Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Har sett många filmer och läst en del om det hela, men det där med att komma ihåg källor... Vid en snabb googling hittade jag dessa artiklarna i ämnet:

https://www.sciencealert.com/here-s-what-we-know-so-far-about...
https://www.propublica.org/article/what-we-need-to-understand...

Vet inte hur pålitlig dessa sidorna är, men en del länkat till namnkunniga källor.

Med tanke på hur snabbt det sprids tycker jag det låter logiskt och även om asymptomatiska smittspridare inte är lika smittsamma är det ju ett rimligt antagande att de inte vidtar korrekta försiktighetsåtgärder när dom känner sig friska och därmed kanske i värsta fall smittar fler än en sjuk med symptom gör. Har man viruset i övre luftvägarna kommer man att andas ut det, varför skulle det inte kunna smitta?

Framför allt var min poäng att skydda dom sköra i riskgrupper som man bör göra i ett civiliserat samhälle, vilket vi uppenbarligen misslyckats med på flera äldreboenden, är det hostande sjuka människor som medvetet gått in där? Det hoppas jag verkligen inte!

Det känns väl rimligt att vara extra försiktiga och ta det säkra före det osäkra eftersom vi inte fullt ut förstår viruset än.

Tack, jag har läst dem och det verkar som att det fortfarande är högst oklart hur viktig asymptomatisk smittspridning verkligen är, det är mest indikationer, anekdotiska fall och tyckanden hittllls. Det som är klart är att smitta från odokumenterat smittade personer är dominerande, men det betyder ju förstås inte att de är asymptomatiska, och man kan nog inte dra sådana slutsatser. Vad det gäller de viktiga äldreboendena så är det precis min oro också, det blir ju betydligt svårare att skydda dem om det går omkring personer utan symptom som smittar. Antingen får personalen börja gå omkring i rymddräkter oavsett eller så får man testa dem ordentligt och regelbundet tills vi kan använda antikroppstest för att utnyttja personal som är immuna och garanterat ickespridare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Senaste nytt från Kina är att katter även drabbas av Corona viruset.

Hur man inte gör: Kommer med påstående utan källa och bara nämner "sensationen", vilket i detta fallet skulle kunna leda till att folk som läser påståendet tror att katter i mängder kommer drabbas av Corona, och därmed att människor i tur kommer drabbas av smittade katter. Varför inte liksom?

Skrivet av sAAb:

Hur man gör: Kommer med källa till påståendet, och citerar delar av källan som kan vara relevanta för att folk som inte orkar eller hinner läsa igenom artikeln inte ska drabbas av onödig oro.

Kan även bidra till @sAAb 's sammanfattning och citera detta från artikeln.

Citat:

Linda Saif, a virologist at the Ohio State University in Wooster, was quoted by Nature as saying that there was no direct evidence that infected cats would spread the coronavirus to humans.
The research findings were based on lab experiments and deliberate use of high doses of the virus, which did not suggest genuine interactions between human and pets, she said.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Senaste nytt från Kina är att katter även drabbas av Corona viruset.

Blir de allvarligt sjuka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Blir de allvarligt sjuka?

Minns tidigt när jag var i Kina att nån corona smittad mans katt dog mysiskt.

Vad är detta för utbrott: MISSTÄNKER salmonella
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/febersjuka-katter-...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Minns tidigt när jag var i Kina att nån corona smittad mans katt dog mysiskt.

Vad är detta för utbrott: MISSTÄNKER salmonella
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/febersjuka-katter-...

Så katten i Kina kanske bara hade salmonella?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Så katten i Kina kanske bara hade salmonella?

Antagligen, då artikeln är skriven 20 februari.
Hade varit väldigt oroväckande annars.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tillfredsställande att fler än jag vill se WHO implodera. Åtminstone stöpas om rejält i grunden.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200327_09/

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nya rön; Vårt immunförsvar kan överreagera mot COVID-19 och orsaka s.k. cytokinstorm.

Citat:

Fenomet kallas för cytokinstorm. Symptomen kan bryta ut tio till tolv dagar efter det att man blivit sjuk i en virusinfektion.

– Symptomen märks av när patienterna plötsligt blir mycket sjuka. Cytokinstormen påverkar blodcirkulationen och patienterna får hög feber och Acute Respiratory Distress Syndrome, ARDS, som också karaktäriserar covid-19, säger Petter Brodin.

Det finns flera teorier till varför immunsystemet får en sådan kraftig reaktion. Studier visar att personer som utsätts för höga antal viruspartiklar riskerar att drabbas hårdare. Därför har läkare och sjuksköterskor utan tillräcklig skyddsutrustning blivit svårt sjuka, trots att de tidigare var friska.

