Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Tror ärligt att bästa åtgärden skulle vara att alla länder kommer överens om att förbjuda/komma över ens att media slutar rapportera helt om viruset, samt släppa alla restriktioner och låta alla gå vidare i världen.
Allt skulle vara glömt på 2 veckor blankt

Skrivet av Dimetikon:

Men absolut viktigast är som jag sagt tidigare, så fort du har minsta misstanke om att du träffat någon med sjukdomen distansiera dig och skulle du bli sjuk STANNA HEMMA!!!!!! själva smittspridningen i samhället kan nog både du och jag förstå att det inte går att kontrollera då de finns idioter som bara måste till sitt jobb oavsett vad det är. Med det sagt så tycker/hoppas jag personligen att Sverige har tagit rätt väg, kanske lite naivt men jag tror/hoppas svenskar generellt förstår allvaret och kan tänka lite själva!

Skrivet av Dimetikon:

Kan även nämna att anledningen till att jag började skriva i tråden igen är enkom att försöka vända all domedagssnack som förekom senaste veckan med dödsiffror och fullbelamrad IVA och försöka få folk att komma över iallafall lite av rädslan, kanske även ett sätt för mig att få ut lite som ligger omedvetet! men framför allt att få tråden att nyktra till lite grann

Jag måste säga att jag inte hänger med i dina tankevindlingar... jag tror det kanske är bäst att du nyktrar till lite, så återkommer vi till det imorgon

Permalänk
Medlem

Nåja, oavsett hur det är med kapaciteter, vems fel det är, etc, så är det total skandal att vårdpersonal inte har tillräcklig skyddsutrustning. Jag inser att inte alla kan arbeta i trycksatta hazmatdräkter, men det verkar som att många inom vården utsätts för smitta i för hög omfattning. Det kommer att diskuteras länge efter det här, huvuden kommer att rulla. Vi tangentbordsriddare kan vara efterkloka, men myndigheterna, speciellt sådana som sysslar med beredskap, är ju tillsatta och expertutrustade så att de kan vara FÖREKLOKA, och det ser vi få tecken på än.

Helt rimligt att antingen ge regeringen eller FHM (eller någon annan) befogenhet att agera snabbt. Helt rimligt, om besluten sedan ska bekräftas i riksdagen några dagar senare.

Kön vid Systembolaget, som figurerade i media idag, var droppen. Det är bevisat att många är helt korkade. Ge oss hårdare regler och mer övervakning nu, snälla staten. Spåra min mobil, tack, som sagt tidigare.

Tillägg: Inget större hot mot demokratin om regeringen får mer makt under begränsad tid. Riksdagen har ändå kört över folk i många frågor, exempelvis privatiseringar av sjukvården osv, så det är inte som att de håller folkets vilja som lag i vanliga fall heller. (Och då vi har en representativ demokrati och inte en direktdemokrati så får man acceptera en del frånsteg från "folkviljan", även om det nog skett för mycket på senare år)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Företag kan byggas upp/startas upp igen. Det går inte med människoliv. Därmed inte sagt att man ska "offra" hur många företag som helst. Men jag ligger inte vaken om nätterna för att ett företag går i konkurs. Startar man ett företag så får man räkna med att det kanske inte klarar sig och det är inget att gå och ta livet av sig för. Självklart är det tråkigt men så är det för "vanliga löntagare" varje gång de får sparken. Bara bita ihop och söka sig vidare till något annat.

Ja absolut men det kan komma en dag då det inte längre bara är att "söka sig vidare till något annat" efter som majoriteten av företag som kommer klara krisen avvaktar med sina "stridskassor" för att se hur saker och ting utvecklas!

