Intel Core i9-10900K går i upp till 5,3 GHz med Thermal Velocity Boost

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-10900K går i upp till 5,3 GHz med Thermal Velocity Boost

Med Intels kommande Comet Lake-serie blir den temperaturstyrda turbofinessen Thermal Velocity Boost exklusiv Core i9-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkig segmentering att endast ha Thermal Velocity Boost på i9:orna.

Om något så lämnar det öppet mål för AMD på kunder som annars hade köpt en i7:a eller lägre.

Permalänk
Medlem

Varken intel eller AMD känns rätt heta med sina nuvarande produkter, kanske för att de ligger rätt nära varandra? Ryzen släpper nära Intel prestanda, Intel släpper om samma prestanda + 2 kärnor i toppmodellen.

DDR5 däremot, något att se fram emot, nya snabbare minneskontroller med förhoppningsvis som skalar bättre med högre frekvens på minnen. Först dit!

Permalänk
Medlem

Thermal Velocity Boost - När vi redan kramat ut allt ur disktrasan

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av str8forthakill:

Varken intel eller AMD känns rätt heta med sina nuvarande produkter, kanske för att de ligger rätt nära varandra? Ryzen släpper nära Intel prestanda, Intel släpper om samma prestanda + 2 kärnor i toppmodellen.

DDR5 däremot, något att se fram emot, nya snabbare minneskontroller med förhoppningsvis som skalar bättre med högre frekvens på minnen. Först dit!

Kör du mITX bräda / apex / maximus med höga MHz minne och låg CL och ökar Volt lite på RAM så ska du se på fan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FredrikMH:

Thermal Velocity Boost - När vi redan kramat ut allt ur disktrasan

Detta har ju dock typ X serien CPUn haft länge om jag inte misstar mig (verkar vara Turbo Boost 3.0 jag tänkte på dock liknande)

En del andra haft detta innan med.

https://en.wikichip.org/wiki/intel/thermal_velocity_boost
https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-tech...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tvelander:

Detta har ju dock typ X serien CPUn haft länge om jag inte misstar mig (verkar vara Turbo Boost 3.0 jag tänkte på dock liknande)

En del andra haft detta innan med.

https://en.wikichip.org/wiki/intel/thermal_velocity_boost
https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-tech...

Thermal Velocity Boost har funnits för bärbara datorer två år och introducerades med Coffee Lake. Det är först nu som tekniken letar sig ut för stationära datorer också.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Core i9-10900K ser ut som en processor som håller länge för en vanlig användare.
Det som mest talar emot den är att den troligen blir för dyr för den stora skaran, speciellt när den kräver ett nytt moderkort igen.. Att 270x ej fungerar är ej bra men accepterat. Att de har kommit en generation moderkort däremellan är katastrofalt. Såvida de nya moderkorten inte har stöd för något väldigt unikt.

Det jag funderar på är hur corona krisen kommer påverka datorförsäljningen.. Speciellt av de lite dyrare hårdvarorna.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jacob:

Thermal Velocity Boost har funnits för bärbara datorer två år och introducerades med Coffee Lake. Det är först nu som tekniken letar sig ut för stationära datorer också.

Va är den stora skillnaden mot Turbo boost 3.0 då? att Mainstream får den?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Varken intel eller AMD känns rätt heta med sina nuvarande produkter, kanske för att de ligger rätt nära varandra? Ryzen släpper nära Intel prestanda, Intel släpper om samma prestanda + 2 kärnor i toppmodellen.

DDR5 däremot, något att se fram emot, nya snabbare minneskontroller med förhoppningsvis som skalar bättre med högre frekvens på minnen. Först dit!

Att Intels 10-serie inte kommer vara heta är nog bara önsketänkande

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tråkig segmentering att endast ha Thermal Velocity Boost på i9:orna.

Om något så lämnar det öppet mål för AMD på kunder som annars hade köpt en i7:a eller lägre.

Skrivet av FredrikMH:

Thermal Velocity Boost - När vi redan kramat ut allt ur disktrasan

När man numera har HT på även i5/i3 som standard så behöver kanske i9 sticka ut lite, och då är det med TVB man kan göra det. Tidigare använde man HT som försäljningsargument för att du skulle köpa en i7:a, sen kom AMD och erbjöd HT över hela sin lineup, och då var Intel tvungna att fälja efter. Nu försöker Intel segmentera i9 med TVB på samma sätt som de tidigare gjorde med i7 och HT.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av arowe17:

När man numera har HT på även i5/i3 som standard så behöver kanske i9 sticka ut lite, och då är det med TVB man kan göra det. Tidigare använde man HT som försäljningsargument för att du skulle köpa en i7:a, sen kom AMD och erbjöd HT över hela sin lineup, och då var Intel tvungna att fälja efter. Nu försöker Intel segmentera i9 med TVB på samma sätt som de tidigare gjorde med i7 och HT.

