Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Knifes Out
https://www.imdb.com/title/tt8946378/

8/10 Rekommenderas, lättsmält och genomtänkt.

https://youtu.be/qGqiHJTsRkQ

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Jojo Rabbit. 5 av 5 svastikor!

Sedan jag hörde talas om filmen och såg trailern har jag sett fram emot att se filmen. Har nu sett den, gillar den skarpt och blir att försöka se den snart nog igen.

Ju mindre sagt om filmen och dess handling desto bättre som jag ser det, nu efteråt önskar jag att jag inte såg trailern då den visar upp lite för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

American Pie: The Naked Mile (för ca. femtonde gången)

6/10, vill man ha en lättsam komedi i klass med Van Wilder, Just Friends, Eurotrip etc. så rekommenderar jag denna varmt. Vissa scener bjuder fortfarande på asgarv!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg The Terminator 2 igår. Mmmmmm Hasta La Vista Baby!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Star wars the rise of skywalker - Vilken jävla soppa. Jag försöker komma på nåt som var bra men kan inte komma på något. Jag gillar verkligen Star wars men här var det ju inget som var vettigt alls. usch och fy. 5/10

Det femte elementet - Behövde denna som en pallet cleanser efter star wars. Klassisk Sci-fi med humor, action och allt som behövs. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Gemini Man med Will Smith där dem använder VFX facial capture 'ala "Avatar" för att han ska kunna spela en yngre klon version av sigsjälv som han får möta. "Who will save you from yourself"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av killawife:

Star wars the rise of skywalker - Vilken jävla soppa. Jag försöker komma på nåt som var bra men kan inte komma på något. Jag gillar verkligen Star wars men här var det ju inget som var vettigt alls. usch och fy. 5/10

Intressant att du ändå gav Star Wars 5 av 10 vilket måste anses som godkänd men absolut inte fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Once upon a time in hollywood - Senaste tarantinorullen. En spretig affär. Välgjord givetvis men det finns inte så mycket minnesvärda stunder i den som man sett i tidigare filmer. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

"Doctor Sleep"

Fristående uppföljare till mästerverket The Shining (1977/1980)

Nej.
Denna fungerade inte. Sloppy skådespel, väldigt krystade referenser till Stanley Kubricks film, nästan skämskudde-varning i första 10-15 minuterna.

Tänk er den Stephen King-producerade The Shining från senare halvan av 90-talet, blås upp den till cinema-format och lägg på musik från originalet så har du essensen av denna film.

Stephen King praisade denna filmen (han kan ju få en slant för det) och bashade samtidigt tidigare Stanley Kubricks version då den inte höll sig speciellt trogen boken.
Jag har en kvart kvar på filmen, jag köpte på Google Play Movies, och skall se klart den någon regnig dag när jag ligger förlamad av tristess i sängen.
Usel, 1/10.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Missade att posta inlägg när jag såg den men har två filmer som jag känner behöver nämnas. Först, den näst senaste:
Parasite välkänd för typ alla som inte levt under en sten så behöver inte säga så mycket om den. Helt i min smak, 10/10! Lutar att se den igen i helgen tiill och med.

Den senaste, som jag såg klart nu ikväll, Den blomstertid nu kommer gillade jag skarpt. Sett den nämnas i Generation Zero-tråden ett flertal gånger och har äntligen sett klart den. Blev dessvärre två sittningar så min uppfattning av filmen stördes lite. 8/10, filmen har filmats med en ganska tydlig budget men gillade den överlag riktigt mycket. En hel del meme-material i dialogen också.

Permalänk
Medlem

Underwater - Välgjord skräckis i undervattensmiljö. Förvånande bra faktiskt även om vissa saker känns lite konstiga. Inget under av story och skådespelarinsatser men miljöer och monster är bra gjorda. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

1917 (2019) - Underbar, 9/10.
https://www.imdb.com/title/tt8579674/

Permalänk
Medlem

Cinderella (2015)

En glad förvånad 8/10! 😎

https://www.imdb.com/title/tt1661199/?ref_=nv_sr_srsg_2

Permalänk
Medlem

Parasite
Den behöver troligtvis ingen introduktion. En mycket bra film och värdig Oscarvinnare, utan tvekan. Ingen som hamnar på min personliga topplista men inte långt ifrån.

Climax från 2018 imdb
Herre jävlar säger jag bara, vilken pulshöjare. Att kalla det för en skräckfilm är fel men jävlar vad det kryper under skinnet på en emellanåt.
Det handlar om ett gäng dansare som är på träningsläger och har en avslutningsfest. En väldigt trevlig tillställning med mycket dans och fylleprat men allteftersom märker man att det är någonting som börjar vara lite skevt och tillslut smäller det, ganska rejält. På en mycket kort tid går det från att vara en trevlig tillställning till att vara ett levande helvete.

Det som utmärker filmen lite extra i mitt tycke är de långa scenerna utan några klipp. En av de handfulla skriptade scenerna är tolv minuter lång och väldigt bra gjord. Men den mest imponerande är de ~40 minuter i slutet av filmen som ser ut att vara en enda tagning. Det får en att verkligen förstå hur kaotiskt det är.

Jag har varit med om ett fåtal snedtrippar så även om en del i filmen är mindre troligt att det skulle hända så är tillräckligt mycket av det som händer såpass troligt att jag satt och våndades i soffan åt deras vägnar.

Filmen har drygt 20 dansare, endast två är skådespelare och trots det gör de en mycket bra prestation, för det mesta. Kanske på grund utav att de hade väldigt fria händer, det sägs att manuset bara var fem sidor långt nästan helt utan dialoger och instruktioner annat än vilken generell riktning filmen skulle röra sig mot.

Jag ger den åtta överfulla bålglas av tio möjliga.

Permalänk
Medlem

IP man 4 Överraskande bra 😊
Ger den 9 utav 10 fotoner !

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Lego Master

Terminator: Dark Fate (2019)
Helt okej faktiskt, skulle säga att det är den tredje bästa Terminator-filmen efter Terminator och Terminator 2.
Ungefär samma känsla och story som T2, med lite modernare take på vissa saker. Överlag en riktigt trevlig rulle som jag faktiskt tycker är en värdig Terminator-rulle!

4/5 T1000.

Som en sidenote skulle jag vilja se en film i Fallout-universat. Postapo-retrofuturism i sitt esse. Book of Eli fångar en del av det där, men 50-talsfuturismen i Fallout gör en väldigt stor skillnad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Parasite
Den behöver troligtvis ingen introduktion. En mycket bra film och värdig Oscarvinnare, utan tvekan. Ingen som hamnar på min personliga topplista men inte långt ifrån.

Climax från 2018 imdb
Herre jävlar säger jag bara, vilken pulshöjare. Att kalla det för en skräckfilm är fel men jävlar vad det kryper under skinnet på en emellanåt.
Det handlar om ett gäng dansare som är på träningsläger och har en avslutningsfest. En väldigt trevlig tillställning med mycket dans och fylleprat men allteftersom märker man att det är någonting som börjar vara lite skevt och tillslut smäller det, ganska rejält. På en mycket kort tid går det från att vara en trevlig tillställning till att vara ett levande helvete.

Det som utmärker filmen lite extra i mitt tycke är de långa scenerna utan några klipp. En av de handfulla skriptade scenerna är tolv minuter lång och väldigt bra gjord. Men den mest imponerande är de ~40 minuter i slutet av filmen som ser ut att vara en enda tagning. Det får en att verkligen förstå hur kaotiskt det är.

Jag har varit med om ett fåtal snedtrippar så även om en del i filmen är mindre troligt att det skulle hända så är tillräckligt mycket av det som händer såpass troligt att jag satt och våndades i soffan åt deras vägnar.

Filmen har drygt 20 dansare, endast två är skådespelare och trots det gör de en mycket bra prestation, för det mesta. Kanske på grund utav att de hade väldigt fria händer, det sägs att manuset bara var fem sidor långt nästan helt utan dialoger och instruktioner annat än vilken generell riktning filmen skulle röra sig mot.

Jag ger den åtta överfulla bålglas av tio möjliga.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61z4mC8Zf5L._AC_SL1360_.jpg

Har inte sett en enda dålig film från Gaspar. Denna hade jag missat, så jag skall se den. Tack!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Religiös film , mästerverk enligt min mening. Utspelar sig i Ryssland i ett ortodox kloster.

The Island 9/10

https://www.youtube.com/watch?v=Wz-vegualMg&t=26s

Permalänk
Medlem

Såg Ponyo på klippan vid havet igår med barnen - barnvänlig även för yngre, men ändå underhållande även för äldre människofolk. Det är ju en Studio Ghibli, så gillar man deras stil blir man inte besviken.
https://www.imdb.com/title/tt0876563/

Visa signatur

Fractal Design R4, Win 10, Asus Z97-A, Core i7 4770k + Noctua NH-U14S, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Hitachi deskstar 7k 4TB, 2x8GB Kingston hyperX 1866MHz, Be Quiet Pure Power L8 630W

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Håller med, glatt överraskad och helt klart en värdig Terminatorrulle! Hoppas på fler i samma stuk.

Visa signatur

Fractal Design R4, Win 10, Asus Z97-A, Core i7 4770k + Noctua NH-U14S, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Hitachi deskstar 7k 4TB, 2x8GB Kingston hyperX 1866MHz, Be Quiet Pure Power L8 630W

Permalänk
Medlem

Solens rike - Riktigt bra WWII drama med en ung christian bale. Utspelas i japan-ockuperade Kina. 9/10

Ip man 4 - Ip man åker till Amerika och spöar Gweilos. Ungefär samma story som de tidigare filmerna men bra fighting om man gillar detta. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

How about Adolf?

Stephan (Christoph Maria Herbst) and his wife Elisabeth (Caroline Peters) organize a dinner in their house in Bonn. Invited are family friend René (Justus von Dohnányi), Thomas (Florian David Fitz) and his pregnant girlfriend Anna (Janina Uhse). But the parents of an unborn boy make sure that the evening planned as a cozy get-together suddenly gets out of hand: they announce that they want to call their child Adolf and thus cause a scandal.

En film som skulle kunna utspelats på en teaterscen, men ändå var trevlig att se hemma i soffan.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Brightburn
https://www.imdb.com/title/tt7752126/
Enligt mig en riktigt bra skräckfilm med en väldigt otäck unge. Välgjord och med bra skådisar. Fina gore-scener också, scenen med ögat påminner mig om gamla Fulci-filmer. En produkt från familjen Gunn (manusförfattare och producent). James Gunn som producerade denna gjorde splatterfilmen Slither för länge sen, långt innan Guardians filmerna.

Permalänk
Medlem

Aquaman
Det enda positiva jag kan säga är att den var tusen ggr bättre än Justice League, men det hade en hundskit också varit.
Ungefär lika tråkig och dålig som Thor 2 och alla Transformers filmerna.
Aquaman har samma problem som i princip alla moderna "action filmer" har, de saknar vikt och de fysikaliska lagarna. Hur intressant och spännande är en film när hjälten är i princip odödlig och saknar helt regler för vad de kan eller inte kan göra i sitt universum.

Zonade ut och kommer inte ens ihåg hur den slutade.
2/10 hundskitar.

Permalänk
Medlem

Håller på att se igenom Bond-rullarna igen. Var många år sedan jag såg dom sist och vissa minns jag riktigt bra och andra mindre bra.
Några av filmerna står sig riktigt bra fortfarande, visst kan vissa scener se kassa ut, särskilt när dom filmas framför en film, tex visa jaktscener.
Men jag gillar att stuntscenerna är på riktigt och inte CGI. Jag imponeras över många scener (flygscener, undervattenscener mm) med tanke på när de är gjorda och med den teknik de hade till sitt förfogande.
Några av de bättre filmerna dras tyvärr ned av fåniga scener med tillgjord humor som bara gör det hela fånigt.
Jag ser dom inte i ordning.
The living daylights - 6/10 (ojämn, börjar bra men spårar ur för mycket mot slutet)
License to kill - 7/10 (ovanligt brutal för att vara en Bond-film)
For your eyes only - 7/10 (slutscenen är superfånig och den där papegojan likaså, det drar ned en annars bra film)
The spy who loved me - 8/10 (grym Lotus och bra action)

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Doctor sleep - Rätt ok fortsättning på the shining. Välgjord och ok skådespelarinsatser. Dock lite dum och förutsägbar handling. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Extraction (Netflix) med Chris Hemsworth.

Helt klart ok.

Permalänk
Medlem

Denna dök upp som ett förslag på YouTube:

Permalänk
Medlem

Bad Boys for Life

Det var ett misstag Will Smith är alltid ok men den här filmen kunde han inte rädda.
3/10. Känner att jag är givmild med det betyget.

Permalänk
Medlem

Bite - En tjej blir biten av en insekt på semestern. Ganska snart sprutar hon insekt-ägg överallt och börjar förvandlas. Rätt ok men Osannolik. 6/10

Guns akimbo - En kille retar en annan kille och måste slåss för sitt liv med två pistoler fastskruvade på händerna. Rätt dum handling men mycket action och våld. 6/10

Peterloo - Historiskt drama om hur engelska regeringen slår ner en politisk rörelse i Manchester på 1800-taolet med ett otroligt övervåld. Välgjord och tragisk. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.