Nvidia Geforce GTX 1650 uppdateras med GDDR6 och sänkta klockfrekvenser

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 1650 uppdateras med GDDR6 och sänkta klockfrekvenser

Förvirringen fortsätter när Nvidia adderar ytterligare ett kort till Turing-familjen. Ny minnestyp men oförändrat namn står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För det var inte förvirrande nog som det va, eller?

Permalänk
Medlem

Inte första gången detta händer!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Artikeln får det att låta som att skillnaden mellan 1650 och 1650 Super nu bara är klockfrekvenserna, men 1650 Super har ju som det står i tabellen ca. 40% fler kärnor också (och presterar ca. 40% bättre än gamla 1650). Att partnertillverkarna skulle släppa överklockade 1650 som presterar som 1650 Super kommer knappast hända, det skulle krävas ett rejält rekord i fabriksöverklockning för att det skulle ske.

Permalänk
Medlem

Nu får det räcka.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Det är väl bara för att dom köper dom billigaste minnena på marknaden! Sedan klockar man ner för att inte konkurrera med sin övriga produktlinje!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Nästan så man börjar undra hur det går för Nvidia riktigt, deras aktie har inte direkt störtdykt. Men det känns nästan som att dom vill krama ur de sista öre'na från Asus, MSI och dylikt. Som jag minns det så måste dom väll tillverka kort / kylare från alla modeller Nvidia marknadsför?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av perost:

Artikeln får det att låta som att skillnaden mellan 1650 och 1650 Super nu bara är klockfrekvenserna, men 1650 Super har ju som det står i tabellen ca. 40% fler kärnor också (och presterar ca. 40% bättre än gamla 1650). Att partnertillverkarna skulle släppa överklockade 1650 som presterar som 1650 Super kommer knappast hända, det skulle krävas ett rejält rekord i fabriksöverklockning för att det skulle ske.

Du har rätt! Formulerade om lite och nämner nu även kärnorna i text, tack

Permalänk
Rekordmedlem

Super ti och super mx. Super slö, super snabb, super suger ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade det ändå varit TU116 så.......Hade köpt ett direkt. Hade varit det perfekta HTPC/streaming kortet.

Fast å andra sidan. Nvidia har olika specs beroende på vilket språk man ser deras sida på. Helt sjukt idiotiskt dåligt.
Nvidia på engelska så är 1650 super baserad på Turing när det gäller Nvenc, men har man sidan på svenska är den baserad på volta. Good shit.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tomas1966:

Det är väl bara för att dom köper dom billigaste minnena på marknaden! Sedan klockar man ner för att inte konkurrera med sin övriga produktlinje!

Även om de fortfarande pratar om en TDP på 75W, bör det också dra mindre effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan nästan känna i luften att ett typ GTX1670Ti med 8GB GDDDR6. xD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av employed:

Kan nästan känna i luften att ett typ GTX1670Ti med 8GB GDDDR6. xD

Glöm inte att detta kortet bygger på TU117 precis som de billigare 1650-korten och presterar snäppet över första 1660 korten (dock ej TI/Super).

Iaf med Nvidias sätt att namnge grejer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad jag hörde är det för att GDDR5 börjar ta slut.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

asså budget kort marknaden är helt förstörd. Både AMD och Nvidia har gjort så många varianter på samma skit kort att där bara 1 av dem oftast är värda att ens överväga. När dem smyger in såna här dumma varianter under samma namn som tidigare modeller blir man irriterad.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

2000:- bör vara sweetspot mellan pris/prestanda. Men istället är det här instegssegmentet som inte ens står sig mot flaggskepp som släpptes för 7 år sen och som inte ens då kostade mer än omkring 3000:-
Lägg ner polerandet av bajskorvar nån gång mitt R9 290X presterar bättre och det köpte jag för 300:- i somras. Även mitt R 290 lär prestera bättre eller i värsta fall likvärdigt? 1200:- är smärtgränsen. 800:- hade varit lämpligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Alltså, ibland undrar man om Nvidia slagit vad med någon om att skapa förvirring eller om de bara låter praktikanterna sköta PR?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

....

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det är sån här skit vi får när ena laget har monopol på highend området. Istället för nya häftiga kort i highend området, släpps det istället kort på de områdena där det fortfarande finns nån konkurrens dvs lowend....

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

2000:- bör vara sweetspot mellan pris/prestanda. Men istället är det här instegssegmentet som inte ens står sig mot flaggskepp som släpptes för 7 år sen och som inte ens då kostade mer än omkring 3000:-
Lägg ner polerandet av bajskorvar nån gång mitt R9 290X presterar bättre och det köpte jag för 300:- i somras. Även mitt R 290 lär prestera bättre eller i värsta fall likvärdigt? 1200:- är smärtgränsen. 800:- hade varit lämpligt.

Räknar man om poängen från äldre prestandaindex så får ett 290X ungefär 53 poäng i nuvarande prestandaindex, d.v.s. strax över 1650 som ligger på 47 poäng. Så visst, ditt 290X presterar aningen bättre, men med mångdubbelt högre strömförbrukning (och antagligen mycket lägre ljudnivå, särskilt stockkylaren till 290X var ju bedrövlig på den punkten).

