Permalänk
Hedersmedlem

Hur bor ni och hur trivs ni nu?

Nu när många får tillbringa mer tid hemma så blir det allt viktigare att hemmet är trivsamt och funktionellt. Har sett i några trådar att det redan börjat bli kämpigt för en del att hålla igång distansarbete och få livet att fungera i allmänhet.

Är det fullständigt kaos med tillfälligt kontor vid köksbordet eller funkar allt som vanligt med undantag för mer tid hemma?

För min egen del så är det inga större skillnader ännu. Sambon blir hemma från efter påsk men det är inte corona-relaterat. Bor i ett ganska stort hus med en hel del projekt på gång så det är inte brist på plats eller sysselsättning om jag skulle fastna hemma framöver.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Bor själv i en tvåa på 64 kvadrat är hemma väldigt mycket nu mot för vad jag brukar vara, går i stort sett bara ner till centrum 10 min bort får att hämta paket tidigt på morgonen. Nu får jag hem det mesta i matväg, behöver bara gå ner till butiken om jag saknar typ mjölk eller ägg. Försöker att få lite besök av kompisar som inte är i riskzonen så man inte blir helt folkskydd.

När jag är och handlar kör jag med skyddshandskar så man inte ska behöva fingra på nån kortterminal i onödan blip fungerar tyvärr inte på alla terminaler.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag och frun känner att det var tur att vi flyttade till större lägenhet förra året, hade varit lite trångt med 61 kvadrat när båda är hemma hela tiden. Det har gjort att det inte är någon skillnad från hur det var innan vi båda började vara hemma.

Ett hus hade varit ännu bättre faktiskt, men vi har 2 våningar i lägenheten så det blir ganska utspritt ändå. Vi behöver inte oroa oss för att störa den andres telefonmöten helt enkelt.

Även om man älskar varandra så lär det skava lite att vara hemma tillsammans på liten yta typ hela dygnet och dessutom störa varandra under arbetsdagen.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att mitt arbete inte fungerar på distans så är det väl mer eller mindre likadant för mig. Min sambo som studerar på högskolan har dock anpassa sin utbildning till distans då skolan stängt. Det fungerar väl.. så där..

Vi bor i en 3:a och kontoret är omgjort till ett barnrum sedan ett par år tillbaka så sambon har sitt "kontor" i vardagsrummet. I vårt sovrum kan hon inte heller sitta då jag jobbar natt och behöver sova på dagarna. Hade gärna sett att vi haft ett rum till åt så att hon kan få mer studiero och slippa ha barnhänder som försöker sabotera hennes Surface och stjäla hennes viktiga skolrelaterade papper.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Nyinflyttad i en 3a och ny stad med sambon, jobbat på distans sen i höstas då arbetet och kunden tillåter detta. Så för min del är det ingen skillnad - har ett "kontor"/datorrum där både jag och sambon sitter i och arbetar/pluggar.

Har samma tangentbord, mus och skärm till jobbdatorn som för min egna stationära dator så det underlättar en hel del. Det enda som krävs är en knapptryckning på mus och tangentbord innan jag kan byta dator 👌

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem

Status quo.
Bor i hus och det är fullständig kaos som vanligt för man har alltid för litet hus och uthus eller för få.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bor ensam i en stor tvåa (drygt 70 kvadrat). Gott om plats.

Stor uteplats, tvättmaskin, diskmaskin, fiber in i lägenheten, tysta grannar. Kan inte bli mycket bättre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Exakt samma förutom att min roommate som är student från Amsterdam är hemma 24/7 istället för i skolan, på gymmet eller jobbet. Men han flyttar eventuellt snart hem igen så då blir det tyst i min 3a på 86kvadrat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bor i villa och har nu två studerande barn som sitter på sina rum, jag i dator/pysselrummet och frugan i vardagsrummet. Funkar helt OK.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Inaktiv

Bor i lägenhet och det mesta är I princip som vanligt, vi jobbar och sonen går i skola och ska skjutsas på sina aktiviteter ( trummor och brädspel ) i vanlig ordning 3dgar i veckan, enda dagen jag fått lite extra ledigt är söndag då hans kampsport inte bedrivs för tilllfället. Vi har redan sedan flera år tillbaka matkasse varje vecka som jag hämtar i en drivein och på stan el i köpcentra är vi inte så ofta iaf så vi känner inte av att det har blivit kortare öppettider och så. Sommaren består till stor del av fiske för min del och det passar väl bra i dessa tider, ute ensammen, typ.

