Hemmanätverk: två routrar och en pi-hole

Permalänk
Medlem

Hemmanätverk: två routrar och en pi-hole

Jag skulle vilja ha hjälp och råd till hur jag bäst konfigurerar ett hemmanätverk som har uppdelningen: mediakonverter -> switch -> två routrar

Jag vill kunna ha routrarna liksom i ett och samma lokala nätverk, så att båda routrar kan använda pi-holen (som inkopplad i en av dom) som DNS-server.

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha 2 routrar ?

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha två routrar?
Bättre wifi? Ställ in den ena som accesspunkt.
Ange pihole som DNS i den du kör som router.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Den ena routern står i vardagsrummet, den andra i hemmakontoret. Ingen av dem har wi-fi. Tänker att det jag behöver göra är att mecka med lokala ip-adresser

Permalänk
Medlem

Är väl mer vettigt att använda en router för ip-tilldelning, och switchar efter den för att få fler portar.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Jo så kan man ju göra. Men skulle det gå att konfigurera nätverket så att det fungerade med två routrar inkopplade i switch?

Permalänk
Medlem

Enda anledning att ha två routrar är att separera näten så att de inte kan prata med varandra.
Om det detta du vill göra så är det väl ok.
Du måste ha en internet leverantör som ger dig två ip nummer.
För att kunna nå Pi-hole så får du öppna i brandväggen så att den är åtkomlig utifrån.
Sedan måste du veta den externa ip adressen på den router som Pi-hole sitter på så att du kan lägga till den som DNS på det nätverk som sitter bakom den andra routern.
Att öppna brandväggen innebär också att den Pi-hole blir åtkomlig från internet.
Går nog att lägga på ett filter men då måste du veta den andra routerns ip adress.
Om de externa ip adresserna ändra sig så slutar det att fungera.
Jag skulle nog skaffa en Pi-hole till.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Route when you must, switch when you can. Måste du verkligen ha 2 routrar?
Bättre koppla såhär : Mediakonverter - Router - Switch - alladinagrejer

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Du kan ha pi-hole:n bakom en router om du lägger till en route till den...

Men lättast är att bara ha 1 router.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm