Veckans fråga: Jobbar du hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Den dagen jag kan jobba inom sjukvården hemifrån blir en bra och intressant dag...

Doktor.se👌

Permalänk
Medlem

Jobbar som spec. akutsyrra, många omställningar i verksamheten just nu men vi är på plats

Fortsätt att ta hand om er!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeg:

40000 kr är väldigt undermåligt för det jobbet dom gör och utbildningen som krävs.
Utan avslutad gymnasieutbildning och med jobb inom industri tjänar jag lika mycket eller till och med mer ifall vi gör bra vinst och får bra bonus.

I så fall skulle jag säga att du är överbetald snarare än att de är underbetalda.

Säg att vi höjer lönen med 2000 för alla undersköterskor och sjuksköterskor, bara undersköterskor finns det 135 000 stycken i Sverige. Hittar inte mycket om sjuksköterskor men av det jag kan hitta så är det i alla fall 100 000+.

Hur många miljoner mer blir det i månaden? Är du redo att hosta upp bra mycket mer i skatt? Tror nog det är rätt få som är redo att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

I så fall skulle jag säga att du är överbetald snarare än att de är överbetalda.

Säg att vi höjer lönen med 2000 för alla undersköterskor och sjuksköterskor, bara undersköterskor finns det 135 000 stycken i Sverige. Hittar inte mycket om sjuksköterskor men av det jag kan hitta så är det i alla fall 100 000+.

Hur många miljoner mer blir det i månaden? Är du redo att hosta upp bra mycket mer i skatt? Tror nog det är rätt få som är redo att göra det.

Behöver inte hosta upp mer skatt. Kolla budgetar och hur mycket pengar som går till vad, nånstans läcker det pengar som ett såll.

Och det är dom som är underbetald men lönen blir skev när det inte är direkt vinstdrivande som mitt jobb. Där sätts lönen efter värdet på det jag gör i pengar vilket inte händer inom svensk sjukvård.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeg:

Behöver inte hosta upp mer skatt. Kolla budgetar och hur mycket pengar som går till vad, nånstans läcker det pengar som ett såll.

Och det är dom som är underbetald men lönen blir skev när det inte är direkt vinstdrivande som mitt jobb. Där sätts lönen efter värdet på det jag gör i pengar vilket inte händer inom svensk sjukvård.

Givetvis finns det slöseriprojekt. Hur mycket pengar läcker och vad? Har du själv kollat? Är din källa "dude trust me" och samhällsnytt? För det låter lite så.

Även om regionerna och kommunerna skulle dra in på dessa i en perfekt värld så skulle det likväl inte täcka de sjuka summor det kostar med löner.

Det sista du säger stämmer, det är inte vinstdrivande och det påverkar lönen. Men det går inte riktigt att gå runt heller, såvida vi inte privatiserar sjukvården. Och det är nog den absolut sämsta lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Arbetar på en medelstor kommuns IT-funktion. Skulle absolut kunna jobba hemma utan problem men arbetsgivaren tillåter ingen att göra det...

Då undrar man hur riskbedömningen ser ut? När alla är hemma sjuka. Finns ju en risk om hela avdelningen sitter samlad

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Behöver inte hosta upp mer skatt. Kolla budgetar och hur mycket pengar som går till vad, nånstans läcker det pengar som ett såll.

Och det är dom som är underbetald men lönen blir skev när det inte är direkt vinstdrivande som mitt jobb. Där sätts lönen efter värdet på det jag gör i pengar vilket inte händer inom svensk sjukvård.

Skattebetald personal som går över i bemanningsföretag och får 30-50% mer för i stort sett samma jobb och kostar skattebetalarna ungefär den ökningen mer. Jag vet, har sett det. Begriper dock inte var vinsten för, till exempel, patienterna finns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är verkstadsansvarig på en Bilverkstad mitt i Sthlm City så lite svårt att jobba hemifrån, dom flesta verkstäder vill inte heller stänga då däckskiftestider är den tid på året när många verkstäder kan bygga upp en buffert, genom försäljning av däck och övrig merförsäljning.
Vi har dock alltid haft speciella luftrenare i våra lokaler, sedan 5 år tillbaka.
Så är väll bara hoppas på det bästa, men när kunderna säger att dom precis kommit hem från sydeuropa blir man lite fundersam.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Tack för din insats!!

Skrivet av trickeh2k:

VÅR HJÄLTE! Kan inte nog beskriva min tacksamhet för era uppoffringar. Ni har redan under undermålig lön och har en av de viktigaste samhällsfunktionerna och sliter extremt hårt, inte bara nu. Jag är evigt tacksam för allt ni gör! <3

Tack själva, och var så goda. Hoppas vi inte ses på jobbet! Varken nu eller i sommar (när nästa kaos kommer, som det gör varje år).

Permalänk
Medlem

Kör ambulans så sitter bokstavligen i skiten som mina kollegor. Ingen hemjobb med andra ord... Men idag fick vi i alla fall öva med stridsmask 90 och tårgas. Blir kanske något annorlunda upplevelse för våra patienter när man kommer i den.

Permalänk

Jag är konsult och valde av olika anledningar att ha två kunder på halvtid i julas. Nu har det blivit jättekonstigt för mig då den ena kunden stängde ned för snart tre veckor sen ocH alla jobbar hemifrån, och den andra har öppet. Varannan vecka jobbar jag hemifrån och varannan på kontor.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Jobbar på intensiven, så måste jobba. 😅

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Då undrar man hur riskbedömningen ser ut? När alla är hemma sjuka. Finns ju en risk om hela avdelningen sitter samlad

Exakt.
Nu är det mer ett läge där man spänt väntar på vilket som ska komma först, att Corona får stor spridning i området eller att krisledningen gör ny bedömning av risken med att alla sitter i samma öppna kontorslandskap och äter i samma matsal.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av davvarn:

Tyvärr så jobbar man på lager, så kan inte jobba hemifrån. Blivit beordrad övertid och helgjobb pga folk panikhandlar. Hoppas de syns på lönespecen som kommer.

