Permalänk

Pingen skjuter i taket

Hej

Jag och min sambo har haft ett väldigt irriterande problem senaste veckan. Pingen skjuter i taket helt slumpmässigt ibland. Detta händer bara när vi båda sitter vid datorerna. Jag har gjort en mätning på bredbandskollen och där ser allt bra ut. Svarstiden ligger på 6 ms till en mätserver i Stockholm.

Jag har varit i kontakt med Bredband2 som är vår leverantör, men dem kan inte felsöka pingproblem fick jag till svar. Jag fick heller inga direkta förslag på vad det kan vara som orsakar problemet.

Vi har provat att byta router - utan framgång.

En kompis trodde att det kunde bero på att nätet är mer belastat nu då folk är hemma från jobb och skola, men det tycker jag låter långsökt.

Några förslag?

Permalänk
Medlem

"En kompis trodde att det kunde bero på att nätet är mer belastat nu då folk är hemma från jobb och skola, men det tycker jag låter långsökt."
Jag tycker att det låter absolut rimligt.
Vad är klockslagen när det här sker?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

"En kompis trodde att det kunde bero på att nätet är mer belastat nu då folk är hemma från jobb och skola, men det tycker jag låter långsökt."
Jag tycker att det låter absolut rimligt.
Vad är klockslagen när det här sker?

Det händer oavsett om jag sitter och spelar på förmiddagen, eftermiddagen, kvällen eller mitt i natten.

Permalänk

Jag kan även tillägga att vi inte får latency samtidigt. Oftast är det bara en av oss som får det. Idag fick sambon 999 i ping när vi spelade Rocket League. Han lämnade matchen och återanslöt, och då var pingen bra igen.

En av oss får också ofta hög ping i Discord.

Permalänk
Medlem

Det låter som problemet ligger hos er. om ni båda spelar rocket league och en av er får högre latens rätt som det är torde det inte vara bortom er router. Men när det sker kan ni köra en traceroute/tracert för att se vart det uppstår. Sliten sladd någonstans om det inte är routern som är trött kanske?

Permalänk
Skrivet av Hothep:

Det låter som problemet ligger hos er. om ni båda spelar rocket league och en av er får högre latens rätt som det är torde det inte vara bortom er router. Men när det sker kan ni köra en traceroute/tracert för att se vart det uppstår. Sliten sladd någonstans om det inte är routern som är trött kanske?

Problemet blev något avhjälpt av att byta router, men det kvarstår till en del. Jag får googla på hur man kör en traceroute och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

@Pickcelle: Vad har du för router då? En som du köpt på AliExpress för 37:- ink frakt?

Permalänk
Medlem

@Pickcelle: Wifi eller trådat? Stängt ned alla browsers och stem/uplay/origin så att det inte börjar laddas hem patchar till andra spel?

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Pickcelle: Vad har du för router då? En som du köpt på AliExpress för 37:- ink frakt?

Haha, skitkul! Nej, det är en D-Link DIR-859

Permalänk
Skrivet av Snorren:

@Pickcelle: Wifi eller trådat? Stängt ned alla browsers och stem/uplay/origin så att det inte börjar laddas hem patchar till andra spel?

Vi kör trådat båda två. Även om det börjar laddas ner patcher så borde det inte resultera i så slumpmässiga peaks på pingen. Vi har 250/250-uppkoppling.

Som sagt, dessa problem har bara pågått i ca. en vecka.

Permalänk

Jag hade 400+ ms i Discord så jag testade att köra en tracert.
Här är resultatet:

Tracing route to discord.gg [162.159.130.234]
over a maximum of 30 hops:

1. * * * Request timed out.
2. 2 ms 2 ms 2 ms 89-160-127-157.cust.bredband2.com [89.160.127.157]
3. 4 ms 2 ms 2 ms 89-160-127-153.cust.bredband2.com [89.160.127.153]
4. 6 ms 6 ms 6 ms te06021-sto-mar36-cr1.se.bredband2.net [82.209.176.142]
5. 6 ms 5 ms 5 ms te06021-sto-mar36-cr1.se.bredband2.net [82.209.176.142]
6. 5 ms 5 ms 5 ms netnod-ix-ge-b-sth-1500.cloudflare.com [194.68.128.246]
7. 6 ms 5 ms 6 ms 162.159.130.234

Trace complete.

