Permalänk
Medlem

@zeleni: Skulle vilja byta i routern så resten av hushållet kan få underhållning också. Kör VPN på denna burk för stunden.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

misstänkte direkt DNS-server problem när vanliga browsern inte funka men tor browsern gjorde det, är det mera än jag som har upplevt problem med telia på senaste?

e:
Finns det någon hemsida där man kan pinga DNS servrar för att ta reda på närmaste server?.. kan tänka mig att Cloudflares/Googles 1.1.1.1/8.8.8.8 inte är stationerade särskilt nära sverige så trafiken routas utomlands sedan till rätt plats

Du får googla lite på anycast så kommer du se att den inte alls behöver vara så långt bort som du tror

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Om man har Telia och vill kunna surfa på 4G rekommenderar jag appen DNS Changer.

Permalänk
Medlem

Ryktas om att det är Lizzard Squad som siktar in sig på att slå ut Sveriges internet pga dess passiva inställning till Covid-19-spridningen av nån anledning. De verkar sikta på Telias DNSer som det ser ut.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

1.1.1.1 är sjukt snabb. snabbare än min routers "vanliga" dns. Sitter i göteborg

bytta också till cloudflares och vette fan om det är inbillning men det känns fan så mycket rappare med cloudflares istället för telias.. Sitter i gbg också.

Skrivet av kniven:

Du får googla lite på anycast så kommer du se att den inte alls behöver vara så långt bort som du tror

blev inte mycket klokare när jag läste igenom wikin angående anycast, så som jag tolkar det så routar den genom snabbaste vägen... men vad spelar det för roll om dns servern ligger på andra sidan planeten?? blir ju ganska stora latenser bara för att surfa om man jämför med om en server kanske sitter närmare geografiskt. Eller är rundtrippen till och från DNS servern en pytteliten del i ledet när det kommer till att navigera till rätt ip?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Hur byter man DNS server? Kan logga in på 192.168.1.1 och kan se:
DNS servers 195.67.199.18,195.67.199.19
under "Internet Access". Har en "Telia WiFi-router Plus v3". Men verkar inte kunna ändra dem.

Jag tror inte du kan ändra vilka DNS-servrar routern använder. Men du borde kunna ställa in under local network att den ska skicka ut t.e. 1.1.1.1 till din dator istället för sig själv(192.168.1.1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe_991:

Det här med internet är inget jag förstår mig på alls så all hjälp hade uppskattats enormt!

Låter som du och Telia har ett gemensamt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

bytta också till cloudflares och vette fan om det är inbillning men det känns fan så mycket rappare med cloudflares istället för telias.. Sitter i gbg också.
blev inte mycket klokare när jag läste igenom wikin angående anycast, så som jag tolkar det så routar den genom snabbaste vägen... men vad spelar det för roll om dns servern ligger på andra sidan planeten?? blir ju ganska stora latenser bara för att surfa om man jämför med om en server kanske sitter närmare geografiskt. Eller är rundtrippen till och från DNS servern en pytte liten del i ledet när det kommer till att navigera till rätt ip?

Både 1.1.1.1 och 8.8.8.8 finns det lokala noder av i Sverige. Pinga dem så får du se.

I stockholm får jag;

varget@jump:~$ ping 1.1.1.1 -c 2
PING 1.1.1.1 (1.1.1.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=1 ttl=57 time=1.22 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=2 ttl=57 time=1.24 ms

--- 1.1.1.1 ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1000ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.226/1.236/1.246/0.010 ms
varget@jump:~$ ping 8.8.8.8 -c 2
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=54 time=1.26 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=54 time=1.12 ms

--- 8.8.8.8 ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1000ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.125/1.196/1.267/0.071 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

blev inte mycket klokare när jag läste igenom wikin angående anycast, så som jag tolkar det så routar den genom snabbaste vägen... men vad spelar det för roll om dns servern ligger på andra sidan planeten?? blir ju ganska stora latenser bara för att surfa om man jämför med om en server kanske sitter närmare geografiskt. Eller är rundtrippen till och från DNS servern en pytte liten del i ledet när det kommer till att navigera till rätt ip?

