Fractal Design Era ITX – stiligt men svettigt

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Era ITX – stiligt men svettigt

Med en stilfull design och ett flexibelt inre vill Fractal Design slå sig in i det kompakta SFF-segmentet med chassit Era ITX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Med ett par snygga fötter på typ 1-2cm så tror jag tempen skulle bli avsevärt bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Med ett par snygga fötter på typ 1-2cm så tror jag tempen skulle bli avsevärt bättre.

är det insug på undersidan då och inte bara på sidorna?

EDIT: såg nu att det är solid plåt på undersidan. det man skulle kunna göra är att skaffa lite högre fötter och såga bort hela undersidan. tyvärr känns detta lite för dyrt för att själv pröva detta men det skulle nog kunna göra det hela mycket bättre. sedan kan man sno filter från undersidan av ett gammalt chassi eller göra ett eget.
är man smidig med vinkelslipen och sedan sandpapper och hammare för att jämna till det hela kan det nog bli rätt bra. MEN för 1700kr så tycker jag att man ska slippa sådant.
eftersom chassit knappast kommer att locka många entusiaster med biffig hårdvara så kanske priset sjunker så man vågar sig på att testa?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

"An ITX disaster" enligt Optimum Tech:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Majoriteten av alla chassien har på tok för små insug.

Permalänk
Medlem

En lösning skulle ju kunna vara att köpa ett grafikkort med en 120 mm aio-kylare och ha en 120 mm aio-kylare till cpu. Men visst med tanke på pris och att Fractal Design inte är några duvungar i denna bransch känns detta lite konstigt. Får hoppas de tar till sig av kritiken och fixar en V.2 inom en snar framtid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är sugen på detta chassi men GPU tempen är ju något att fixa. Antingen två 120mm radiatorer eller en 240 till GPUn bara så får CPU köra luft

men då lutar det åt ett annat chassi

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Väldans snyggt, men för 1700:- så ska det banne mig fungera bättre med prestanda-komponenter. Nu funkar det som bäst till en HTPC eller en kontorsdator. Men då är det för dyrt istället...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi. Om de gör en uppdaterad variant med en bättre lösning för luftintag till grafikkortet så skulle jag vara intresserad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Yeah... Trisst att de va det här chassit man bestämde sig för. De fungerar ganska bra om man lägger de på sidan och tar bort botten

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en liten mockup i paint på en "fixad" variant. Känns inte som att det vore omöjligt att tillverka och få snyggt.

Permalänk
Medlem

Jag tror nästa revision av detta chassi blir riktigt trevligt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

är det insug på undersidan då och inte bara på sidorna?

EDIT: såg nu att det är solid plåt på undersidan. det man skulle kunna göra är att skaffa lite högre fötter och såga bort hela undersidan. tyvärr känns detta lite för dyrt för att själv pröva detta men det skulle nog kunna göra det hela mycket bättre. sedan kan man sno filter från undersidan av ett gammalt chassi eller göra ett eget.
är man smidig med vinkelslipen och sedan sandpapper och hammare för att jämna till det hela kan det nog bli rätt bra. MEN för 1700kr så tycker jag att man ska slippa sådant.
eftersom chassit knappast kommer att locka många entusiaster med biffig hårdvara så kanske priset sjunker så man vågar sig på att testa?

Tycker att detta är en lysande idé! Kanske till och med ett måste😅

Permalänk
Medlem

Fractal och deras fantasipriser. Undrar om de någonsin återgår till "kvalitet till rätt pris" så som förr i tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Fractals priser är helt galna, kommer nog aldrig byta ut R5 om det fortsätter så här. och om jag byter chassi blir det inte Fractal.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Nä nu är det dags att ta fram en sladdlös standard!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Tycker att detta är en lysande idé! Kanske till och med ett måste😅

Ja vill man kunna spela och känna att grafik kortet klarar inte kokar och lever rövare så är det nog så men jag fattar inte att dom inte gjorde så från början. dom har insug på sidorna längst ned som hjälper lite. dom kunde satt lite högre fötter (1-2)cm. eller lämnat med lite olika fina fötter så man själv kunde välja beroende på prestandan man ska ha. vissa kanske köper denna och kör på IGP'n och då är det inga problem men för oss som vill ha biffiga kort hade det varit perfekt med tex tre olika höga fötter som ändå ser stilfulla ut och en undersida täckt med ett dammfilter istället för metall?

Kanske detta chassi inte är riktat till personer som gillar prestanda komponenter?

Jag kör en vanlig stor atx låda med passande komponenter idag. ett fractal desing c faktiskt men ju äldre jag blir ju sugnare blir jag på att testa ITX och detta chassi verkade perfekt tills man ser temperaturerna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bra recension, som vanligt! Kul att Fractal Design tar ut svängarna lite, men 80mm-fläkten blir jag lite orolig över ljudmässigt. Ett alternativ för att få in ett ordentligt grafikkort är ju att köra en AIO (typ en NZXT Kraken g12 + valfri AIO) för grafikkortet och använda taket för dess radiator? Då kanske man hade lyckats med att få både formfaktor och kraft!

Permalänk
Musikälskare

Wow vad snyggt det var!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vad är det för material i botten, plast eller plåt?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vad är det för material i botten, plast eller plåt?

Rätt säker på att en YouTube recension nämnde plast i botten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mpat:

Vad är det för material i botten, plast eller plåt?

Skrivet av ronz:

Rätt säker på att en YouTube recension nämnde plast i botten.

Det är korrekt, botten är tillverkad av plast.

Bottenpanelen hålls på plats med sex skruvar och går att plocka bort, så är man lite händig kan man bygga upp egna fötter till chassit för att ge grafikkortet bättre ventilation.

Permalänk
Medlem

Tack. Trodde det var plast, men någon annan i tråden pratade om plåt, så jag ville kolla.

Den bilden ovan förändrar saken lite för mig. Fyra fötter kan jag fixa (=sno från ett gammalt chassi, har ett gammalt Silverstone som jag tror skulle bli lagom) och plast kan jag såga upp lite lätt om jag behöver.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt chassi. Folk kommer säkert ge sig på att modda det, dels på undersidan som tidigare nämnts, men även försöka öka luftflödet på ovansidan utan att behöva tjola bort toppskivan helt. Den i trä var ju rejält stilig. Kanske går att få upp den en liten bit så att springorna runtom kan släppa ut lite mer luft.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Köpte ett direkt när det lanserades eftersom det är det enda chassi sambon tyckte var snyggt nog att ha i tv-bänken. Blev dock oerhört ledsen när jag insåg att det inte hade stöd mitt 58mm grafikkort. Det enda rätta var givetvis att såga ett stort hål i bottenplåten och slipa ner bottenpanelen. Sen fick det plats.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Varför är det inte öppet med filter på botten? :S

Permalänk
Medlem

Ett snyggt chassi, men det känns tyvärr som att design har gått före funktion en aning.
Kabeldragningen som påpekas i testet? Come an. Går säkert att få till snyggt, om man orkar lägga ner tid på det.
Oavsett, snyggt kan ingen ta ifrån det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

90tals frissan är på väg tillbaka och 90tals chassit likaså

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varför är det inte öppet med filter på botten? :S

Verkligen en jättebra fråga, skulle göra en enorm skillnad för chassits helhet. Riktigt förvånande hur dom kunnat förbise den delen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Designen tilltalar mig inte alls här vilket är ovanligt för att vara Fractal Design. Känns som något hämtat ifrån 20 år sedan och krympt till den här formfaktorn.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841