Det här säger inte mig så mycket, men någon som är kunnig inom ämnet kanske kan tyda resultatet för mig?

Mvh

Permalänk
Medlem

Skrev i en liknande tråd igår (#18366870) och den felande länken verkar vara Bredband2. Bytte själv till Bahnhof (tog 5 min, har turen att snabbt kunna byta ISP) och har inte haft något problem överhuvudtaget sedan dess, men har som sagt bara gått en dag.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Skrev i en liknande tråd igår (#18366870) och den felande länken verkar vara Bredband2. Bytte själv till Bahnhof (tog 5 min, har turen att snabbt kunna byta ISP) och har inte haft något problem överhuvudtaget sedan dess, men har som sagt bara gått en dag.

Det låter oroväckande om det beror på Bredband2. Jag har hört andra som har haft problem med online gaming eftersom många servrar är överbelastade. Ska tilläggas att det har blivit LITE bättre senaste dagarna, men när man kör rankade spel i Rocket league så är det grymt frustrerande när pingen helt plötsligt stiger till ibland över 800.

För sambon brukar det hjälpa att lämna matchen, starta om spelet och återansluta. Detta funkar dock inte för mig om det är jag som får lag.

Jag vet inte om vi ska vvakta eller börja fundera på att byta internetleverantör.

Permalänk
Medlem

Sitter ni ansluta direkt till routern, eller har ni någon switch mellan?
Kan ju vara den som spökar isf.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pickcelle:

Det låter oroväckande om det beror på Bredband2. Jag har hört andra som har haft problem med online gaming eftersom många servrar är överbelastade. Ska tilläggas att det har blivit LITE bättre senaste dagarna, men när man kör rankade spel i Rocket league så är det grymt frustrerande när pingen helt plötsligt stiger till ibland över 800.

För sambon brukar det hjälpa att lämna matchen, starta om spelet och återansluta. Detta funkar dock inte för mig om det är jag som får lag.

Jag vet inte om vi ska vvakta eller börja fundera på att byta internetleverantör.

Det blev bara några kronor dyrare att byta till Bahnhof för mig, tidigare har det skiljt mer så de verkar ha sänkt pris. Jag hade nog bytt om jag var du om det inte skiljer så mycket, för det är en bättre internetleverantör överlag. Som en bonus fick jag några månader till halva priset som det inte stod något om när jag beställde, så nu sparar jag pengar på att byta även om jag får betala för två anslutningar i en månad.

Skrivet av {SWEC}Rool82:

Sitter ni ansluta direkt till routern, eller har ni någon switch mellan?
Kan ju vara den som spökar isf.

Suttit trådat sedan urminnes tider och har en Ubiquity EdgeRouter X som jag köpte då jag blev less på att Asus gör skitroutrar. Laggar det är det 99% sannolikhet att det inte är hos mig felet ligger och med tanke på att det ploppat upp flera trådar och folk med samma problem på kort tid så är det sannolikt fel hos leverantören, inte lokalt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Det blev bara några kronor dyrare att byta till Bahnhof för mig, tidigare har det skiljt mer så de verkar ha sänkt pris. Jag hade nog bytt om jag var du om det inte skiljer så mycket, för det är en bättre internetleverantör överlag. Som en bonus fick jag några månader till halva priset som det inte stod något om när jag beställde, så nu sparar jag pengar på att byta även om jag får betala för två anslutningar i en månad.

Jag vet inte Banhof levererar internet hit där vi bor, men jag ska absolut kolla upp det. Det är ju väldigt nonchalant av Bredband2 att inte at åt sig av kritiken och undersöka saken om det är flera kunder som har klagat på samma problem.

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Sitter ni ansluta direkt till routern, eller har ni någon switch mellan?
Kan ju vara den som spökar isf.

Vi har trådanslutning från routern båda två. Vi har som tidigare nämnts att vi har provat att byta router utan någon förbättring.

Permalänk

Om vi skulle ta och ringa till Bredband2 imorgon och säga upp abonnemanget hos dem och starta en ny tjänst hos Bahnhof, vilken leverantör kommer då att leverera tjänsten till oss under uppsägningstiden?

