Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Forskare i Tyskland menar att "lockdown" kanske inte är bästa lösningen - https://www.berliner-zeitung.de/politik-gesellschaft/wissensc...

Här från Google Translate - "Forskare håller med om: allmän avstängning är inte en långsiktig lösning"

Jag misstänker att många kan ompröva tidigare beslut.

Från artikeln:

' "The current restrictions are sensible and are beginning to have an effect" said medical doctor Martin Lohse, president of the Society of German Natural Scientists and Doctors (GDNÄ) and one of the publication's coordinators. '

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Från artikeln:

' "The current restrictions are sensible and are beginning to have an effect" said medical doctor Martin Lohse, president of the Society of German Natural Scientists and Doctors (GDNÄ) and one of the publication's coordinators. '

Det är många som hävdat det, bla FHM och ett antal här i tråden.
Det är lite som att kissa på sig på vintern, varmt och gött först, sedan ruskigt obehagligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Många restauranger i sthlmsområdet vill att folk köper presentkort. DN hade en helsida om det.

Vad händer med presentkorten när dessa restauranger går i konkurs?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Från "Covid-19: four fifths of cases are asymptomatic, China figures indicate"
BMJ 2020;369:m1375 doi: 10.1136/bmj.m1375 (Published 2 April 2020)
https://www.bmj.com/content/bmj/369/bmj.m1375.full.pdf

Citat:

New evidence has emerged from China indicating that the large majority of coronavirus infections do not result in symptoms. Chinese authorities began publishing daily figures on 1 April on the number of new coronavirus cases that are asymptomatic, with the first day’s figures suggesting that around four in five coronavirus infections caused no illness. Many experts believe that unnoticed, asymptomatic cases of coronavirus infection could be an important source of contagion.

A total of 130 of 166 new infections (78%) identified in the 24 hours to the afternoon of Wednesday 1 April were asymptomatic, said China’s National Health Commission. And most of the 36 cases in which patients showed symptoms involved arrivals from overseas, down from 48 the previous day, the commission said. (...)

Citing classified data, the South China Morning Post said that China had already found more than 43 000 cases of asymptomatic infection through contact tracing. The latest findings seem to contradict a World Health Organization report in February that was based on covid-19 in China. This suggested that “the proportion of truly asymptomatic infections is unclear but appears to be relatively rare and does not appear to be a major driver of transmission.”

But since that WHO report other researchers, including Sergio Romagnani, a professor of clinical immunology at the University of Florence, have said they have evidence that most people infected by the virus do not show symptoms. Romagnani led the research that showed that blanket testing in a completely isolated village of roughly 3000 people in northern Italy saw the number of people with covid-19 symptoms fall by over 90% within 10 days by isolating people who were symptomatic and those who were asymptomatic.

In an article on the website of the Centre for Evidence-Based Medicine, Jefferson and Carl Heneghan, director of the centre and editor of BMJ EBM, write, “There can be little doubt that covid-19 may be far more widely distributed than some may believe. Lockdown is going to bankrupt all of us and our descendants and is unlikely at this point to slow or halt viral circulation as the genie is out of the bottle.

“What the current situation boils down to is this: is economic meltdown a price worth paying to halt or delay what is already amongst us?”

Mörkertalet är stort och min gissning är att ekonomin kommer att bedömas som allt viktigare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här kommer en motsvarande graf,, här kallad "Daily deaths by country - with 6-day moving average", fast för ytterligare länder. Notera logaritmisk y-axel.

Vi kan se att Italien är på väg tillbaks och Spanien nästan så. Precis som nu visade ser man att Sverige kan också vara det.

För andra länder är det inte lika uppenbart, inte ens för Danmark. Men, för mindre länder är variationen större, och därmed osäkerheten i siffrorna.

https://i.imgur.com/kOm0lAE.png
EDIT: Ändrade titeln i diagrammet från 'cases' till 'deaths'.

Tack det var bra information! Är det svårt att ändra så du dividerar med invånarantalet för att göra jämförelsen enklare mellan olika länder? Annars kan det bli svårt att göra jämförelser mellan USA och Island..

Edit: Missadse att du hade länkat in det i ett tidigare inlägg. Hade lite svårt att identifiera vissa linjer när man använder färg för identifikation..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Många restauranger i sthlmsområdet vill att folk köper presentkort. DN hade en helsida om det.

Vad händer med presentkorten när dessa restauranger går i konkurs?