– I regel far inte de flesta som är unga och friska lika illa av den här sjukdomen. Men just personer inom vården som exponerats för väldigt många virusmolekyler svarar i större utsträckning med en sådan här kraftig reaktion som till och med leder till att de kan dö, säger Petter Brodin.

Skulle kanske förklara varför vissa plötsligt blir mycket sjukare efter att ha känt sig på bättringsvägen några dagar.

Att behandla cytokinstormar är dock inget nytt, så förhoppningsvis finns en behandling för cytokinstorm orsakad av COVID-19 inte långt bort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Antagligen, då artikeln är skriven 20 februari.
Hade varit väldigt oroväckande annars.

Varför hade det varit väldigt oroväckande om artikeln hade skrivits någon annan dag än just den 20 februari? Har det någon betydelse när katter får salmonella? Salmonella bryr sig väl inte om vad det är för dag, det kan man få när som helst.

Här är en artikel som är publicerad den 18 mars Många katter smittade av salmonella

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Senaste nytt från Kina är att katter även drabbas av Corona viruset.

Skrivet av torbjorn_75:

Blir de allvarligt sjuka?

Vad jag kan utröna så blir dom inte sjuka, men kan bära på viruset.
Dock verkar det vara alldeles för lite information för att man ska kunna dra några seriösa slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag är inte säker på att det är så stor skillnad mellan de europeiska länderna. Det är väl USA som skiljer sig.
(trendlinjen är ett polynom)
https://i.imgur.com/dwPvdgZ.png
https://i.imgur.com/5T74M8h.png

Gör så att de startar från samma dag och blir jämförbara. Logaritmisk skala är inte vettigt för det som jag illustrerar. En logaritmisk skala illuserar om det är någon avmattning i en exponentiell spridning. Är helt omöjligt att se i en linjär kurva. De kommer bara se ut att peka uppåt, väldigt brant. Jag illustrerar smittospridningens takt, inte om den håller på från att gå från att vara exponentiell eller inte.

Det är helt uppenbart att det inte kommer vara någon avmattning på några veckor eftersom vi följer samma trend som de andra länderna. De kommer ha sin avmattning tidigare eftersom de smittar av sin befolkning snabbare. Om man kan korrelera antalet smittade linjärt mot döda.

Har redan tidigare snackat om skillnad i samhällsuppbyggnad och åldergrupper, så våra samhällen är inte helt jämförbara. Kan t.ex därför vara som det gick snabbare hos Italienarna. Eller så är det för att de är närmare varandra, pussar varandra på kinderna och inte är lika avståndstagande som genomsnittssvensken är.

Vi har ju social distancing i blodet om man ska tro på klyschorna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Fråga. Om detta pågick i Wuhan sedan December, Januari, varför agerade inte Sverige tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Antagligen, då artikeln är skriven 20 februari.
Hade varit väldigt oroväckande annars.

Menar du om den skrivit för ännu längre sedan eller?

Jobbigt i de länderna där det finns mycket hemlösa katter som kan sprida det som råttorna gjorde med pesten.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av nils45:

Fråga. Om detta pågick i Wuhan sedan December, Januari, varför agerade inte Sverige tidigare?

Jag frågade en arbetsledare på jobbet för över en månad sedan om vi kommer bli drabbade på något sätt, vilket sades att vi inte kommer bli då.
Normalt börjar folk inte ta till sig saker förrän saker kommer rakt upp i ansiktet, Europa är lite närmare än andra sidan av planeten.
Italien är Europas ”patient nummer 1” hände i Mars så inte före det som någon brydde sig nämnvärt. Många reser på semester till Italien? hur kom det dit? Sedan kan man undra hur länge det dragit runt innan folk börjar få symtom.

Även en sådan lite ö som Faroe Islands, Denmark har ju 181 fall nu så det verkar vara överallt.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jobbigt i de länderna där det finns mycket hemlösa katter som kan sprida det som råttorna gjorde med pesten.

Inte många inlägg upp kan du läsa detta:
"The research findings were based on lab experiments and deliberate use of high doses of the virus, which did not suggest genuine interactions between human and pets, she said."

Och ytteriggare några inlägg upp kan du läsa detta:
"In a new study, Chinese researchers have found that though cats may be “highly susceptible” to the virus and can transmit it to other cats, they are not a major factor in spreading the disease."

Översatt till dagligtal: Du behöver inte oroa dig över att bli smittad av en katt.

