Veckans fråga: Jobbar du hemma?

Permalänk
Medlem

Jobbar hemma någon vecka eller två i alla fall, då kollegan blev hemskickad när hans sambo ringde och blivit testad positivt för corona.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jobba hemifrån? Är intensivvårdssjuksköterska. Haha, knappast...

Permalänk

Arbetar på kyrkogård, inget man kan göra hemmavid.

Permalänk
Medlem

Har testat men frugan blev arg av all svetsrök och slipdamm i vardagsrummet

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Inne på tredje veckan nu hemifrån. Saknar att vara på plats.
Men går ypperligt att jobba hemifrån. Vi kör teamsmöten osv istället.

Jobbar med utveckling och drift.

Allt nås med VPN, så inga problem!

Känner dock att det är onödigt att riskera något då jag ligger i riskgrupp.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jobba hemifrån? Är intensivvårdssjuksköterska. Haha, knappast...

Tack för din insats!!

Permalänk
Medlem

Jobbar på jobbet, har inte möjlighet att jobba hemifrån, sitter med CAD osv och vi har inga laptops. Däremot har vi gått ner till 40% sedan 1a April, så jag jobbar bara 07.00-11.10 och är ledig fredagar.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det blir jättesvårt att jobba hemifrån om man är busschaufför. Så nä här sitter jag i full skyddsutrustning inkl sundströms gasmask och kör tokiga stockholmare.... Väl hemma blir det en dekontaminering i hallen av samtliga föremål under UV-C samt givetvis handtvätt.

Permalänk
Medlem

Blev lätt sjuk efter en jobbresa och var hemma två veckor för säkerhets skull, sen blev det permission innan jag hann tillbaka. Kommer nog hinna se hela Netflix katalog i den här takten.

Permalänk
Medlem

@HazZarD:

Jo då det är bara att knalla in på valfri bussdepå, även om du bara har B-kort så har du jobb inom en kvart. Inget för dig, säger du? Nähä då...

Permalänk
Medlem

jobb där man kan jobba hemifrån är inget som jag kallar jobb. Det är fuskjobb som utgör inget större samhällsnytta....blir lite less på er kontorsråttor som klagar hur tråkigt ni har det...ungefär som politiker, landstingtjänstemän och annan "kreativ" arbetskraft....usch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

jobb där man kan jobba hemifrån är inget som jag kallar jobb. Det är fuskjobb som utgör inget större samhällsnytta....blir lite less på er kontorsråttor som klagar hur tråkigt ni har det...ungefär som politiker, landstingtjänstemän och annan "kreativ" arbetskraft....usch...

Dålig dag på jobbet eller?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

jobb där man kan jobba hemifrån är inget som jag kallar jobb. Det är fuskjobb som utgör inget större samhällsnytta....blir lite less på er kontorsråttor som klagar hur tråkigt ni har det...ungefär som politiker, landstingtjänstemän och annan "kreativ" arbetskraft....usch...

Skämtar du? Att jobba med IT är inte samhällsnytta? Mer eller mindre hela samhället bygger ju på det, men visst vi är inte sjuksköterskor så vi är väl oanvändbart avskum...
Däremot de som klagar på att jobba hemifrån håller jag med om, löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundacne_kid:

Arbetar på kyrkogård, inget man kan göra hemmavid.

Är det lika dött där? höhöhö

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemma i snart en månad (stockholm). IT jobb så arbetsmässigt fungerar det bra men visst börjar det bli långrandigt att bara vara hemma och inte träffa kollegor eller andra människor generellt. Kommer bli väldigt skönt när vardagen börjar återgå till mer normala former.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk

Jobbar på återvinningscentral, så lite svårt att jobba hemifrån då.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Jag jobbar hemifrån. Kalendermässigt tredje veckan, men i dagar räknat lite över två veckor.

Har arbetsuppgifter som går att utföra hemifrån helt och hållet, så ur det perspektivet funkar det bra. Däremot är det ju tråkigt att inte ha den där kontakten med kolleger ofta. I stället blir det bara på korta Skype-möten 1-2 gånger per dag.

Frågan är hur länge det går att hålla på så här. Virushotet kommer att ligga kvar på hög nivå i åtminstone 2-3 månader till, och därefter på en mer måttlig nivå i 6-12 månader. Jag tror inte att man kan hålla så många hemma så länge.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

jobb där man kan jobba hemifrån är inget som jag kallar jobb. Det är fuskjobb som utgör inget större samhällsnytta....blir lite less på er kontorsråttor som klagar hur tråkigt ni har det...ungefär som politiker, landstingtjänstemän och annan "kreativ" arbetskraft....usch...

hehe, som någon annan sa, dålig dag på jobbet?

Utan oss "kontorsråttor" har du inga vägar att köra din buss på, ingen GPS som visar vart du ska osv osv..

Jag själv jobbar mestadels hemifrån nu, men försöker ta mig in till kontoret en dag i veckan.
Har parkering på jobbet så kan ta bilen hela vägen så träffar man inte så många och det är ganska glest på kontoret. Men trevligt att åtminstone se lite annat folk än sig själv i spegeln på dagarna..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har två jobb, det ena gör jag hemifrån (matskribent) och det andra kan jag inte göra hemifrån (kock i restaurangbranschen). Men just nu ser det mörkt ut med det andra jobbet.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Är fortfarande på jobbet, bara personal i Stockholm som jobbar hemifrån.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Lyckligt lottad att jobba inom it-branschen. I måndags och tisdags var jag ute hos kund, vilket var rätt trevligt eftersom det var första gången på över en månad som jag lämnade hemmet (givetvis har jag handlat mat osv).