Man skickar väl bara vilken adress man vill till och får en IP-adress tillbaka från DNS'en. Sedan sker ju all kommunikation direkt med sitens IP-adress via Telias nät. Men nu gubbgissar jag bara

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Älskar sweclockers med hela mitt hjärta haha
Ny DNS server fick min familjs internet att funka igen efter en del frustrationer. Tack så mycket folket!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

@varget: vad får du mot quad9 (9.9.9.9)?
Enligt mig den bästa dnsen.

Permalänk
Medlem

@varget: Ser ju ut som att 1.1.1.1 är snabbare men frågan är om man kan märka skillnaden på några hundradels ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ryktas om att det är Lizzard Squad som siktar in sig på att slå ut Sveriges internet pga dess passiva inställning till Covid-19-spridningen av nån anledning. De verkar sikta på Telias DNSer som det ser ut.

Har du någon källa på det?

Permalänk
Medlem

Krånglade för mig också och jag kör 1.1.1.1 genom Raspberry Pi men Telia hade ändrat tillbaka till deras egen DNS i inställningarna på modemet.

Permalänk
Medlem

Har telia någon fördel av att man använder deras DNS?

Tänker eftersom routern verkar vara kodad att ställa tillbaks till deras egen lite när den vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Hur byter man DNS server? Kan logga in på 192.168.1.1 och kan se:
DNS servers 195.67.199.18,195.67.199.19
under "Internet Access". Har en "Telia WiFi-router Plus v3". Men verkar inte kunna ändra dem.

"Local Network" + Show Advanced så dyker det upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Både 1.1.1.1 och 8.8.8.8 finns det lokala noder av i Sverige. Pinga dem så får du se.

I stockholm får jag;

varget@jump:~$ ping 1.1.1.1 -c 2
PING 1.1.1.1 (1.1.1.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=1 ttl=57 time=1.22 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=2 ttl=57 time=1.24 ms

--- 1.1.1.1 ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1000ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.226/1.236/1.246/0.010 ms
varget@jump:~$ ping 8.8.8.8 -c 2
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=54 time=1.26 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=54 time=1.12 ms

--- 8.8.8.8 ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1000ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.125/1.196/1.267/0.071 ms

tackar för infon, 200ms med 8.8.8.8, 23ms med 1.1.1.1.. verkar som det inte är bara en subjektiv skillnad mellan dnserna.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Finns det något som säger att man inte kan ha kvar Googles DNS permanent? Jag sitter fast med Telia fiber i min lägenhet och det strular hela tiden. Ett litet extra helvete nu när jag jobbar hemifrån hela dagarna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

@varget: vad får du mot quad9 (9.9.9.9)?
Enligt mig den bästa dnsen.

varget@jump:~$ ping 9.9.9.9 -c 2
PING 9.9.9.9 (9.9.9.9) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=1 ttl=55 time=27.8 ms
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=2 ttl=55 time=27.8 ms

--- 9.9.9.9 ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1004ms
rtt min/avg/max/mdev = 27.835/27.849/27.864/0.167 ms

via amsix, sitter på bahnhof så det kan vara annorlunda för dig.

Skrivet av difi:

@varget: Ser ju ut som att 1.1.1.1 är snabbare men frågan är om man kan märka skillnaden på några hundradels ms

Ping är inte allt, servern ska bearbeta din fråga, ev kolla upp delar den själv inte vet och sen svara. Så jag tror det är ganska hugget som stucket vad man väljer om det är så liten skillnad. Om du kör firefox kan du med fördel slå på https://support.mozilla.org/en-US/kb/firefox-dns-over-https också

Permalänk
Medlem

Blev en galen skillnad för mig i att bläddra i browsern med 1.1.1.1 - också i gbg.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefaz:

Jag är hemma hos far och mor nu som har fiber från Telia. Deras telefoner tappade internet både via 4G & WiFi, min telefon (OnePlus 7TPro) hade fortfarande internet via WiFi med dynamisk IP-adress.

