Intel "Comet Lake-H" Core 10000-serien för bärbara – 8 kärnor i upp till 5,3 GHz

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattat det är ryzens nuy mobila serie ungefär lika bra i spel, något lite efter, men med avsevärt lägre genomsnittligt effektuttag kommer Ryzen 4k mobile med mer slimmade kylningslösningar och längre batteritid.

Att Intel nu tappar mark i spel på laptops beror troligtvis på att de har så långsamt ram-stöd.
Som Intel säger, frekvensen spelar roll... de stödjer ju lite snabbare ram med denna releasen, men är fortfarande inte direkt något man blir blöt i brallan av.

AMD har tagit ett monstruöst kliv framåt med nya 4k mobile serien, i vissa tester presterar den >100% bättre än förra gen ryzen mobile - glöm hur 3k mobile presterade, gen-to-gen förbättringen AMD lyckats med här är fantastisk.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

AMD trampar över Intel med Zen2 och det kommer nog bli ännu värre med Zen3.
Finns det ens något argument att köpa Intel förutom att klämma ut 3% mer FPS när man spelar men till 50% högre pris?

Jag har kört Intel de senaste 10 åren fram tills att Ryzen släpptes. Jag ser _NOLL_ anledning att köpa Intel såvida de inte sänker priserna så att de blir billigare än AMD.

Slutade använda Windows med att win7 inte supportas längre, kör nu Debian/Ubuntu, och TrueOS på bärbar. Medans Debian önskar att hyperthteading stängs av, stängs det av helt i trueOS (freeBSD) då intels ht är fullt med säkerhetshål.

Finns säkerligen säkerhetshål i AMDs 4000 serie också, men i skrivande stund anses AMDs processorer säkrare och således fungerar smt på deras.

Intel har tydligen inte gjort ett smack för att åtgärda gamla säkerhetshål.

Så nästa bärbara blir med AMD 4K för min del. Förhoppningsvis blir de även billigare än intelbaserad dito.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

2,2 kilo på en 15" är väl inte så illa? Kommer säkert lättare.

Visst, men hur länge kan en sådan dator bibehålla 135W innan det blir för varmt?
5.3GHz i 2,8 sekunder lär knappast göra någon särskilt glad.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Visst, men hur länge kan en sådan dator bibehålla 135W innan det blir för varmt?
5.3GHz i 2,8 sekunder lär knappast göra någon särskilt glad.

Ok, så nyss var en sån pc för stor för att vara en bärbar, och nu blir den för varm för att vara en spel-bärbar?
Jag skulle kunna säga att en 3900x är en dålig cpu som inte klarar sin maxfrekvens längre än 1 sekund på en kärna, om ens det. Men vi alla vet ju att det är en ok cpu trots allt?
Tillverkarna kan programmera dessa cpu'er i stort sett hur dom vill. Dom som bygger en monsterstor sak lär ju fläska på om de har kylningen i ordning. Dom allra, allra flesta bärbara pc'er throttlar ofta faktist, 100w eller 135w tdp, spelar det nån roll? Det utgör nog en del prestanda skulle jag tro.

Jag hade absolut haft nytta av en laptop vars cpu som kunde klara av det på en eller ett par kärnor. Detta tror jag blir framtiden bland gaming. I stället för att klocka ned allt, så slås hellre kärnor av, alternativt att windows går på "idle" kärnor medans spelet får dra nytta av hästkrafterna. Detta sker dynamiskt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

(Flytt av mitt inlägg till den här tråden istället.)

Jag höll på att sätta kaffet i halsstrupen men Intel 10th generation mobile CPUs (Comet Lake H-series) kan alltså inte undervoltas?
https://www.techspot.com/news/84660-intel-launches-10th-gen-c...

"Intel has also disabled undervolting on 10th-gen CPUs in response to a vulnerability called “PlunderVolt”. Undervolting was a common way for users to get more performance out of their laptop CPUs. You turned the voltage down, this lowered power at a given frequency, so you can get more performance in the same power envelope. This won’t be possible with these new processors."

Lite nöjdare nu att jag knep en Intel 9th generation på laptopen till dottern (men jag var totalt omedveten om detta).

Det är väl framförallt på gaming/power laptops som det kan vara bra att ha möjlighet att undervolta CPUn så detta berör ju långt ifrån alla.