Distansarbete i samband med Corona krisen.

Permalänk
Medlem

Distansarbete i samband med Corona krisen.

Jag är nyfiken på hur er arbetsgivare ställer sig till distansarbete. Jag försöker få med flera intressanta svarsalternativ men jag har säkert missat något. Kommentera gärna i tråden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag är nyfiken på hur eran arbetsgivare ställer sig till distansarbete.

Följer folkhälsomyndigheten, så nu är det alla som kan och har en bra arbetsmiljö hemma jobbar hemifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Jag är nyfiken på hur er arbetsgivare ställer sig till distansarbete. Jag försöker få med flera intressanta svarsalternativ men jag har säkert missat något. Kommentera gärna i tråden..

Helt OK med en företagslaptop inkl då företagets VPN-klient installerad.

Utmaningen blev mer att det blev för många anslutningar men det verkar man ha rättat till.
Sen att man inte "slösar" på bandbredd i onödan dvs man kan ju ladda ner dokument som man jobbar med off-line, likaså mail.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på en statlig myndighet, och alla som kan jobba hemifrån har uppmanats att göra det sen en tid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Intressant fråga. Jag jobbar utomlands och här är det mesta stängt. I princip bara mataffärer och apotek som är öppet.
Min arbetsplats är stängd sedan tre veckor för alla som kan arbeta hemifrån.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv

Alternativ två/följer FHM. Klarat mig så här långt och kan jobba från jobbet. Kommer inte bli mycket gjort om jag ska jobba hemifrån.

Permalänk

Min uppfattning är att många arbetsgivare enbart tänker på pengar och just vad de tror generar mest pengar leder till vad de tycker. Att ha folk på arbetet kan resultera i att de smittar fler och företaget får mer bortfall, detta ska motställas emot att folk som arbetar hemma ofta har sämre samarbetsmöjligheter. Detsamma gäller det att låta folk gå på bidrag (arbetstidsförkortning) De lyckligt lottade som får göra detta beror på att de annars hade presterat sämre än vad de kostar för arbetsgivaren.
Enkel matematik. Säg att man kostar arbetsgivaren 40 000kr/månaden. Om man då trots krisen fakturerar betydligt mer än denna summa, så tillhör man de stackare som tvingas arbeta trots krisen.

Det finns självklart goda personer som offrar sig, både arbetsgivare och arbetare. Jag tycker dock väldigt många nu sysslar med PR. Alltså företag som skänker det ena och andra, där de lägger ner kanske mer pengar på PR byrån för att framföra vad de har skänkt än vad de skänkte.

Exakt samma sak är det med all välgörenhet, företag skänker en liten slant. Sedan lägger de extremt mycket pengar på marknadsföring att de har skänkt. Samma är det med sjukvårdspersonal, där det har blivit PK att säga de ska ha mer pengar. Vilket är rätt för de riskar sitt liv nu, men lägg ner påståendet att de är så extremt högutbildade. En kandidatexamen är en grundutbildning, ska man vara högutbildad idag är knappt en masterutbildning giltigt utan man bör ha doktorerat.

Permalänk
Medlem

Är det ingen annan som upplever problem med att jobba hemifrån?

Vi är två pers som snart kört i en månad, och vi har ett skrivbord/arbetsplats, som dock inte är dimensionerat för ens 8h/dag... vi roterar runt men den andra sitter på en trästol vid köksbordet eller i soffan....

Har redan nu ont lite mest överallt och hör i stort sett samma sak från alla våra vänner och kolleger som kör hemifrån, dom flesta har ingen arbetsplats hemma öht utan sitter i sängen eller vid köksbordet....

Sjukgymnaster, naprapater och liknande lär inte gå arbetslösa efter detta...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Är det ingen annan som upplever problem med att jobba hemifrån?

Vi är två pers som snart kört i en månad, och vi har ett skrivbord/arbetsplats, som dock inte är dimensionerat för ens 8h/dag... vi roterar runt men den andra sitter på en trästol vid köksbordet eller i soffan....

Har redan nu ont lite mest överallt och hör i stort sett samma sak från alla våra vänner och kolleger som kör hemifrån, dom flesta har ingen arbetsplats hemma öht utan sitter i sängen eller vid köksbordet....

Sjukgymnaster, naprapater och liknande lär inte gå arbetslösa efter detta...

Riktig arbetsplats är svårt. Men en accepterad arbetsplats är inte så märkvärdig..En ok kontorsstol går att fixa för 1000kr vid rea, köksbord går fint att sitta vid. Skärmar är idag billiga och det tillhör sådant som man redan bör ha.
Visst har de flesta inte lika bra som på jobbet, men den tid som de sparar på att inte gå till jobbet kan de lägga på bensträckare under dagen.
När man jobbar hemma sparar man mycket tid, inte bara resan utan göra iordning sig, bara ta på sig mjukisbyxor och tshirt istället för arbetskläderna.
*edit*
Ett stort företag la ut bilder i LinkedIn på arbetare som jobbade hemifrån och deras arbetsstationer. Det var arbetare som har runt 40 000kr/månaden. Och vad satt dessa arbetare med. Jo laptoppen kopplad till en 21-24" skärm som hade ett nypris på 1000kr för 10år sedan. Tangentbord plus mus, säg nypris 200kr totalt för 10år sedan när dessa var nya. Och stolarna var köksstolar.

