Helgsnack: Hur smart är ditt hem?

Permalänk
Medlem

Bor i en 2a. Kör bara hue-lampor (enda som är kvar är en Ikea ledlist i köket) och har en Xiaomi s5 dammsugare.
Köket och sovrummet har varsin Nest mini och stereon i vardagsrummet är kopplat med en Chromecast audio.

Permalänk
Medlem

Det här är ett område som jag inte alls bryr mig speciellt om i dagens läge och inget jag "uppgraderar" hemmet till utan det får gå eftersom.
Att göra en total makeover bara för att få automatisk eller på röstkomando på lysen osv finner jag ingen vits med.
Men jag "uppgraderar" eftersom.
Nu senaste med en Robotdammsugare som via app städar varjedag men att köpa en massa annat för att kunna få den att städa med ett röstkommando är det inget prio på.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Phillips hue. Verkligen användbart. Alla fönsterlampor tänds vid solnedgång behöver aldrig tänka på att tända oxh släcka varje dag

Visa signatur

Fractal Design Define R3 - GTX 560Ti x2 SLI (OC) - Core i5 2500K @ 4.4Ghz - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Corsair SSD Force GT 120GB - Asus P8Z68-V - XFX Core Edition 650W 80+ Bronze - TFT Dell 23" U2312M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanx2000:

Phillips hue. Verkligen användbart. Alla fönsterlampor tänds vid solnedgång behöver aldrig tänka på att tända oxh släcka varje dag

Hmm, menar du att du har behov av tända lampor hela tiden?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Än så länge endast Philips Hue såväl inne som ute. De flesta rum med Ikea trådlös lampor och i barnens rum, tv och datarummet färglampor för stämningsbelysning.. Trådlösa switchar till ljuset och en switch to rule them all vid sängen så jag kan släcka alla lampor i hela huset samtidigt innan jag somnar.

Sjukt smidigt.

Skall införskaffa läck och temperatursensorer med så jag kan ha koll på atterfallshuset..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Hjälpsam

Telldus som styr lampor, luftvärmepump motorvärmare och lite mer.
Telldus hämtar även värden från en del sensorer främst temperatur.
Google assistent som jag kan styra Telldus med.
Även elelement Adax Wifi och hemalarm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gôrdumt, precis som jag vill ha det.
-Har bara en wiretap och det är min Android mobil.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Philips Hue i ett par rum och en Xiaomi s5. Bortsett från dammsugaren är det egentligen inte så smart utan kör det mest för enkelhetens skull.

Permalänk
Medlem

Har suttit och pillat i helgen med Home Assistant på Raspberry Pi:en jag vann här på Sweclockers. Och nu kan jag säga åt dammsugaren (Roborock S6) att städa specifika rum samt efter katten (kör flera varv inne på toan och lite ute i hallen).

Tråkigt nog stödjer inte IFTTT svenska med Google Assistant. Känns konstigt att ge kommandon på engelska.

Permalänk
Medlem

Kör även jag med Home Assistant + Google röst sen flera år med bl.a en del DIY lösningar. Allt från all belysning, tv, media, gardin, robotdammsugare m.m.

Nu har man verkligen vant sig att allt hanterar sig självt och att inte behöva trycka på knappar alls, riktigt skönt att inte behöva tänka på något när man är hemma! ljuset hanterar sig självt efter vissa omständigheter som tid/sol eller vad man kollar på, film scener etc, dammsugaren följer sitt schema beroende på om jag är hemma eller inte, under natten tänds/släcks belysning beroende på vart man går, eller när man går ut så är det bara att lämna allt påslaget så stängs det av (minus gas spisen ha!) Sen när man väl kommer hem förbereds saker som tv/ljud eller viss belysning beroende på tiden/hur mörkt det är, det kan låta som små grejer men det gör så mycket tycker jag!

Lägger upp lite grejer kring just min setup då och då här!