Som mig som jobbar inom städ, exakt samma.
Alla kunder ska ha massa extra städ samt att vi är kort om folk pga att om man är det minsta sjuk/snörvlig så ska man stanna hemma.
Så det finns att göra så de räcker och blir över..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

I så fall skulle jag säga att du är överbetald snarare än att de är underbetalda.

Säg att vi höjer lönen med 2000 för alla undersköterskor och sjuksköterskor, bara undersköterskor finns det 135 000 stycken i Sverige. Hittar inte mycket om sjuksköterskor men av det jag kan hitta så är det i alla fall 100 000+.

Hur många miljoner mer blir det i månaden? Är du redo att hosta upp bra mycket mer i skatt? Tror nog det är rätt få som är redo att göra det.

Jag skulle lätt betala en tusing eller så mer i skatt om den gick oavkortat till sjuksyrror/poliser/brandmän.

Om man jämför samhällsnytta vs lön så tycker jag det skulle omfördelas mer. Vi som arbetar med t.ex. IT har det löjligt bra.

@Darkling Bra tips! Det blir inte många steg om dagen med både arbetsplatsen och kaffekannan inom snubbelavstånd

Permalänk
Medlem

Jobbar på samhällsviktiga funktion, el och värme. Alla som inte är verksamhetskritiska skall jobba hemma. Vi får inte gå in på kontoret.

Permalänk
Medlem

Idag sitter jag hemma med värdelösa arbetsuppgifter som bara håller igång min hjärnverksamhet. That's about it. Kan inte jobba med mitt vanliga för jag är lätt förkyld, så får inte komma in på verket.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Avstängd

Tidigare då och då, nu konstant, från måndag jobbar jag bara två dagar i veckan i minst två månader.

Permalänk
Medlem

Föräldraledig. Jobbar (hårt) hemmavid.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jobbat hemmifrån i nästan två veckor, it drift så allt jobb kan utföras remote. Gillar inte att jobba hemmifrån i denna omfattning, man saknar det sociala och surret i kontorslandskapet.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Avstängd

Jobbar som utesäljare och har redan sen tidigare kontoret hemma. Skillnaden nu är att jag inte får åka runt och besöka kunder så nu är man hemma 100% och det blir väldigt långa dagar.
Pratas om att gå ner på 40% och det skulle vara rätt skönt just nu även om man tappar några kronor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hjälpsam

Suttit i källaren i två veckor nu, driver datorbutik till vardags men kan sköta alla inköp och liknande samt mail/telefonsupport hemifrån.

Får möjlighet att 3D-printa visir samtidigt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hade kunnat göra det då jag mest håller på med CAD ritningar, dock föredrar jag att vara på jobb pågrund av det sociala och att vi har liten tös hemma Hade varit jobbigare och utföra arbetet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Restaurangbranchen går ju inge vidare nu, så...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Kör ambulans så sitter bokstavligen i skiten som mina kollegor. Ingen hemjobb med andra ord... Men idag fick vi i alla fall öva med stridsmask 90 och tårgas. Blir kanske något annorlunda upplevelse för våra patienter när man kommer i den.

trodde inte vården fick nyttja stridsmask 90 då den inte är CE godkänd? Finns det masker att nyttja är det ju de bästa alternativet imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Henrik-W:

Snart tredje veckan hemifrån. Har varit inne på kontoret två halvdagar för att hämta/lämna lite grejer till andra avdelningar.
Funkar rätt bra men är socialt tråkigt även om vi har Teams-möten med kamera ibland.

Jobbar inte hemma, men varför jag vill jobba är.

  1. Pengar.

  2. Det sociala.

  3. Jobbet.

I den ordningen.

Jag har mycket hellre ett tråkigt jobb och trevliga arbetskamrater än tvärtom.
Att arbeta hemifrån, skulle bli förbannat tråkigt i längden, känner också att jag då behöver ett dedikerat kontor för detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

trodde inte vården fick nyttja stridsmask 90 då den inte är CE godkänd? Finns det masker att nyttja är det ju de bästa alternativet imo.

Har för mig arbetsmiljöverket backade på den punkten pga. rådande situation.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag studerar till Elkraftsingenjör sedan Augusti. Sedan 3 veckor tillbaka har vi gått över till distansutbildning. Det har tagit ett tag för både skola och elever att fixa omställning och nu känns det väl som att det fungerar okej. Nackdelen är att vissa kurser vi behöver kräver fysisk närvaro (laborationer osv) så det blir svårare att lösa.
Bland annat ska vi ut på praktik under våren (eventuellt blir ju även detta inställt) och då krävs en ESA-utbildning som måste göras på plats.

Det är helt klart en utmaning, men det funkar

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Har jobbat hemma i några veckor nu. Stökigt med sambo som också jobbar hemma och son som inte kan gå i förskolan för att han har lite snuva. Jag dock lyckligt lottad som verkar i datorspelsbranchen, vilken verkligen inte går sämre pga corona. Var tvungen att köpa ett höj- och sänkbart skrivbord, men har fått min kontorsstol och diverse artiklar (inklusive lunch idag) skickat till mig.

Permalänk
Medlem

Då jag är en smutsig arbetare som jobbar med fysiska produkter så måste jag släpa mig till jobbet. Hade föredragit att kunna stanna hemma eftersom att min sambo är högrisk. Hon studerar distans och har satt sig i karantän, så jag är den största riskfaktorn nu. Det känns rätt surt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |