Permalänk

Skapa datorhörna i källare?

Jag funderar på att rusta upp ett rum i källaren för att ha möjligheten till lite välbehövd egentid när tillfälle ges. Kruxet är att källarluften är ganska fuktig och jag vet inte hur rädd jag bör vara att detta eventuellt tar död på komponenter i datorn. Jag har inte mätt luftfuktigheten men gubben vi köpte kåken av hade ställt ner en luftavfuktare som står och brummar. Han har också ljuddämpat taket och dragit ner el då hans sons band repade där under en period, så det har uppenbarligen stått elektronik där nere förr. Vet dock inte om sagd elektronik kånkades upp och ner mellan repen eller hur de löste det. Är det någon som sitter på kunskap/erfarenhet kring detta?

Permalänk
Medlem

Vanlig betongbunkerkällare?

Om du lämnar papper på en öppen yta krullar pappret efter en kort period?

Rekommenderar ett besök på https://www.byggahus.se/forum/ och lista ut om du har rätt typ av ventilation och fungerande dränering är en bra början om du vill ha ett dugligt klimat i källaren.

Jag kan bidra med erfarenhet av att ha en dåligt väderskyddad dator ståendes 24/7 på en balkong i 2 år.
Kylflänsar i aluminium blir delvis oxiderade, men övriga komponenter klarade sig utmärkt, kontaktstift har en tendens att vara guldpläterade och oxiderar därför inte.

Rakt upponer skulle jag påstå att det inte är några problem att ha en dator ståendes i en relativt fuktig miljö.
Stora temperaturskillnader som bildar kondens är värre.

Permalänk
Medlem

Du behöver nog inte vara orolig. Måste vara mycket luftfuktighet för att det skall vara någon fara. Har ni ingen mögel i källaren har ni troligen också under 70% rh.
Våran källare har varit noll problem i 15år med en rh i luften på runt 35% när jag mätt.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att det är några större problem med dator i källaren.
Har för mig att avfuktare inte alltid är bra att använda i källare då det kan bli att man "dra" in fukt istället igenom väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joforsell:

Jag funderar på att rusta upp ett rum i källaren för att ha möjligheten till lite välbehövd egentid när tillfälle ges. Kruxet är att källarluften är ganska fuktig och jag vet inte hur rädd jag bör vara att detta eventuellt tar död på komponenter i datorn. Jag har inte mätt luftfuktigheten men gubben vi köpte kåken av hade ställt ner en luftavfuktare som står och brummar. Han har också ljuddämpat taket och dragit ner el då hans sons band repade där under en period, så det har uppenbarligen stått elektronik där nere förr. Vet dock inte om sagd elektronik kånkades upp och ner mellan repen eller hur de löste det. Är det någon som sitter på kunskap/erfarenhet kring detta?

Fuktigheten i källaren kommer inte påverka datorn, så länge den inte står i vatten...

Du bör/ska dock inte;
* tapetsera eller måla, utan specialfärg...det kommer flagna.
* inte heller lägga heltäckningsmattor.

En källare är just en källare; inte tänkt för boende.
Men gör man det rätt så kan det fungera, men då skapar man inte trådar på Swec.
(även om många här på swec är kunniga...)
Tänk på ovanstående och kontakta rätt folk, som kan...

Permalänk

Tack för alla hjälpsamma svar! Ska kolla upp det där med luftavfuktaren, inte hört talas om det innan. Tempen borde inte fluktuera särskilt hastigt då tanken är att datorn stannar kvar där nere.

Skrivet av Falcon:

En källare är just en källare; inte tänkt för boende.
Men gör man det rätt så kan det fungera, men då skapar man inte trådar på Swec.
(även om många här på swec är kunniga...)
Tänk på ovanstående och kontakta rätt folk, som kan...

Absolut, detta blir bara en anhalt bland mycket läsning och rådfrågande om detta nu ska bli verklighet. Min far jobbar med fastigheter och min svärfar har renoverat ett flertal hus, men jag tänkte när det kommer till just datorkomponenter var detta ett rimligt ställe att vända sig till. Tack för tips och råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joforsell:

Jag funderar på att rusta upp ett rum i källaren för att ha möjligheten till lite välbehövd egentid när tillfälle ges. Kruxet är att källarluften är ganska fuktig och jag vet inte hur rädd jag bör vara att detta eventuellt tar död på komponenter i datorn. Jag har inte mätt luftfuktigheten men gubben vi köpte kåken av hade ställt ner en luftavfuktare som står och brummar. Han har också ljuddämpat taket och dragit ner el då hans sons band repade där under en period, så det har uppenbarligen stått elektronik där nere förr. Vet dock inte om sagd elektronik kånkades upp och ner mellan repen eller hur de löste det. Är det någon som sitter på kunskap/erfarenhet kring detta?

Låter som du skulle behöva dränera om huset.
Dålig dränering av huset brukar ge fuktig källare.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hej, låter som ett spännande projekt.

Jag hade för ca ett år sedan ett rum i källaren på 25 m2 (betongkällare, hus från -65 med betongbjälklag) som jag var sugen på att inreda. Problemet var att någon idiot hade lagt en linoleummatta på golvet i rummet. Dessutom var väggar målade med tät alkydfärg. Vissa väggar var målade med akrylatfärg. Huset är aldrig dränerat och ligger på västkusten ca en mil från havet med milda (fuktiga) vintrar. Det första jag gjorde var att mäta upp luftfuktigheten i rummet, det visade sig att det låg runt 50-60 % på sommaren och 35-45 % på vintern. Sedan rev jag ut mattan (plaskvått under), grovslipade av väggarna. Efter detta lade jag klinker själv (valde en ljus platta som ser lite ut som trä) och målade väggarna med diffusionsöppen sockelfärg. Byggmax har en relativt billig sockelfärg för kanske 700 kr/10 L.
Nu används rummet dagligen av mig och sonen för att spela tv spel och PC spel, men även då jag arbetar hemma mm. Väldigt skönt att kunna gå ner på kvällen när frugan tittar på mindre intressanta program på tvn (ja det är hon som har makten över tv-kontrollen )

Så mitt råd är: gör det så snabbt du bara kan men var noga med att använda diffusionsöppna material i din renovering. Lycka till

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C