Defekt skärm efter åtskilliga RMA-ärenden

Permalänk
Medlem

Defekt skärm efter åtskilliga RMA-ärenden

Hej,

Jag har tidigare alltid haft bra erfarenhet av ASUS och deras produkter, men inte denna gång och jag känner att jag inte har något annat val än att ventilera och varna er andra här.

Jag köpte en ASUS PB27UQ från Webhallen som fungerade bra till en början innan skärmen började flimra och blev mörkare. Testade det vanliga, dvs. att byta kablar, dator etc. men insåg snabbt att det var skärmen det var fel på.

Skapade på uppmaning av Webhallen där jag köpt skärmen ett RMA-ärende på ASUS hemsida i februari. Några dagar senare (kudos för den snabba hanteringen i alla fall) hade jag en ny skärm levererad till mig genom UPS som samtidigt plockade med sig den trasiga. Efter en dryg månads användning började dock utbytesskärmen visa samma fel, varför jag gjorde ett nytt RMA-ärende. Återigen dröjde det inte mer än några dagar innan jag igår hade en annan ersättningsskärm.

Öppnade upp kartongen och noterade direkt att foten till ersättningsskärmen hade några mindre skador (vilket för min del inte spelar någon större roll då jag har mina skärmar monterade med VESA-fäste) men upptäckte så snart jag kopplat in skärmen att även denna har samma problem med en flimrande bild som är mörk samt att skärmen dessutom är helt ojämn i färgerna och har ett ganska stort antal döda pixlar.

Valde då att ringa ASUS support och förklarade allt detta. Fick beskedet att det är beklagligt men att det enda de kan göra är att skapa ett nytt RMA-ärende och byta till en fjärde skärm - trots att det är samma fel som har uppstått 3 ggr. Påtalade att de har fått två försök att åtgärda felet och att jag inte är intresserad av en ytterligare skärm av samma modell eftersom det tycks vara ett vanligt fel, men det fanns tydligen inget annat de kunde göra.

Så med det sagt skulle jag avråda andra från att köpa dyrare produkter från Asus med tanke på mina erfarenheter. I detta ärende kommer jag att vända mig till Webhallen där jag köpte skärmen och hävda mina rättigheter under konsumentköplagen och kommer framöver undvika allt vad Asus heter efter denna upplevelse.

Jag vill också påpeka att det rör sig om en skärm i 6000-kronorsklassen och inga "småfel", utan defekta skärmar med fel som man inte ens ska behöva acceptera i den absolut lägsta budgetklassen.

Permalänk
Medlem

Ta upp det med Webhallen där du köpt produkten, ASUS kommer ju inte kreditera dig då du inte köpt den utav dem. ASUS har försökt hjälpa dig, men du har gått fel väg för att få tillbaka pengarna. Knappast underlag för att varna om deras hantering när dom har gjort vad dom kan för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Ta upp det med Webhallen där du köpt produkten, ASUS kommer ju inte kreditera dig då du inte köpt den utav dem. ASUS har försökt hjälpa dig, men du har gått fel väg för att få tillbaka pengarna. Knappast underlag för att varna om deras hantering när dom har gjort vad dom kan för dig.

Ja, bra poäng med att ASUS inte kan kreditera mitt köp men det har jag inte heller det jag har begärt. Det jag stör mig på är snarare det faktum att deras quality control verkar bristfällig när refurbished skärmarna som skickas ut är defekta de med. Visst, den första utbytesskärmen fungerade till en början men den andra borde inte ens ha lämnat deras verkstad eftersom den uppenbart är defekt.

Permalänk
Medlem

jag har tyvärr också skräck upplevelser av ASUS RMA gällande dyra produkter. För mig var den en "gaming laptop" för 18kkr 2008 eller så... den funkade aldrig. Trots flera byten. Då jag skulle använda den i jobbet så slutade det med att det köptes in en annan laptop från annan leverantör.

Moderkort är det bra på - resten säger jag "pass" på

// LZ

Permalänk
Medlem

Det blev ju min upplevelse med en laptop också, deras RMA-hantering verkar inte bry sig nämnvärt om vad de skickar tillbaka. Laptopen har ett intermittent fel där den ibland inte går att starta efter man lämnat den (avstängd) på laddning ett längre tag. Powerknappen gör ingenting och det som till slut verkar få liv i den är att dra ur strömmen, vänta ett dygn (gissningsvis tills den laddar ur batteriet) och sedan plugga in den igen.

På service gick den tur och retur på en dag eller så med besked att de inte hittade något fel och inte gjort någonting. D.v.s att de egentligen inte ens försökt återskapa felet i och med att det inte uppstår 100% av fallen. Jag lever med felet än idag och kommer helt enkelt inte göra samma misstag på nästa laptop..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det blev ju min upplevelse med en laptop också, deras RMA-hantering verkar inte bry sig nämnvärt om vad de skickar tillbaka. Laptopen har ett intermittent fel där den ibland inte går att starta efter man lämnat den (avstängd) på laddning ett längre tag. Powerknappen gör ingenting och det som till slut verkar få liv i den är att dra ur strömmen, vänta ett dygn (gissningsvis tills den laddar ur batteriet) och sedan plugga in den igen.