Jag förstår mycket väl att många har det dåligt ställt, men dessa arbetare inom IT har idag sämre utrustning idag än vad jag hade för 15år sedan när jag var student..

Permalänk
Medlem

Mitt jobb klassas som samhällsviktigt så jag får inte och kan inte jobba hemifrån (distribution av läkemedel).
Dom följer folkhälsomyndighetens råd, eller ja uppmanar personalen att göra det men det går väll...sådär.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jobbar på livsmedelsindustri, så omöjligt med hemmajobb. Vi räknas som essentiell verksamhet så kommer inte bli permitterad I första laget heller.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är det ingen annan som upplever problem med att jobba hemifrån?

Vi är två pers som snart kört i en månad, och vi har ett skrivbord/arbetsplats, som dock inte är dimensionerat för ens 8h/dag... vi roterar runt men den andra sitter på en trästol vid köksbordet eller i soffan....

Har redan nu ont lite mest överallt och hör i stort sett samma sak från alla våra vänner och kolleger som kör hemifrån, dom flesta har ingen arbetsplats hemma öht utan sitter i sängen eller vid köksbordet....

Sjukgymnaster, naprapater och liknande lär inte gå arbetslösa efter detta...

Både jag och frugan jobbar hemma, inga som helst problem, har det bättre än på kontoret
Har varsitt "kontor" som fungerar helt perfekt.
Man får ju ordna så man har en dräglig arbetsplats hemma

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Både min och fruns arbetsplatser är ”stängda” för alla utom de som måste vara där så vi båda sitter hemma. Jag gjorde det till största delen innan också så jag hade redan ett kontor/gamingrum, är ju också redan van vid arbetssättet och tycker det är effektivare.

Frun hade redan ett eget skrivbord med stor skärm och kontorsstol i sovrummet så det går ingen nöd på henne heller.

Alla jag känner som arbetar på kontor har stängt i någon utsträckning iaf.

Permalänk
Avstängd

"Jobba hemma" sova till lunch och titta på tv hela dagen i 99% av fallen garanterat.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jobbar som elektriker, så lite svårt att jobba hemifrån då, däremot har jag varit hemma i två veckor nu för jag har känt mig sjuk, men ska återgå till att jobba som vanligt på måndag.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponanmsi:

Jobbar som elektriker, så lite svårt att jobba hemifrån då, däremot har jag varit hemma i två veckor nu för jag har känt mig sjuk, men ska återgå till att jobba som vanligt på måndag.

Sjuk i 2 veckor?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Sjuk i 2 veckor?

Började känna svaga förkylningssymptom på måndagen och fick svag feber, andningsproblem och lite andra symptom de kommande dagarna, började känna mig frisk på måndagen men hade fortfarande lite problem med andningen och hosta fram till onsdag så valde att vara hemma två dagar efter utan symptom enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Är det ingen annan som upplever problem med att jobba hemifrån?

Vi är två pers som snart kört i en månad, och vi har ett skrivbord/arbetsplats, som dock inte är dimensionerat för ens 8h/dag... vi roterar runt men den andra sitter på en trästol vid köksbordet eller i soffan....

Har redan nu ont lite mest överallt och hör i stort sett samma sak från alla våra vänner och kolleger som kör hemifrån, dom flesta har ingen arbetsplats hemma öht utan sitter i sängen eller vid köksbordet....

Sjukgymnaster, naprapater och liknande lär inte gå arbetslösa efter detta...

Det är detta jag ser som problem med, för de med villa som iallafall nu kan avvara ett rum som faktiskt används som hemmakontor kan nog mycket av problematiken lösas. Men för oss andra med lägenhet blir det att man hamnar vid köksbordet eller i bästa fall där man normalt sitter när man är hemma och förmodligen spelar.

Jag kommer kämpa i det längsta om slippa jobba hemifrån. Om mina kollegor, 95% villaägare, arbetar hemifrån så kommer det bli så glest att vi som inte kan jobba därifrån kan sitta utspridda på kontoret istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Sjuk i 2 veckor?

Det verkar som om det är ett rätt typiskt tecken på att man har det nya viruset. Har hört ungefär samma sak från ett antal med hela uppsättningen symtom. Först mild sjukdomskänsla i övre luftvägarna i en vecka plus torrhosta, sen lite bättre i några dagar, och därefter en kraftigare infektion i nedre luftvägarna, med mer hosta och feber i en vecka eller mer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Det verkar som om det är ett rätt typiskt tecken på att man har det nya viruset. Har hört ungefär samma sak från ett antal med hela uppsättningen symtom. Först mild sjukdomskänsla i övre luftvägarna i en vecka plus torrhosta, sen lite bättre i några dagar, och därefter en kraftigare infektion i nedre luftvägarna, med mer hosta och feber i en vecka eller mer.

