Defekt skärm efter åtskilliga RMA-ärenden
Hej,
Jag har tidigare alltid haft bra erfarenhet av ASUS och deras produkter, men inte denna gång och jag känner att jag inte har något annat val än att ventilera och varna er andra här.
Jag köpte en ASUS PB27UQ från Webhallen som fungerade bra till en början innan skärmen började flimra och blev mörkare. Testade det vanliga, dvs. att byta kablar, dator etc. men insåg snabbt att det var skärmen det var fel på.
Skapade på uppmaning av Webhallen där jag köpt skärmen ett RMA-ärende på ASUS hemsida i februari. Några dagar senare (kudos för den snabba hanteringen i alla fall) hade jag en ny skärm levererad till mig genom UPS som samtidigt plockade med sig den trasiga. Efter en dryg månads användning började dock utbytesskärmen visa samma fel, varför jag gjorde ett nytt RMA-ärende. Återigen dröjde det inte mer än några dagar innan jag igår hade en annan ersättningsskärm.
Öppnade upp kartongen och noterade direkt att foten till ersättningsskärmen hade några mindre skador (vilket för min del inte spelar någon större roll då jag har mina skärmar monterade med VESA-fäste) men upptäckte så snart jag kopplat in skärmen att även denna har samma problem med en flimrande bild som är mörk samt att skärmen dessutom är helt ojämn i färgerna och har ett ganska stort antal döda pixlar.
Valde då att ringa ASUS support och förklarade allt detta. Fick beskedet att det är beklagligt men att det enda de kan göra är att skapa ett nytt RMA-ärende och byta till en fjärde skärm - trots att det är samma fel som har uppstått 3 ggr. Påtalade att de har fått två försök att åtgärda felet och att jag inte är intresserad av en ytterligare skärm av samma modell eftersom det tycks vara ett vanligt fel, men det fanns tydligen inget annat de kunde göra.
Så med det sagt skulle jag avråda andra från att köpa dyrare produkter från Asus med tanke på mina erfarenheter. I detta ärende kommer jag att vända mig till Webhallen där jag köpte skärmen och hävda mina rättigheter under konsumentköplagen och kommer framöver undvika allt vad Asus heter efter denna upplevelse.
Jag vill också påpeka att det rör sig om en skärm i 6000-kronorsklassen och inga "småfel", utan defekta skärmar med fel som man inte ens ska behöva acceptera i den absolut lägsta budgetklassen.