Permalänk
Medlem

@Pickcelle: Oftast brukar ISPer sköta allt från deras håll, så ring Bahnhof först och prata med dom. Skulle tro att dom säger upp ditt abb. oss Bredband2 och flyttar över er till deras tjänst.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

@Pickcelle: Oftast brukar ISPer sköta allt från deras håll, så ring Bahnhof först och prata med dom. Skulle tro att dom säger upp ditt abb. oss Bredband2 och flyttar över er till deras tjänst.

Tack! Ska absolut ta och ringa dem imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pickcelle:

Jag hade 400+ ms i Discord så jag testade att köra en tracert.
Här är resultatet:

Tracing route to discord.gg [162.159.130.234]
over a maximum of 30 hops:

1. * * * Request timed out.
2. 2 ms 2 ms 2 ms 89-160-127-157.cust.bredband2.com [89.160.127.157]
3. 4 ms 2 ms 2 ms 89-160-127-153.cust.bredband2.com [89.160.127.153]
4. 6 ms 6 ms 6 ms te06021-sto-mar36-cr1.se.bredband2.net [82.209.176.142]
5. 6 ms 5 ms 5 ms te06021-sto-mar36-cr1.se.bredband2.net [82.209.176.142]
6. 5 ms 5 ms 5 ms netnod-ix-ge-b-sth-1500.cloudflare.com [194.68.128.246]
7. 6 ms 5 ms 6 ms 162.159.130.234

Trace complete.

Det här säger inte mig så mycket, men någon som är kunnig inom ämnet kanske kan tyda resultatet för mig?

Mvh

Jag körde 3st tracert mot discord.gg jag också så att du kan jämföra mot något. ISP: Telenor 500/500.

Försök #1

Tracing route to discord.gg [162.159.133.234] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms dsldevice.lan [192.168.10.1] 2 <1 ms <1 ms <1 ms ti3093a430.ti.telenor.net [146.172.70.231] 3 1 ms 1 ms 1 ms ti3163c360-ae39-0.ti.telenor.net [146.172.99.50] 4 2 ms 1 ms 1 ms ti3002b400-ae3-0.ti.telenor.net [146.172.105.57] 5 1 ms 5 ms 2 ms netnod-ix-ge-a-sth-1500.cloudflare.com [194.68.123.246] 6 1 ms 1 ms 1 ms 162.159.133.234 Trace complete.

Försök #2

Tracing route to discord.gg [162.159.134.234] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms dsldevice.lan [192.168.10.1] 2 <1 ms <1 ms <1 ms ti3093a430.ti.telenor.net [146.172.70.231] 3 1 ms 1 ms 1 ms ti3001c360-ae40-0.ti.telenor.net [146.172.99.10] 4 1 ms 1 ms 1 ms ti3001b400-ae4-0.ti.telenor.net [146.172.105.29] 5 1 ms 1 ms 1 ms netnod-ix-ge-b-sth-1500.cloudflare.com [194.68.128.246] 6 1 ms 1 ms 1 ms 162.159.134.234 Trace complete.

Försök #3

Tracing route to discord.gg [162.159.134.234] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms dsldevice.lan [192.168.10.1] 2 <1 ms <1 ms <1 ms ti3093a430.ti.telenor.net [146.172.70.231] 3 2 ms 1 ms 1 ms ti3001c360-ae40-0.ti.telenor.net [146.172.99.10] 4 1 ms 1 ms 1 ms ti3001b400-ae4-0.ti.telenor.net [146.172.105.29] 5 1 ms 1 ms 1 ms netnod-ix-ge-b-sth-1500.cloudflare.com [194.68.128.246] 6 1 ms 1 ms 1 ms 162.159.134.234 Trace complete.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pickcelle:

Tack! Ska absolut ta och ringa dem imorgon

Internet porteras inte likt mobilabonnemang.
Så det är din skyldighet att avsluta tjänst hos första leverantören!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pickcelle:

Jag hade 400+ ms i Discord så jag testade att köra en tracert.
Här är resultatet:

Tracing route to discord.gg [162.159.130.234]
over a maximum of 30 hops:

1. * * * Request timed out.
2. 2 ms 2 ms 2 ms 89-160-127-157.cust.bredband2.com [89.160.127.157]
3. 4 ms 2 ms 2 ms 89-160-127-153.cust.bredband2.com [89.160.127.153]
4. 6 ms 6 ms 6 ms te06021-sto-mar36-cr1.se.bredband2.net [82.209.176.142]
5. 6 ms 5 ms 5 ms te06021-sto-mar36-cr1.se.bredband2.net [82.209.176.142]
6. 5 ms 5 ms 5 ms netnod-ix-ge-b-sth-1500.cloudflare.com [194.68.128.246]
7. 6 ms 5 ms 6 ms 162.159.130.234

Trace complete.

