Permalänk
Medlem

Köpråd 34" UW

Tja

Är på jakt efter en UW 34" och har fastnat för två olika skärmar.

https://www.komplett.se/product/1148695/gaming/spelutrustning...

Och

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

IPS mot VA.

Svive är okänt för mig men gissningsvis använder de en Samsung panel för det är väl bara Samsung som lör med qled teknologi?

Tanken är att skärmen ska paras ihop med en dator som innehåller rtx 2070 super. Kommer användas främst för spelande, inget seriöst dock.

Vad säger ni?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Något säger mig att Svive är Kompletts egna märke men är osäker?

Permalänk
Medlem

Det stämmer nog. Funderar främst på panelen som används.

Skrivet av CooingPendulum:

Något säger mig att Svive är Kompletts egna märke men är osäker?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Sen har du också LG:s nya kommande UW skärm som ska va en uppgradering från föregående som du länkar, kommer nästa månad om datumet stämmer i dessa covid19 tider. Kan va värt att vänta ett litet tag när den har kommit samt tech-folket har hunnit med att recenserar den. https://www.inet.se/produkt/2216561/lg-34-ultragear-34gn850-q...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte en acer 34 nitro xv340ckp idag hos inet.

https://www.inet.se/produkt/2216279/acer-34-nitro-xv340ckp-21...

Kollat på några serier och spelat lite Path of Exile hittills och är supernöjd. Ända man kan säga är att den är aningens ljus-svag.

Kan även nämna att denna är "rak" dvs in curved. För mig som jobbar med Rhino och inventor är curved skärm väldigt skumt att jobba på.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nyligen samma övervägning och valde till slut att köpa LG 34GK950G.

Jag skulle tro att Svive-skärmen har samma VA-panel som de andra billiga UW-skärmarna som har kommit nu. Exempelvis AOC CU34G2X. Finns en bra recension här. Det finns två deal breakers med den skärmen. 1. Panelen är inte så snabb. Så det uppstår VA "smearing" där mörka pixlar inte slår om tillräckligt snabbt. 2. Freesync i skärmarna fungerar inte bra med Nvidia-kort. När FPS:en dippar under 70 fps så stängs panelen av i en bråkdel av en sekund. Verkar vara väldigt störande. Det har även rapporterats på Reddit på andra skärmar med samma panel så det är inte bara på AOC-skärmen.

Jag funderade även på att vänta på 34GN850 men eftersom att den är några tusenlappar dyrare och den använder samma panel som 34GK950G så orkade jag inte. Jag är nöjd än så länge med mitt val.

Permalänk
Medlem

Det just det jag misstänker, testade en va skärm på media markt msi mag272 något, och smesring effekten på svart text var påtaglig. Den nya msi skärmen är säkert bra men 2.5k dyrare och man måste vänta minst 1.5 månader till.

Skrivet av rSon:

Jag gjorde nyligen samma övervägning och valde till slut att köpa LG 34GK950G.

Jag skulle tro att Svive-skärmen har samma VA-panel som de andra billiga UW-skärmarna som har kommit nu. Exempelvis AOC CU34G2X. Finns en bra recension här. Det finns två deal breakers med den skärmen. 1. Panelen är inte så snabb. Så det uppstår VA "smearing" där mörka pixlar inte slår om tillräckligt snabbt. 2. Freesync i skärmarna fungerar inte bra med Nvidia-kort. När FPS:en dippar under 70 fps så stängs panelen av i en bråkdel av en sekund. Verkar vara väldigt störande. Det har även rapporterats på Reddit på andra skärmar med samma panel så det är inte bara på AOC-skärmen.

Jag funderade även på att vänta på 34GN850 men eftersom att den är några tusenlappar dyrare och den använder samma panel som 34GK950G så orkade jag inte. Jag är nöjd än så länge med mitt val.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late