De brinner inne, naturligtvis.
Visst kan man stödja en lokal restaurang man gillar, men om de inte ens erbjuder take-away så att man får någonting för pengarna skulle jag kanske dra öronen åt mig. Det är en extremt rörlig bransch under alla omständigheter. De som inte klarar av en svacka ekonomiskt, inte har företagsförsäkringar, och inte tror på sin verksamhet nog att ta lån (trots de extremt gynnsamma villkoren nu), kanske inte är de man helst vill hålla under armarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De brinner inne, naturligtvis.
Visst kan man stödja en lokal restaurang man gillar, men om de inte ens erbjuder take-away så att man får någonting för pengarna skulle jag kanske dra öronen åt mig. Det är en extremt rörlig bransch under alla omständigheter. De som inte klarar av en svacka ekonomiskt, inte har företagsförsäkringar, och inte tror på sin verksamhet nog att ta lån (trots de extremt gynnsamma villkoren nu), kanske inte är de man helst vill hålla under armarna?

Ja, stöd gärna lokala restauranger och butiker, men undvik presentkort i alla dess former

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Detta är inte fastställt förstås men detta är precis vad jag trott ända från början.

"Nya uppgifter från Kina går på tvärs mot WHO:s uppfattning om att coronasmitta utan symptom är relativt ovanligt. I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symptom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symptom.

Redan första dagen visade det sig att 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt var symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ, vilket Svenska Dagbladet har uppmärksammat.
-Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats."

Källa: TT

Det är ju kanon om det skulle stämma. Då är vi förhoppningsvis klara med det här mycket snabbare än man trott.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Detta är inte fastställt förstås men detta är precis vad jag trott ända från början.
"Nya uppgifter från Kina går på tvärs mot WHO:s uppfattning om att coronasmitta utan symptom är relativt ovanligt. I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symptom alls.

Skrivet av Nioreh83:

Det är ju kanon om det skulle stämma. Då är vi förhoppningsvis klara med det här mycket snabbare än man trott.

Absolut, det är avgörande att ta reda på hur många i samhället som har haft smittan, kanske utan att märka det. Att ha ett antikroppstest skulle underlätta något oerhört. Observera att ha en stor del av befolkningen som är smittade utan att de visar symptom inte betyder att de också är smittsamma så länge de är asymptomatiska. Troligen är de asymptomatiska smittsamma, men till en mycket lägre grad än symptomatiska smittspridare. Men om det är så att asymptomatiska smittade är mycket vanligare och de kanske är oförsiktigare (eftersom de inte känner symptom) kan det dock vara en viktig smittväg. Jag undrar om smittan på äldreboenden kanske kommit in på det sättet, jag har svårt att tro att någon med ens milda symptom är så dum och har fått tillstånd till att besöka äldreboenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Från "Covid-19: four fifths of cases are asymptomatic, China figures indicate"
BMJ 2020;369:m1375 doi: 10.1136/bmj.m1375 (Published 2 April 2020)
https://www.bmj.com/content/bmj/369/bmj.m1375.full.pdf

Mörkertalet är stort och min gissning är att ekonomin kommer att bedömas som allt viktigare.

Det resultatet verkar få kritik för att inte skilja på asymptomatisk (ej får några symptom) och presymptomatisk (ej har symptom vid testtillfället men får det senare).

Permalänk
Medlem

"We want to move to a situation where at least by the end of May we're able to substitute some less intensive measures, more based on technology and testing, for the complete lockdown we have now," Neil Ferguson, a leading professor of mathematical biology at Imperial College London, told BBC Radio.
- https://www.nytimes.com/reuters/2020/04/04/world/europe/04reu...

Neil Ferguson är den forskare som leder gruppen som tog fram den omskrivna rapporten från Imperial College London. Den rapport som många anser har påverkat de policybeslut som Boris Johnson har fattat den senaste tiden (från flockimmunitet till nedstängning). Hans uppfattning verkar vara att man ska stänga ner landet nu för att vinna tid och hantera de fall man har på bästa möjliga sätt. Därefter när det går bättre, börja då lätta på de åtgärder man satt in och börja testa istället. Antagligen med kontaktspårning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Absolut, det är avgörande att ta reda på hur många i samhället som har haft smittan, kanske utan att märka det. Att ha ett antikroppstest skulle underlätta något oerhört. Observera att ha en stor del av befolkningen som är smittade utan att de visar symptom inte betyder att de också är smittsamma så länge de är asymptomatiska. Troligen är de asymptomatiska smittsamma, men till en mycket lägre grad än symptomatiska smittspridare. Men om det är så att asymptomatiska smittade är mycket vanligare och de kanske är oförsiktigare (eftersom de inte känner symptom) kan det dock vara en viktig smittväg. Jag undrar om smittan på äldreboenden kanske kommit in på det sättet, jag har svårt att tro att någon med ens milda symptom är så dum och har fått tillstånd till att besöka äldreboenden.

