Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag tänkte främst på tidigare uttalanden och att vi ligger efter våra grannländer i testning.

Från Worldometers, antal tester per en miljon personer:
Norge: 19 528
Danmark: 7 816
Finland: 5 234
Sverige: 3 654

Samtidigt som antal döda per en miljon personer är:
Sverige: 37
Danmark: 31
Norge: 12
Finland: 5

Läser man mer än rubriken i AB-artikeln som länkas så ser jag inget jättekontroversiellt, snarare går det väl hand-i-hand med att vid den tidpunkten hade färre länder samhällsspridning och därför skulle fokusera på testning och smittspårning i högre grad? Som du kan se i min tidigare länk till Amina Manzoors referat av WHO:s presskonferenser låter det nu mer likt det Tegnell förespråkade när vi i det läget hade samhällsspridning. Men visst kunde vi kanske gjort saker bättre, precis som dina siffror indikerar. (Däremot gillar jag inte att enbart ta hänsyn till de nordiska grannarna, även Schweiz, UK, Frankrike är väl så intressanta att jämföra med.)

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ja den attityden kan de stoppa upp nånstans!

Ja fattar inte heller. Sitter Tegnell på fakta bara han känner till lr..?
Enligt Samhällsnytt t.ex så är han en jäkla stolle o ja får hålla med om en hel del.

Jag tycker att du skall försöka höja nivån på dina inlägg.

Sen att du inte begriper epidemiologi är inte ett argument för att Anders Tegnell (som faktiskt är epidemoiolog och läkare) har fel. Den slutsats man istället kan dra är just att du inte har koll. När man som du inte har koll så får man hålla sig till vad experter har att säga. Istället går du till en blogg med politisk agenda som dessutom är en erkänd rasistisk hatsajt full med konspirationsteoretiskt innehåll.

Som sagt höj nivån ett par snäpp.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

@kanskedet: Varför är det förminskande, de flesta som producerar grafer på nätet är väl de facto inte epidemiologer? Jag är disputerad matematiker och om jag ens brydde mig om att producera en figur här skulle jag inte ens hävda att jag är "hobbyepidemiolog" för inte har jag brytt mig om det här mer än i någon månad.

Mycket bra poäng du kommer med och som jag hoppas att ni som sitter och skriver i denna tråd tar till er!

Jag är medicinare men skulle inte få för mig att uttala mig säkert i dessa frågor. Jag har visserligen läst lite epidemiologi under min utbildning och har mer eller mindre daglig kontakt med mina infekionsläkarkollegor i arbetet. Många av infektionsläkarna och epidemiologerna på sjukhuset uttalar sig inte heller utan går efter de riktlinjer experterna i vårt land satt upp. Därmed inte sagt att de inte tänker själva.

Detta är inte en svaghet eller en verklighetsfrånvänd tillvaro där man blint litar på experter utan en insikt man naturligt närmar sig ju mer insatt man blir i ett ämne. Det är ett exempel på Dunning-Kruger-effekten som ofta väcker anstöt hos tyckarna.

Jag är dock helt ok med att känna mig osäker jag faktiskt vet att det finns riktiga proffs där ute. Även artikeln från DN med Karin Bojs som du länkade tipsar jag återigen läsarna av tråden att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Läser man mer än rubriken i AB-artikeln som länkas så ser jag inget jättekontroversiellt, snarare går det väl hand-i-hand med att vid den tidpunkten hade färre länder samhällsspridning och därför skulle fokusera på testning och smittspårning i högre grad? Som du kan se i min tidigare länk till Amina Manzoors referat av WHO:s presskonferenser låter det nu mer likt det Tegnell förespråkade när vi i det läget hade samhällsspridning. Men visst kunde vi kanske gjort saker bättre, precis som dina siffror indikerar. (Däremot gillar jag inte att enbart ta hänsyn till de nordiska grannarna, även Schweiz, UK, Frankrike är väl så intressanta att jämföra med.)

Ja, helt klart är det bra att jämföra med fler länder än de nordiska länderna. Dock är ju de nordiska länderna väldigt lika Sverige generellt sett, både samhällsstruktur och kultur, så därför tycker jag att de är särskilt bra att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Mycket bra poäng du kommer med och som jag hoppas att ni som sitter och skriver i denna tråd tar till er!

