Permalänk
Medlem

i7 9700K enhanced turbo

Hej! Jag har en i7 9700k och märkte att den alltid var fast på 3.6 ghz och under 100% load väldigt ofta när jag spelade. så jag gick in i bios och ändrade enhanced turbo funktionen från att vara "auto" till "enabled". Nu ligger den på 4.9 ghz hela tiden, även när jag inte spelar. Är detta något dåligt och i så fall vad ska jag göra? Den ligger även nu ofta på 100% load i spel som även inte kräver lika mycket från datorn, är detta normalt?

Specs:
CPU: i7 9700K
Moderkort: MSI MPG Z390 EDGE AC
GPU: MSI Geforce GTX 1660Ti gaming x
RAM: Corsair 3200mhz 16gb

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad det är som du spelar som kräver 100% av en 9700K?

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Se till att du har senaste BIOSen installerad på mobot.
Har för mig att på mitt mobo så hade jag liknande fenomen med 3.6GHz innan bios-uppdatering Den gick aldrig över det.

Edit:
Vad är det som tar 100% load när du använder spel som inte ska nyttja 100%?
Är det alla 8 cores som alltid är fyllda?

Permalänk
Medlem

@yaxez: Typ GTA 5, MW, Forza Horizon 4, pubg

Permalänk
Medlem

@Sidde: Har ingen aning hur jag kollar om det är över alla cores, är relativt ny till allt detta. Finns det något program jag bör installera? Jag har ju msi drgon center men det visar ju inte allt. Googlade även på uppdatering av moderkort men det verkade som om man bara skulle det i nödfall typ?

Permalänk
Skrivet av Tjena55:

@Sidde: Har ingen aning hur jag kollar om det är över alla cores, är relativt ny till allt detta. Finns det något program jag bör installera? Jag har ju msi drgon center men det visar ju inte allt. Googlade även på uppdatering av moderkort men det verkade som om man bara skulle det i nödfall typ?

är oftast ingen fara att uppdatera.

värt att tänka på dock är att modermodemet blir en dörrstop om den inte utförs på rätt sätt eller stängs av i fel tillfälle under bios programmeringen.

men sålänge du inte tvingar av datorn eller får strömavbrott brukar inte uppdatera bios vara något problem.

att "bara gör det i nödfall" är väl att ta i bioset implenterar uppdateringar och optimeringar i befintliga funktioner att folk rekommenderar att inte göra det är väl mest för att det är en ganska kritisk process som kräver lite specialutrustning och kunskapen för att återställa bioschippet om det skulle skita sig om man inte nöjer sig med att köpa nytt istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Okej tack! Men borde inställningen på enhanced turbo vara på auto eller enabled eller spelar det ingen roll när jag har uppdaterat bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjena55:

@Rouge of Darkness: Okej tack! Men borde inställningen på enhanced turbo vara på auto eller enabled eller spelar det ingen roll när jag har uppdaterat bios?

Ställ tillbaka den på det den var om du inte vet vad du gör.
Sedan se till att uppdatera bioset på moderkortet.
Därefter spendera helgen med att titta på alla youtube-videos om vad och hur de vanliga/enkla inställningarna i biosen gör om det är intresserar dig med överklockning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Tjena55 löste du problemet?

Lånar tråden, får ni ut mycket mer fps i spel när ni klockar jämfört mot stock, 3600mhz?

Tycker inte skillnaden är speciellt stor om man kollar Sweclockers test:
https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

@bennyfax: Det är inte alltid stor skillnad när man klockar. Sen är det att höja sin lägsta fps man är ute efter.

Hur mycket överklockning ger beror på många faktorer. Det ger alltid något, men många klockar för en "känsla" eller E-penis mer än just fler fps.
Typ: Varför nöja sig med 4.9GHz när det går att pressa till 5.0GHz och vara lite häftigare inför polarna eller på nätet.

Ram och grafikkort spelar stor roll.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bestämmer man sig för att uppdatera bios är det alltid en god idé att nollställa inställningarna i BIOS. "Load optimized defaults" eller liknande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS Ja, det håller jag med om. Lägsta FPS kan vara mycket avgörande. Just därför överväger jag nu 9700k istället för Ryzen 3700x.

Fick svar av Sweclockers och "stock" innebär turboläge dvs dynamisk OC i deras tester. Så stock är egentligen inte 3600Mhz som jag trodde. Hmm, funderar på vilken kylare jag behöver men byter tråd då jag såg en lämplig.
Sitter ni på svar får ni gärna svara här: #18372058

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

@bennyfax: Den boostar över 3.6 ghz nu så ja problemet löstes, vet ej hur bra det funkar än dock vi får se.