Man har i USA nu godkänt första testet för antikroppar (länk).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Man har i USA nu godkänt första testet för antikroppar (länk).

FDA
https://www.fda.gov/media/136622/download

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Alltså, om ni får killgissa lite, hur tror ni att vi kommer få förhålla oss till de äldre om några månader? Jag menar, har ett par päron som sitter i en husbil i Spanien just nu men de skall väl försöka ta sig hem om ett par månader. Frågan är om en får träffa dom i sommar eller om samma förhållningsregler kommer gälla då.

Kan man ju fetglömma att få träffa sina äldre förrän det finns ett vaccin?

Har allt mer börjat ställa in mig på att 2020 och speciellt sommaren 2020 är cancellerat. 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Alltså, om ni får killgissa lite, hur tror ni att vi kommer få förhålla oss till de äldre om några månader? Jag menar, har ett par päron som sitter i en husbil i Spanien just nu men de skall väl försöka ta sig hem om ett par månader. Frågan är om en får träffa dom i sommar eller om samma förhållningsregler kommer gälla då.

Kan man ju fetglömma att få träffa sina äldre förrän det finns ett vaccin?

Har allt mer börjat ställa in mig på att 2020 och speciellt sommaren 2020 är cancellerat. 😔

Jag skulle gissa att reglerna kommer att lättas något under sommaren eller delar av sommaren. Så förhoppningsvis kommer du att kunna träffa dina föräldrar och vänner, fast i mindre omfattning än tidigare. När man väl träffas så träffas man i mindre grupper. Man ska nog inte planera några resor, fester, events, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag skulle gissa att reglerna kommer att lättas något under sommaren eller delar av sommaren. Så förhoppningsvis kommer du att kunna träffa dina föräldrar och vänner, fast i mindre omfattning än tidigare. När man väl träffas så träffas man i mindre grupper. Man ska nog inte planera några resor, fester, events, osv.

Ungefär så. Räkna bort festivalåret, semesteråret, och feståret 2020. Försök istället hålla huvudet ovanför ytan och hitta andra avenyer till personlig utveckling, umgänge, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tja, saker som bilar är väl kanske inte är det man prioriterar högst i en lågkonjunktur och folk har ont om pengar.

Hemkörningstjänsterna har nog fått ett uppsving och kan ju faktisk bli en viktig samhällstjänst nu om vi (främst de äldre) ska undvika folksamlingar. Dock måste nog kapaciteten byggas ut lite.

Förstår det men när alternativet är att riskera smittas av Corona på bussen eller tåget, när man tvingas välja mellan liv eller död? Å andra sidan är mest folk hemma och ugglar nu så det motsäger min teori.

@Yonie Men du har rätt, just tiggare får det självklart svårt att köpa en begagnad bil.

Permalänk
Medlem

@makatech: tiggare har få val. Har man inte råd med bil så har man inte, och det är definitivt inte den bästa idén att skaffa något sånt nu när företag har det körigt och ens inkomst allvarligt riskeras. Är man dessutom i duglig fysisk form utan underliggande problem är inte Corona nödvändigtvis vägs ände.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Dockland:

Ja, stöd gärna lokala restauranger och butiker, men undvik presentkort i alla dess former

Enda nackdelen med denna mentalitet är att folk lätt känner en skyldighet att köpa från vissa aktörer endast i syfte att vara snäll. Visst, när jag äter ute numer så väljer jag givetvis hellre det mindre haket med luncherbjudande framför en större kedja såsom McDonalds eller Burger King. Men oftast blir det ändå matlådor fortfarande.

Håller f.ö. med om att presentkort inte är något att rekommendera, åtminstone inte på lång sikt såsom läget är nu.

Permalänk
Medlem

Att det finns många asymptomatiska och presymptomatiska smittspridare är ju inget nytt, det har ju många experter sagt länge, facit finns från de länder som ligger före i kurvan. Det är just därför som rikligt och riktat testande är viktigt, för att hitta dessa "osynliga" smittvektorerna.

I intervjun med den Sydkoreanska läkaren som postades tidigare i tråden sade han ju att med deras ganska omfattande testande hittade dom 20% som var infekterade men utan symptom. Fångar man upp dem och gör smittspårning kan man ju hindra spridningen markant.

