Intel Core 10000 "Comet Lake-S" slår jämnt med Ryzen 3000

Permalänk
Melding Plague

Intel Core 10000 "Comet Lake-S" slår jämnt med Ryzen 3000

Intels processorer i Core 10000-serien "Comet Lake-S" jämförs mot Ryzen 3000, med vilken AMD tar täten i energieffektivitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD har verkligen tagit sig ur den djupa svackan de var i här i några år. Man märker hur utvecklingstakten har trappats upp nu i båda lagen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att i alla fall ES-exemplaren presterar sämre än förväntat, så man ska nog inte dra några slutsatser om 10600K eller 10500 baserat på detta. Särskilt 10500 presterar ju uppenbart konstigt eftersom den blir slagen av 10400 i alla tester, medan 10600K presterar sämre än 8700K trots högre bas- och boost-frekvenser samt högre TDP.

Permalänk
Medlem

Detta går till historien då Intel inte blåser om AMD men buller & bång som de "alltid" gjort tidigare när AMD hade sin "Faildozer". Helt otroligt bra jobbat av AMD och äntligen ser vi kanske lite fördelar för oss konsumenter.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Detta går till historien då Intel inte blåser om AMD men buller & bång som de "alltid" gjort tidigare när AMD hade sin "Faildozer". Helt otroligt bra jobbat av AMD och äntligen ser vi kanske lite fördelar för oss konsumenter.

De har haft glory-days tidigare också för oss veteraner som har haft Athlon XP t.ex.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det såg re.. evolution ut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig som om jag vore 5 år gammal hur en processor som drar mer ström kan vara svalare än en som drar mindre?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Har fortfarande kvar min Thunderbird 1GHz med sitt tillhörande och voltmoddade Iwill K266-R kort

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Kan någon förklara för mig som om jag vore 5 år gammal hur en processor som drar mer ström kan vara svalare än en som drar mindre?

Jag är också nyfiken på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Kan någon förklara för mig som om jag vore 5 år gammal hur en processor som drar mer ström kan vara svalare än en som drar mindre?

Större kretsyta ger bättre värmeöverföring, så även om Intels processorer utvecklar mer värme så är de lättare att kyla.

Permalänk
Medlem

Intressant. Intel verkar inte göra rent hus med AMD vid den här lanseringen. Det var rätt länge sedan sist det hände. Det kan ju fortfarande blii en väldigt bra lansering dock om de har rätt prisstrategi, och för de som bara spelar så är det väl det givna valet om man ska köpa nytt, men sitter man redan på 9000-serien är det förmodligen inte värt ett nyköp, med tanke på att funktionaliteten i övrigt inte skiljer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Kan någon förklara för mig som om jag vore 5 år gammal hur en processor som drar mer ström kan vara svalare än en som drar mindre?

Temperaturmätningar på olika ställen i kärnan.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att det är icke K modeller, gissningsvis kommer K modellerna att spegla förra generationens K modeller, dvs i7 10700K matchar 9900K osv. Icke K har alltid haft lägre frekvenser. Plus vi vet inte vilka minnen de körs med heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Jag är också nyfiken på detta.

Jag också. 10700 drar över 50% mer ström än 3700x och är ändå 9 grader kallare

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Inaktiv

Känns som jag klarar mig ett bra tag med min 3950x 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Kan någon förklara för mig som om jag vore 5 år gammal hur en processor som drar mer ström kan vara svalare än en som drar mindre?

Dels kan det ha att göra var någonstans i processorn de mäter temperaturen men också hur bra värmen överförs till kylaren. Om processorns krets har större yta för värmeöverföringen så kan det bli så. Kan också bero på kylpastan mellan krets och lid. Inte full koll på dessa kretsar men teoretiskt då. Samma energi koncentrerat på mindre volym ger högre temperatur. Sämre värmeledningsförmåga från kretsens inre till ytan ger också högre temperatur inuti.

Det är väl som när man tar på sig en mössa på huvudet. Trots samma energi i hjärnan så blir huvudet varmare eftersom värmen inte släpps ut lika lätt. Olika mössor ger olika resultat trots att de alla fyller samma syfte

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Kan någon förklara för mig som om jag vore 5 år gammal hur en processor som drar mer ström kan vara svalare än en som drar mindre?