Jag är medicinare men skulle inte få för mig att uttala mig säkert i dessa frågor. Jag har visserligen läst lite epidemiologi under min utbildning och har mer eller mindre daglig kontakt med mina infekionsläkarkollegor i arbetet. Många av infektionsläkarna och epidemiologerna på sjukhuset uttalar sig inte heller utan går efter de riktlinjer experterna i vårt land satt upp. Därmed inte sagt att de inte tänker själva.

Detta är inte en svaghet eller en verklighetsfrånvänd tillvaro där man blint litar på experter utan en insikt man naturligt närmar sig ju mer insatt man blir i ett ämne. Det är ett exempel på Dunning-Kruger-effekten som ofta väcker anstöt hos tyckarna.

Jag är dock helt ok med att känna mig osäker jag faktiskt vet att det finns riktiga proffs där ute. Även artikeln från DN med Karin Bojs som du länkade tipsar jag återigen läsarna av tråden att läsa.

Och vi hade förväntat oss att experterna hade förberett landet bättre inför pandemier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Intressant studie från MIT där man har tittat på spanska sjukan:
The data speak: Stronger pandemic response yields better economic recovery
...
“We find no evidence that cities that acted more aggressively in public health terms performed worse in economic terms,” says Emil Verner, an assistant professor in the MIT Sloan School of Management and co-author of a new paper detailing the findings. “If anything, the cities that acted more aggressively performed better.”

Problemet jag ser med den analysen är att samhället 1918 var helt annorlunda, ekonomi berodde på lokala omständigheter med väldigt få större handelssystem mm.
Idag är det nog ingen större stad vars ekonomi styrs lokalt, det styrs av handel och bolag som är beroende av omsättning. Ekonomin ses även till samhället i helhet, utsatta grupper som lever dag till dag tas inte hänsyn till även om den gruppen i Sverige är liten är den mycket större i USA och länder som Indien.

Säger inte att det inte finns en poäng där att hämta men omständigheterna för 100 år sedan är inte som idag, varken gällande sociala delar, ekonomiska eller medicinskt kunnande hos experter.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Och vi hade förväntat oss att experterna hade förberett landet bättre inför pandemier.

Experterna har påpekat det här länge men det är politiker som beslutar.

Sen tar vi den här igen vart vi lägger våra sakttepengar.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/offentlig...

De politiska besluten borde förändras i framtiden och det är ju vår sak vilka vi väljer!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Andra dagen i rad nu som antalet nya fall sjunkit, hoppas att det håller i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Och vi hade förväntat oss att experterna hade förberett landet bättre inför pandemier.

Precis. Bara en sån enkel uttjatad sak som tillgång på basala saker som munskydd.
Alltså. Min son med sina kompisar i förskolan hade från sandlådan kunnat förklara att "Toyota-lean-style just in time delivery" inte kommer fungera under en pandemi.

Utöver det så tror jag säkert att regeringens linje hade funkat, i teorin. Problemet är ju att folk är odågor och inte sköter sig.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/coronasmitta-f...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OVK3/har-ringlar-kon-l...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aldre-trotsar-radet-at...

Jag känner både fastboende i skärgården och en person som jobbar inom sjötrafiken.
Nu har både Waxholmsbolaget och Värmdö kommun fått gå ut med att man kommer "säga till när båtarna anses fulla".
Detta beror på att det redan nu varit HORRIBELT mycket folk som åkt på båtarna.
https://waxholmsbolaget.se/trafikinformation/res-ansvarsfullt...
Uppenbarligen verkar besök i sommarhuset räknas som en "ABSOLUT NÖDVÄNDIG RESA" för många...

Detta med "social distansiering" under eget ansvar verkar funka jättebra va?

Sen utöver allt konstaterat ovan så har vi hela debaclet med "stanna hemma när du är sjuk". Jag tror vi kan konstatera att folk antingen inte har följt det, eller att viruset smittar innan/efter eller utan symptom, för annars så hade ju spridningen avstannat?

Edit: stor fet DISCLAMIER:
1) Jag har ingen idé på ett bättre sätt
2) Jag har ingen aning om en total isolering hade funkat bättre

Helt enkelt, jag är en gottegris som alla andra. Jag hade ju givetvis velat att dom skulle ha "löst" detta utan någon sorts negativa konsekvenser
Jag tror att "problemet" som vi vanliga svenssons måste förstå är att det förmodligen inte finns -något sätt- att "lösa" detta på, det finns bara mer eller mindre dåliga utgångar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Och vi hade förväntat oss att experterna hade förberett landet bättre inför pandemier.

