köper konsol för spelen snarare än för rå beräkningskraft.
Även om de byggdes något kluster med PS3 när de hade stöd för att boota Linux.

PC är betydligt vanligare för beräkningskluster.

Nintendo är ett bra exempel på att prestanda inte är allt.
Fram till och med Gamecube hade de konkurrenskraftig prestanda.
När de släppte Wii så låg de hopplöst efter sett till prestanda. Men konsolen sålde bra ändå.
Wii U hade betydligt bättre prestanda än Wii men sålde sämre.
Switch inte mycket kraftfullare än Wii U, men sålt betydligt bättre.

Tittar man på Nintendo från Wii och framåt så verkar det vara ett omvänt förhållande att desto sämre prestanda (i förhållande till samtida lösningar) desto bättre försäljning.

Men Nintendo har en annan marknad, det går inte att jämföra på det sättet riktigt. De säljer massvis med konsoler men spelen som säljer bra på deras konsoler har alltid mestadels bestått av deras egna titlar. Vill du spela Mario eller Zelda så har du inget val liksom. Och de riktar sig mer mot barn eller barnfamiljer medan både MS och Sony siktar på tonåringar och uppåt främst.

Samtidigt håller jag med om att prestanda inte är allt, inte på långa vägar. Men mellan Sony och MS så är prestanda ganska viktigt, för de är väldigt lika konsoler och således är det där skillnaden ligger, tillsammans med exklusiva spel också förstås (och några kanske föredrar ena eller andra kontrollen eller så, men det är mer marginellt, samma med Kinect eller PSVR). Nintendos fördel är exklusiva spel och innovativa kringsaker som kontrollerna till Wii, skärmkontrollen till Wii-U, dubbla skärmar och stylus till DS och portabiliteten hos Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Känns ju som att det borde vara lättare att optimera för en specifik hastighet som alltid hålls.

Min tolkning av uttalandet avviker en del från majoriteten här...
Jag tolkar det som att han upplever det lättare att utnyttja hela prestandan hos PS5 jämfört med XSX. Därmed inte sagt att prestandan i absoluta tal blir sämre på XSX, se bara på hur bra olika spel klarar att maxa CPU-belastningen på en PC i dagsläget. (Ligger belastningen oftast under 100% är det väl dåligt optimerat?)
Man kan ju misstänka att PS5 sänker frekvensen när CPU belastas mindre, och då blir den relativa belastningen högre.

Skrivet av Allexz:

Jag har svårt att förstå varför PS5 skulle ha variabla klockhastigheter.... då kan man mellan olika körningar få olika resultat på samma benchmark? Låter ju jätteknäppt.

Variabel hastighet sänker den genomsnittliga effektförbrukningen och värmeutvecklingen. Inte alls dumt, särskilt inte när kylningen är snålt tilltagen.

Skrivet av Squallie:

Nej frekvenserna ska inte variera mellan körningar. En viss situation ska alltid ge samma frekvens på både CPU och GPU på alla Ps5 som tillverkas.

Frekvenserna varierar mellan olika "situationer", där variationer i rumstemperatur är ett exempel på olika situationer. Lär bli en del skillnad på om man har 18 eller 28 grader i rumstemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Frekvenserna varierar mellan olika "situationer", där variationer i rumstemperatur är ett exempel på olika situationer. Lär bli en del skillnad på om man har 18 eller 28 grader i rumstemperatur.

Mark Cerny sa väl explicit att frekvenserna inte ska skilja i ett varmt rum jämfört med ett kallt rum. Källa:
https://www.youtube.com/watch?v=ph8LyNIT9sg&t=36m31s
Gå till ca 36m 31s fram till ca 37m för att höra vad han säger om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Frekvenserna varierar mellan olika "situationer", där variationer i rumstemperatur är ett exempel på olika situationer. Lär bli en del skillnad på om man har 18 eller 28 grader i rumstemperatur.

Har du någon källa på detta? Jag tror du har fel nämligen.

edit: Hade inte sett inlägget ovanför när jag svarade. Ja mer klart än så där kan man väl inte säga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

I rå CPU och GPU prestanda så ser det inte ut på pappret som att det blir lika stort hopp, men det kan vara så att den interna I/O kan bidra till att CPU och GPU arbetar mycket effektivare, så det kan alltså bli stora skillnader i upplevelsen.

Näe, jag ser inte varför det skulle vara stora skillnader i upplevelse mellan PS5 och XSX.

Permalänk
Medlem

Ganska intressant grej jag först nu såg om PS5:

Citat:

It's an innovative approach, and while the engineering effort that went into it is likely significant, Mark Cerny sums it up succinctly: "One of our breakthroughs was finding a set of frequencies where the hotspot - meaning the thermal density of the CPU and the GPU - is the same. And that's what we've done. They're equivalently easy to cool or difficult to cool - whatever you want to call it."

Innebär att Watt per mm2 är samma för CPU och GPU?

Vet inte hur viktigt det är men det låter prydligt iaf.
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-playst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Näe, jag ser inte varför det skulle vara stora skillnader i upplevelse mellan PS5 och XSX.

Vart lite fel där....
Var lite trött i morse och trodde du menade hoppet imellan generationer(xbox och PS4->series X och PS 5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Mark Cerny sa väl explicit att frekvenserna inte ska skilja i ett varmt rum jämfört med ett kallt rum. ...

Avsikten må vara att där inte ska vara någon skillnad, men betyder det att de hellre låter den överhetta, och hur påverkar överhettning prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Avsikten må vara att där inte ska vara någon skillnad, men betyder det att de hellre låter den överhetta, och hur påverkar överhettning prestandan?

De ökar väl då bara fläktvarvtalet. Räcker inte det är det väl bara att den skickar upp en varning och stänger ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Avsikten må vara att där inte ska vara någon skillnad, men betyder det att de hellre låter den överhetta, och hur påverkar överhettning prestandan?

Då fungerar den ju som alla konsoler alltid fungerat? Så det bör rimligen fungera som det brukar göra, alltså inte vara ett problem. (förutom eventuell hög ljudnivå)