På service gick den tur och retur på en dag eller så med besked att de inte hittade något fel och inte gjort någonting. D.v.s att de egentligen inte ens försökt återskapa felet i och med att det inte uppstår 100% av fallen. Jag lever med felet än idag och kommer helt enkelt inte göra samma misstag på nästa laptop..

Mm, exakt. Det som stör mig är att det i mitt fall känns som att jag får tillbaka en annan defekt produkt som jag inte ens är säker på om de ens har försökt reparera.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är inte första tråden som klagar på dålig RMA-hantering när man går direkt till tillverkarna. Asus har figurerat flera gånger.

Svaret är alltid det samma: Du har inte ett avtal med den som tillverkat produkten, det är butiken där du köpt produkten du ska reklamera hos!

Om butiken hänvisar dig att istället kontakta tillverkaren, du gör det, och tillverkaren sedan inte gör rätt för sig, så har du beroende på vad som hänt på det torra. Du har i så fall reklamerat, och följt säljarens anvisningar. Vissa butiker gör så för att de upplever att det går snabbare för alla inblandade, men har de lämnat från sig ansvaret så ligger bajsmackan hos butiken om tillverkarens RMA-avdelning gjort bort sig.

Om du istället går direkt till tillverkaren så har du inget att komma med om du börjar klaga hos säljaren, eftersom du inte gett säljaren en chans att lösa ditt problem. Så du måste då börja "från början".

I ditt konkreta fall: Reklamera hos butiken om du får tillbaka skit igen. Då har de två chanser på sig att fixa det innan du kan häva köpet. (Grovt förenklat.) Du kan ju dock inte tillgodoräknat dig BS:et du redan gått igenom med Asus eftersom det inte är butikens fel.

Permalänk
Medlem

@pv2b jag tror du missade att TS skrev "Skapade på uppmaning av Webhallen där jag köpt skärmen ett RMA-ärende på ASUS hemsida i februari."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

@pv2b jag tror du missade att TS skrev "Skapade på uppmaning av Webhallen där jag köpt skärmen ett RMA-ärende på ASUS hemsida i februari."

Ja, jag hade missat det! Tack!

I så fall så bör TS kunna kräva sin rätt hos Webhallen för Asus misslyckade reparationsförsök och kräva att få sina pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Detta är inte första tråden som klagar på dålig RMA-hantering när man går direkt till tillverkarna. Asus har figurerat flera gånger.

Svaret är alltid det samma: Du har inte ett avtal med den som tillverkat produkten, det är butiken där du köpt produkten du ska reklamera hos!

Om butiken hänvisar dig att istället kontakta tillverkaren, du gör det, och tillverkaren sedan inte gör rätt för sig, så har du beroende på vad som hänt på det torra. Du har i så fall reklamerat, och följt säljarens anvisningar. Vissa butiker gör så för att de upplever att det går snabbare för alla inblandade, men har de lämnat från sig ansvaret så ligger bajsmackan hos butiken om tillverkarens RMA-avdelning gjort bort sig.

Om du istället går direkt till tillverkaren så har du inget att komma med om du börjar klaga hos säljaren, eftersom du inte gett säljaren en chans att lösa ditt problem. Så du måste då börja "från början".

I ditt konkreta fall: Reklamera hos butiken om du får tillbaka skit igen. Då har de två chanser på sig att fixa det innan du kan häva köpet. (Grovt förenklat.) Du kan ju dock inte tillgodoräknat dig BS:et du redan gått igenom med Asus eftersom det inte är butikens fel.

Jag var otydlig i mitt första inlägg, men jag är väl medveten om vad som gäller legalt (är jurist) och att det är butiken som har skyldigheterna gentemot mig som konsument. Jag ville dela med mig av mina erfarenheter av Asus dåliga hantering av serviceärenden eftersom saker som detta påverkar mångas val av produkter. Även om det som du mycket riktigt påpekar är butikens ansvar, så är det oftast smidigast att (med återförsäljarens goda minne) hantera processen direkt med tillverkaren eftersom du då ofta slipper ett onödigt mellanled. Åtminstone jag värdesätter den smidigheten.

Kan också tillägga att ingen skugga ska falla på Webhallen som lovat ta in skärmen och kreditera köpet när de fått titta på den.

För övrigt kan man visst räkna försöken som leverantören ha gjort ifall man kontaktar dem på uppmaning av återförsäljaren. Se bara till att försöka ha både uppmaningen och reparationsförsöken dokumenterade ifall det skulle bli något snack efteråt.