Permalänk
Medlem

Bor i hus i en by på ca 35 hus. Frun jobbar som sjuksköterska och jag är föräldraledig och hemma med sonen på drygt ett år. Funkar utmärkt men vi har skurit av alla sociala kontakter under epedemin. Spelar dota med en kompis ibland på kvällarna, en av få yttre kontakter nuförtiden.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Bor med tjejen i en tvåa på 45 kvadrat i andra hand. Har en lagom stor galleria med willys, ica kvantum, lidl, stor coop på gångavstånd och om mer akutinköps krävs så finns det en coopnära 2-3 min bort.

Fint område med mycket natur trots att vi bor väldigt nära innerstan. Går runt sjön på morgonen ex.

Funkar ganska bra som vi bor nu. Trist med andra hand men funkar. Tjejen jobbar på skola så det har gått bra att jobba hemifrån för min del. Sitter vid min datorhörna med stationär visserligen är minimalistisk men egentligen inte så stor skillnad mot det stora skrivbordet på jobbet.

Det värsta med lägenheten är att sängen är på 120 cm. Det är nog under min smärtgräns. Vi är väl båda i ganska god kondition men jag är 190 och hon 175. Så det är ändå lite trångt. Mem vafan 😀

Permalänk
Medlem

Bor i villa med min dotter varannan vecka, som jag skrev i en annan tråd är det fint med 6 veckor ”ledigt” för att pilla med hus och trädgård. Hoppas det inte blir aktuellt med varsel efter den här perioden bara, men har 12-13 års anställning så borde vara ganska tryggt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Bor i stort hus med sambo utan barn.
Jobbat hemifrån senaste 10 åren och har ett eget kontor bara för det. Sambon jobbar som vanligt så ensam hemma hela dagar. Det enda är att jag inte får besöka kunder så som utesäljare så är det lite trist.
Allt funkar iallafall så kan inte klaga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad alla bor stort

52,5kvm med frun inne i stan. Det blir rätt trångt, men funkar nog. Jag har en egen arbetshörna (jobbar mycket på distans) men frun sitter i köket. Som tur är har vi en stor balkong som blir fint nu när det börjar bli varmare.

Överlag går det nog bra, men det har varit lite väl svårt att få "andrum" från varandra ibland.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Har köpt villa med frugan i vintras så har 240kvm att fixa med nu när jag är hemma, som bonus har vi en tre månaders bebis så hon är mammaledig och jag jobbar hemifrån men har absolut inget att göra längre nu efter 3 veckor hemma.
Är fantastiskt att se sitt barn utvecklas så här i början men jäklar vad jag längtar till att få börja jobba igen!

Permalänk
Medlem

Bor själv i en 3a på 72m2. Bortsett att jag inte kan träna badminton är det mesta som vanligt. Jobbar lite mer hemifrån än innan men i övrigt är jag helt oberörd av corona.

Trivs ypperligt.

Sitter och hoppas att vi ska ha varsel på jobbet så vi kan bli av med ett gäng idioter chefen som sparkades för 3 månader anställt.

Permalänk
Medlem

Bor med fru, en son på tre år och (svärföräldrarna en liten stund,) i vårt radhus på 150kvm. Jag jobbar som vanligt. Har frivillig semester nu under påsk såsom många andra i Norge. Tycker mest synd om frun (förskolelärare) som gått hemma med lillen några veckor nu. Får se hur Norge agerar nu efter påsk.

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 • PSU: Corsair Vengeance 650M • GPU: Nvidia RTX 2080 Super Dual Evo OC • CPU: AMD Ryzen 5 3600 • CPU-kylare: CM Masterliquid ML120L • RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2x8GB • MoBo: Asus ROG Strix B450-F • M.2/2,5": Kingston SA2000M 500GB/Samsung 860 Evo SSD 1TB • OS: Windows 10 Home Edition

Permalänk
Medlem

Bor med frugan i en liten enplansvilla på dryga 100 kvadrat bit utanför stan, trivs rätt bra faktiskt... Vettiga grannar och en del projekt att göra.

Vi har 5 RoK, varav ett är mitt 'kontor' så det funkar rätt bra att vara hemma och köra studierna över distans. Men nu när sommaren kommer och studierna avtar lär projekten som samlats på hög köra igång, lär ha halvtidsjobb hela sommaren med att fixa här hemma.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Bor ensam på knappt 23 kvadrat. Är van vid att jobba hemma, så status quo helt enkelt. Lite trångt på papper, men jag är van och användning av ytan är väldigt effektiv. Jag har allt jag behöver inklusive utrymme att rulla ut yoga-mattan på för lite hemma-träning.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Ensam i en trea på 65kvm som jag flyttade till innan jul. Blir väl lite ensamt då man inte är van vid det än

Innan coronatiderna så gick man ju ut och tog en öl med jämna mellanrum

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Har flyttat ut till landstället nu när man ska jobba på distans. Rätt skönt att kunna gå ut i naturen när man behöver en paus

Permalänk
Medlem

Bor i en 3:a med min kanin. Pluggar på Uni, men det har ställt om till distans, vilket jag gillar.
Blir mycket mer flexibelt med förinspelade videos som jag kan kolla på när jag har lust.

Vi har mycket labbar att bygga diverse program som man har i grupper av 2, funkar också bra då vi kör över discord och skärmdelning.

I övrigt rullar mitt liv på som vanligt, brukar mest sitta vid datorn och styrketräna. Nu är jag bara noga med att inte ta mig i ansiktet under träningspasset och tvätta händerna noggrant efteråt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bor i ett stort hus med både dedikerat biorum och VR rum på 30 kvadrat. Nu är det skönare att vara i VR världen(kör oculus rift trådlöst). Så kan man tänka på annat än Corvid-19 ett tag då man är i VR världen.

Annars är allt som vanligt, både jag och frugan jobbar som förut. Barnen går på dagis och skola. Läxor ska göras etc.

Igår var fint väder så då drog ju alla fram sina högtryckstvättar och rengjorde altanen.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Flyttade till villa ute i förorten för något år sedan från att bott innanför tullarna på 45 kvm aldrig uppskattat det mer än nu

Permalänk
Medlem

Villa på 200m² i 2 plan.
Dedikerat datorrum, men ändå på tok för litet för 5 personer och 2 hundar när alla är hemma.
Snart poolsäsong så då kan man låsa in ungarna i poolområdet.

Permalänk
Medlem

Bor i en 1a på 41kvm med bra planlösning centralt norr i Helsingborg. Alldeles för bra hyra samt pakeringsplats (som är unikt för området). Men känner att jag vill ha större och försöker få någon i huset att vilja byta med mig.

Permalänk
Medlem

Bor ensam i en 1.5:a på 39 kvm + balkong. Jobbar fortfarande och lär så få göra även i fortsättningen så går inte direkt någon nöd här. Och skulle jag vara tvungen att vara hemma kan jag parkera i en skön stol på balkongen och njuta av utsikten Är något meditativt och helande med vatten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Flyttade faktiskt precis innan coronakrisen, från en sliten 3:a på 76 kvm på 7:e våningen i en förort, till en nyrenoverad 2:a på 58 kvm i markplan med uteplats i ett område närmare Uppsalas centrum.
Lägenheten känns knappt mindre än den gamla, eftersom planlösningen är smartare och det ingår en stor uteplats. Man slipper stå och vänta på hissen för att komma ut på gården, vilket är skönt och gör att man känner sig mindre instängd.

Hade vi haft barn och skolorna vore stängda hade jag nog blivit galen, men med bara sambon och jag fungerar det fint att jobba hemma. Har dock inget dedikerat datorrum längre, så blir en del användande av hörlurar när man behöver koppla bort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vad alla bor stort
......

håller med :).

ensam här i en 1:a på otroliga 23 kvm. har jobb som inte går att göra på distans, så för mig har inget direkt förändras. (mer än att man nu handlar snabbare än vanligt...).

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX