Final Fantasy VII Remake

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag har spelat i lite mer än 3h nu och tycker det är riktigt lovande, det är ett välpolerat spel såhär långt.

Men kan inte låta bli att fundera på hur de hanterar att detta inte är hela spelet. Kan inte hitta någon källsäker information för annat än hur stor del av originalspelet som denna remake innefattar.

Skrivet av iller:

Första delen är fram till du lämnar Midgar.

Vilket också är det naturliga stoppet för första akten i originalspelet. Man kommer få ett bra avslut och dugligt avstamp in i nästa del. Däremot ser jag inte att man kan få ut det till mer än två delar, och att del två löper risk att vara mycket mindre fokuserad.

Permalänk
Medlem

Blir som först när det kommer till PC

Permalänk
Inaktiv

Kommer vänta tills alla delar är släppta. Vem fasen orkar vänta när man väl fördjupat sig i ett spel xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Kommer vänta tills alla delar är släppta. Vem fasen orkar vänta när man väl fördjupat sig i ett spel xD

Händer varje dag när varenda jäkla spel slutar med cliffhanger.

FFVII så vet jag redan helheten efter att ha spelat igenom flertalet gånger under alla dessa år.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Händer varje dag när varenda jäkla spel slutar med cliffhanger.

FFVII så vet jag redan helheten efter att ha spelat igenom flertalet gånger under alla dessa år.

Kanske därför jag älskade horizon zero dawn

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Niraya:

jag tycker inte om att jag inte kan börja på hard mode, måste ju klara av hela spelet innan

Jag måste bara kommentera att du har en snygg jävla profilbild. Skies of Arcadia! <3

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Märkligt. I Malmö köpte jag det i torsdags. Personalen kommenterade tom. att det var kul att det släpptes tidigare än planerat.

Media Markt i Barkarby säljer det! Iaf vanliga versionen.
Ett tips om det är nån i sthlm som har problem att få tag i det.

Han i kassan var helt exalterad över att dom fick sälja det redan och sa att han spelar hela nätterna haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niraya:

jag tycker inte om att jag inte kan börja på hard mode, måste ju klara av hela spelet innan

Borde verkligen tillåtas från start! Men borde va lättfixat när det kommer till PC åtminstone. Sen får man hoppas spelet blir modbart i viss mån att t.ex. folk fick göra sina egna balanseringar. Skulle gärna själv ha möjlighet att fixa classic mode till att vara betydligt svårare och spela mera som orginalet (dvs. balansera om hp:n på fiender, damage man ger/tar emot osv då jag aldrig gillat när det är balanserat så att hp:n på fiender är relativt hög och damage man ger eller tar emot är relativt låg vilket leder till utdragna strider där det känns att besluten du gör spelar mindre roll). Skulle gärna också stänga av fiendernas HP bar, känns som fusk då man vet hur mycket de har kvar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Men va fan, jag har ju helt missat att det här släpps nu, Bara att rycka fram plånboken!

Permalänk
Medlem

Kört 7-8 timmar än så länge och va en aning skeptisk men är första spelet jag fastnat för nu på flera år! Nostalgin av att ha kört originalet för typ 20 år sen håller fast en =p bara att hoppas att dom gör en remaje på 8an när dom är klar med resterande delar av 7an =D

Skrivet av Tommy:

Men va fan, jag har ju helt missat att det här släpps nu, Bara att rycka fram plånboken!

Fast spelet släpps den 10e =p men av nån anledning så skiter vissa butiker i det, va själv igår på elgiganten i Västerås och plocka på mig ett exemplar och dom hade inte en blekaste om varför dom säljer det en vecka innan release även webhallen har skickat ut exemplar men visar på hemsidan att det är den 10e som gäller. Och tror även mediamarkt säljer dom i butik redan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast spelet släpps den 10e =p men av nån anledning så skiter vissa butiker i det, va själv igår på elgiganten i Västerås och plocka på mig ett exemplar och dom hade inte en blekaste om varför dom säljer det en vecka innan release även webhallen har skickat ut exemplar men visar på hemsidan att det är den 10e som gäller. Och tror även mediamarkt säljer dom i butik redan.

Square Enix har skrivit: "We had some hard decisions to make during the final few weeks before launch due to disruption to distribution channels caused by the spread of the COVID-19 virus. These unique circumstances have made it very difficult to align timing of our global shipping. Our highest priority is that all of you, including those who live in countries currently facing the biggest disruption, can play the game at launch, so we made the decision to ship the game far earlier than usual to Europe and Australia.

As a result, there is a greater chance that some of you in these regions will now get a copy of the game prior to the worldwide release date of April 10. For other western regions, including the Americas, copies will be shipped this week and we feel optimistic that most of you will receive the game for launch day. However, due to the challenging situation we cannot provide delivery dates for each country and each retailer. "

Källa: https://square-enix-games.com/en_EU/news/important-message-fi...

Har själv hämtat min förbokning i fredags. Då det faktiska datumet inte är ändrat så är det troligen därför det fortfarande står 10:e på Webhallens webbsida.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Lägger lite under Spoiler, så läs om ni vill, men kan säga redan nu att det inte är något "hemligt story relaterat". Men är lite frågande till fortsättningen

Har spelat strax under 20 timmar. Börjar fundera på hur spelet är tänkt att ta vidare sen. Tänker då främst på progress och hur spells fungerar. Jag har redan nu den tyngsta healen och några andra materior nästan maxade. Återställs allt vid nästa version, eller har de hittat på nya upgrades på allt?

Dold text
Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Men va fan, jag har ju helt missat att det här släpps nu, Bara att rycka fram plånboken!

Ha i åtanke att det inte är hela spelet som släpps nu utan baara början av spelet. Oklart när/om Squenix avslutar remastern. FF XV gav de upp med, vilket jag inte bryr mig så mycket om personligen då jag tyckte XV var svagaste spelet i hela serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Media Markt i Barkarby säljer det! Iaf vanliga versionen.
Ett tips om det är nån i sthlm som har problem att få tag i det.

Han i kassan var helt exalterad över att dom fick sälja det redan och sa att han spelar hela nätterna haha.

Haha, samma sak med killen på EG. Berättade hur mycket originalet betytt för honom och att han tagit semester för remaken.
Kul med folk som brinner för saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Haha, samma sak med killen på EG. Berättade hur mycket originalet betytt för honom och att han tagit semester för remaken.
Kul med folk som brinner för saker

Haha Kan ha varit jag eller min bror om det var på Mobilia då vi båda har semester from 10:e och en vecka fram

Permalänk
Medlem

Själv verkar man få vänta till sist för att kunna börja den här gången, trots att man beställt från Japan (vilket brukar innebära att man får spel först). Ovanliga tider för mycket just nu. Men å andra sidan, med tanke på tiden jag väntat på det här så gör en vecka till inte så mycket. Och FF14 får ju också en patch i morgon som säkert räcker en vecka också.

Permalänk

Semester för ett spel? Mmm då måste man verkligen ha ett starkt intresse. Det kan ju dock behövas med tanke på de 80+ speltimmarna som utlovas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kustjagaren:

Semester för ett spel? Mmm då måste man verkligen ha ett starkt intresse. Det kan ju dock behövas med tanke på de 80+ speltimmarna som utlovas.

Vet folk som gör så, WoW-släpp t.ex har folk tagit semester, varför inte liksom?

Permalänk
Medlem

Yes, fick min Deluxe Edition utgåva i fredags från Webhallen

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kustjagaren:

Semester för ett spel? Mmm då måste man verkligen ha ett starkt intresse. Det kan ju dock behövas med tanke på de 80+ speltimmarna som utlovas.

Är rätt säker på att Square Enix aldrig har lovat 80+ speltimmar. Dom har bara sagt att det är lika stort som ett vanligt "full spel".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dex:

Är rätt säker på att Square Enix aldrig har lovat 80+ speltimmar. Dom har bara sagt att det är lika stort som ett vanligt "full spel".

20-30 timmar har nämnts i tråden. Frågan är om det även innefattar eventuell grinding.
Men tar man en vecka hinner man med både Remake och originalet med.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930 @Dex jag landade på 42 timmar, och då gjorde jag alla sidouppdrag som finns. Jag levlade inte särskilt mycket och maxade inte trophies, så sysslar man med dessa sidosysslor finns det ett gäng timmar till att få.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Framgår det verkligen tydligt att det bara är första kapitlet som släpps nu?
Jag menar, på PS Network känns det ju inte övertydligt och hade jag inte läst denna tråden hade jag missat att jag inte får hela spelet.

I detaljbeskrivningen står det så här;
"Handlingen i detta första fristående spel i FINAL FANTASY VII REMAKE-projektet sträcker sig fram till gruppens flykt från Midgar, och beskriver mer detaljerat vad som hände i Midgar än det ursprungliga FINAL FANTASY VII."

... men titeln för spelet är ju FINAL FANTASY VII REMAKE.
Om något kunde de kallat denna release FINAL FANTASY VII REMAKE CHAPTER 1.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Jag har spelat i 35 timmar nu, gjort alla sidequests och är i Shinra building som förövrigt i Remaken är riktigt kul jämfört med originalet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AmpRC: det framgår faktiskt inte ens supertydligt när eftertexterna rullar (jag recenserade det åt FZ och klarade ut det igår). För en oinsatt som inte följt spelet skulle jag inte säga att det är glasklart att det är en del av flera i en enhetlig berättelse. Vill man vara konspiratorisk skulle jag tro att det är en affärsmässig strategi att inte nämna att det är del ett, för kunderna då inte skulle se det som ett "helt spel" och därför vara ovilliga att betala fullpris.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Det är kanske just så de ser på första delen, att det är fristående.
Följdfrågan blir ju självklar; Vad ska de då kalla resterande delar hur många det nu kan bli.

Jag har egentligen inga problem att det är flera delar men detta är, med tanke på titeln, snudd på vilseledande marknadsföring.

edit: Jag var dessutom på väg att klicka hem en Deluxe version som såldes begagnat men oöppnat. Hade jag gjort det och kommit hem för att spela om en barndomsfavorit och sedan bara fått CHAPTER 1 hade jag blivit fly förbannad.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Tog väl bara några timmar att komma ut från Midgar i orginalet om jag inte minns fel, om det ska tiodubbla speltiden på varje del lär det ju bli rätt många speltimmar till slut...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår det så har de fläskat på storyn för att göra spelet än mer komplett än för 23 år sen.
Har bara spelat demot än så länge (måste vänta på att frun kommer hem från jobbet innan jag börjar spela) men redan under bombing mission i demot tyckte jag att man fick mycket mer än i orginalet.

kommer garanterat inte bli missnöjd ^^

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

@AmpRC: Jag är rädd för att detta är ett sätt att skydda sig.

Säljer det inte bra nog så går det samma öde till mötes som Chrono Trigger/Cross och Xenogears.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@AmpRC: Ja det är märkligt att dom kommer undan med namnet. Det är helt klart vilseledande. Jag är glad att dom gör spelet och verkar ha lagt ner mkt pengar/energi på det. Men samtidigt hoppas jag det blir stort tumult när alla vanliga oinsatta människor får reda på att det bara är första avsnittet, för det ska kosta dom lite att göra en sån fuling.