Veckans fråga: Jobbar du hemma?

Permalänk
Medlem

När jobbet är att stödja sjukvården, både handgripligen och med konsultation/utbildning, blir arbete hemifrån svårt.
Däremot hjälper jag bland annat sjukvårdspersonal som sitter hemma i karantän att kunna arbeta hemifrån.

Skrivet av DerpMcDerp:

Föräldraledig. Jobbar (hårt) hemmavid.

Jag brukade säga att jag var "föräldraarbetande" när jag var hemma för att ta hand om barn och hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

jobb där man kan jobba hemifrån är inget som jag kallar jobb. Det är fuskjobb som utgör inget större samhällsnytta....blir lite less på er kontorsråttor som klagar hur tråkigt ni har det...ungefär som politiker, landstingtjänstemän och annan "kreativ" arbetskraft....usch...

Föreslår att kontorsråttan som sköter löneadministration lägger ner arbetet tills du börjar uppskatta kontorsråttorna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Jag studerar till Elkraftsingenjör sedan Augusti. Sedan 3 veckor tillbaka har vi gått över till distansutbildning. Det har tagit ett tag för både skola och elever att fixa omställning och nu känns det väl som att det fungerar okej. Nackdelen är att vissa kurser vi behöver kräver fysisk närvaro (laborationer osv) så det blir svårare att lösa.
Bland annat ska vi ut på praktik under våren (eventuellt blir ju även detta inställt) och då krävs en ESA-utbildning som måste göras på plats.

Det är helt klart en utmaning, men det funkar

Det kan bli svårt att komma in på praktik hos elbolag i dagsläget tyvärr.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lord_dubbdäck:

Då jag är en smutsig arbetare som jobbar med fysiska produkter så måste jag släpa mig till jobbet. Hade föredragit att kunna stanna hemma eftersom att min sambo är högrisk. Hon studerar distans och har satt sig i karantän, så jag är den största riskfaktorn nu. Det känns rätt surt.

Har själv jobbat som "smutsig arbetare" och det har sin fördelar, att bara sitta på kontor är förslappande, skulle helst velat blanda lite.
Lite fysiskt aktivt ibland och lite lugnare kontorsarbete ibland.

Aldrig blir man helt nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Systemutvecklare, så jag sitter självklart hemma sedan ett par veckor tillbaka.

Tycker det är bättre här än på kontoret.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Det kan bli svårt att komma in på praktik hos elbolag i dagsläget tyvärr.

Jag har redan praktiken färdig och i nuläget har inget ändrats, men de har dagliga möten så allt kan hända, och ska jag vara ärlig så är jag ju inställd på att de ställer in praktiken och skjuter den till i höst istället

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Student på GU. Min nuvarande kurs ställdes om till distans utan större problem. Ingen salstentamen denna kursen heller så det underlättar. Blev varslad från extrajobbet några veckor innan Corona-varslen drog igång då man stängde ner min avdelning. Det var trist. Men jag pluggar på hemifrån och det fungerar bra för både mig och frun. Vi har dessutom fått massa bonustid tillsammans vilket är trevligt 🙂

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Nej, jobbar på kontoret som vanligt. Mer karantän här än hemma

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Nej, jobbar på kontoret som vanligt. Mer karantän här än hemma

Vi blev tillsagda att jobba hemifrån,
men jag gick till kontoret under veckan och det var 0 personer där. Jämfört med hemma där sambon är hemma, så ja, mer karantän på jobbbet än hemma

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Tredje veckan hemifrån och fått möblera om för att få till en mer kontorslik setup (arbetsplatsen används bara för jobb, inte multi-purpose som innan), samt shoppat ett par 27".
Senaste tisdagsmötet vad det fem på kontoret och 97 via Zoom, och ingen hemleverans av kakor...