Skrivet av sebstr:

Jag också. 10700 drar över 50% mer ström än 3700x och är ändå 9 grader kallare

Någonstans så ploppar det upp en tanke om att de mäter sina temps på olika sätt, eller är det AMD och Nvidia som använder olika mätvärden? Det kan ju absolut vara något sådant, men 50% mer ström och 9 grader kallare låter ju inte riktigt som att den matten går ihop =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Kan någon förklara för mig som om jag vore 5 år gammal hur en processor som drar mer ström kan vara svalare än en som drar mindre?

Skrivet av Archibald:

Jag är också nyfiken på detta.

Skrivet av sebstr:

Jag också. 10700 drar över 50% mer ström än 3700x och är ändå 9 grader kallare

Större kretsyta ger bättre värmeavledning, Ryzen har mindre kretsyta då en chiplet är mindre än Intel's monolitiska die, så det är mer effekt som träng på mindre yta.

Jämför med t. en spisplatta. Matar man 1KW till en stor platta kommer den att vara svalare än om man matar 1KW till en mindre platta.

"Men varför gör man då inte die så stor som möjligt med "döyta för värmeavledning?"

Det beror på att man då kan tillverka färre kretsar per Wafer och maskintid kostar pengar, vilket innebär att man antingen får skära i sina egna marginaler eller påföra kunden den ökade kostnaden, och inget av detta är önskvärt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det var ett par år sedan Intel jagade och en artikel med "Intel når jämt med AMD's prestanda" var en possitiv nyhet.

Skrivet av ronnylov:

Dels kan det ha att göra var någonstans i processorn de mäter temperaturen men också hur bra värmen överförs till kylaren. Om processorns krets har större yta för värmeöverföringen så kan det bli så. Kan också bero på kylpastan mellan krets och lid. Inte full koll på dessa kretsar men teoretiskt då. Samma energi koncentrerat på mindre volym ger högre temperatur. Sämre värmeledningsförmåga från kretsens inre till ytan ger också högre temperatur inuti.

Det är väl som när man tar på sig en mössa på huvudet. Trots samma energi i hjärnan så blir huvudet varmare eftersom värmen inte släpps ut lika lätt. Olika mössor ger olika resultat trots att de alla fyller samma syfte

Skrivet av Chrisism8:

Någonstans så ploppar det upp en tanke om att de mäter sina temps på olika sätt, eller är det AMD och Nvidia som använder olika mätvärden? Det kan ju absolut vara något sådant, men 50% mer ström och 9 grader kallare låter ju inte riktigt som att den matten går ihop =(

För att inte tala om att Ryzen är 7nm och själva ytan mycket mindre så värmen är mer koncentrerad. Intels cpu med 50% mer ström packad på samma yta hade varit skållhet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Större kretsyta ger bättre värmeöverföring, så även om Intels processorer utvecklar mer värme så är de lättare att kyla.

Tack för svar!

Börjar i så fall spekulera ifall det var pga detta som de valde att byta sockel trots samma 14nm arkitektur. Dvs att de aldrig hade kunnat matcha 3000 seriens prestanda utan förstora kretsytan.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

@Ozzed: låter som en bra förklaring! Den köper jag.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Börjar i så fall spekulera ifall det var pga detta som de valde att byta sockel trots samma 14nm arkitektur. Dvs att de aldrig hade kunnat matcha 3000 seriens prestanda utan förstora kretsytan.

Vad jag vet har de inte förstorat kretsytan, det är ju fortfarande 14nm och samma arkitektur det handlar om. Det är med andra ord inte Intel som börjat göra större kretsar, utan AMD som börjat göra mindre. Att Intel bytte sockel lär ha berott på att de av någon anledning behövde fler pinnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Större kretsyta ger bättre värmeavledning, Ryzen har mindre kretsyta då en chiplet är mindre än Intel's monolitiska die, så det är mer effekt som träng på mindre yta.

Jämför med t. en spisplatta. Matar man 1KW till en stor platta kommer den att vara svalare än om man matar 1KW till en mindre platta.

"Men varför gör man då inte die så stor som möjligt med "döyta för värmeavledning?"

Det beror på att man då kan tillverka färre kretsar per Wafer och maskintid kostar pengar, vilket innebär att man antingen får skära i sina egna marginaler eller påföra kunden den ökade kostnaden, och inget av detta är önskvärt.

Stämmer bra, AMD verkar dock ha gjort en god avvägning av sin kretsyta.

Visst, den är inte helt lätt att kyla men den är tillräckligt lätt. Om inte annat visar Corona och Folding at Home detta.