Hur väl vi är förberedda vi är påverkar inte min poäng gällande att det sitter ett gäng hobbyepidemiologer här och tycker.

Sen tror jag att du och alla andra här vet att hur mycket resurser som läggs på krisberedskap inte är upp till Folkhälsomyndigheten. Det är i slutändan regeringsbeslut. Menar du att Folkhälsomyndigheten, MSB etc inte förespråkar och har förespråkat beredskap innan Covud-19?

Vad du förväntat dig i beredskapsväg spelar mindre roll och gör inte dig till en expert. Alla hade säkert önskat bättre beredskap, inte bara Sverige utan hela världen. Händelser som dessa är sällsynta och det politiska incitamentet att upprätthålla lager, kompetens etc är lågt. Frukten av dessa kan mycket väl skördas 10 år efter att regeringen som införde dem lämnat över facklan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Andra dagen i rad nu som antalet nya fall sjunkit, hoppas att det håller i sig.

Nu bör man vara medveten om att det verkar vara större eftersläpning under helger, så det är fullt möjligt att detta kompenseras av att måndag/tisdag får en ökad mängd fall. Men hoppas kan man alltid göra

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Nu bör man vara medveten om att det verkar vara större eftersläpning under helger, så det är fullt möjligt att detta kompenseras av att måndag/tisdag får en ökad mängd fall. Men hoppas kan man alltid göra

Ah, så kan det vara, vi får se på måndag helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Väldigt dödliga sjukdomar sprids inte lika mycket (eftersom folk hinner dö innan det sprids för mycket).

Det beror helt på inkubationstiden och om man smittar under densamma.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas två olika läger här - dels de som vill ha hårdare tag med mer isolering och dels de som tycker vi hittat en ganska lagom nivå. Själv hör jag till den senare kategorin och tror inte det skulle hjälpa särskilt mycket i det långa loppet att införa hårdare restriktioner. Självklart tycker jag att vi måste bromsa smittan i viss mån så att sjukvården hinner med, vi vill inte ha det som i Italien eller Spanien, men att helt stänga ned ett land tror jag är väldigt kortsiktigt.

Men det vore intressant att höra hur ni som vill ha mer restriktioner resonerar. Jag förstår det på kort sikt - isolerar vi oss mer kommer smittspridningen minska och därmed också antalet dödsfall. Men hur går vi vidare därifrån? Vi kan inte gärna sitta isolerade för all framtid. Så fort vi bryter isoleringen lär ju smittspridningen ta fart igen. Eller räknar ni med att det snart kommer ett vaccin som räddar oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Hur väl vi är förberedda vi är påverkar inte min poäng gällande att det sitter ett gäng hobbyepidemiologer här och tycker.

Sen tror jag att du och alla andra här vet att hur mycket resurser som läggs på krisberedskap inte är upp till Folkhälsomyndigheten. Det är i slutändan regeringsbeslut. Menar du att Folkhälsomyndigheten, MSB etc inte förespråkar och har förespråkat beredskap innan Covud-19?

Vad du förväntat dig i beredskapsväg spelar mindre roll och gör inte dig till en expert. Alla hade säkert önskat bättre beredskap, inte bara Sverige utan hela världen. Händelser som dessa är sällsynta och det politiska incitamentet att upprätthålla lager, kompetens etc är lågt. Frukten av dessa kan mycket väl skördas 10 år efter att regeringen som införde dem lämnat över facklan.

Att man inte var tillräckligt förberedd, som exempelvis Finland, skapar såklart mer missnöje och tveksamhet inför experternas kompetens.

Permalänk
Skrivet av nils45:

Det skrämmer mig, att man tror det finns experter som har koll, och som vet hur dessa saker fungerar, men ju mer man ser på det så verkar det som man själv är lika mycket expert som de så kallade experterna. Själv hörde man pratet om Wuhan runt December, Januari, och hade en liten diskussion med folk om det, och då hade man själv i baktanken att experterna i Sverige följer detta och har allt under kontroll, men det stämmer ju verkligen här i livet att man måste tänka på allting själv. Är man expert så borde man förstå att virus kan sprida sig snabbt i dagens läge, så Sverige skulle agerat runt Januari senast! Makalöst.