Permalänk
Medlem

Tycker att såna här trådar kan vara väldigt intressanta men när nästan 75% av kommentarerna är från folk som inte har något med smarta hem att göra alls utan bara skriver en "fyndig" kommentar.

Så tröttnar man väldigt snabbt vilket lett till att jag inte alls hänger på swec lika mycket då det är så mkt "crap" i alla trådar. Orkade bara läsa första sidan här å det va kanske en 3-4 inlägg som verkligen handlade om smarta hem, resten är ju bara onödigt snack som tar upp massa plats och tid.

Denna tråd är redan 5 sidor men hade lätt kunnat gå ner på 1.5 sida med riktiga kommentarer där folk med teknikintresse kan diskutera sina smarta hem.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Philips hur lampor i hela lägenheten förutom badrummet som jag styr med en Google home mini

sen har jag en xiaomi roborock s5 som är värd sin vikt i guld. Har damsugit manuell 1 gång sen jag köpte det. helt underbart att komma hem till en nydamsugen lägenhet varje dag

robotdammsugare + våtmopp 1 gång i månaden och hemmet håller sig superrent, trotts 2 katter

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

Philips Hue som bas, gillar funktionerna:
Wake-up som mjukt väcker hela familjen
Tidsstyrd belysning baserat på solnedgången
Rörelsesensorerna

AppleTV som hemma-hubb för apple homekit access.
Apple Homepod för röststyrning, men saknar fortfarande svenska (hur svårt ska det va, siri pratar ju svenska i telefonen mm) och väntar på apples motsvarighet till google mini, så jag kan gödsla huset med siri... -”hey siri, what’s zero divided by zero” i alla rum med andra ord...
Google nest brandvarnare en per våning, ihopkopplade med hue, så tänder överallt om larmet går.
Diverse sensorer, vattensensor från fibaro under diskbänken, temperatursensor utomhus för att kunna fråga siri om hur kallt det är ute.
Netatmo precense kameror runt huset eftersom de är åtkomliga med apple homekit, så jag inte behöver använda deras app.

Är lite sugen på att integrera garageporten, men än så länge är den med sina egna fjärrkontroller.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Google home har närvaro i nästan alla rum, philips hue belysning i alla rum och lite utomhus, smart tv och Chromecast, övervakningskameror från och mot garage samt en innekamera. Robotdammsugare som går att styra med röst. Finns säkert något mer som jag inte tänkt på nu.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Avstängd

Hue, Harmoney och Google Home. Har också några fjärrstyrda strömbrytare till andra lampor, men de är inte uppkopplade på något sätt (än). Sen förstås Chromecast, BT-högtalare, smarta telefoner, smart TV och så vidare.

Tycker det är trevligt med schema på toabelysningen exempelvis, så det är ganska mörkt när jag borstar tänderna på kvällen men ljust på morgonen och så. Harmoney är väldigt trevlig, speciellt ihop med Hue så att jag kan sätta på TV och allt runtomkring den som ljudanläggning och XBox om jag ska spela, och samtidigt dämpas belysningen ner och om några taklampor är igång så stängs de av.

Har funderat på att köpa ett par Home Mini (eller Nest Mini) för att få röststyrning i hela lägenheten, men det känns inte så nödvändigt än riktigt. När sonen blir äldre så ser jag fram emot att använda broadcast-funktionen dock så då blir det i alla fall en till honom. Rullgardiner hade varit trevligt också, men de jag tittat på var antingen väldigt dyra och svårinkopplade till systemet eller väldigt plastiga och högljudda (Ikea). Närmaste inköpet inom området lär väl bli något som gör att jag kan styra de fjärrstyrda eluttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Tycker att såna här trådar kan vara väldigt intressanta men när nästan 75% av kommentarerna är från folk som inte har något med smarta hem att göra alls utan bara skriver en "fyndig" kommentar.

