Permalänk
Medlem

Köpråd inför studietider

Tjena gänget,

Jag ska börja plugga till hösten varpå jag har börjat reka bärbara datorer. Såg en dator, Lenovo Thinkpad X1 Gen 6, som verkar vara satt till nedsatt pris just nu, se länk:

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/x-series/ThinkP...

Har en vän som är nöjd med datorn men tänkte ändå att jag ska ställa frågan till proffsen på forumet - är priset befogat givet specifikationerna på datorn? Tänkte byta upp minnet till 512 GB, då landar datorn på ca. 15,3 tkr.

Jag kommer att plugga ekonomi och kommer även eventuellt att använda datorn till att spela lite PC-spel samt redigera mindre filmklipp. Jag vill ha en dator som är tillförlitlig och kommer fungera de 3, eventuellt 5 åren som komma skall. Är Thinkpad X1:an ett alternativ, ett prisvärt sådant? Eller vad säger ni?

Allt gott,

Permalänk
Medlem

Gen6 är väl lite gammal typ? Kommer ju snart en gen8. De är dock jävligt sköna datorer. Haft min X1G3 i fem år snart och plågat den med en del tunga statistiska modeller och den tuffar på som bara den än. Batteriet börjar ge sig nu och pallar vara fyra-fem timmar på en laddning men det får man vän acceptera efter fem år. De är sköna att skriva på och väger jäkla lite vilket gör dem till en bra studiekamrat!

Edit: jag hade skippat den större disken om du inte vet med dig att du kommer hantera stora data eller program. Tvivlar på att en X1 pallar köra några 40GB-spel. Jag dualbootar min med en 256GB och har gott om plats på den (förutsatt att jag håller efter Mints jäkla backup som gärna sparar 50-70GB avbilder ).
Om du nu inte köper den du länkat till så kan ju ett tips vara att bl.a. Dustin säljer dem med 3års på platsen garanti även till privatpersoner.