Är inte 2 veckor max med 80% lön?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Är inte 2 veckor max med 80% lön?

Under 14 dagar är det arbetsgivaren som står för sjuklönen. Därefter går ansvaret över till Försäkringskassan. Jag har aldrig varit sjuk så länge, så jag vet inte om det blir lägre ersättningsnivå efter 14 dagar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"Jobba hemma" sova till lunch och titta på tv hela dagen i 99% av fallen garanterat.

Det är vad folk som inte kan jobba hemma tror om folk som kan jobba hemma, 99% av fallen, garanterat.

Har jobbat hemma nu i två veckor. Som tur är har ju vädret varit exceptionellt bra så har varit trevliga lunchpromenader. Även kortare arbetsdagar då jag slipper pendla 2h per dag som jag har använt till att ta upp träningen igen. Har ganska bra arbetsplats hemma, stort höj/sänkbart skrivbord, bra stol etc. Jag är mer produktiv hemma faktiskt, slipper bli avbruten hela tiden. Dock saknar jag att komma till kontoret och träffa kollegorna, Teams och Slack är inte samma sak. I framtiden hade jag gärna velat jobba hemma oftare, kanske 2-3 dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"Jobba hemma" sova till lunch och titta på tv hela dagen i 99% av fallen garanterat.

Det spelar väl inte någon roll om det är vad som sker? Så länge man levererar det man skall och arbetsgivaren är nöjd så spelar det ju ingen roll vad man gör i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"Jobba hemma" sova till lunch och titta på tv hela dagen i 99% av fallen garanterat.

Tycker det är precis tvärtom. När man är på jobbet och bara tjötar med kollegor och inte fått något gjort, så har man ju varit där. Sitter man hemma så får man större press av att verkligen leverera.

Skrivet av Chibariku:

Följer folkhälsomyndigheten, så nu är det alla som kan och har en bra arbetsmiljö hemma jobbar hemifrån.

Lite dubbla budskap. De tycker ju att man ska jobba hemifrån om man kan, men man kan också gå till jobbet om man är frisk. Min arbetsgivare har åtminstone tolkat det sistnämnda och förväntar sig att även de som kan jobba hemifrån ska vara på sin arbetsplats. Det är väl mer att de kanske inte litar på sina medarbetare fullt ut och att det ska vara lika för alla.

Permalänk
Medlem

Ganska najs att jobba hemma har jag kommit fram till.
Joggar 07.00-07.40
Jobbar 08.00-17/18ish. Man får mer fritid, jobbar mer timmar, får mer gjort per timme. Mkt mer gjort per dag.
Kan lätt tänka mig att jobba 2-3 dar i veckan hemma framöver. Saknar förstås en aning dom där spontandiskussionerna som blir när man råkar stöta på olika folk på kontoret.

Har fixat med bra stol och skärm sen tidigare...gaminghörnan, bara koppla in jobbdatorn och köra. Tycker det hjälper bra mentalt om man liksom plockar fram allt jobbrelaterat på morgonen, och plockar undan det efter dagens slut, så att det är skillnad på jobbdag och fritid/kväll.

Förstår även folk som inte klarar disciplinen att jobba hemma. To each his own.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inte lika effektivt hemma, men jag kompenserar det med att sprida ut arbetsdagen lite mer. I stället för 7-8 fokuserade timmar på kontoret blir det kanske i stället 9-10 mindre fokuserade timmar hemma, med lite avbrott under dagen. Jag har inte nåt särskilt mötesintensivt jobb, så behöver inte vara "på plats" på särskilt många specifika tidpunkter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

06:00 Larmet ringer.
06:10 Duschar
06:30-07:00 Äter frukost och klär på mig.
07:00-09:00 Börjar jobba.
11:00-13:00 Lunch 1 timme + Promenad.
13:00-17:00 eller 18:00 Beroende på arbetsbörda.

Kruxet med att jobba hemifrån är att försöka hålla de vanliga rutinerna från när man åker in till kontoret.
Lätt hänt att man slackar och sånt, men större delen av dagarna består av möten med kund då jag jobbar med en videokonferenstjänst. (Vi har massor att göra i tider som denna.)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Nu är jag korttidspermitterad med upplägget att det är 10 veckor där jag inte jobbar 6 veckor och sen jobbar heltid 4 veckor, men sista budet innan i princip alla skickades hem var att alla som kunde skulle sitta hemma. En del jobbar 2-4 dagar i veckan istället och det är i hemifrån, det går att komma in på kontoret men ingen ska sitta och jobba där är det sagt.

Blir mycket gjort i trädgården i år åtminstone

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."