Så tröttnar man väldigt snabbt vilket lett till att jag inte alls hänger på swec lika mycket då det är så mkt "crap" i alla trådar. Orkade bara läsa första sidan här å det va kanske en 3-4 inlägg som verkligen handlade om smarta hem, resten är ju bara onödigt snack som tar upp massa plats och tid.

Denna tråd är redan 5 sidor men hade lätt kunnat gå ner på 1.5 sida med riktiga kommentarer där folk med teknikintresse kan diskutera sina smarta hem.

Trådens titel är en fråga: "Hur smart är ditt hem?", och då är det fullt rimligt att en hel del av oss svarar att de inte är smarta.

Det finns säkert ett antal trådar om "Hur har du gjort i ditt smarta hem?" om du vill läsa sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har "smart" kylskåp / frys och tvättmaskin och har testat funktionerna men inte använt dom nämnvärt.

Någon slags smart blomvattning skulle jag faktiskt vilja ha. Jag tror iofs att en berserkande vattenspridare mitt i lägenheten skulle vara mer kompetent på blomvattning än jag är.

Permalänk

smart hem

har 6 led i taket och två i varsit förster i vardagsrummet som styrs av plejd dosor. ska forsätta på det vid nästa renovering. väldigt smidig app

Visa signatur

i7 6700k (4,8) (32gb) rtx 2080. i5 10600k (16) rx 6700xt. i5 10400(16) rtx 3060. i5 2500k (4,9)(16) gtx 970. predator helios 300 i7 10750h(16) rtx 2060 xbox series x och s. xbox one.

Permalänk

@pv2b: Det går att återställa. Håll in Bluetoothknappen i 10 sekunder så återställs skrivbordet.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RoligaTjejen:

@pv2b: Det går att återställa. Håll in Bluetoothknappen i 10 sekunder så återställs skrivbordet.

Funkar inte när jag provar. Jag kan fortfarande styra hennes bord efter en sådan "återställning".

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kör ganska nedskalat med Philips Hue för belysningen och ett par Google Home-enheter för röststyrning.

Permalänk

@pv2b: Prova att starta om skrivbordet?

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem

Funderade på att göra hemmet "smart". Men det är åt h-e för kostsamt ännu.

Permalänk

Har 6st phillips hue lampor, 2 amazon alexa dot, 1 amazon alexa 5 show, smart tv, s5 robot damsugare , smart luftrenare, och säkert någe mer osm jag inte kommer på just nu

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tråkigt nog stödjer inte IFTTT svenska med Google Assistant. Känns konstigt att ge kommandon på engelska.

Testa att göra en google translate på just det du vill säga:
Skriv "God morgon" i google translate, ta sedan den första meningen som skrivs ut i google translate och skriv som fras i IFTTT.
Har funkat för mig

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Kör bara med en Nest Hello kamera ringklocka. Känns tryggare efter att vi hade inbrott i lägenheten vi bodde i tidigare (bor i villa nu).
Bästa användningsområdet. Man kan välja om man ska resa sig ur soffan då det ringer på dörren. Larmförsäljare = ignorera. Kommer minst en gång i månaden.

Permalänk
Medlem

Har en Google Home Mini, den är rätt användbar, och TVn har Google Assistant. Rätt nice att kunna slå på/av/pausa/byta avsnitt m.m. med rösten. Ska fixa Wifi-pluggar så jag kan styra belysningen framöver...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Amazon Alexa, Philips Hue, Xiaomi S5, Arlo övervakningskameror. Mycket bra kombo om jag själv får säga det. Det som viktar tyngst är robotdammsugaren helt klart, underbart med nystädat var dag

Permalänk
Medlem

Inte så smart, Philips tv och hue hela nedervåningen, en Google home och en mini.

Mer än så blir det inte. Är för snål för att sätta Philips i källaren och på övervåningen.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Kör plejd enheter till köket, sovrummet och vardsagsrummet! väldigt smidigt måste jag säga, speciellt när dom äntligen började stödja wifi...

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti