Klona Windows 10 installation till en img fil, ifall hårddisken kraschar i framtiden?

Permalänk
Hedersmedlem

Klona Windows 10 installation till en img fil, ifall hårddisken kraschar i framtiden?

Finns det något program (gärna gratis) som tar en hel kopia av hela hårddisken på C: (hela windows installationen, program mappar etc) och skapar en img fil som jag kan ha på en backup hårddisk, och kunna enkelt återställa det på en ny hårddisk (ifall min nuvarande hårddisk går sönder).

Får gärna vara en freeware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Finns det något program (gärna gratis) som tar en hel kopia av hela hårddisken på C: (hela windows installationen, program mappar etc) och skapar en img fil som jag kan ha på en backup hårddisk, och kunna enkelt återställa det på en ny hårddisk (ifall min nuvarande hårddisk går sönder).

Får gärna vara en freeware

Macrium Reflect:
https://www.macrium.com/reflectfree

Gratis och väldigt smidigt. Har återskapat mina partitioner utan problem med gratisversionen

Permalänk
Medlem

System image backup finns ju inbyggt i Windows 10.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

I Windows 10 ingår imagebackupverktyget från Windows 7.
Control Panel
Backup And Restore (Windows 7)
Create a system Image.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iller:

System image backup finns ju inbyggt i Windows 10.

Tar denna backup på allt i windows, inkl installerade program etc?

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance:

Har återställt på ny SSD.
Så ja, allt följer med.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iller:

@Phat^Trance:

Har återställt på ny SSD.
Så ja, allt följer med.

En fråga, hur skapar man en "installationsprogram" för att köra igång systemåterställningen? I windows verkar det endast gå o skapa ett om man har CD-Rom läsare, vilket jag inte har. Går det inte att starta igång återställningen med USB minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

En fråga, hur skapar man en "installationsprogram" för att köra igång systemåterställningen? I windows verkar det endast gå o skapa ett om man har CD-Rom läsare, vilket jag inte har. Går det inte att starta igång återställningen med USB minne?

Du behöver inte skapa återställningsskivan.
Vanliga Windows 10 installationen har samma funktion under avancerad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Jag har helt och hållet slutat med att göra kopior av hela c mappen, kör bara de automatiska i Windows fast jag har aldrig behövt göra en återställning, är inte inloggad lokalt utan via mitt Microsoft konto och då sparas alla inställningar och bakgrundsbilder m.m

De enda man behöver installera om är alla program och de tar ju så klart sin tid men skulle disken gå sönder för mig så gör jag hellre en ren installation från noll en att kopiera över en gammal Windows kopia som har massa skrot filer m.m.

Jag installerade om min dator före jul och hade då kört Windows 10 i ca 1,5 år, efter installationen hade jag 40gb mer utrymme på min c disk jämfört med innan ominstallation och då räknar jag med alla program som jag installerade om så de blir otroligt mycket skräp på disken med tiden speciellt om man håller på att installera grejer och tar bort grejer och jag är ändå noga med att städa och kör ccleaner dagligen men som sagt de samlas massa filer med tiden som tar plats.

Sist som jag råkade ut för att C disken gick sönder var i början på 90 talet då jag hade en 386a, numera har man ju SSD diskar och dom går typ aldrig sönder, har 6 st varav 2 är 10 år gamla och dom funkar ännu.

Permalänk
Medlem

Jag vill också slå ett slag för Macrium Reflect. Det är så bra att jag faktiskt köpte mig en licens.

Permalänk
Medlem

Paragon Backup & Recovery 2017 Free:
https://www.paragon-software.com/free/br-free/#resources
Superenkelt och väl fungerande.