Permalänk
Medlem

Overwatch Och Nätet

Jag undersöker lite möjliga alternativt till varför det känns så sunkigt i spelet Overwatch nu,
Kan det vara något internet relaterat?
Det står ingame att jag har runt 40ms. öppnar jag resursövervakaren och kollar på overwatch.exe och hoppar på någon spelserver ser det ut så här.

Vad är den första ip:et i raden? Fjärrport 443, fördröjning 156ms.
Jag tror serverarna ligger i NL, och Frankrike. Kan jag förbättra nånting i min egen setup, router

Fixar "Killping" program bättre ping åt mig?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Den första är någon server som Blizzard har på västkusten i USA. Eftersom porten är 443 är det troligtvis en HTTPS uppkoppling.
Blizzard i Europa ligger i Telias nät.
Men jag tror att det antagligen är servrarna som är överbelastade.
Antalet spelare på nätet har ökat rätt mycket på sistone.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur:

Är det något galet med att jag kopplar upp mig till servern i USA eller?
Kan jag påverka min ping på något sätt är min fråga.

Jag ska undersöka lite liknande trådar och svat och guider.
Men att jag har 40 ping i overwatch måste väll anses Ok?
Jag undrar om jag behöver något bättre utrustning (router, kabel) eller behöver öppna portar i routern eller stänga aav någon brandvägg. Min kunskap är rätt begränsad angående detta.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att det känns sunkigt? Du får beskriva upplevelsen så detaljerat du kan. Hur ser det ut för andra som du spelar med/mot och har du uteslutet att det inte är något lokalt med hur spelet flyter på hemmavid som gör upplevelsen negativ.

Med lite mer ledtrådar om hur det är kopplat, vad du har för router och kanske en traceroute (winmtr är ett hyfsat verktyg https://sourceforge.net/projects/winmtr/ ) för att snabbt analysera enkelt om hur det ser ut, så kan vi svara på vad du behöver ändra på eller se över för att få det lite bättre eller optimalt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Sådär, Jag hoppade in på en spelserver och det ser ut såhär
Kan du säga hur det ser ut och vad det betyder

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

@Gurk:

Sådär, Jag hoppade in på en spelserver och det ser ut såhär
Kan du säga hur det ser ut och vad det betyder

https://i.snipboard.io/eEJGL2.jpg

Om mina google-skills är korrekta så är det port 1119 som själva spelet går via, det du kollar är en autentiseringsserver eller något liknande över SSL. Du ska köra trace mot 37.244.54.10 (eller vad det nu är för IP som går över den porten nästa gång du spelar).

Det är för övrigt jättesvårt att hjälpa dig när du inte svarar på frågorna... men vad jag kan se så ser allt kanonbra ut i det nätet som är närmast dig.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:
Skrivet av Gurk:

Finns det något negativt med min nuvarande router ASUS RT-N12E
Ska jag köpa ny?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Finns det något negativt med min nuvarande router ASUS RT-N12E
Ska jag köpa ny?

Det beror ju på hur du använder den? Portarna är 10/100 (vilket är rätt klent), processorn är lite klen, ganska lite RAM (16mb), saknar 5Ghz wifi och usb-grejer. Den kanske är helt perfekt för dig, det ser du bara om du begränsas av något... vilket vi kan hjälpa dig att avgöra om du bara svarar på lite frågor.

Du gör inte bort dig om du uppgraderar hemroutern till något lite kaxigare, dock kostar ju detta en slant och jag skulle nog säja att jag tycker att där det börjar se ok ut för en sådan kombo-router (gbit portar, flera wifi frekvensband, flera portar, usb, andra funktioner), ja... det är ca 1500kr och uppåt. Men om det rättar till felen i ow, nä... antagligen inte.

När du upplever att det är "sunkigt", vad är det du tänker på då?

När detta händer, hur ser det då ut för andra?

Har du eller har du inte uteslutet att det är något hemmavid som påverkar detta, exempel på detta är att kontrollera om någon annan använder nätet och stör ditt spelande, du har andra applikationer igång som påverkar, antivirus och liknande inte ligger och stör samt att eventuellt ta en liten kik på händelseloggarna och se om kanske säjer något?

Hur har du kopplat nätet från uttag till dator och med vad för produkter, vad har du för internet leverantör och får du korrekta värden vid hastighetskontroll?

Vid dessa tillfällen, kan du göra en traceroute mot servern för att utesluta så det inte är ett uppenbart och enkelt fel som överbelastad nätverkstrafik till servern?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Tack för svar.
Jag förstår att min router kan max ge ge max 10/100 = 100 mbit ur sina portar. Du förklarar ändå rätt bra och jag är med på att uppdatera om jag förstår lite mer om vad det är jag behöver.

Jag har undersökt och gjort efterföljande, vilket inte allt är internet-relaterat,
Har bytt kylpasta och höjt CPU fläkten, vilket gjort att jag sänkt temperaturen från 70grader ingame till nuvarande 60grader.

Har sänkt grafiken lite ytterligare ingame, och i inställningar slagit PÅ "Reduce buffering" vilket nog har hjälpt lite.

Har bytt min DNS till "1.1.1.1, 1.0.0.1" efter tips från min internet leverantör. Tyvärr ingen ingen vidare hjälp, då jag var tvungen att kontakta mitt stadsnät av fiber. Har läst i andra trådar man kan kontakta dom om man har pingproblem, och be dom sänka/stänga av felkorrigering / internetleaving.

Har uppdaterade drivutiner (Grafik, Rent Windows, Kört Diskrensning och annat)
Jag har 300FPS i spelet, och känns inte smooth.. Så funderar på att uppdatera min nuvarande datorskärm 144hz benq xl2430t till en 240hz XL2546S som kommer denna eller nästa månad.

Jag har stängt av brandväggar i windows, men ej i routern. Kör inga program jämsides när jag spelar.

Har Fiber till lägenheten. Kopplat med Cat6 250mhz till router Asus RT-N12E, och Cat6 kabel till datorn.
Köpt 100/10 från operatör A3. Givna i bredbandskollens test är 95mbit upp / 11mbit ner

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Är det fler än du som använder uppkopplingen? T ex en sambo som streamar netflix?

Aktivera brandväggen i datorn. Bara dumt att ha den avstängd. Pröva utan router med datorn rätt i väggen så ser du ifall det är routern som gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Tack för svar.
Jag förstår att min router kan max ge ge max 10/100 = 100 mbit ur sina portar. Du förklarar ändå rätt bra och jag är med på att uppdatera om jag förstår lite mer om vad det är jag behöver.

Jag har undersökt och gjort efterföljande, vilket inte allt är internet-relaterat,
Har bytt kylpasta och höjt CPU fläkten, vilket gjort att jag sänkt temperaturen från 70grader ingame till nuvarande 60grader.

Har sänkt grafiken lite ytterligare ingame, och i inställningar slagit PÅ "Reduce buffering" vilket nog har hjälpt lite.

Har bytt min DNS till "1.1.1.1, 1.0.0.1" efter tips från min internet leverantör. Tyvärr ingen ingen vidare hjälp, då jag var tvungen att kontakta mitt stadsnät av fiber. Har läst i andra trådar man kan kontakta dom om man har pingproblem, och be dom sänka/stänga av felkorrigering / internetleaving.

Har uppdaterade drivutiner (Grafik, Rent Windows, Kört Diskrensning och annat)
Jag har 300FPS i spelet, och känns inte smooth.. Så funderar på att uppdatera min nuvarande datorskärm 144hz benq xl2430t till en 240hz XL2546S som kommer denna eller nästa månad.

Jag har stängt av brandväggar i windows, men ej i routern. Kör inga program jämsides när jag spelar.

Har Fiber till lägenheten. Kopplat med Cat6 250mhz till router Asus RT-N12E, och Cat6 kabel till datorn.
Köpt 100/10 från operatör A3. Givna i bredbandskollens test är 95mbit upp / 11mbit ner

https://i.imgur.com/XXDvq3T.jpg

Det där var ju mer kött på benen när det gäller att komma tillrätta med grejerna. Kanonbra info om än långt ifrån vad som behövs.
Helt korrekt att se över drivrutiner och temperaturer, jag kan tycka att du inte ska behöva ändra grafikinställningarna mer än dubbelkolla så v-sync inte är det som ställer till det, det kan kännas väldigt konstigt i vissa spel om det är exempelvis på.

Jag kanske ska förklara / motivera varför dom där frågorna jag ställde spelar roll så du förstår tänket med att felsöka sånt här:

Om det beter sig dumt i spel så finns det ca tre saker som påverkar:
1) Grejer som är dina
2) Grejer som är vägen till servern
3) Servern

För att reda ut att det inte är hos dig så får man kontrollera att det inte är problem med datorn, kablarna, routern eller till och med åtkomst till internetleverantören. Spel påverkas direkt om du har andra saker igång på datorn som tar kraft, om någon annan lastar ner nätet och när routern inte orkar med det man gör. Därav dom specifika frågorna om hemma hos dig.

På vägen till spelet, där är det flera nätägare och "switchar" och en hel del routrar som är inblandade och det är väldigt svårt att på ett smidigt sätt se om det är problem där men ett grovt verktyg är traceroute som visar hela vägen till servern... är det överbelastat på en router (eller till routern) någonstans mitt ute på internet så kommer det att bli exempelvis hack/lagg/hög ping osv i spelet. Därav mitt tjat om att köra med winmtr mot spelet, inte mot inloggninsservern i usa.

Om servern i sig har problem, så syns detta för alla samtidigt i spelet (det kan ju givetvis vara att alla som spelar går samma väg via nätet så det kan vara nätverksproblem med) - så därav "hur ser det ut för dom andra i spelet". Men mer än en gång har man ju varit med om att alla börjar gapa och skrika i chatten om att det laggar eller fryser / rubberbanding osv - ja, då vet man iaf att det inte nödvändigtvis är routern hemma som har strul.

Lite funderingar:
Trafiken som rullar när spelet är igång använder inte DNS, det kan du släppa helt.
Den tracerouten som du visade, den är mot fel server men den visar den första biten ut på nätet... förbi din routerns närmsta routerpunkt hos din isp, och där ser det faktiskt bra ut. Därmed drog jag slutsatsen att det nog inte är hemma hos dig, eller din internetleverantör utan det är nog lite som man misstänker tidigt i tråden, corona-tider och sjukt hög belastning på vissa saker (mest utanför sverige) - jag ser i jobbet att tyskland, england och norge är extra hårt drabbade. Går din trafik via vissa av nätägarna / kommunikationsoperatörerna där, ja då blir det struligt... oftast på kvällarna.

Fundera lite där och förklara vad du menar med "sunkigt" (specifikt vad är det som är kass) - filma gärna om du inte kan förklara, ta fram en tracerout / winmtr mot spelservern så har du svart på vitt direkt om det är på vägen dit eller inte. etc

mvh

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T