Det är inte så enkelt. Många länder kör med samma taktik som Homer Simpson i the Garbage man:
https://www.youtube.com/watch?v=YihiSqO4jnA

Det fungerar skitbra i början precis som det gjorde för Homer, men tillslut tar pengarna slut. Och när pengar tar slut så kommer folk dö för det. Det gäller då hitta den optimala balansen med att stänga ner landet så lite och under så kort tid som möjligt, men ändå försöka hålla spridningen nere på inte alltför extrem nivå.

I framtiden kommer vi få se vad resultatet från olika länder är. Där man ska ta med de ekonomiska konsekvenserna som leder till att folk dör.

Den kortsiktiga bästa lösningen är självklart stängt ner så mycket som det bara går. Allt som ej är livsnödvändigt ska förbjudas. Skapa utegångsförbud som visa länder har, börja med detta riktigt tidigt, gärna för 1 månad sedan och ha det hur länge som helst.
Men långsiktigt får detta agerande extrema påfrestningar ekonomisk och det kommer resultera i mindre pengar till sjukvård och behövande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Att man inte var tillräckligt förberedd, som exempelvis Finland, skapar såklart mer missnöje och tveksamhet inför experternas kompetens.

Det kan jag absolut förstå, men ta då och fundera ett extra varv på om den faktiska beredskapen reflekterar expertis hos epidemiologerna eller en politisk vilja att bygga lager etc.

Finlands medicinska lager är bland de bästa i Europa har det visat sig men det gör inte nödvändigtvis deras medicinska eller epidemiologiska kunskaper bättre eller sämre än våra.

En liknelse: Under diskoteksbranden 1998 i Göteborg vat vi t ex inte förberedda på alla brandskadade som kom in och det var mycket som hade kunnat vara bättre förberett. Det hade dock varit absurt att ifrågasätta sjukvårdens kompetens bara för att vi kunde varit mer förberedda.

Men missnöjd kan man vara. Det är jag med. Jag hade gärna haft bättre beredskapslager idag. Det önskade jag även förra året och året innan det. Det är en ständig kamp inom sjukvården för att få resurser och hur de fördelas och hur mycket som sticks till är politiska beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det kan jag absolut förstå, men ta då och fundera ett extra varv på om den faktiska beredskapen reflekterar expertis hos epidemiologerna eller en politisk vilja att bygga lager etc.

Finlands medicinska lager är bland de bästa i Europa har det visat sig men det gör inte nödvändigtvis deras medicinska eller epidemiologiska kunskaper bättre eller sämre än våra.

En liknelse: Under diskoteksbranden 1998 i Göteborg vat vi t ex inte förberedda på alla brandskadade som kom in och det var mycket som hade kunnat vara bättre förberett. Det hade dock varit absurt att ifrågasätta sjukvårdens kompetens bara för att vi kunde varit mer förberedda.

Men missnöjd kan man vara. Det är jag med. Jag hade gärna haft bättre beredskapslager idag. Det önskade jag även förra året och året innan det. Det är en ständig kamp inom sjukvården för att få resurser och hur de fördelas och hur mycket som sticks till är politiska beslut.

Jag brukar ställa frågan till de som ponerar om att vara förberedd, personal- och utrustningsmässigt att "Vilken nästkommande katastrof skall vi vara 100% förberedda på, som kan komma imorgon eller om 25 år, samt hur detta skall finansieras"

Då blir det tyst.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag brukar ställa frågan till de som ponerar om att vara förberedd, personal- och utrustningsmässigt att "Vilken nästkommande katastrof skall vi vara 100% förberedda på, som kan komma imorgon eller om 25 år, samt hur detta skall finansieras"

Då blir det tyst.

Det sista med att ha finansiering är den bästa lösningen på det mesta. Man ser till att man hart otroligt gott om pengar, när man har detta så kan man lösa väldigt många problem. Brandåret 2008 så var det just pengar som gjorde att vi fick hjälp, hade vi haft ännu mer pengar hade vi kunnat få mer hjälp.
Hade vi nu år 2020 haft ännu mer pengar än vad vi har så hade staten kunnat ge företagarna mer pengar för att vara hemma och folk hade då varit detta. Man får dock inte vara en idiot och skänka bort saker, typ som våra fältsjukhus: https://www.expressen.se/gt/qs/sverige-skankte-bort-sina-falt...
Nu kan man argumentera för att de kräver underhåll och de kanske hade varit dåliga idag.

*edit*
Exakt samma sak gäller privatpersoner. Det finns mycket tråkigheter man kan råka ut för, det är svårt att skydda sig emot alla. Men att ha en väldigt massa pengar som man kan använda kan förmildra väldigt många problem av helt olika typer. Självklart bör man inte helt dra ner på brandvarnare etc, det är en balansgång, där mycket pengar är underskattad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jag brukar ställa frågan till de som ponerar om att vara förberedd, personal- och utrustningsmässigt att "Vilken nästkommande katastrof skall vi vara 100% förberedda på, som kan komma imorgon eller om 25 år, samt hur detta skall finansieras"

Då blir det tyst.

Den som har störst chans att inträffa i förhållande till den ekonomiska och sociala skada den kan göra.

Den kan finansieras av skatter som det mesta andra samhällsskydd i landet.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhugo:

Det kan jag absolut förstå, men ta då och fundera ett extra varv på om den faktiska beredskapen reflekterar expertis hos epidemiologerna eller en politisk vilja att bygga lager etc.

Finlands medicinska lager är bland de bästa i Europa har det visat sig men det gör inte nödvändigtvis deras medicinska eller epidemiologiska kunskaper bättre eller sämre än våra.

En liknelse: Under diskoteksbranden 1998 i Göteborg vat vi t ex inte förberedda på alla brandskadade som kom in och det var mycket som hade kunnat vara bättre förberett. Det hade dock varit absurt att ifrågasätta sjukvårdens kompetens bara för att vi kunde varit mer förberedda.

Men missnöjd kan man vara. Det är jag med. Jag hade gärna haft bättre beredskapslager idag. Det önskade jag även förra året och året innan det. Det är en ständig kamp inom sjukvården för att få resurser och hur de fördelas och hur mycket som sticks till är politiska beslut.

Det är det som är skillnaden mellan Sverige och Finland, I Finland upplevde vi kriget och har förstått att skydd för allvarliga katastrofer måste finnas, I Sverige vill man vara neutral och fäller inte nån tår när någon dör p.g.a byråkrati (Politisk fika).

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag brukar ställa frågan till de som ponerar om att vara förberedd, personal- och utrustningsmässigt att "Vilken nästkommande katastrof skall vi vara 100% förberedda på, som kan komma imorgon eller om 25 år, samt hur detta skall finansieras"

Då blir det tyst.

Bra poäng det med. Det blir tydligt hur svårt jobbet är. Och det är otroligt lätt att vars efterklok!

Även i fall där vi vet att faran kommer kan det vara svårt att samla politisk vilja. Ta klimatkrisen t ex där är vi inte förberedda för fem öre. Och det är inte ju ett betyg på klimatforskares insats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nu bör man vara medveten om att det verkar vara större eftersläpning under helger, så det är fullt möjligt att detta kompenseras av att måndag/tisdag får en ökad mängd fall. Men hoppas kan man alltid göra

Samt att de testar för lite I Sverige så antalet fall kan bara nå en viss nivå i Sverige, det är antalet döda per dag som ger störst fingervisning om vart skutan är på väg.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men, att FHM har en så tydlig eftersläpning är inte bra, det är åt h-e. Varför har man ingen fungerande rutin för att snabbt få hem korrekta siffror? Varför publicerar man dem halvfärdiga?!

Jag hoppas att dom arbetar på att förbättra detta. Jag misstänker att FHM nog kanske inte hade hundra koll på lång fördröjningen är mellan vården, regionerna och FHM och hur mycket det varierar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är inte så enkelt. Många länder kör med samma taktik som Homer Simpson i the Garbage man:
https://www.youtube.com/watch?v=YihiSqO4jnA

Det fungerar skitbra i början precis som det gjorde för Homer, men tillslut tar pengarna slut. Och när pengar tar slut så kommer folk dö för det. Det gäller då hitta den optimala balansen med att stänga ner landet så lite och under så kort tid som möjligt, men ändå försöka hålla spridningen nere på inte alltför extrem nivå.

I framtiden kommer vi få se vad resultatet från olika länder är. Där man ska ta med de ekonomiska konsekvenserna som leder till att folk dör.