Det här säger inte mig så mycket, men någon som är kunnig inom ämnet kanske kan tyda resultatet för mig?

Mvh

när du ansluter till en server på internet så går trafiken aldrig direkt till den hosten (tänk en sladd rakt i en en server), utan den "hoppar" mellan anslutningsnoder: routrar och switchar. Tracert skickar ett kontrollpaket till varje sån punkt längs vägen och mäter tiden mellan dem. Det du "letar" efter eller som är dåligt, men bra, är om svarstiden till en specifik nod är betydligt högre. 6ms skulle jag säga inte är kors-i-taket dåligt, så din tracert talar inte om att bredband2 har något problem i sina nät. Önskvärt hade varit om en nod hade markant högre svarstider då du hade kunnat pinga den servern över en 12/24h period, loggat resultatet och talat med din ISP och faktiskt peka på något som är dåligt eller trasigt.

Men det att problemet inte är konsekvent för alla datorer i LAN:et samtidigt skulle jag säga är tecken på att problemet ligger i LAN:et, inte hos er ISP.

Permalänk
Skrivet av Hothep:

när du ansluter till en server på internet så går trafiken aldrig direkt till den hosten (tänk en sladd rakt i en en server), utan den "hoppar" mellan anslutningsnoder: routrar och switchar. Tracert skickar ett kontrollpaket till varje sån punkt längs vägen och mäter tiden mellan dem. Det du "letar" efter eller som är dåligt, men bra, är om svarstiden till en specifik nod är betydligt högre. 6ms skulle jag säga inte är kors-i-taket dåligt, så din tracert talar inte om att bredband2 har något problem i sina nät. Önskvärt hade varit om en nod hade markant högre svarstider då du hade kunnat pinga den servern över en 12/24h period, loggat resultatet och talat med din ISP och faktiskt peka på något som är dåligt eller trasigt.

Men det att problemet inte är konsekvent för alla datorer i LAN:et samtidigt skulle jag säga är tecken på att problemet ligger i LAN:et, inte hos er ISP.

Jag förstår. Har du några förslag på hur man kan gå vidare och felsöka mer? Jag läste i en annan tråd att vi inte är dem enda som får hög ping i spel i dylikt och gemensamt för alla oss är att vi har Bredband2 som ISP.

Vi har som sagt provat att använda en annan router, men problemet kvarstod. Och eftersom problemet bara visar sig när vi båda är uppkopplade samtidigt så kan vi inte använda metoden att ansluta direkt till fiberuttaget eftersom det bara finns en kontakt dit.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt ta reda på om problemet ligger hos mig eller hos min ISP först och främst. Det innebär dock det otroligt tråkiga att testa byta sladdar och om routern bytts ut, kontrollera konfigurationen. Finns det fler enheter i nätverket som skulle kunna påverka?
Tid är också en faktor som är intressant att hålla koll på. Sker det vid samma tid varje gång? är det varje dag? oftare på helger? sker något annat samtidigt i nätverket? Torrents är en sån där sak som kan få routrar att gå på knä om klienten är konfigurerad att köra många fler anslutningar än vad routern egentligen klarar av tex.

Det skulle mycket väl kunna vara något på ISP:s del, men det är också tråkigt att byta ISP utan att det löser något.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem sedan ca en vecka tillbaka med bredband2. Känns helt slumpat när det händer, man plötsligt går man in på en server i ett spel och har 1000 ping. Inte säker på var servrarna ligger då jag mest spelar olika battle royale-spel. Men brukar pinga ca 30-50 till dem normalt.

Visa signatur

Endast hjältar lever för evigt.