Jag har kört i en dryg vecka nu dygnet runt utan omstart på mina tre Ryzen-maskiner, vissa av CPU-lasterna har varit mer krävande än Cinebench R20 sett till värmeutveckling(använder vissa wu AVX?) och det har stått och tuggat i timme efter timme på 100%.

Inte en enda glitch på någon av maskinerna, dom bara går. Samma gäller för övrigt Nvidia-korten, inget av dom har krånglat. Jag har foldat drygt 5.5 miljoner poäng på en vecka. Det har förvisso varit långa idle-perioder när jag inte har fått några wu:s, men sen har det hoppat igång igen och tuggat i timme efter timme.

Klarar chippen detta så är stabiliteten för spel mer än väl godkänd, inte många som spelar ett tungt spel oavbrutet i en vecka dygnet runt. Och ja, det tuggar fortfarande

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Större kretsyta ger bättre värmeavledning, Ryzen har mindre kretsyta då en chiplet är mindre än Intel's monolitiska die, så det är mer effekt som träng på mindre yta.

Jämför med t. en spisplatta. Matar man 1KW till en stor platta kommer den att vara svalare än om man matar 1KW till en mindre platta.

"Men varför gör man då inte die så stor som möjligt med "döyta för värmeavledning?"

Det beror på att man då kan tillverka färre kretsar per Wafer och maskintid kostar pengar, vilket innebär att man antingen får skära i sina egna marginaler eller påföra kunden den ökade kostnaden, och inget av detta är önskvärt.

Grymt svar!

Enda frågetecknet... Vad är en "Wafer"?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Grymt svar!

Enda frågetecknet... Vad är en "Wafer"?

Wafer är engelska för Kex, dom kallar dom råa kiselplattorna för det. Det är en stor rund platta med massor av små likadana kretsar etsade över hela sin yta, dessa skärs sedan ut med en laser och blir enskilda chips.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pavl1sh:

Grymt svar!

Enda frågetecknet... Vad är en "Wafer"?

I count roughly 33 dies across and 16 down

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Gällande temeratur intel/amd processorer. Amd har fler tempsensorer i kislet än intel har (för att Amd's boostalgoritm ska fungera bättre?) samma på deras gpuer, detta tillsammans med att deras kisel har mindre area än intel/nvidia gör att det kan vara svårt att göra direkta jämförelser mellan temeratur avläsningar. Om jag förstått det hela rätt läser intel processorer endast av temperatur i randområdet (kanten av kislet) och amd läser av ett flertal sensorer varav en sitter i randområdet, mitt i kislet m.m och beroende på vilket program man anväder för att läsa av temperaturen kan man få lite olia svar, ibland får man ett vägt resultat, ibland Tdie ibland Tedge osv. Givetvis spelar det tidigare talare sagt också in att större area hjälper till att sprida värmen och att "värmedensiteten" då blir lägre på intel (större yta) och endast Tedge. Det jag säger kan vara helt fel men detnär så jag förstått det. Rätta mig om jag har fel. Vill inte leva ett liv i mörker (okunskap)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Grymt svar!

Enda frågetecknet... Vad är en "Wafer"?

Andra har gett bra svar redan ser jag. Men ja det är alltså den runda plattan där mönstret för själva kretsarna etsas. Wafern är runt och kretsarna är fyrkantiga, och ju större kretsar man gör desto färre får alltså plats per wafer, och då maskintid kostar pengar så vill man ha ut så många kretsar som möjligt per wafer, varför det är ofördelaktigt att göra dem större än növändigt även om det skulle innebära svalare kretsar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Rätt stora hål i den bilden med temperaturer så den skulle inte jag använda som grund till nånting.
En 3600x är inte 50% varmare än en 9600k på samma Aida64 test med samma kylare. Och en 3600x är inte lika varm som en 9900k på det testet med samma kylare heller. Massa muffins i dessa bilder.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Kan någon förklara för mig som om jag vore 5 år gammal hur en processor som drar mer ström kan vara svalare än en som drar mindre?

Det kan bero på flera olika saker.
Det kan vara olika kyllösningar som används den ena kyls med en special byggd akvariekylare och den andra med luft.
Olika kretsytor som leder bort värmen.
Det kan även vara så att temperaturerna inte är uppmätta utan endast vad kretsarna rapporterar själva i mjukvaran.

Om jag gör en google translate av den kinesiska sidan så kan jag urskilja i den dåliga översättningen att intel mäter paketets temperatur i AIDA64 medan amd mäter diodtemperaturen med AIDA64, vad det betyder vid en dålig översättning vet jag inte mer än att temperaturerna är uppmätta via AIDA64.