Jag saknar ad-hoc diskussioner med kollegor, visst fungerar Slack och Zoom men jag har kategoriskt dålig struktur i min skalle samt tillhör de som kan klassas som "socialt introverta" (dvs orkar bara med ett par timmar social interaktion per dag).
Normalt på kontoret så "existerar" inte hemmajobbande kollegor, eftersom jag inte kan interagera med dem när jag behöver (jo, lite ego är det väl).

Tyvärr har rutinerna än så länge blivit att jag använder de 2,5 timmarna pendling till jobb istället, vilket ju inte är så lysande i längden. Det blir en massa obetald tid (inget kollektivavtal etc).
Men det fungerar ju än så länge, även om jag känner att jag lakar ur kunskapsmässigt, eftersom diverse tekniska diskussioner med kollegor är mitt sätt att förkovra mig. Jag trodde att det skulle bli mer deprimerande snabbare.
Det är ett större problem att allt handlar om Corona, och jag refreshar nyhetssidor 50 ggr per dag.

Permalänk
Inaktiv

Jobbar på ett norskt företag. Alla får och ska jobba hemifrån. Fungerar bra för de flesta 🙂

Permalänk

Har slutat jobba. Provat flera gånger och kommit fram till att det inte är något för mig.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Skrivet av skitskurk:

Har slutat jobba. Provat flera gånger och kommit fram till att det inte är något för mig.

Jag känner samma sak och just nu känns det hopplöst att försöka hitta jobb, har varit arbetslös i 2 år.
Vill helst hitta något jobb inom IT eller support, men det är typ 100 sökande på varje jobb.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BerraJobb:

Jag känner samma sak och just nu känns det hopplöst att försöka hitta jobb, har varit arbetslös i 2 år.
Vill helst hitta något jobb inom IT eller support, men det är typ 100 sökande på varje jobb.

Låter mer som att du känner motsatsen...

Permalänk
Medlem

På jobbet. Samhällsviktig verksamhet.

Permalänk
Medlem

@Adnerhill: nu ska undantag finnas även för oss. I min verksamhet har jag alltid haft den med i händelse av CBRNE. Duger den mot nervgas duger den mot Corona, resonerar jag, märkt med CE eller ej 🙄.
Problemet är väl mer att vi sällan vet om någon är smittad innan vi börjat undersöka patienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som mig som jobbar inom städ, exakt samma.
Alla kunder ska ha massa extra städ samt att vi är kort om folk pga att om man är det minsta sjuk/snörvlig så ska man stanna hemma.
Så det finns att göra så de räcker och blir över..

Förstår det.
Vi har strax över 500 ordrar som vi ligger efter plus att det kommer in varje dag, plus att det är manfall(sjuka osv), så 3 & 1/2 personer som plockar och packar ordrar varje dag(en som går 6 timmar och något ovan). Väldigt många som ringer och frågar vart deras paket är, så man känner lite mer stress än vanligt också. Så lär bli många övertidstimmar framöver..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Duschar du innan du går till jobbet: tjänsteman
Duschar du efter: knegare

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jobbat från jobbet, får se hur det blir till veckan dock. Kan jobba hemifrån men då kommer det verkligen inte bli mycket gjort heller. Jag är inte kapten men jag lär vara om inte den sista men bland de sista som tar steget att jobba hemma.

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån förutom någon dag per vecka som man måste in till jobbet och göra något test på utrustning man inte har tillgång till annars. Tycker det är rätt skönt, men man tappar rutinerna. Vi har i alla fall morgonmöten via Teams varje dag som gör att man får någon form av struktur på det hela iaf.

Permalänk
Medlem

Började jobba hemifrån förra veckan. Är systemutvecklare, och i praktiken spelar det egentligen ingen roll alls var jag befinner mig (så länge som det finns välfungerande internetuppkoppling).

Min upplevelse är i hög grad positiv, det jag saknar mest är väl att sitta och snacka skit med arbetspolarna på lunchen.