290X kostade för övrigt runt 5000kr när det var nytt, så utvecklingen har ju gått framåt i alla fall. Men jag håller helt med om att priset för 1650 är för högt, om inte annat för att 1650 Super ligger en eller två hundralappar över och presterar runt 40% bättre. Drar man av 40% av priset på ett 1650 Super så hamnar man någonstans runt 1500kr istället.

Permalänk
Medlem

Största gäsp någonsin?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Tomas1966:

Det är väl bara för att dom köper dom billigaste minnena på marknaden! Sedan klockar man ner för att inte konkurrera med sin övriga produktlinje!

Not really. They would have to clock it down to maintain the 75W power budget and avoid exceeding the PCIe slot power limit. Otherwise a PCIe 6 pin power input would need to be added. That would make it unsuited to a big part of it's target market. The higher clocked GDDR6 will consume more power than the old GDDR5.

What 75W card is faster than the GTX 1650?

For half height cards, the GTX 1650 remains the most potent available. It would be nice if they make those GDDR6 now too and the GDDR5 versions can be found on clearance sales.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diako:

För det var inte förvirrande nog som det va, eller?

Jag håller med om att det inte är bra när det finns flera olika produkter/versioner med samma namn där det kan vara svårt att veta vilken version man får. Där det ändå finns skillnader som åtminstone vissa köpare kan bry sig om.

Annars så verkar det inte direkt dåligt att göra GTX 1650 med DDR6.
Det verkar ändå vara en liten uppgradering, trotts lägre GPU clock.
För den som vill går det troligtvis att klocka upp till samma klockfrekvenserna som för DDR5 versionen eller högre om man kan stå ut med att kortet kanske drar mer än 75W ur PCI-E slotten om man har ett kort utan extra strömkontakter (eller köpa ett kort med extra strömanslutning).

Skrivet av marcusOCZ:

Hade det ändå varit TU116 så.......Hade köpt ett direkt. Hade varit det perfekta HTPC/streaming kortet.

Om du specifikt vill ha ett kort med TU116 så kan du alltid köpa ett GeForce GTX 1660 / GTX 1660 Super / GTX 1660 Ti.
Drar mer ström och kostar mer än GTX 1650, men ger också mer prestanda och har TU116.
TU117 är till för att vara billigare att tillverka och strömsnålare än TU116.

Får man önska fritt så hade jag gärna tagit ett kort med
RTX 2080 prestanda eller bättre
Som drar 75W eller mindre
Som kostar 1500kr eller mindre

Men jag inser också att det inte är realistiskt att hitta ett sånt kort. Åtminstone inte de närmsta åren.

Skrivet av Super Älg:

Not really. They would have to clock it down to maintain the 75W power budget and avoid exceeding the PCIe slot power limit. Otherwise a PCIe 6 pin power input would need to be added. That would make it unsuited to a big part of it's target market. The higher clocked GDDR6 will consume more power than the old GDDR5.

What 75W card is faster than the GTX 1650?

For half height cards, the GTX 1650 remains the most potent available. It would be nice if they make those GDDR6 now too and the GDDR5 versions can be found on clearance sales.

Jag tycker att dagens grafikkort generellt ligger för högt i pris.
Men utöver det så klagas det lite för mycket tycker jag.

Om man letar efter bästa Sub 75W kortet så verkar detta kortet vara svaret.
Sen att det är en nisch inte alla bryr sig om är helt okej.
Men varför ska folk vara så ivriga att uttrycka sig från ett egocentrisk perspektiv att nej, detta är inte ett kort för mig, alltså är det uselt.

Volvo V90 är en dålig sportbil och Porsche 911 är en dålig familjebil.
Betyder det att det är usla bilar?
Bara om fel person köper de i fel syfte.
För rätt person och användningsområde är både Volvo V90 och Porsche 911 bra bilar.
Bara det att de riktar sig till olika delar av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om du specifikt vill ha ett kort med TU116 så kan du alltid köpa ett GeForce GTX 1660 / GTX 1660 Super / GTX 1660 Ti.

Det räcker med ett 1650 super för att få TU116. Min förhoppning var att det nya 1650 hade TU116 och var under 100w gränsen för att få slippa strömkontakten. Det hade varit oerhört praktiskt. Kan inte se varför TU116 skall vara dyrare att tillverka än TU117.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv

För i helvete. Tre kort per generation tack. Billigt, medel och ett prestanda kort räcker, detta är ju löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kan inte se varför TU116 skall vara dyrare att tillverka än TU117.

TU116 är 284mm² medan TU117 är 200mm², så TU116 är en större krets och därmed dyrare. Möjligtvis skulle det kunna bli billigare om de kunde använda TU116-kretsar som annars skulle kasseras, men tveksamt om de har så många kretsar över efter att ha fyllt resten av 16-serien.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad fult kortet var.

Permalänk

En liten tensorkärna viskade "djupt" i mitt öra att nvidia aldrig "lär" sig.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har testat GDDR5 ställt mot GDDR6

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.