Den kortsiktiga bästa lösningen är självklart stängt ner så mycket som det bara går. Allt som ej är livsnödvändigt ska förbjudas. Skapa utegångsförbud som visa länder har, börja med detta riktigt tidigt, gärna för 1 månad sedan och ha det hur länge som helst.
Men långsiktigt får detta agerande extrema påfrestningar ekonomisk och det kommer resultera i mindre pengar till sjukvård och behövande.

Min kommentar handlade mest om varför Sverige inte agerade tidigare, som tex. i Januari. Det är enkelt, med tanke på att kännedomen om Wuhan var tidig. Det behöver inte betyda lockdown tidigare, men att man stänger flygningar in till landet, förbereder sig, osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av josi:

Det verkar finnas två olika läger här - dels de som vill ha hårdare tag med mer isolering och dels de som tycker vi hittat en ganska lagom nivå. Själv hör jag till den senare kategorin och tror inte det skulle hjälpa särskilt mycket i det långa loppet att införa hårdare restriktioner. Självklart tycker jag att vi måste bromsa smittan i viss mån så att sjukvården hinner med, vi vill inte ha det som i Italien eller Spanien, men att helt stänga ned ett land tror jag är väldigt kortsiktigt.

Men det vore intressant att höra hur ni som vill ha mer restriktioner resonerar. Jag förstår det på kort sikt - isolerar vi oss mer kommer smittspridningen minska och därmed också antalet dödsfall. Men hur går vi vidare därifrån? Vi kan inte gärna sitta isolerade för all framtid. Så fort vi bryter isoleringen lär ju smittspridningen ta fart igen. Eller räknar ni med att det snart kommer ett vaccin som räddar oss?

Det finns två alternativ, antingen dör 100 till 500 tusen inom ett år, eller så tar vi tummen ur röven och stoppar spridningen på några månader. Välj noggrant, tänk på att vi behöver betala ut mindre pension om pensionärerna är döda.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

@Dockland

Men beredskapslager kan ju användas vid så många olika incidenter, mat går alltid åt, skyddsutrustning behövs vid alla insatser, fältsjukhus kan användas på olika sätt, bränsle går alltid åt osv, medecin, allt roteras och används.

Sedan när man gör inköp lär det ju bli ganska fina priser, när man kanske köper ett par miljoner skyddsmasker tex, istället för att behöva handla på en marknad i kris och under press. Det som behövs behövs i slutändan iaf.

Är nog smartare att ha ett rejält förråd att kunna förlita sig på än att gneta över priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det sista med att ha finansiering är den bästa lösningen på det mesta. Man ser till att man hart otroligt gott om pengar, när man har detta så kan man lösa väldigt många problem. Brandåret 2008 så var det just pengar som gjorde att vi fick hjälp, hade vi haft ännu mer pengar hade vi kunnat få mer hjälp.
Hade vi nu år 2020 haft ännu mer pengar än vad vi har så hade staten kunnat ge företagarna mer pengar för att vara hemma och folk hade då varit detta. Man får dock inte vara en idiot och skänka bort saker, typ som våra fältsjukhus: https://www.expressen.se/gt/qs/sverige-skankte-bort-sina-falt...
Nu kan man argumentera för att de kräver underhåll och de kanske hade varit dåliga idag.

*edit*
Exakt samma sak gäller privatpersoner. Det finns mycket tråkigheter man kan råka ut för, det är svårt att skydda sig emot alla. Men att ha en väldigt massa pengar som man kan använda kan förmildra väldigt många problem av helt olika typer. Självklart bör man inte helt dra ner på brandvarnare etc, det är en balansgång, där mycket pengar är underskattad.

Vilken summa skall staten ha reserverat för en katastrof, samt vilken katastrofberedskap för vilken omfattning?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Men beredskapslager kan ju användas vid så många olika incidenter, mat går alltid åt, skyddsutrustning behövs vid alla insatser, fältsjukhus kan användas på olika sätt, bränsle går alltid åt osv, medecin roteras och används. Allt används ju, så kostnaden som blir är det initiala inköpet.

Sedan när man gör inköp lär det ju bli ganska fina priser, när man kanske köper ett par miljoner skyddsmasker tex, istället för att behöva handla på en marknad i kris och under press. Det som behövs behövs i slutändan iaf.

Är nog smartare att ha ett rejält förråd att kunna förlita sig på än att gneta över priset.

Vilken summa skall reserveras för detta?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K