Ett stort plus är att jag slipper vissa extremt påfrestande idioter på kontoret.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Duschar du innan du går till jobbet: tjänsteman
Duschar du efter: knegare

Duschar inte alls: Föräldraledig?

Permalänk
Medlem

IT-konsult i norra Norrland, gör både och.
Brukar börja hemma och vara med på möten, samt kolla upp saker och snacka i telefon. Kör sen till jobbet (eget kontor ute hos kund) och är där resten av dagen, ibland även mot kvällen. Är väl på kontoret ca 70-80% av tiden, men varierar lite åt båda håll.

Rekommendationen är att jobba hemifrån om man kan.
Har bättre bord, dator, mus, tgb, skärmar, inomhusklimat/luft och kaffe m m hemma än på jobbet. Så det går rätt bra vilket som.

Skulle väl i teorin kunna jobba hemifrån för det mesta nu på sistone, sen vi fick in nya kollegor som gör det mesta av det handgripliga jobbet. Men som informell arbetsledare är det bra att vara på plats för att leda, koordinera, stötta och lära upp de nya.

Även om det finns vissa lättare restriktioner (färre i varje rum och inga möten/fikaraster/luncher i delade utrymmen) så är väl runt 90% av den lokala arbetsstyrkan (kundens IT & konsulter, ~30 st) på plats för det mesta. De som kan jobba hemma gör det vissa dagar, men har sett de flesta där åtminstone någon gång den här veckan.

Men att få tråkigt av att vara hemma (om det skulle behövas)?
Inte en chans!
Finns för mycket att göra både arbetsmässigt och eget, detsamma säger flertalet jag pratat med.
Då har jag inte ens Netflix el någon annan strömningstjänst och tittar inte på tv.

De som får tråkigt har för lätta jobb, saknar intressen eller har närmast sjukliga behov av ständig stimulans el att träffa folk.

Känner en vars enda intressen är att dra runt (=promenera/cykla/köra/resa) och träffa folk, sådana som han skulle nog må bra av att tvingas sitta i karantän hemma. Kan då ev omvärdera och komma till insikt om saker.
Känner även en som helst aldrig är ute när det är folk, rör sig enbart på udda tider i syfte att undvika så många som möjligt. Inte heller det helt friskt, men den typen trivs bättre nu och känner sig mer normal.

Permalänk
Medlem

Har tidigare bara varit på kontoret om det funnits anledning till det och/eller jag kände för att vara där. Så enda skillnaden nu är väl att jag är på plats 0 timmar i veckan istället för typ 8... Spelar ingen roll för mig vilket som faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Duschar inte alls: Föräldraledig?

Eller hemarbetande.

Permalänk

Jobbar bara kvällar, nätter & helger och då med max 3 kollegor (oftast är vi bara två) vi "kan" inte jobba hemma, just nu har jag aktivitet på 5 av 6 skärmar, blir lite jobbigt om jag ska sitta med den bärbara jobb-pcn med 15" skärm hemma, samt att vi inte har någon skitbra lösning för telefonin. Blir till att sitta på jobbet (tur att jag inte har så långt att åka)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Fick veta tidigare i veckan av chefen att jag och några kollegor ska jobba hemifrån från och med fredag. Resten ska jobba på som vanligt. Anledningen till detta är att inte alla ska bli sjuka samtidigt eller att man kan hoppa in om någon på plats skulle bli sjuk.
Som det ser ut nu ska vi jobba hemifrån fram till den 20:e April och sedan rotera.

Jag jobbar som IT-tekniker och åker ut till kund för att hjälpa dem med diverse IT-relaterade problem. Vi har hand om fyra kommuner.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem

Två team som byter av att jobba hemma varannan vecka.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Har jobbat hemifrån betydligt mer sen Corona-utbrottet men är på kontoret ibland.
Skönt att inte bara jobba hemifrån!

Permalänk
Medlem

Känns ju spontant som 90% av Sweclockers jobbar på kontor, vilket betyder att dom flesta kan jobba hemma xD