hur kollar ni era frysar ?

Permalänk

hur kollar ni era frysar ?

jag har en frys som står utanför täckning på 433 sensorer typ Telldus
ej inom Wifi (i alla fall inte nu)
har ni någon bra lösning
jag har haft 1-wire men det har börjar ge upp nu (är väl åldern/åskan)
vad skulle man kunna ersätta detta med ?
hallon paj med kontantkort ,men då kommer den stora fråga hur gör man?
gärna en bygg referens, Tack

Några andra intressanta lösningar för mig?

Sven Åke

Permalänk
Medlem

Vad är det du kollar i din frys?

Jag kollar om frysen går när jag hämtar nått 😄

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Riktade antenner kan hjälpa att få in det mesta inom räckhåll om man vill, men svårt att förstå ditt problem utan mer information. Jag skulle gissa att det är en frys i ett förråd eller annan byggnad?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ingen aning om vad det är i den mer än översta lagret så ibland gräver jag en bit ner och ser vad jag får upp och så lagar jag mat utefter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vad är det du kollar i din frys?

Jag kollar om frysen går när jag hämtar nått 😄

Använder man sin frys profisionellt så kan det få dyra konsekvenser om det inte funkar som det ska och restaurangfrysar tenderar att krångla.

Permalänk
Medlem

Upplever du problem med frysen så kanske den borde bytas? Känns lite överdrivet att skaffa ett kontantkort för att kolla temperaturen i frysen?

Permalänk
Medlem

Spelar orsaken någon roll? Tycker folk ska sluta ifrågasätta och hjälpa snubben.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk

Mycket riktigt frysen står i ett annat hus och jag vill kunna fjär övervaka temperaturen
I alla fall får ett larm när temperaturen har stigit över 15 grader
finns det repeterat för temperatur sensorer ?

jag har en Termometer bland frys varorna i dag (1-wire)

Idag kan det ju bara räcka med att åskan slår ner för att en frys skall stanna
så det är bra med kontroll

Sven Åke

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

Mycket riktigt frysen står i ett annat hus och jag vill kunna fjär övervaka temperaturen
I alla fall får ett larm när temperaturen har stigit över 15 grader
finns det repeterat för temperatur sensorer ?

jag har en Termometer bland frys varorna i dag (1-wire)

Idag kan det ju bara räcka med att åskan slår ner för att en frys skall stanna
så det är bra med kontroll

Sven Åke

Jag kan bidra med att det finns åsk skydd att köpa, iallafall skarvsladdar med detta inbyggt och det kan nog hjälpa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vad är det du kollar i din frys?

Jag kollar om frysen går när jag hämtar nått 😄

Jobbigt att gå efter den hela tiden sorry va bara tvungen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av storbacken29:

Mycket riktigt frysen står i ett annat hus och jag vill kunna fjär övervaka temperaturen
I alla fall får ett larm när temperaturen har stigit över 15 grader
finns det repeterat för temperatur sensorer ?

jag har en Termometer bland frys varorna i dag (1-wire)

Idag kan det ju bara räcka med att åskan slår ner för att en frys skall stanna
så det är bra med kontroll

Sven Åke

Ikeas Trådfri lampor använder Zigbee och de har en repeater i sig, jag antar att de repeterar signalerna från en tempgivare som kör Zigbee också men är inget jag testat.
Ikea har även en usbnätdel med Zigbeerepeater https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-signalfoerstaerkare-1040...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag kan bidra med att det finns åsk skydd att köpa, iallafall skarvsladdar med detta inbyggt och det kan nog hjälpa.

Nej, det finns inga skarvsladdar som skyddar mot åska, oavsett vilket mumbo-jumbo eller märke som står på kartongen!

Permalänk
Medlem

Finns företag som riktar sig till vad du söker. De kan säkert hjälpa dig bättre än ovanstående svar. Annars är det viktigt att du uppger tydligt och i detalj vad du anvånder för apparater eller komponenter just nu för att vi ska kunna hjälpa dig. Gärna artikelbeteckning eller artikelnummer.

https://www.iwmac.com/se/kyl-och-frys/tradlost/

Är det så att du inte har några apparater idag förutom frysen och vill övervaka temperaturen i en fristående frys som är belägen i ett annat hus så skulle en trådlös väderstation med trådlös givare kunna vara en lösning. Köper du en lite dyrare variant så bör du kunna ha en räckvidd på 50-100m med möjlighet att sätta larmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nej, det finns inga skarvsladdar som skyddar mot åska, oavsett vilket mumbo-jumbo eller märke som står på kartongen!

Ja och nej. De skyddar inte mot direktnedslag, vilket väl ingen marknadsförs att göra?

Däremot så skyddar de mot de "transienter", överspänningar som mycket väl kan skada elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nej, det finns inga skarvsladdar som skyddar mot åska, oavsett vilket mumbo-jumbo eller märke som står på kartongen!

Överspännings skydd är inte mumbo-jumbo. Blixtnedslag brukar sällan skita i jorden och och köra allt genom nätet men skapar strömspikar i de många fall. Läs på lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag kollar om lampan utanpå lyser sen om det är kallt inne i frysen är det ett plus.
Med all denna infon utgår jag ifrån att den fungerar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på ett fyra subat system med dieslar och batterier?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Överspännings skydd är inte mumbo-jumbo. Blixtnedslag brukar sällan skita i jorden och och köra allt genom nätet men skapar strömspikar i de många fall. Läs på lite.

Små överspänningsskydd som du har inne och kommer med förgreningar är mumbo-jumbo.

Riktiga Överspänningsskydd som du installerar vid elcentralen som kostar en rejäl summa är inte mumbo-jumbo. Men du kan aldrig 100% skydda dig.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Överspännings skydd är inte mumbo-jumbo. Blixtnedslag brukar sällan skita i jorden och och köra allt genom nätet men skapar strömspikar i de många fall. Läs på lite.

Det var Du som skrev skarvsladd med åskskydd och att det ”nog” funkar...
Citerar in ditt ”bidrag” igen, om du kanske glömde vad du skrev.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag kan bidra med att det finns åsk skydd att köpa, iallafall skarvsladdar med detta inbyggt och det kan nog hjälpa.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ikeas Trådfri lampor använder Zigbee och de har en repeater i sig, jag antar att de repeterar signalerna från en tempgivare som kör Zigbee också men är inget jag testat.
Ikea har även en usbnätdel med Zigbeerepeater https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-signalfoerstaerkare-1040...

bra med förslag men tyvärr så räcker inte 10 m
jag har 30meter till huset. EDIT så tillkommer ju väggar med mera

Telldus har 20 meters räckvidd

åska var bara ett exempel på vad som kan hända
vid ström avbrott till ex är bra att kunna läsa av temperaturen utan att öppna frysen

jag är ju van att ha en display i dag

Sven Åke

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är inte så att du skulle kunna mäta om frysen förbrukar effekt istället? Om den uttagna effekten från frysen är 0 så är den alltså inte igång? På så vis skulle du också direkt få veta om något är på tok och inte behöva vänta på att tempen stiger över 15 grader.

Beroende på hur det ser ut hos dig så skulle du endera kanske kunna sätta in en plugg med effektmätning där frysen står. Ett annat alternativ är att mäta i centralen om den är närmare dig eller att avståndet med en plugg blir för långt. Detta kräver nog också en nyare typ av central med DIN-skenor eller att lite jobb görs.

Förtydligande: Om pluggen inte kan avge något värde, så är det detsamma som 0-förbrukning, d.v.s. något måste åtgärdas.

mvh Mikael

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Hej!

Det är inte så att du skulle kunna mäta om frysen förbrukar effekt istället? Om den uttagna effekten från frysen är 0 så är den alltså inte igång? På så vis skulle du också direkt få veta om något är på tok och inte behöva vänta på att tempen stiger över 15 grader.

Beroende på hur det ser ut hos dig så skulle du endera kanske kunna sätta in en plugg med effektmätning där frysen står. Ett annat alternativ är att mäta i centralen om den är närmare dig eller att avståndet med en plugg blir för långt. Detta kräver nog också en nyare typ av central med DIN-skenor eller att lite jobb görs.

Förtydligande: Om pluggen inte kan avge något värde, så är det detsamma som 0-förbrukning, d.v.s. något måste åtgärdas.

mvh Mikael

Bra ide men det är fortfarande samma avstånd

Sven Åke

Permalänk
Avstängd

Är nog den enda funktionen bland uppkopplade vitvaror som jag skulle tycka var nyttig, att få larm i telefonen om temperaturen avviker med 2-3 grader.

TS: Du kanske kan montera in en BT tempmätare och sen en BT extender så kanske det kan räcka.
https://www.msn.com/en-us/lifestyle/rf-buying-guides/best-blu...
Allt beror ju på hur långt bort frysen står givetvis, är det längre så krävs nog riktantenner men då börjar det bli rätt dyrt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det var Du som skrev skarvsladd med åskskydd och att det ”nog” funkar...
Citerar in ditt ”bidrag” igen, om du kanske glömde vad du skrev.

Ja det kan nog hjälpa i många fall, dock behöver man grov skydd om man får en direkt träff.
Överspänningsskydd är givetvis åsk skydd då det leder till överspänning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

När våran frys vill ha uppmärksamhet så gnäller den. (pip pip pip pip pip) Detta sker oftast på natten, (kul) då får man gå upp och ta på den så den blir lugn. (trycka på en knapp)

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jobbigt att gå efter den hela tiden sorry va bara tvungen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

Bra ide men det är fortfarande samma avstånd

Sven Åke

Det finns ju andra tekniker än Telldus.

Z-Wave specificeras här till att klara mellan 30 och 40 meter mellan två noder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Z-Wave

mvh Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hej!

Det är inte så att du skulle kunna mäta om frysen förbrukar effekt istället? Om den uttagna effekten från frysen är 0 så är den alltså inte igång? På så vis skulle du också direkt få veta om något är på tok och inte behöva vänta på att tempen stiger över 15 grader.

Beroende på hur det ser ut hos dig så skulle du endera kanske kunna sätta in en plugg med effektmätning där frysen står. Ett annat alternativ är att mäta i centralen om den är närmare dig eller att avståndet med en plugg blir för långt. Detta kräver nog också en nyare typ av central med DIN-skenor eller att lite jobb görs.

Förtydligande: Om pluggen inte kan avge något värde, så är det detsamma som 0-förbrukning, d.v.s. något måste åtgärdas.

mvh Mikael

Kompressorn går ju inte hela tiden i en kyl/frys så effekten varierar ju.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Nu gäller det inte en frys, men min bror övervakar pelletsbrännaren, pelletsförrådet, vattenpumpen, ph-mätare, etc. i huset han bor i.
Han använder några Wi-Fi mikrokontrollers (specifikt: ESP8266 Wikisidan) med passande mätare. Dessa är kopplade via nätverket till en Pi som publicerar datan på en sida som han kan komma åt över internet, går säker att få att den skickar pushnotiser till telefonen också om man vill.

Annars borde man ju kunna köra med en Pi och temeratursensor vid frysen, om man inte vill greja för mycket med det elektroniska.