Nytt grafikkort - datorn kraschar i VR

Permalänk

Nytt grafikkort - datorn kraschar i VR

Hej, jag är jävligt dålig när det gäller hårdvara, så jag tänkte jag frågar om råd från folk som vet innan jag kastar pengar på det här problemet.

Jag köpte en RX5700 XT Förra veckan (hade tidigare en Nvidia 970gtx). Den har fungerat bra på alla vis förutom i VR. Till att börja med kraschar datorn så när jag försöker spela Half-Life: Alyx. En gång har jag spelat i en timme utan problem, men vid alla andra tillfällen dör datorn efter 20 minuter. Datorn dör helt, som om strömmen går, sen startar den om. I åtminstone ett annat VR-spel har den kraschat. Fallout 4 VR och Skyrim VR kan jag inte ens testa, för de spelen har ungefär 3 FPS nu av någon anledninge, men det kan mycket väl vara ett helt annat problem.

Datorn har dock inga problem med vanliga spel. Körde outer worlds på högsta inställningar och kortet jobbade på nära 100 procent, men då var det inget problem.

Jag tänker att problemet är relaterat till mitt nätaggregat och att jag behöver ett nytt. Jag har en 750W, men det är gammalt och, vill jag minnas, ett billigt sådant. Innan jag pungar ut nästan 2000kr på mer strömförsörjning tänkte jag se här vad ni tror. Kan det vara något annat? Jag har avinstallerat alla gamla drivers och har de senaste för kortet. Kortet blir inte speciellt varm vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

5700xt ligger vanligtvis under 300w eller däromkring för hela datorn, borde knappast vara strömförsörjningen

Permalänk
Medlem

Verkar vara ganska spritt, inte bara just 5700XT.
https://community.amd.com/thread/250525

"We were able to reproduce the issue with Half Life Alyx and the Oculus S"

Verkar vara en som lyckades fixa sina problem genom att klocka ner både minnet och kortet lite, för någon annan var det kabeln som strulade. Oculus S verkar dock helt klart ha problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Verkar vara ganska spritt, inte bara just 5700XT.
https://community.amd.com/thread/250525

"We were able to reproduce the issue with Half Life Alyx and the Oculus S"

Verkar vara en som lyckades fixa sina problem genom att klocka ner både minnet och kortet lite, för någon annan var det kabeln som strulade. Oculus S verkar dock helt klart ha problem.

Antar du menar Rift S? Har sett många som har samma problem med andra HMDs också, inklusive Quest men främst WMR.

Funkar tack och lov prima för mig, och mina bekanta med Rifts och andra headsets... Har mestadels sett problemen med AMD-kort.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Verkar vara ganska spritt, inte bara just 5700XT.
https://community.amd.com/thread/250525

"We were able to reproduce the issue with Half Life Alyx and the Oculus S"

Verkar vara en som lyckades fixa sina problem genom att klocka ner både minnet och kortet lite, för någon annan var det kabeln som strulade. Oculus S verkar dock helt klart ha problem.

Hej, tack för svaret. När jag läser den tråden låter det dock inte som samma problem. De verkar prata om att spelet hänger sig och skärmen släcks, vilket tvingar de att stänga av datorn. I mitt fall dör bara datorn utan förvarning.

Permalänk
Medlem

Lite basic kanske, men kolla att alla fläktar går som de ska. Särskilt nätaggets fläkt. En polares fru hade liknanade problem (dock i nästan alla spel) och det var en kombo av en halv kattpäls i dammfiltrena och en trådbit från en gardin som satt sig i nätaggsfläkten så att den inte kunde snurra.

Fick öppna nätagget och klippa loss tråden, sen gick fläkten som vanligt. Det var alltså själva nätagget som blev överhettat och klippte strömmen för att rädda sig självt, hade ingenting med CPU/GPU-temperatur att göra.

VR är ju ofta mer belastande för hela systemet än vanliga spel då man har compositor overhead och dylikt ovanpå själva runtimen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x