Bäst setup med Xbox One X och Canton DM50?

Permalänk
Medlem

Bäst setup med Xbox One X och Canton DM50?

Min Canton DM50 soundbase har ju bara optisk kabel och röd vit. När jag kopplar Canton direkt i tv:n med optisk, och Xboxen direkt i tvn med Hdmi så funkar det. Röd vit ligger oanvända då. Har nyligen upptäckt dock att man i Xboxen under ljud kan välja optisk bitrate Dolby digital vilket Canton DM50 stöder, men jag uppenbarligen inte nyttjat då? Ja, jag är kass. Men med denna uppsättning tror jag inte det funkar.

Så, jag provade att koppla Xboxen med optisk till Canton och Hdmi till tv, och sedan Canton till tvn med röd vit kabel. Och ljudet blev mycket högre! Det verkar också som inställningen i Xboxen (under inställningar -ljud-optisk bitrate- dolby digital) nu funkar. Bilden flimrar till när man väljer den inställningen medans det förut inte hände något. Funkar Xboxen som en förstärkare typ? Och kan det påverka gamingen genom tex ökad inputlag? Tror jag läste något om det när någon hade kopplat sitt ljud. Tror det handlade om flera Hdmi och dylikt dock. Läste även att en del inte kan utnyttja 4k när de kopplar upp sitt ljud. Hur som helst, har jag det rätt/på bästa sätt nu med min uppsättning?

Permalänk

Vad som är bäst i detta fallet kan bara du svara på. Våga experimentera med inställningarna(ta gärna en bild på inställninarna så du vet vad du kan gå tillbaks till om de skulle skita sig)

Finns inget rätt eller fel sålänge det fungerar

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare