hur kollar ni era frysar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Kompressorn går ju inte hela tiden i en kyl/frys så effekten varierar ju.

Det skulle också gå att mäta uttagen effekt över en tidsperiod om det är så att övriga elektriska komponenter inte ger något utslag när kompressorn är avslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det skulle också gå att mäta uttagen effekt över en tidsperiod om det är så att övriga elektriska komponenter inte ger något utslag när kompressorn är avslagen.

Tror det finns ett ganska tydligt cykliskt mönster som ganska snabbt borde gå att upptäcka om det ändras, men här tänker jag framförallt på att även sändaren/sensorn är troligen helt utan ström också när frysen blir det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det finns ett ganska tydligt cykliskt mönster som ganska snabbt borde gå att upptäcka om det ändras, men här tänker jag framförallt på att även sändaren/sensorn är troligen helt utan ström också när frysen blir det...

Ja precis. Jag tänkte mig att det skulle gå att reagera på detta också. Alltså att detekterna endera när pluggen inte kan uppmäta förbrukning = frysen trasig, eller när pluggen inte kan rapportera = strömmen till den byggnaden utslagen.

Men det hela förutsätter ju såklart att huvudbyggnaden fortfarande har ström för att kunna detektera och att det går att reagera på när pluggen inte längre svarar.

Permalänk
Medlem

Finns färdiga lösningar för detta, exempelvis:
https://www.direktronik.se/direktronik/overvakning/automation...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Den där lösningen är för lätt och billig! Återgå till ritbordet allesammans.

Permalänk
Inaktiv

Glemmys Direktroniklösning lät ju alldeles utmärkt!
Har frysen en synlig temperaturdisplay? I så fall kan du kanske använda en enklare Wi-Fi-kamera för att fjärravläsa temperaturen på samma sätt som världens första webbkamera höll koll på en kaffebryggare? Det borde väl funka räckviddsmässigt?

Om du ofta är bortrest kan jag förstå att du vill ha någon form av övervakning – annars räcker det väl med att titta till frysen någon gång om dagen? Moderna frysar är mycket välisolerade och håller kylan flera dygn vid strömavbrott, så det borde inte vara ett jätteproblem om du inte ofta har väldigt långa strömavbrott och frysen inte startar igen automatiskt.

Permalänk

Tack för alla förslag
ska läsa in mig på dom olika lösningarna
tyvärr så är ju inte kontant korten så billiga som dom var för 10 år sedan

Sven Åke

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

Tack för alla förslag
ska läsa in mig på dom olika lösningarna
tyvärr så är ju inte kontant korten så billiga som dom var för 10 år sedan

Sven Åke

50-100kr/år? Visst Telia snor 15kr i månaden men bara ner till någon lägsta nivå.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

50-100kr/år? Visst Telia snor 15kr i månaden men bara ner till någon lägsta nivå.

har du någon annan info än den jag hittar på Telia ?
enligt vad jag kan se så är det 12*15= 180/ år
dela gärna om det är något som jag missat
nedan hämtat från https://www.telia.se/privat/ladda/refill#products
läs mer på ladda 50:- kr

Ladda Enkel ger saldo på ditt kontantkort som du kan använda för all typ av trafik och även för att ringa till utlandet för.
• Trafik till utlandet ingår inte i våra potter för Fastpris.
• Är du registrerad kund fungerar även ditt kort och denna laddning utomlands och inom EU/EES har du samma priser som inom Sverige.
• Har du prislista Telia Kontantkort får du dessa priser i 30 dagar - 99 öre/sms/mms, 99 öre/min + 99 öre i öppningsavgift, 10kr/MB max 19kr/dygn. Efter 30 dagar hamnar du på vår Basprislista med 1,99 kr/sms/mms och 2,49 kr/min+15 kr i månadsavgift.
• Du kan surfa max 100 MB/dag när du surfar på ditt saldo Vill du surfa mer samma dag får du ladda surf separat.
• För att se saldo och info om återstående potter tryck *120# lur/skicka på din mobil.

Sven Åke

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

har du någon annan info än den jag hittar på Telia ?
enligt vad jag kan se så är det 12*15= 180/ år
dela gärna om det är något som jag missat
nedan hämtat från https://www.telia.se/privat/ladda/refill#products
läs mer på ladda 50:- kr

Ladda Enkel ger saldo på ditt kontantkort som du kan använda för all typ av trafik och även för att ringa till utlandet för.
• Trafik till utlandet ingår inte i våra potter för Fastpris.
• Är du registrerad kund fungerar även ditt kort och denna laddning utomlands och inom EU/EES har du samma priser som inom Sverige.
• Har du prislista Telia Kontantkort får du dessa priser i 30 dagar - 99 öre/sms/mms, 99 öre/min + 99 öre i öppningsavgift, 10kr/MB max 19kr/dygn. Efter 30 dagar hamnar du på vår Basprislista med 1,99 kr/sms/mms och 2,49 kr/min+15 kr i månadsavgift.
• Du kan surfa max 100 MB/dag när du surfar på ditt saldo Vill du surfa mer samma dag får du ladda surf separat.
• För att se saldo och info om återstående potter tryck *120# lur/skicka på din mobil.

Sven Åke

Har hört rykten om att avgiften inte dras om man har <20kr på kontot så borde inte bli dyrare än 30-80kr/år. Får chatta med dem imorgon.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Köp en sonoff TH10 med tempsensor, sen flashar du in tasmota på den så har du en avancerad tempgivare som du fritt kan interagera emot.

Permalänk
Skrivet av JRE:

Köp en sonoff TH10 med tempsensor, sen flashar du in tasmota på den så har du en avancerad tempgivare som du fritt kan interagera emot.

Klarar den 30 meter med väggar ?

Sven Åke

Permalänk
Medlem

@storbacken29: Skaffa Halebop istället då. Samma nät men inga extra månadsavgifter vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

Klarar den 30 meter med väggar ?

Sven Åke

Har blivit förvånad hur bra täckning dom har, men enklast är ju om du kollar så du får in wifi på telefonen när du står vid frysen.

Permalänk
Medlem

Skaffa nån smidig repeater för WiFi, typ https://www.mistore.se/sv/smarta-hem/wifi-router/mi-wifi-repe..., sen ett smart uttag som visar hur mkt ström som går åt. borde ju ligga på ungefär samma konstant.

En kamera så du ser att lampor lyser tex, typ https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/overvakningskameror....

kanske komplettera med en temperaturmätare.. lite svårt att ha inuti kanske då det brukar vara allmänt dålig täckning av allt där i med logiska förklaringar, men bakom frysen borde det ju vara varmt och gott, annars är det ju nåt knas

Finns visst också i Xiaomis ekosystem... tänka sig

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna vara otroligt "analog" och ha en temp sensor + raspPi + en lampa i ett fönster/taket som du kan se ifrån ditt huset. Är lampan tänd så är allt ok (Alt släckt för att spara ström men det finns då en risk att lampan/sensorn/RaspPi har gått sönder och du missar hög temp ändå)

Annars så borde en väl placerad wi-fi repeater klara av 30 meter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av storbacken29:

jag har en frys som står utanför täckning på 433 sensorer typ Telldus
ej inom Wifi (i alla fall inte nu)
har ni någon bra lösning
jag har haft 1-wire men det har börjar ge upp nu (är väl åldern/åskan)
vad skulle man kunna ersätta detta med ?
hallon paj med kontantkort ,men då kommer den stora fråga hur gör man?
gärna en bygg referens, Tack

Några andra intressanta lösningar för mig?

Sven Åke

Testa med en "riktig" antenn på din kontroller (t.ex. denna, tänk på att du kan behöva en adapter till SMA också), dubblar (minst) räckvidden på 433 sensorer.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Testa med en "riktig" antenn på din kontroller (t.ex. denna, tänk på att du kan behöva en adapter till SMA också), dubblar (minst) räckvidden på 433 sensorer.