Otroligt skönt att få ett miljöombyte och gå ut och käka lunch med någon (åkte dit med min chef). I övrigt har jag hållt mig hemma, valde att sätta mig själv i karantän när för en dryg månad sedan som sammanföll med en evnis förkylning/flunsa (tror inte att det var covid, var hos min bästa vän och med 11 barn i variendra stadie av förkylning).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Snart tredje veckan hemifrån. Har varit inne på kontoret två halvdagar för att hämta/lämna lite grejer till andra avdelningar.
Funkar rätt bra men är socialt tråkigt även om vi har Teams-möten med kamera ibland.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jobba hemifrån? Är intensivvårdssjuksköterska. Haha, knappast...

VÅR HJÄLTE! Kan inte nog beskriva min tacksamhet för era uppoffringar. Ni har redan under undermålig lön och har en av de viktigaste samhällsfunktionerna och sliter extremt hårt, inte bara nu. Jag är evigt tacksam för allt ni gör! <3

Skrivet av 3Dfx Rampage:

jobb där man kan jobba hemifrån är inget som jag kallar jobb. Det är fuskjobb som utgör inget större samhällsnytta....blir lite less på er kontorsråttor som klagar hur tråkigt ni har det...ungefär som politiker, landstingtjänstemän och annan "kreativ" arbetskraft....usch...

Du kanske bör vidga dina vyer, eller hade du varit nöjd när du saknar internetförbindelse, korttransaktioner eller bankomater fungerar inte. Alla är vi extremt viktiga i vårt samhälle, oavsett om du kör buss och ser till att folk faktiskt kommer till jobbet, du fixar avlopp/rör så att folk faktiskt kan gå på toaletten/duscha eller se till att internet, digitala transaktioner, tv eller mobiltelefoni fungerar... vi behövs allihop.

Att klumpa vissa människor till en kategori onödiga människor är supertråkigt. Vi behöver alla personer, det spelar ingen roll om du är raketforskare eller bonde. Vi behöver alla, att sprida hat beroende på vart man bor, jobbar med eller har för ursprung gagnar få. Lyft blicken istället.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Japp. Arbetar numera i källarn. Börjar bo in mig rejält med en samling tomma kaffekoppar bredvid musen.

Känns snart motiverat att investera i en bättre kaffebryggare, får leta inspiration i den andra tråden.

Permalänk
Entusiast

Jobbar inom IT så har jobbat hemifrån sedan 16 mars. Har gått finemang, vi har välfungerande VPN in på bolagets nät och allt fortskrider som vanligt. Än så länge. Dessvärre har jag fått flytta hem då mor konfiskerat lägenheten eftersom att hon jobbar inom sjukvården.

Tycker dock att detta visar hur onödiga många av våra fysiska möten är, när vi kan ta dem digitalt utan att tappa effektivitet. Tyvärr är det praxis på många arbetsplatser att man ska vara på kontoret även om det inte finns någon särskild anledning, eller så krävs det att man måste förboka hemjobb.

Ansvarig chef bör tillåta frihet under ansvar, märker man att en teammedlem inte levererar och verkar loppa sig hemma så bör det inte gå ut över resterande kollegor. Framledes får vi se hur corona påverkar verksamheten i stort, kan bli svettigt för konsulter.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 3Dfx Rampage:

jobb där man kan jobba hemifrån är inget som jag kallar jobb. Det är fuskjobb som utgör inget större samhällsnytta....blir lite less på er kontorsråttor som klagar hur tråkigt ni har det...ungefär som politiker, landstingtjänstemän och annan "kreativ" arbetskraft....usch...

Oj vad bitter du var.

Busschaufför såg jag?

Skönt det ska bli när självkörande bussar kommer. Mindre bittra chaufförer. Välkommen till kontoret när det är dags!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

VÅR HJÄLTE! Kan inte nog beskriva min tacksamhet för era uppoffringar. Ni har redan under undermålig lön och har en av de viktigaste samhällsfunktionerna och sliter extremt hårt, inte bara nu. Jag är evigt tacksam för allt ni gör! <3

Hjälte indeed.. Men..

Undermålig lön?? Inte enligt mig i alla fall, om den här infon stämmer. Vilket den verkar göra efter fler googlingar.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som systemutvecklare åt ett av de större konsultbolagen i Sverige och har lite periodvis jobbat hemifrån någon - några dagar i veckan de senaste åren men har sedan dryga månaden kört 100% hemifrån.

För att jag kan och gärna gör det om det kan hjälpa till att platta ut kurvan.

Lyckligt lottad att "mina" projekt ännu inte blivit påverkade, så det är business-as-usal egentligen, förutom att jag faktiskt nu styrt upp en mer seriös arbetsplats än "laptop-i-knä" modellen som det varit innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Japp. Arbetar numera i källarn. Börjar bo in mig rejält med en samling tomma kaffekoppar bredvid musen.

Känns snart motiverat att investera i en bättre kaffebryggare, får leta inspiration i den andra tråden.

Jag har börjat "betala av" mina kaffekoppar med 20 armhävningar eller situps varje gång jag går och hämtar en färsk kopp.
Tänker att antingen får jag en bitig överkropp (fuck legday) eller så drar jag ner kaffekonsumptionen till rimliga nivåer.

Win-win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hjälte indeed.. Men..

Undermålig lön?? Inte enligt mig i alla fall, om den här infon stämmer. Vilket den verkar göra efter fler googlingar.

https://i.imgur.com/wIw0uS1.png

40000 kr är väldigt undermåligt för det jobbet dom gör och utbildningen som krävs.
Utan avslutad gymnasieutbildning och med jobb inom industri tjänar jag lika mycket eller till och med mer ifall vi gör bra vinst och får bra bonus.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