Och dagens ekonomi bygger på stor del av att medelklassen ska skuldsätta sig och konsumera och när det flödet av resurser försvinner så kan många företag försvinna och vi hamnar i en ond cirkel, hittills har ofta regeringar i olika länder fått vända för den cirkeln med lånade luftpengar, därför är jag försiktigt optimistisk till Sverige än en gång då vi faktiskt har gjort rätt genom att spara i en högkonjunktur, problemet som kan uppkomma är att vår valuta inte är piss värd när kina och USA hamnar i konflikt inom närmaste åren, men vi får se!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Ska Sverige bli som Ungern nu? Regeringen vill kringgå riksdagen... Jag har varit stolt som svensk under coronakrisen men inför de detta då skäms jag. Förr var folk beredda att gå ut i krig och dö för frihet och demokrati. Nu vill folk bli inlåsta och frihetsberövade. Världen har aldrig känts så sjuk som nu...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-ber-om-storre-m...

Du har nog sett lite för mycket på film om du tror att det skulle vara ett hot mot Sveriges demokrati.

Det här är inget som skulle kunna passera utan oppositionspartierna, de behöver hålla med och rösta ja. Tror du verkligen de skulle ge upp sina framtida chanser så lätt? Herregud, till och med SD verkar stödja det här förslaget. Inte en chans att de skulle ge upp sina chanser, de tror och vet som de andra partierna, att det inte är ett hot mot demokratin.

M:s förslag verkar dock bra, med vetorätt i riksdagen. Så de kan häva denna makt vid eventuellt missbruk. Ser inga problem med att ha en försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Ja absolut men det kan komma en dag då det inte längre bara är att "söka sig vidare till något annat" efter som majoriteten av företag som kommer klara krisen avvaktar med sina "stridskassor" för att se hur saker och ting utvecklas!

Och dagens ekonomi bygger på stor del av att medelklassen ska skuldsätta sig och konsumera och när det flödet av resurser försvinner så kan många företag försvinna och vi hamnar i en ond cirkel, hittills har ofta regeringar i olika länder fått vända för den cirkeln med lånade luftpengar, därför är jag försiktigt optimistisk till Sverige än en gång då vi faktiskt har gjort rätt genom att spara i en högkonjunktur, problemet som kan uppkomma är att vår valuta inte är piss värd när kina och USA hamnar i konflikt inom närmaste åren, men vi får se!

Gör vi ingenting, så som du har föreslagit, och låter viruset flöda fritt så har några forskare i London uppskattat att 40 miljoner människor kan dö världen över. Införs däremot åtgärder i tid kan man spara 38.7 miljoner liv.

Men vad spelar 38.7 miljoner liv för någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Gör vi ingenting, så som du har föreslagit, och låter viruset flöda fritt så har några forskare i London uppskattat att 40 miljoner människor kan dö världen över. Införs däremot åtgärder i tid kan man spara 38.7 miljoner liv.

Men vad spelar 38.7 miljoner liv för någon roll?

inte för att vara sån men kollade du ens upp vad CNN länkade till?

"Vaccine development was considered the most urgent research priority for many respondents. Social studies exploring the public’s experiences, risk perceptions and behaviours during this outbreak were necessary and important according to 95% of the respondents"
https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-anal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Men lägg ner någon gång! FHM har gjort ett utmärkt jobb utifrån förutsättningarna.

Det enda som gäller just nu är att bromsa virusspridandet samt samtidigt försöka hålla igång ekonomin.

(sluta även besöka Internets slasktrattar där det skrivs en massa skit)

Nu kastar du verkligen sten i glashus som du själv uttrycker dig i inlägg, tex "Tokholmare", "stollar" etc så verkar det som om du själv besöker "Internets slasktrattar" frekvent?
#18364946

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

inte för att vara sån men kollade du ens upp vad CNN länkade till?

"Vaccine development was considered the most urgent research priority for many respondents. Social studies exploring the public’s experiences, risk perceptions and behaviours during this outbreak were necessary and important according to 95% of the respondents"
https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-anal...

Ja, vaccin är viktiga, eller vad vill du säga?

Permalänk
Medlem

Bra poäng av Bill Gates att vi måste börja bygga vaccinfabriker nu och inte vänta tills man har genomfört alla tester. Man måste helt enkelt börja bygga vaccinfabriker för flera olika vaccin, så när man vet vilka som fungerar så har man redan fabriker. Detta är så klart en stor risk ekonomiskt, men det är något stater kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Var kan jag läsa mer om detta?

https://www.bbc.com/news/health-51674743

https://www.livescience.com/is-coronavirus-deadly.html

Trodde det var allmänt känt att äldre har mycket högre risk att dö av corona virus.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Bra poäng av Bill Gates att vi måste börja bygga vaccinfabriker nu och inte vänta tills man har genomfört alla tester. Man måste helt enkelt börja bygga vaccinfabriker för flera olika vaccin, så när man vet vilka som fungerar så har man redan fabriker. Detta är så klart en stor risk ekonomiskt, men det är något stater kan göra.

Jag lär då inte vaccinera mig mot coronan med en förhastad vaccin. Vi såg ju hur det gick med pandemrix.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag lär då inte vaccinera mig mot coronan med en förhastad vaccin. Vi såg ju hur det gick med pandemrix.

Det finns helt klart problem och risker med vaccin. Vi får hoppas att vi inte kommer att se samma problem som vi såg då. Men poängen ovan var att få ner ledtiden till när man har ett vaccin genom att chansa på flera samtidigt och bygga fabriker för dem. Dessutom bör väl de i första hand ges till riskgrupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det här är inget som skulle kunna passera utan oppositionspartierna, de behöver hålla med och rösta ja. Tror du verkligen de skulle ge upp sina framtida chanser så lätt? Herregud, till och med SD verkar stödja det här förslaget. Inte en chans att de skulle ge upp sina chanser, de tror och vet som de andra partierna, att det inte är ett hot mot demokratin.

M:s förslag verkar dock bra, med vetorätt i riksdagen. Så de kan häva denna makt vid eventuellt missbruk. Ser inga problem med att ha en försäkring.

Jag tycker det verkar rätt rimligt för att kunna korta ner beslutstider om det krävs. Moderaternas förslag är väl ok, men jag tror egentligen inte att det ger nåt extra. Riksdagen kan nog lika fort dra tillbaka den extra befogenheten som den gavs om regeringen skulle få för sig att missbruka den.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

@Nils-Göte: Fakta finns här:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Alltså ca 90000 fall. Det övriga är mina antaganden.

Inklusive hur många som bor i Tyskland... Det är inte 95 miljoner, det är lite över 83 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Under de senaste 5 åren har många avdelningar stängts pga regionbestämmelser, är från karlstad själv och häromkring har vi tex Arvika sjukhus (ett stort sjukhus i 6 plan och 4 byggnader) som numer enbart har akutmottagning och obemannad operation, Kristinehamn ungefär samma visa med lite mer aktivitet. Detta är personliga källor som har höga positioner inom respektive sjukhus, alltså kan inte ge några källor så du är helt fri att själv bestämma.

Sen ser det garanterat annorlunda ut runt om i Sverige inget jag säger emot alls!

Är det "regionsbestämmelser" är det offentlig information. Du röjer ingen genom att uppge skäl till det. Tror inte Arvika, Kristinehamn har någon hemlig agenda.
Personalbrist eller att man inte får budgetera för fler personal är oftast anledningen. Vet du var beslutet finns att läsa, och när det togs?
Som sagt, inget shady alls, helt offentligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Dockland: Jag tror att "rätt bra" är att dödligheten kommer att vara mycket lägre än i väst då det är nästan bara äldre som verkar dö här. (nästan bara de äldre)

Jag tror tvärtom, kanske runt en miljon offer innan hösten.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Under de senaste 5 åren har många avdelningar stängts pga regionbestämmelser, är från karlstad själv och häromkring har vi tex Arvika sjukhus (ett stort sjukhus i 6 plan och 4 byggnader) som numer enbart har akutmottagning och obemannad operation, Kristinehamn ungefär samma visa med lite mer aktivitet. Detta är personliga källor som har höga positioner inom respektive sjukhus, alltså kan inte ge några källor så du är helt fri att själv bestämma.