Jag har redan denna antenn
men det räcker inte genom väggarna + 30m

Sven Åke

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

har du någon annan info än den jag hittar på Telia ?
enligt vad jag kan se så är det 12*15= 180/ år
dela gärna om det är något som jag missat
nedan hämtat från https://www.telia.se/privat/ladda/refill#products
läs mer på ladda 50:- kr

Ladda Enkel ger saldo på ditt kontantkort som du kan använda för all typ av trafik och även för att ringa till utlandet för.
• Trafik till utlandet ingår inte i våra potter för Fastpris.
• Är du registrerad kund fungerar även ditt kort och denna laddning utomlands och inom EU/EES har du samma priser som inom Sverige.
• Har du prislista Telia Kontantkort får du dessa priser i 30 dagar - 99 öre/sms/mms, 99 öre/min + 99 öre i öppningsavgift, 10kr/MB max 19kr/dygn. Efter 30 dagar hamnar du på vår Basprislista med 1,99 kr/sms/mms och 2,49 kr/min+15 kr i månadsavgift.
• Du kan surfa max 100 MB/dag när du surfar på ditt saldo Vill du surfa mer samma dag får du ladda surf separat.
• För att se saldo och info om återstående potter tryck *120# lur/skicka på din mobil.

Sven Åke

Skrivet av Dahle86:

Har hört rykten om att avgiften inte dras om man har <20kr på kontot så borde inte bli dyrare än 30-80kr/år. Får chatta med dem imorgon.

Glömde bort att kolla men nu är det gjort.

Hej, Vad händer om man har mindre än 15kr på ett kontantkort när ni drar månadsavgiften?
Du: 15:15

Vad bra att du hör av dig! Vilken bra fråga. Vi drar ingen avgift om det är under 20 kr.
Ingen efterdebitering heller, ett nytt försök görs efter 30 dagar.
Linn: 15:17

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

jag frågade Halebop vilket dom rekomendera
Halebop svarar
Då skulle jag rekommendera ett Halebop GO.
Det kostar 50 öre per SMS.

Halebop ladda
ingen månads kostnad vad jag kan se

Sven Åke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det kan nog hjälpa i många fall, dock behöver man grov skydd om man får en direkt träff.
Överspänningsskydd är givetvis åsk skydd då det leder till överspänning.

Tror du det finns ett skydd som hjälper när åskan/blixten slår ned direkt?

Du har uppenbarligen inte någon aning om vilken kraft det är i ett blixtnedslag.

Det enda som har en någorlunda skyddande egenskap är en så kallad "åskledare". Vilken är tänkt att fånga upp blixten, då den ska utgöra högsta punkt, och strömmen går den väg med minst motstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tror du det finns ett skydd som hjälper när åskan/blixten slår ned direkt?

Du har uppenbarligen inte någon aning om vilken kraft det är i ett blixtnedslag.

Det enda som har en någorlunda skyddande egenskap är en så kallad "åskledare". Vilken är tänkt att fånga upp blixten, då den ska utgöra högsta punkt, och strömmen går den väg med minst motstånd.

Ja det är ett skydd. Blixten kan slå ned långt bort och orsaka spikar. Direkt nedslag är det nog endast en åskledare som klarar.
Ett blixtnedslag 1km bort förlorar en del kraft men kan skapa spikar dom detta skyddar mot.

EDIT: ett direktnedslag betyder inte automatiskt att all kraft går genom elledningarna många hus har mkt annan metall i sig som den kan nyttja. så även vid direkt nedslag kan man klara sig med ett litet skydd om man har tur.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ikeas Trådfri lampor använder Zigbee och de har en repeater i sig, jag antar att de repeterar signalerna från en tempgivare som kör Zigbee också men är inget jag testat.
Ikea har även en usbnätdel med Zigbeerepeater https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-signalfoerstaerkare-1040...

Trixet är att om man väljer att köra Zigbee så räcker det inte bara med att produkterna kör Zigbee. Du måste ju få dem i samma Mesh, annars får du olika öar med olika produkter förmodligen på olika produkter. Detta betyder också att du inte kan använda produkterna egna gateways.

Kör själv Home Assistant på en Rpi4 med en Conbee II USB-sticka med dess Deconz mjukvara, fungerar väldigt stabilt och bra ihop med både Philips Hue, Xiaomi Mijia/Aqara sensorer och labbat med vissa IKEA prylar.

Just IKEAs repeater fungerar inte perfekt som övriga prylar fungerar. Se denna länk.
Nog bara enklare att köpa ett par Trådfri lampor och använda dem som repeaters istället i den där setupen.

Sen är det bara de de prylarna på 230V som meshar vidare, vilket är ju ganska rimligt att de pyttesmå sensorerna med knappcells batterier och 2 års batteritid enbart fungerar som edge.