Att para ihop moderkort och minnen utan VQL-stöd?

Permalänk
Medlem

Att para ihop moderkort och minnen utan VQL-stöd?

Hej!
Hara spanat in några budget B450 moderkort men det är fan omöjligt att hitta prisvärda ram som testats på dessa brädor? Asrocks billigare B450 har inte ens VQL med matisse testade utan endast med äldre ararkitekturer? Dessutom verkar de billigare ram-kiten på mellan 3200-3600MHz som "nästan" har samma.namn som de som finns på diverse VQL-listor tycks ju vara nya revisioner av RAM och därmed inte testats ännu. Hur viktigt är det att minnena finns med på VQL om man ändå tänkt tweaka timings själv med den där appen som jag inte minns vad den heter?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Du menar nog QVL, och det är ju bara en lista på minnen som tillverkaren själv testat. Tillverkarna brukar sällan uppdatera dem för gamla moderkort, att testa varenda minne som lanseras på varenda moderkort blir ju snabbt ganska ohållbart.

Att en viss modell av minne inte finns med på tillverkarens QVL-lista betyder att det inte är testat, varken mer eller mindre. Det kan mycket väl fungera alldeles utmärkt ändå, och för det mesta gör det också det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du menar nog QVL, och det är ju bara en lista på minnen som tillverkaren själv testat. Tillverkarna brukar sällan uppdatera dem för gamla moderkort, att testa varenda minne som lanseras på varenda moderkort blir ju snabbt ganska ohållbart.

Att en viss modell av minne inte finns med på tillverkarens QVL-lista betyder att det inte är testat, varken mer eller mindre. Det kan mycket väl fungera alldeles utmärkt ändå, och för det mesta gör det också det.

Att det finns på listan är inte heller en garanti.
mina 3200 minen som är "godkända" för mitt moderkort funkar bara i 3200 vid varm omboot. vid kallstart ställer de sig i 2133. Jag har nu hårdlåst dem på 3000 och där går de stabilt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Att det finns på listan är inte heller en garanti.
mina 3200 minen som är "godkända" för mitt moderkort funkar bara i 3200 vid varm omboot. vid kallstart ställer de sig i 2133. Jag har nu hårdlåst dem på 3000 och där går de stabilt

Och jag kör fyra stickor i 3200 trots att QVL-listan säger att det bara fungerar med två Så det finns som du säger ingen garanti, men i regel brukar det i alla fall vara lättare att träffa rätt om man går efter QVL-listan. Men personligen brukar jag aldrig bry mig om den.

Permalänk
Medlem

@perost: Jag har heller aldrig brytt mig tidigare men Ryzen 3000 serien verkar vara kräsen med minnen om man vill tro gamers nexus bla.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...