Permalänk
Medlem

byta hårddisk?

Kan jag ta ut hårdisken ur min defekta alienware m17x r2 och koppla in den i min fungerande dell vostro 3350 och rensa hårddiskarna? inte så duktig så tänkte jag frågar innan jag testar. MVH

Permalänk

Absolut!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Jadå det kan du, tog en kik på youtube och där finns guider för båda laptopsen. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket grabbar, ska testa så får vi se vad det slutar med hehe!

Permalänk
Medlem

@julle711: Glömde nämna att det finns nog bara plats för en hårddisk i Dell laptopen, men det fixar du.

Permalänk
Medlem

@Phewski: ja jag öppnade alienwaren nu och såg jag hade 2 st hårddiskar i, ska jag ta en i taget då antar jag?

Permalänk
Medlem

@julle711: Just precis, men du råkar inte ha en stationär dator du kan koppla in dem i och rensa där? Lite smidigare.

Permalänk
Medlem

Nej har ju inte det tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Tog ut båda hårddiskarna och satt in en i taget i min fungerande dator, " HDD 0" Fanns det massa gamla grejer på. Sen satt jag in " HDD 1" Men kunde inte få igång datorn med den, då det stod att det inte var något windows installerat, frågan är ju då om det finns någonting alls på den? eller om allt är på HDD 0, när jag startade datorn med HDD 0 så kändes det som att allting fanns som ska vara där, inget som jag kan komma på nu som saknas, men tror ni "HDD 1" är helt tom då? MVH

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av julle711:

Tog ut båda hårddiskarna och satt in en i taget i min fungerande dator, " HDD 0" Fanns det massa gamla grejer på. Sen satt jag in " HDD 1" Men kunde inte få igång datorn med den, då det stod att det inte var något windows installerat, frågan är ju då om det finns någonting alls på den? eller om allt är på HDD 0, när jag startade datorn med HDD 0 så kändes det som att allting fanns som ska vara där, inget som jag kan komma på nu som saknas, men tror ni "HDD 1" är helt tom då? MVH

Du ska inte försöka boota från diskarna från alienwaren utan boota ska göras från den vanliga installationen och bara läsa från dem.Som du skriver verkar det som du försöker boota från dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: inte så erfaren så vet inte ens vad boota betyder haha.. det enda jag skulle göra var att koppla in hårddiskarna i en fungerande dator och rensa dem, HDD 0 gick bra, HDD 1 kom jag ej in på eftersom det inte var windows installerat så koppla ur den igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av julle711:

@mrqaffe: inte så erfaren så vet inte ens vad boota betyder haha.. det enda jag skulle göra var att koppla in hårddiskarna i en fungerande dator och rensa dem, HDD 0 gick bra, HDD 1 kom jag ej in på eftersom det inte var windows installerat så koppla ur den igen.

Boota är att starta datorn, processen när operativsystemet läses in i minnet på datorn, det som händer mellan att du slår på strömbrytaren och att skrivbordet visas.
Hursomhelst har du fått tag på den data du ville från de gamla diskarna eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Okej tack, ja som sagt verkade som att allt låg på "hdd 0" i andra hårddisken "hdd 1" fanns de inget windows installerat, så vet inte om det finns något på den disken, eller om allt är på "hdd 0" vad tror du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av julle711:

@mrqaffe: Okej tack, ja som sagt verkade som att allt låg på "hdd 0" i andra hårddisken "hdd 1" fanns de inget windows installerat, så vet inte om det finns något på den disken, eller om allt är på "hdd 0" vad tror du?

Jag har ingen aning om hur du lagrat data på diskarna när de användes och därför hade jag kollat diskarna eller om jag vet att det inte är nått viktigt jag saknar så hade jag bara rensat dem och använt dem till nått annat.
Eftersom du inte verkar ha en vanlig dator utan bara laptops så kanske du ska ordna en stationär eller skaffa nått för att kunna ansluta diskarna med usb eller så bestämmer du dig för att det inte finns nått värt att bevara på dem.
Det är ju personlig data som är viktigt att hålla reda på så den har du väl ett par backuper på ?
Installationsfiler och program är ju tämligen oviktigt för det går ju lättare att fixa än dokument och kamerabilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hur ska jag kunna kolla "hdd 0" o rensa den om jag inte kommer in på datorn när jag kopplar in den hårddisken, eller går det på något sätt att rensa helt ändå? mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av julle711:

@mrqaffe: Hur ska jag kunna kolla "hdd 0" o rensa den om jag inte kommer in på datorn när jag kopplar in den hårddisken, eller går det på något sätt att rensa helt ändå? mvh

Om du inte har tillgång till nån dator med med en ledig sataport kan du ansluta disken via usb.
Om du bara ska ansluta en 2,5" disk och inget mer borde denna fungera
https://www.24.se/datortillbehor/kablarkontakter/usb-kablar/u...

Nackdelen med de billigaste kiten är att de saknar nätdel, de brukar fungera med laptopdrivar men de kommer inte att fungera med 3,5" enheter eller optiska enheter för då kan man inte strömförsörja via usb.
Ska man ha nått bättre för hdder så kan man tex välja https://www.dustinhome.se/product/5011022902/usb-30-docknings...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att boota någon form av linux livedist via usb så ska det gå

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Okejokej, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

@julle711 Du råkar inte ha ett usbminne med windows på? Det går att boota upp med det och formatera om hårddiskarna därifrån med.

Permalänk
Medlem

@Phewski: har ju tyvärr inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av julle711:

@Phewski: har ju tyvärr inte det

Har du något tomt usbminne då?