Asså det är ju bara en turbo på en turbo, detta är ju bara nice för folk som aldrig pillar på CPUn i BIOS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Undra vad energiförbrukning och temp kommer ligga på när den klockar upp till 5.3GHz. Kanske dags för Intel att rekommendera en 280mm AIO eller högre för sina processorer som AMD gjorde med 3950x.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av employed:

Undra vad energiförbrukning och temp kommer ligga på när den klockar upp till 5.3GHz. Kanske dags för Intel att rekommendera en 280mm AIO eller högre för sina processorer som AMD gjorde med 3950x.

5.3 är ju bara 1 core så spelar nog inte så stor roll, dock 4.9GHz all core kommer nog vara svettigt speciellt på stock Vcore.

Jag körde min 9900k på 280 AIO 5.2GHz all core utan problem dock ej AVX.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Med tanke på de höjda stödet för minnet samt högre clock så kommer nog 10900k, ta en stabil förstaplats på fpssidan.

Permalänk
Hjälpsam

Halvvägs till hastigheterna som utlovades med Netburst-arkitekturen som såg sin början år 2000

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arowe17:

När man numera har HT på även i5/i3 som standard så behöver kanske i9 sticka ut lite, och då är det med TVB man kan göra det. Tidigare använde man HT som försäljningsargument för att du skulle köpa en i7:a, sen kom AMD och erbjöd HT över hela sin lineup, och då var Intel tvungna att fälja efter. Nu försöker Intel segmentera i9 med TVB på samma sätt som de tidigare gjorde med i7 och HT.

Eller så gör man som konkurrenten gör och släpper på alla funktionerna även långt ner i produktstacken och differentierar serier endast baserat på kärnantal istället.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Varken intel eller AMD känns rätt heta med sina nuvarande produkter, kanske för att de ligger rätt nära varandra? Ryzen släpper nära Intel prestanda, Intel släpper om samma prestanda + 2 kärnor i toppmodellen.

DDR5 däremot, något att se fram emot, nya snabbare minneskontroller med förhoppningsvis som skalar bättre med högre frekvens på minnen. Först dit!

Då får du vänta länge om du planererar att köpa Intel. De kommer inte släppa DDR5 för sina konsumentplattformar förrän 2022.

Permalänk
Medlem

Detta har väl varit allmän info i flera månader redan?

Permalänk
Medlem

Min 3770K får nog tuffa på ett par år till.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Min 9900K klarar redan 5,3 GHz på alla kärnor utan några som helst problem med adaptive voltage och blir som max cirka 75 grader..
Ska mycket till om 10900K ska lyckas slå den på fingrarna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Core i9-10900K ser ut som en processor som håller länge för en vanlig användare.
Det som mest talar emot den är att den troligen blir för dyr för den stora skaran, speciellt när den kräver ett nytt moderkort igen.. Att 270x ej fungerar är ej bra men accepterat. Att de har kommit en generation moderkort däremellan är katastrofalt. Såvida de nya moderkorten inte har stöd för något väldigt unikt.

Det jag funderar på är hur corona krisen kommer påverka datorförsäljningen.. Speciellt av de lite dyrare hårdvarorna.

Skillnaden är ju att du får köpa nytt moderkort sen 2021 för att köpa nästa processor, AMD släpper ju nya CPUer i höst till AM4.

Intel har ju vidare nya säkerhetshål varje månad som drar ned prestandan lite helatiden medan AMD har ett eller två varje år.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Med tanke på de höjda stödet för minnet samt högre clock så kommer nog 10900k, ta en stabil förstaplats på fpssidan.

Till hösten kommer de att vara Nr:1 med runt 5-10% i de spel som utvecklats specifik för Intel. Men du lär få betala hyggligt för de när du istället kan köpa en 3700X för mindre än hälften om de nu inte vill kapa vinsten, kapar de den kan de säkerligen sälja för samma pris utan problem.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Då får du vänta länge om du planererar att köpa Intel. De kommer inte släppa DDR5 för sina konsumentplattformar förrän 2022.

Om de lyckas med 7 nm vill säga, kanske det dröjer 5-6 år efter senaste nod precis som 10 nm? Då blir det 2025 tidigast

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Om de lyckas med 7 nm vill säga, kanske det dröjer 5-6 år efter senaste nod precis som 10 nm? Då blir det 2025 tidigast

Nja det blir på 7nm som har blivit betydligt mer lyckad än deras 10nm. Efter de senaste ryktena så kommer Intel redan nästa år släppa nya arketitekturen Rocket Lake som är backportad till 14nm från 10nm. Det kommer bli en stor IPC ökning men inte riktigt lika stor hade den varit tillverkad på 10nm. Sedan 2022 ser det ut som att Rocket Lake kommer tillverkas på 7nm och döps om till Meteor Lake och även stöd för DDR5 men det sistnämnda är bara en gissning som sagt.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Men just nu kan man säga att Intel befinner sig i samma situation som de gjorde innan de släppte Core 2 arkitekturen. Snabba processorer som hänger med Ryzen men väldigt törstiga precis som Pentium 4 var innan det ersattes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nja det blir på 7nm som har blivit betydligt mer lyckad än deras 10nm. Efter de senaste ryktena så kommer Intel redan nästa år släppa nya arketitekturen Rocket Lake som är backportad till 14nm från 10nm. Det kommer bli en stor IPC ökning men inte riktigt lika stor hade den varit tillverkad på 10nm. Sedan 2022 ser det ut som att Rocket Lake kommer tillverkas på 7nm och döps om till Meteor Lake och även stöd för DDR5 men det sistnämnda är bara en gissning som sagt.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Men just nu kan man säga att Intel befinner sig i samma situation som de gjorde innan de släppte Core 2 arkitekturen. Snabba processorer som hänger med Ryzen men väldigt törstiga precis som Pentium 4 var innan det ersattes.

Samma saker sas om deras 10 nm och den är fortfarande inte är här. Sedan ska man ta "Stor IPC ökning" med en nypa salt. Sedan är väl inte Intel alls där man var innan Core 2 släppet. Man har t.ex. inte släppt strömtörstig processor som ändå presterade sämre än sina konkurrenter (Netburst). Inte heller har man en arkitektur på laptopsidan (Duo M) denna gång för att rädda dem som man hade just innan C2D. Intel är idag så mycket större än vad man var då men man har ännu mindre att visa upp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Thermal Velocity Boost - När vi redan kramat ut allt ur disktrasan

@FredrikMH

Varför så bitter när de ger oss flera funktioner?
Eller du vill kanske inte ha fler funktioner och sitta med en vevdriven dator 🙂

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Nja det blir på 7nm som har blivit betydligt mer lyckad än deras 10nm. Efter de senaste ryktena så kommer Intel redan nästa år släppa nya arketitekturen Rocket Lake som är backportad till 14nm från 10nm. Det kommer bli en stor IPC ökning men inte riktigt lika stor hade den varit tillverkad på 10nm. Sedan 2022 ser det ut som att Rocket Lake kommer tillverkas på 7nm och döps om till Meteor Lake och även stöd för DDR5 men det sistnämnda är bara en gissning som sagt.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Men just nu kan man säga att Intel befinner sig i samma situation som de gjorde innan de släppte Core 2 arkitekturen. Snabba processorer som hänger med Ryzen men väldigt törstiga precis som Pentium 4 var innan det ersattes.

Om jag förstått namngivningen korrekt så är Rocket Lake namnet på plattformen, mikroarkitekturen som kommer användas är av allt att döma Willow Cove. Willow Cove kommer också användas i plattformen Tiger Lake, men där tillverkas CPUn på 10 nm++.

Om man inte tagit bort finesser borde IPC vara helt identisk för båda dessa, storleken på transistorerna har ingen påverkan på IPC. Då en av nyheterna i Tiger Lake (Willow Cove på 10 nm) är väsentligt mycket större cache (+50 % L1D$, x5(!) L2$ samt +50 % L3$) kan det mycket väl bli så att Rocket Lake (Willow Cove på 14 nm) inte får fullt lika stor cache för att spara plats (halva Zen2 upptas av cache, vettigt då SRAM-area skalar extremt väl med nodkrympning).

Däremot kommer 10 nm ge en mycket högre effektivitet vid "optimala" frekvenser, och är är det börjar bli riktigt lurigt... Upp till runt 4 GHz kommer 10 nm ge högre effektivitet, men när man sedan börjar pusha enbart mot maximal prestanda utan att bry sig speciellt mycket i effektivitet kan det mycket väl vara så att en mindre process skalar sämre. D.v.s. spänning/frekvens-kurvan kan ha en mycket större andra-derivata för 10 nm än 14 nm, vilket då betyder att man mycket väl kan nå högre maximal frekvens på 14 nm innan man slår i effekt-taket (plus att W/mm^2 är lägre på en större krets vid en viss effekt, så lättare att kyla 14 nm).

Intel är inte på samma punkt nu som vid P4. Största skillnaden är att man nu redan har något som har bättre IPC än AMD i form av Sunny Cove (som idag bara används i Ice Lake U, men som är på väg ut för servers i form av Ice Lake SP under sommaren). Givet att det börjar dyka upp läckta resultat på Willow Cove (Tiger Lake) körandes i 4,2 GHz (som de flesta tror är lanseringsfrekvens) kan vi se laptops med dessa CPUer redan så tidigt som till skolstarten.

Tiger Lake ska enligt utsago ha >= 10 % högre prestanda jämfört med Ice Lake, det samtidigt som de 18 % IPC ökning Intel nämnde för Sunny Cove över Skylake har i verkligheten visat sig vara rätt konservativt (både AnandTech och Phoronix uppmätte >20 % IPC förbättring över en rad program).

10:e generations Core är inte enkel att navigera, men det finns trots allt logik. Alla modeller med namnet 10xxx kör Skylake, det är tyvärr det enda Intel har på skrivbordet fram till Rocket Lake. Alla modeller med namnet 10xx använder sig av Sunny Cove, förhoppningsvis finns det logik här så Tiger Lake kommer heta 11xx (frågan är hur man namnger Rocket Lake...).

Meteor Lake tror jag åter igen är namnet på en plattform, den kommer vad jag läst inte använda sig av Willow Cove utan av Golden Cove. Ingen (förutom Intel) vet i detta läge om Meteor Lake kommer använda sig av 10 nm eller 7 nm, kan mycket väl vara så att Golden Cove kommer tillverkas på båda dessa processer.

Skrivet av Xinpei:

Samma saker sas om deras 10 nm och den är fortfarande inte är här. Sedan ska man ta "Stor IPC ökning" med en nypa salt. Sedan är väl inte Intel alls där man var innan Core 2 släppet. Man har t.ex. inte släppt strömtörstig processor som ändå presterade sämre än sina konkurrenter (Netburst). Inte heller har man en arkitektur på laptopsidan (Duo M) denna gång för att rädda dem som man hade just innan C2D. Intel är idag så mycket större än vad man var då men man har ännu mindre att visa upp.

Beror på vad man menar med "stor IPC ökning". Skylake -> Sunny Cove är ju redan den största IPC ökningar Intel haft sedan P4 -> Core2. Steget mellan Sunny Cove till Willow Cove verkar vara mer "normalt".

Så steget från Comet Lake (Skylake) till Rocket Lake (Willow Cove) borde rimligen bli 25-30 % IPC-ökning. Men det mest intressanta är att Intel länge prata om att "vi har en design med väsentligt mycket högre IPC på gång". Det är klarlagt att man inte menar Sunny Cove eller Willow Cove, så det skulle kunna vara Golden Cove där en av få kända saker är "fokus på IPC".

Om det är nog för ett nytt "Core2 moment" är omöjligt att veta. Framförallt då det kan hänga på att man får till 7 nm, om nu Golden Cove designas mot det.

Så även om Comet Lake kan slå lite rekord i spelprestanda är det ändå lite svårt att bli allt för entusiastisk givet att Rocket Lake borde bli ett rätt stort lyft över Comet Lake, det även om man (som vissa rykten gör gällande) måste stanna vid 8C/16T för Rocket Lake (men det är spekulation, finns gissningar på allt från att Rocket Lake stannar på 8C till att man når 12C).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@FredrikMH

Varför så bitter när de ger oss flera funktioner?
Eller du vill kanske inte ha fler funktioner och sitta med en vevdriven dator 🙂

Nejdå, jag är inte bitter.

Jag är mycket glad över att det kommer lite extra kräm för att kompensera för säkerhetshålen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Fattade först inte vad "Velocity" hade med saken att göra, insåg sen att de syftar på hur fläktarna går upp i varv.

Skrivet av FredrikMH:

Thermal Velocity Boost - När vi redan kramat ut allt ur disktrasan

Kan bjuda deras PR på några fler förslag, vad sägs som
"Crazy Celsius overClocks" eller "Fahrenheit's eXtreme Frequency Frenzy".
Fritt fram - ingen copyright claim.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)