Sen ser det garanterat annorlunda ut runt om i Sverige inget jag säger emot alls!

Tex Sahlgrenska i Göteborg har minskat på vårdande personal och istället satsat på administration & kommunikatörer. Är väl förhoppningsvis sådana här diskussioner som kan tas efter krisen, skall vi satsa på admin eller vård i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

FHM börjar nu få ordning på sin statistik:
https://i.ibb.co/Hnb4fsC/covid-19-deaths.jpg

Dessa siffror tror jag stämmer ganska bra. Det finns 9 dödsfall som inte är registrerade på något specifikt datum.

Skrivet av MrMacho:

Hur tänker du att skillnaden är försumbar då du postar en graf som visar att så inte är fallet. Notera att det är en logaritmerad skala för att det troligen blir bättre effekt så...

Här nedan en uppdaterat diagram baserat på siffror från https://www.worldometers.info/coronavirus/ och https://www.worldometers.info/world-population/population-by-... samt den länk @dblade skickade med nya siffrorna från Folkhälsomyndigheten. Trendlinjerna är andra gradens polynom.

Sverige ligger "bra" till även jämfört med de länder som har hård kontroll, "lockdown" och liknande. Det visar väl snarast att skillnaden är "liten" oberoende på hur man än agerar här. Det är snarare pseudo-logaritmisk tlllväxt här, även om jag använt logaritmisk y-axel.

Dessutom ser vi att inget land i Europa lär kunna undvika 100 döda per 1 miljon invånare. Det är mest en fråga om det blir om en, två eller tre veckor.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Mycket intressant!

Skrämmer skiten ur mig... Femtio, fet & högt blodtryck...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Def_Dog:

En allmän fråga,

Hur gör du i tider som dessa? Går du som vanligt till jobbet eller hur har din arbetssituation förändrats idag? Har din övriga privata tid förändrats på något sätt, eller dina vanor? Var du en av de som förespråkade strängare regler?

Personligen är jag både skraj men ändå inte, jag åker och handlar som vanligt även om jag kanske inte helst vill hålla i kundvagnen med mina händer utan använder då handskar, försöker även hålla avstånd till andra men det är typ omöjligt vid kassorna har jag märkt där är det som det alltid varit, hets för att ta sig ut.

Hade ju varit kul att få svar från de som typ förespråkar/de strängare åtgärder från regeringen (lever ni som ni lär eller är friheten att göra vad man vill ändå ganska skön?) och även andra som kanske ser lite mer liberalt på åtgärderna.

Lever precis som vanligt. Jobbar, tränar o handlar efter träningen var, varannan dag.
Förändringarna är att på CrossFit Fabriken måste vi torka av all utrustning med desinfektionsmedel numera samt tvätta händerna med tvål.
Sen har både Spelens Hus och Playoteket stängt sina spelområden så får träna mer istället.

Jovisst ja, hälsar med armbågarna istället också.

Skrivet av Def_Dog:

Detta är ju förjävligt.

https://omni.se/frankrike-har-beslagtagit-masker-fran-svenskt...

Nu får fan regeringen ta och visa lite styrka och starta inhemsk produktion. Försöka förlita sig på andra länder fungerar ju uppenbarligen inte!

Du vet mycket väl att det inte kommer hända. Sveriges första feministiska regering ska höja rösten..? Nej, nej. Det kommer muttras lite i maktens korridorer o dem kommer uttala sig i nån tidning om att ”Frankrike beter sig osolidariskt 😢” men det e allt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Detta är inte fastställt förstås men detta är precis vad jag trott ända från början.

"Nya uppgifter från Kina går på tvärs mot WHO:s uppfattning om att coronasmitta utan symptom är relativt ovanligt. I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symptom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symptom.

Redan första dagen visade det sig att 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt var symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ, vilket Svenska Dagbladet har uppmärksammat.
-Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats."

Källa: TT

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Skrämmer skiten ur mig... Femtio, fet & högt blodtryck...

Klart man kan råka illa ut och hamna på IVA även som yngre, men statistiken är så sjukt tydlig från alla delar av världen. Dom som dör är främst äldre med underliggande sjukdomar, även i Italien och Spanien där sjukvården är helt överbelastad. Resten är undantagsfall.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Google har publicerat Community Mobility Reports som baseras på de som har historik aktiverat i mobilen.

Sverige (PDF): https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2020-03-29_SE_Mobili...
Italien (PDF): https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2020-03-29_IT_Mobili...

Citat:

As global communities respond to COVID-19, we've heard from public health officials that the same type of aggregated, anonymized insights we use in products such as Google Maps could be helpful as they make critical decisions to combat COVID-19.

These Community Mobility Reports aim to provide insights into what has changed in response to policies aimed at combating COVID-19. The reports chart movement trends over time by geography, across different categories of places such as retail and recreation, groceries and pharmacies, parks, transit stations, workplaces, and residential

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

FHM börjar nu få ordning på sin statistik:
https://i.ibb.co/Hnb4fsC/covid-19-deaths.jpg

Dessa siffror tror jag stämmer ganska bra. Det finns 9 dödsfall som inte är registrerade på något specifikt datum.

Här kommer en motsvarande graf,, här kallad "Daily deaths by country - with 6-day moving average", fast för ytterligare länder. Notera logaritmisk y-axel.

Vi kan se att Italien är på väg tillbaks och Spanien nästan så. Precis som nu visade ser man att Sverige kan också vara det.

För andra länder är det inte lika uppenbart, inte ens för Danmark. Men, för mindre länder är variationen större, och därmed osäkerheten i siffrorna.

EDIT: Ändrade titeln i diagrammet från 'cases' till 'deaths'.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Undrar om bilförsäljningen går upp närmaste året pga Corona, vem vill frivilligt utsätta sig för faran som kollektivtrafik innebär? Problemet är väl att väldigt få bilar nu tillverkas men kanske ger begmarknaden en skjuts framåt.

Även företagen som pysslar med hemkörningstjänster bör ju gå lysande.

Man spyr galla över att det blev kö utanför systemet men frågan är om köer på ICA Maxi Stormarknad och Stora Coop är ofarliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Klart man kan råka illa ut och hamna på IVA även som yngre, men statistiken är så sjukt tydlig från alla delar av världen. Dom som dör är främst äldre med underliggande sjukdomar, även i Italien och Spanien där sjukvården är helt överbelastad. Resten är undantagsfall.

Japp, jag vet, men sen ser man nyheterna från USA och sånt här och, tja, du vet, reptilhjärnan spinner igång

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Forskare i Tyskland menar att "lockdown" kanske inte är bästa lösningen - https://www.berliner-zeitung.de/politik-gesellschaft/wissensc...

Här från Google Translate - "Forskare håller med om: allmän avstängning är inte en långsiktig lösning"

Jag misstänker att många kan ompröva tidigare beslut.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Undrar om bilförsäljningen går upp närmaste året pga Corona, vem vill frivilligt utsätta sig för faran som kollektivtrafik innebär? Problemet är väl att väldigt få bilar nu tillverkas men kanske ger begmarknaden en skjuts framåt.

Även företagen som pysslar med hemkörningstjänster bör ju gå lysande.

Man spyr galla över att det blev kö utanför systemet men frågan är om köer på ICA Maxi Stormarknad och Stora Coop är ofarliga?

Tja, saker som bilar är väl kanske inte är det man prioriterar högst i en lågkonjunktur och folk har ont om pengar.

Hemkörningstjänsterna har nog fått ett uppsving och kan ju faktisk bli en viktig samhällstjänst nu om vi (främst de äldre) ska undvika folksamlingar. Dock måste nog kapaciteten byggas ut lite.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"