Men framför allt med så många asymptomatiska eller presymptomatiska potentiella smittspridare känns det oerhört viktigt att testa de som jobbar inom vården med riskgrupper och även de inom hemtjänsten. Fruktansvärda konsekvenser om någon som inte vet om att de är smittade har kontakt via jobbet med en massa gamla och sköra vårdtagare.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det resultatet verkar få kritik för att inte skilja på asymptomatisk (ej får några symptom) och presymptomatisk (ej har symptom vid testtillfället men får det senare).

Tack för länken. Det är mycket information just nu och den riskerar snabbt bli gammal.

Det har tillkommit ett antal kolumner till https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Här är ett spridningsdiagram som visar sambandet mellan hur många som testats och antalet dödsfall per invånare och... Jo, det finns ett positivt samband, men med en indirekt kausalitet vad jag kan se.

Det numeriska sambandet, korrelationen, för logaritmerade värden är r=0,597.

Kausaliteten är beroende på att de fattiga länderna inte har testats och inte smittats i lika hög grad, än.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Att det finns många asymptomatiska och presymptomatiska smittspridare är ju inget nytt, det har ju många experter sagt länge, facit finns från de länder som ligger före i kurvan.

Jag har följt rapporteringen ganska noga och inte sett att det skulle vara några bevis för att asymptomatiska skulle vara viktiga smittspridare, tvärtom har det vid flertalet tillfällen (från WHO bland annat) understrukits att så inte verkar vara fallet. Jag har sett många spekulera i att asymptomatiska skulle kunna vara viktiga smittspridare, men inga konkreta studier som troliggör det. Skulle du kunna länka några källor som är mer än rena spekulationer så skulle det vara uppskattat, för det är förstås en viktig fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De brinner inne, naturligtvis.
Visst kan man stödja en lokal restaurang man gillar, men om de inte ens erbjuder take-away så att man får någonting för pengarna skulle jag kanske dra öronen åt mig. Det är en extremt rörlig bransch under alla omständigheter. De som inte klarar av en svacka ekonomiskt, inte har företagsförsäkringar, och inte tror på sin verksamhet nog att ta lån (trots de extremt gynnsamma villkoren nu), kanske inte är de man helst vill hålla under armarna?

Fortfarande självmord att ta lån och hoppas efterfrågan kommer tillbaka längre fram, om inte sitter du plötsligt i en ännu värre sits. Det bästa är att ansöka om konkurs, lägga ner och låta staten ta kostnaderna. Vi har snart en fastighetskris framförallt i kommiersiella som kommer sprida sig till bankverksamhet. Många fastighetsbolag som fortfarande hänvisar till avtal, men verkligheten har redan slagit om.

De som stödpaket staten erbjudit är ändå inte närheten tillräckligt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag har följt rapporteringen ganska noga och inte sett att det skulle vara några bevis för att asymptomatiska skulle vara viktiga smittspridare, tvärtom har det vid flertalet tillfällen (från WHO bland annat) understrukits att så inte verkar vara fallet. Jag har sett många spekulera i att asymptomatiska skulle kunna vara viktiga smittspridare, men inga konkreta studier som troliggör det. Skulle du kunna länka några källor som är mer än rena spekulationer så skulle det vara uppskattat, för det är förstås en viktig fråga.

Har sett många filmer och läst en del om det hela, men det där med att komma ihåg källor... Vid en snabb googling hittade jag dessa artiklarna i ämnet:

https://www.sciencealert.com/here-s-what-we-know-so-far-about...
https://www.propublica.org/article/what-we-need-to-understand...

Vet inte hur pålitlig dessa sidorna är, men en del länkat till namnkunniga källor.

Med tanke på hur snabbt det sprids tycker jag det låter logiskt och även om asymptomatiska smittspridare inte är lika smittsamma är det ju ett rimligt antagande att de inte vidtar korrekta försiktighetsåtgärder när dom känner sig friska och därmed kanske i värsta fall smittar fler än en sjuk med symptom gör. Har man viruset i övre luftvägarna kommer man att andas ut det, varför skulle det inte kunna smitta?

Framför allt var min poäng att skydda dom sköra i riskgrupper som man bör göra i ett civiliserat samhälle, vilket vi uppenbarligen misslyckats med på flera äldreboenden, är det hostande sjuka människor som medvetet gått in där? Det hoppas jag verkligen inte!

Det känns väl rimligt att vara extra försiktiga och ta det säkra före det osäkra eftersom vi inte fullt ut förstår viruset än.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De som inte klarar av en svacka ekonomiskt, inte har företagsförsäkringar, och inte tror på sin verksamhet nog att ta lån (trots de extremt gynnsamma villkoren nu), kanske inte är de man helst vill hålla under armarna?