Sen ska man alltid ha klart för sig att studier som inte är granskade, "The team’s non peer-reviewed article was published on Biorxiv.org on Tuesday.", ska man ta med en stor nypa salt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@nils45: Sverige agerade ansvarslöst samma som resten av världen. Man tog det inte seriöst helt enkelt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jag frågade en arbetsledare på jobbet för över en månad sedan om vi kommer bli drabbade på något sätt, vilket sades att vi inte kommer bli då.
Normalt börjar folk inte ta till sig saker förrän saker kommer rakt upp i ansiktet, Europa är lite närmare än andra sidan av planeten.
Italien är Europas ”patient nummer 1” hände i Mars så inte före det som någon brydde sig nämnvärt. Många reser på semester till Italien? hur kom det dit? Sedan kan man undra hur länge det dragit runt innan folk börjar få symtom.

Även en sådan lite ö som Faroe Islands, Denmark har ju 181 fall nu så det verkar vara överallt.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Det sprider sig till de knepigaste ställena. Min far jobbar på oljerigg ute på Nordsjön, där hade de 3 bekräftade fall för 1 månad sedan när han var där.
Var en österrikisk arbetare som hade tagit med smittan ut.
Detta är inte den enda norska riggen som blivit drabbad heller...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Det sprider sig till de knepigaste ställena. Min far jobbar på oljerigg ute på Nordsjön, där hade de 3 bekräftade fall för 1 månad sedan när han var där.
Var en österrikisk arbetare som hade tagit med smittan ut.
Detta är inte den enda norska riggen som blivit drabbad heller...

Vilket sammanträffande. Jag satt i slutet av februari och funderade på just Oljeriggare "Där är den enda trygga platsen" tänkte jag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Gör så att de startar från samma dag och blir jämförbara. Logaritmisk skala är inte vettigt för det som jag illustrerar. En logaritmisk skala illuserar om det är någon avmattning i en exponentiell spridning. Är helt omöjligt att se i en linjär kurva. De kommer bara se ut att peka uppåt, väldigt brant. Jag illustrerar smittospridningens takt, inte om den håller på från att gå från att vara exponentiell eller inte.

https://i.imgur.com/5l5NGPy.png

Det är helt uppenbart att det inte kommer vara någon avmattning på några veckor eftersom vi följer samma trend som de andra länderna. De kommer ha sin avmattning tidigare eftersom de smittar av sin befolkning snabbare. Om man kan korrelera antalet smittade linjärt mot döda.

Har redan tidigare snackat om skillnad i samhällsuppbyggnad och åldergrupper, så våra samhällen är inte helt jämförbara. Kan t.ex därför vara som det gick snabbare hos Italienarna. Eller så är det för att de är närmare varandra, pussar varandra på kinderna och inte är lika avståndstagande som genomsnittssvensken är.

Vi har ju social distancing i blodet om man ska tro på klyschorna.

Måste bara fråga vad det är du plottar här och var får du din data ifrån? Om jag följer din tidigare länk till google spreadsheet så står det att det är antal döda i respektive land. Men siffrorna har jag inte sett förut. Varifrån får du att det dött mindre än 2000 i Italien? Eller missar jag något?

EDIT: Okej ser vad du har gjort nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vilket sammanträffande. Jag satt i slutet av februari och funderade på just Oljeriggare "Där är den enda trygga platsen" tänkte jag

Vet inte om det är samma oljerigg men en kompis på en med där det var några coronafall. Inget konstigt, de jobbar två veckor och åker hem två veckor eller något sånt så det är ju resande folk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Det sprider sig till de knepigaste ställena. Min far jobbar på oljerigg ute på Nordsjön, där hade de 3 bekräftade fall för 1 månad sedan när han var där.
Var en österrikisk arbetare som hade tagit med smittan ut.
Detta är inte den enda norska riggen som blivit drabbad heller...

Det lutar mer och mer att många inte ens vet om att de sprider detta då, verkar helt friska, känner sig helt friska. Jag minns för ett antal år sedan en kompis som hostade ett antal ggr per dag och sade att det var normalt. Så om det nu är normalt att folk hostar lite till och från då är det dags att sjukvården tar fram verktyg för att undersöka sig själv.
Tops i näsan verkar ju heller inte så seriöst, sen bör det vara billigt också. Eller så blir vi till slut immuna och vi har någon miljon som går bort på vägen.

Hiv/aids(HTLV3) drabbade ju folk som en löpeld när det spred sig på allvar, en del vill ta bort informationsplikten för att man har det
http://www.svd.se/kinberg-batra-ta-bort-informationsplikten-f...
En stor seger säger RFSU https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

@nils45: Sverige agerade ansvarslöst samma som resten av världen. Man tog det inte seriöst helt enkelt.

Det skrämmer mig, att man tror det finns experter som har koll, och som vet hur dessa saker fungerar, men ju mer man ser på det så verkar det som man själv är lika mycket expert som de så kallade experterna. Själv hörde man pratet om Wuhan runt December, Januari, och hade en liten diskussion med folk om det, och då hade man själv i baktanken att experterna i Sverige följer detta och har allt under kontroll, men det stämmer ju verkligen här i livet att man måste tänka på allting själv. Är man expert så borde man förstå att virus kan sprida sig snabbt i dagens läge, så Sverige skulle agerat runt Januari senast! Makalöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Det skrämmer mig, att man tror det finns experter som har koll, och som vet hur dessa saker fungerar, men ju mer man ser på det så verkar det som man själv är lika mycket expert som de så kallade experterna. Själv hörde man pratet om Wuhan runt December, Januari, och hade en liten diskussion med folk om det, och då hade man själv i baktanken att experterna i Sverige följer detta och har allt under kontroll, men det stämmer ju verkligen här i livet att man måste tänka på allting själv. Är man expert så borde man förstå att virus kan sprida sig snabbt i dagens läge, så Sverige skulle agerat runt Januari senast! Makalöst.

Så du säger att du är vår nya statsepidemiolog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Gör så att de startar från samma dag och blir jämförbara. Logaritmisk skala är inte vettigt för det som jag illustrerar. En logaritmisk skala illuserar om det är någon avmattning i en exponentiell spridning. Är helt omöjligt att se i en linjär kurva. De kommer bara se ut att peka uppåt, väldigt brant. Jag illustrerar smittospridningens takt, inte om den håller på från att gå från att vara exponentiell eller inte.

https://i.imgur.com/5l5NGPy.png

Det är helt uppenbart att det inte kommer vara någon avmattning på några veckor eftersom vi följer samma trend som de andra länderna. De kommer ha sin avmattning tidigare eftersom de smittar av sin befolkning snabbare. Om man kan korrelera antalet smittade linjärt mot döda.

Har redan tidigare snackat om skillnad i samhällsuppbyggnad och åldergrupper, så våra samhällen är inte helt jämförbara. Kan t.ex därför vara som det gick snabbare hos Italienarna. Eller så är det för att de är närmare varandra, pussar varandra på kinderna och inte är lika avståndstagande som genomsnittssvensken är.

Vi har ju social distancing i blodet om man ska tro på klyschorna.

Alla grafer kommer att från göras om...

https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/nya-uppgifter-v...

Citat:

(06:44 - 5 apr, 2020) Nu finns reviderade, uppdaterade siffror från myndigheten. De visar att dödstalet, dag för dag, har varit betydligt högre än de tidigare uppgifterna.

Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.

Citat:

På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.

Statsepidemiolog Anders Tegnell hymlar inte med att statistiken släpar efter, och att även de senaste totalsiffrorna kommer att stiga. Men kanske inte till det dubbla, som exempelvis den 26 mars.

Citat:

– Jag tror inte det. Nu jobbar vi med det här mer systematiskt. Då borde eftersläpningen bli mindre, säger han

Jag föredrar logaritmiska data när det skiljer så här mycket mellan olika datum. Skillnaden men 10 och 20 döda är ju lika stor som mellan 6 000 och 12 000 döda i en logaritmisk värld. Men, kanske inte i en linjär värld.

Man får se när man kan tolka med korrekta data.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Är bjuden till ett kalas där en 9 åring ska firas.vi blir 7st vuxna.
Bör jag säga nej eller är det lugnt?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Så du säger att du är vår nya statsepidemiolog?

Jupp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är bjuden till ett kalas där en 9 åring ska firas.vi blir 7st vuxna.
Bör jag säga nej eller är det lugnt?

Är du sjuk?
Är du i riskgruppen?
Om båda är nej, gå.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är bjuden till ett kalas där en 9 åring ska firas.vi blir 7st vuxna.
Bör jag säga nej eller är det lugnt?

Hur ofta träffar du dina föräldrar numera?

Jobbar du hemma annars?

Bor du i Stockholm?

Vad vet du om de andra föräldrarna?

Går barnen i samma klass?

Fundera två gånger.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av jorgen69:

Är bjuden till ett kalas där en 9 åring ska firas.vi blir 7st vuxna.
Bör jag säga nej eller är det lugnt?

Jag hade ju iaf inte gått iaf. Ungen är nio, det kommer fler kalas. Å andra sidan hade jag gärna skippat en nio-årsfest även utan Corona-pandemin.

Men skämt åsido, varför ta risken?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@jorgen69: Det är bara du själv som kan avgöra det.

Jag kan bara säga hur jag själv tänker och aggerar för mitt eget bästa och det gäller ju bara mig och mina närmaste, och ingen annan.

Jag tänker, vet jag vart och vilka de andra som kommer att vara där har varit? och vilka de har träffat, kan man smitta eller bli smittad även fast inga symptom finns? är jag kanske tom smittad redan utan att veta?
så helt personligen, och bara för mig och ingen annan, så hade jag inte gått. men jag rekomenderar ingen annan att tänka som jag..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.