Vet någon varför det är så?

Då jag ändrade till statisk IP-adress på datorer och deras mobiler fungerar internet igen via WiFi.

Oneplus ställer automatiskt in 8.8.8.8 som sekundär DNS på WiFi.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

bytta också till cloudflares och vette fan om det är inbillning men det känns fan så mycket rappare med cloudflares istället för telias.. Sitter i gbg också.
blev inte mycket klokare när jag läste igenom wikin angående anycast, så som jag tolkar det så routar den genom snabbaste vägen... men vad spelar det för roll om dns servern ligger på andra sidan planeten?? blir ju ganska stora latenser bara för att surfa om man jämför med om en server kanske sitter närmare geografiskt. Eller är rundtrippen till och från DNS servern en pytteliten del i ledet när det kommer till att navigera till rätt ip?

Enkelt kan man säga att anycast gör att de kan använda samma IP runt hela jorden och du kommer till den server som är närmast dig. Visst kan den närmsta servern ligga långt borta men i praktiken så har google/cloudflare etc DNS servers på väldigt korta avstånd, jag har som exempel ~2ms ping till både 8.8.8.8 och 1.1.1.1.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ping är inte allt, servern ska bearbeta din fråga, ev kolla upp delar den själv inte vet och sen svara. Så jag tror det är ganska hugget som stucket vad man väljer om det är så liten skillnad. Om du kör firefox kan du med fördel slå på https://support.mozilla.org/en-US/kb/firefox-dns-over-https också

Ska man köra den på och den i Windows samtidigt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Jacob Fanboy

@Pamudas: Stort tack! Är hemma hos föräldrarna och satte mig för att jobba en stund. Kunde direkt se att det var DNS problem så tänkte att jag ändrar lite snabbt i routern så slipper jag hårt sätta på laptopen men den gubben gick inte, den accepterade varken Cloudflares eller Googles publika. Jag fick krypa till kors och sätta inställningar på datorn istället och provsurfar till SweC och hittar ditt inlägg och denna tråd, kan hälsa att Quad9 fungerade fin fint!

Permalänk
Medlem

Satt och spelade och märkte att ett meddelande inte kom fram på discord, inga sidor laddade eller nått, bytte dns, voila funkade direkt

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Tack gubbar, ni räddade min Heroes 3 kväll

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Enkelt kan man säga att anycast gör att de kan använda samma IP runt hela jorden och du kommer till den server som är närmast dig. Visst kan den närmsta servern ligga långt borta men i praktiken så har google/cloudflare etc DNS servers på väldigt korta avstånd, jag har som exempel ~2ms ping till både 8.8.8.8 och 1.1.1.1.

hm.. då var det som jag trodde men inte tyckte lät troligt.. att dom kan använda samma ip på servrarna.. då blev allt mycket tydligare

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Rekordmedlem

I stället för att gissa om en dns server ger snabbare uppslag eller inte så kan man mäta så vet man
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skönt att SweClockers människor i dessa negativa stunder kan bidra till nånting positivt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Har telia någon fördel av att man använder deras DNS?

Tänker eftersom routern verkar vara kodad att ställa tillbaks till deras egen lite när den vill.

Jag kan tänka mig att den största fördelen är att din ISPs DNS-servrar ofta står närmare dig i nätverket vilket ofta betyder lägre svarstider. Men detta varierar vart du befinner dig och vart din internetleverantör har sina servrar placerade. Idag har nog många liknande svarstider mot Google och Cloudflares resolvrar, om kanske inte ännu bättre. Det finns benchmarktest (har länkats tidigare i tråden) som man kan göra för att få reda på detta.

Jag vet inte om detta är någonting som görs i Sverige men i andra länder händer det att internetleverantören använder sina DNS-servrar för att modifiera uppslagningar och exempelvis visa reklam om du försöker surfa in via en domän som inte existerar. Så många byter till någonting annat för att slippa detta. Det finns dock publika DNS-tjänster som gör precis samma sak.

Sedan kan man säkert blanda in integritet också. Litar du mer på din internetleverantör än Google?