Vad finns det för försäkringar som täcker detta menar du?

Vilka gynsamma lån menar du? Bankerna får låna från riskbanken till 0% ränta, men de lånar ut till samma som vanligt och inte alls om de tror att du riskerar konkurs i närtid. Du tänker kanske på att man kan ”låna” från skatteverket genom att skjuta på skatten. Det är 6.6% ränta på det ”lånet”, skulle du ha lånat?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Fortfarande självmord att ta lån och hoppas efterfrågan kommer tillbaka längre fram, om inte sitter du plötsligt i en ännu värre sits. Det bästa är att ansöka om konkurs, lägga ner och låta staten ta kostnaderna. Vi har snart en fastighetskris framförallt i kommiersiella som kommer sprida sig till bankverksamhet. Många fastighetsbolag som fortfarande hänvisar till avtal, men verkligheten har redan slagit om.

De som stödpaket staten erbjudit är ändå inte närheten tillräckligt.

"Staten" är alla som betalar skatt. Det är inte som om det här inte är förödande för redan ansträngda kommuner t.ex.
Att stötta näringsidkare som inte ens själva tror på sitt företag är dåligt spenderade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Enda nackdelen med denna mentalitet är att folk lätt känner en skyldighet att köpa från vissa aktörer endast i syfte att vara snäll. Visst, när jag äter ute numer så väljer jag givetvis hellre det mindre haket med luncherbjudande framför en större kedja såsom McDonalds eller Burger King. Men oftast blir det ändå matlådor fortfarande.

Håller f.ö. med om att presentkort inte är något att rekommendera, åtminstone inte på lång sikt såsom läget är nu.

Skyldighet vet jag inte, vill jag ett hak skall vara kvar när detta ebbat ut kan jag välja om jag har råd att lägga lovorna där eller inte. Donken har jag sällan sett så fullsatt av ungdomar som de senaste veckorna. Fridhemsplan, Liljeholmen och Hornsgatan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Senaste nytt från Kina är att katter även drabbas av Corona viruset.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Senaste nytt från Kina är att katter även drabbas av Corona viruset.

Här kommer en länk!

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078153/cats-...

och sammanfattning:

Citat:

Cats appear to be more susceptible to Covid-19 infection than dogs, and kittens may be more susceptible than older cats, say researchers investigating infection and transmission in domesticated animals.

Other scientists say there is still no conclusive evidence to suggest the virus can be passed from pets to humans, but people should keep their animals indoors as much as possible to reduce the possibility of them being exposed to infection.

In a new study, Chinese researchers have found that though cats may be “highly susceptible” to the virus and can transmit it to other cats, they are not a major factor in spreading the disease. It has previously been reported that cats could be infected after pets in both Belgium and Hong Kong tested positive.

In a series of laboratory experiments by the research team from the Chinese Academy of Agricultural Sciences’ Harbin Veterinary Research Institute in northeast China, cats inoculated with the virus developed obvious infections. The team’s non peer-reviewed article was published on Biorxiv.org on Tuesday.

They found that cats that did not receive the inoculation but were kept near the infected cats were also found to be infected.
“The researchers in Harbin used two strains of viruses, one from the environment sample collected from Huanan Seafood Market in Wuhan, which was linked to the initial outbreak, and one from a human patient from Wuhan. These were then used to infect six cats, while 12 others were used for a transmission test. Of the six, lesions were found in two juveniles.”

The experiments were conducted in the institute’s biosafety level 4 animal laboratory, China’s only veterinary laboratory of this high level.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

"Staten" är alla som betalar skatt. Det är inte som om det här inte är förödande för redan ansträngda kommuner t.ex.
Att stötta näringsidkare som inte ens själva tror på sitt företag är dåligt spenderade pengar.

Det spelar ingen roll vad näringsidkare tror om sitt företag, såvida inte marknaden och efterfrågan delar den synen. Det är nog relativt få näringsidkare som startar ett företag med utgångspunkten om att kursa lite längre fram.

Frågan är vad är värt att betala? Är det värt att belåna sig själv, och möjligtvis sitt privata boende ihopp om att marknaden vänder? Och när isåfall? De flesta tror att så länge AB råder så är man skyddad personligen från att bli betalningsskyldig, men riktigt så lättvindigt är det inte.

Du tror banker lånar ut till mindre/medel företag som just nu kanske förlorat 70-80% av sin omsättning? Till 0% ränta utan amorteringsskyldighet och några säkerheter?

Visa signatur

=)