Behov av 3D-skrivare för visirhållare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Det var EU-regler som initialt stoppade gasmak90, den betraktades som krigsmateriel och fick inte användas av det civila. Nu finns en generell dispens som tillåter visst krigsmateriel att användas inom vården.

Nix.
Det var paragrafryttarna på AMV som satte stop då det saknades CE märkning plus att AMV anser att den inte uppfyller AMV:s krav.

https://www.av.se/nyheter/2018/darfor-stoppas-skyddsmask-90/

Som tur är så är de nu överkörda

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Skyddsmask 90 kom ut innan Sverige gick med i EU och således är den inte CE-märkt. Fortfarande en av världens bästa skyddsmasker och den är fortfarande i drift på dispens. Jag använder den dagligen 👍

Som det ser ut så kommer det en ny verion också. FMV avser att nybeställa skyddsmask 90 och då kommer CE med i kravspecen enligt plan

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/myndigheten-svanger-om-sto...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

Som det ser ut så kommer det en ny verion också. FMV avser att nybeställa skyddsmask 90 och då kommer CE med i kravspecen enligt plan

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/myndigheten-svanger-om-sto...

Yes. Tyvärr har flera organisationer redan börjat skaffat andra sorters skyddsmasker.

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Har satt våra 6 maskiner på jobbet att printa för fullt plus de två jag har hemma.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

@KeepRaffing: Tyvärr ja, sen får vi väl se hur länge de håller.
Skaffade en privat 90 mask när jag rev uthuset. Asbest, svartmögel och andra liknande trevligheter. Skönt då med en bra mask som man d2ssutom törs sanera ordentligt efteråt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ehsnils:

När det gäller CE-märkning så är den märkningen i sig ganska lam. Det är därför som att den ofta får benämningen "China Export" eftersom ansvaret ofta blir ganska luddigt.

Nej, CE är väldigt strikt och ett krav för att få säljas inom EU. Bland annat krävs det användningsinstruktioner på språket i målmarknaden.
Det råkar även vara så att China Export har en logga som är nästan identisk med CE-märkningens logga. Detta är såklart medvetet.

CE = European Conformance

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Har en prusa i3 modell som ska fungera, var ett tag sedan jag körde den sist. Tyvärr bor jag väldigt långt ifrån västerås numera.

Var även igång att bygga en lite större och stabilare modell så jag köpte in grejer för att bygga ihop en ny, men det projektet ligger lite på is just nu.

Som någon skrev borde det väl vara smartare med att ta fram en visirhållare och bygga en form efter den. 3d-skrivare är bra på sitt sätt men inte speciellt snabba.

Permalänk
Medlem

Här är det "officiella" svenska versionen, senaste är v11 tror jag. Utvecklas hela tiden. Tillverkats mer än 3000 st nu.
Finns STL filer och allt på deras hemsida, de har även en central där de skickar ut och fördelar som man kan skicka in till. De vet vart det största behovet finns.

Deras mask/print/stl-fil är kompatibel med en hålslagare inställt på A6 om du trycker hål i ett overheadblad.

https://3dverkstan.se/3dvfaceshield-och-den-otroliga-kraften-...

De har hävt CE märkningen och vården FÅR numera använda EJ CE märkt sjukvårdsutrustning.

Har börjat printa denna på mina 2 printers.

//atego

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

För er som bor i eller nära Örebro: Komtek hanterar insamling av visir och OH-film för leverans till sjukvården. Bara att svänga förbi och lämna av sina visir. Adress & kontaktinfo här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte varför inte något företag som formsprutar plast till vardags inte kan ställa om och börja spruta miljontals av dessa per dag?

Andra har förstås redan sagt anledningar till att det inte sker men jag vill ändå ge lite cred till Volvo som drar sitt strå till stacken.

Citat:

– Om allt fungerar som det ska, vilket vi såklart håller tummarna för, kommer vi att kunna producera 1 000 visir per dag från och med måndag, säger Claes Eliasson

Utöver de visiren som kommer från lastbilsfabriken ska även deras personbilsfabrik börja fixa visir.

Samt:

Citat:

– Vi har säkrat 170 000 visir, masker och skyddsglasögon som bör vara här nästa vecka. Vi har ännu inte beslutat vilka länder som ska få del av detta, Sverige givetvis men också kanske Frankrike som ju också har stor brist.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ab-volvo-borjar-tillve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

... Tillverkats mer än 3000 st nu.
...

Var då menar du? 3d-verkstans produktion på Stockholm makerspace är uppe i 1500 visir/dygn... Vet inte totalen men betydligt fler än 3000.

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Expectrum (Skrapan) hade 3D-skrivare förut. Du skulle kunna höra av dig till dem och fråga. Jag vet inte om de har kvar dem.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Västra Götaland verkar vilja ha hjälp också nu. Fick en länk av dem för att anmäla sig vad man har för kunskaper och utrustning.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScZqOr3Adaa7OAIOI1y2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, CE är väldigt strikt och ett krav för att få säljas inom EU. Bland annat krävs det användningsinstruktioner på språket i målmarknaden.
Det råkar även vara så att China Export har en logga som är nästan identisk med CE-märkningens logga. Detta är såklart medvetet.
https://www.lhlights.com/wp-content/uploads/2018/05/ce-chinese-export-logo.png
CE = European Conformance

China Export är ett 12-år gammalt rykte/vandringssägen som borde fått sin vila för flera år sen!

En översättning av EU kommissionens officiella uttalande 2008
Kommissionen är medveten om att det finns den missuppfattning som hänför sig till CE-märkningen av betydelsen "kinesisk export". Kommissionen är inte medveten om att det finns ett "Kina-exportmärke" men anser att det märke den ärade parlamentsledamoten hänvisar till utgör den CE-märkning som förutses i den europeiska lagstiftningen utan att dock respektera de dimensioner och proportioner som föreskrivs i den.

Kommissionen är medveten om att CE-märkning, som alla andra varumärken, missbrukas, t.ex. CE-märkning anbringas på produkter som inte uppfyller kraven och villkoren för dess anbringande eller som är anbringade på produkter för vilka anbringandet inte förutses. Det finns också fall där, även om produkten uppfyller gällande krav, inte själva CE-märkningen respekterar de formella kraven, nämligen formen för CE-märkningen eller de dimensioner och proportioner som föreskrivs i lagstiftningen.

Kommissionen anser att marknadsövervakning är det avgörande elementet för att förhindra att CE-märkning missbrukas. Enligt subsidiaritetsprincipen är marknadsövervakning primärt en uppgift för medlemsstaterna. Produkter som har CE-märkning även om de inte uppfyller gällande krav måste identifieras av de nationella behöriga myndigheterna och därefter dras tillbaka från marknaden.

Eftersom marknadsövervakning inte fungerar på en enhetlig nivå i hela EU anser kommissionen att det är nödvändigt att upprätta en omfattande gemenskapslagstiftning för att säkerställa en enhetlig marknadsövervakning. Kommissionen föreslog därför ett förslag till förordning där kraven för marknadsövervakning avseende saluföring av produkter fastställs (1). Detta förslag till förordning syftar till att stärka marknadsövervakningen för industriprodukter och göra det mer effektivt och effektivare i alla medlemsstater, eftersom konsumentvaror redan omfattas av det allmänna produktsäkerhetsdirektivet (2). I förslaget fastställs minimikrav när det gäller resurser och övervakningsverksamhet och fastställer samarbets- och informationsskyldigheter mellan myndigheter, både på nationell nivå och över gränserna. Dessutom kommer det att fastställa en skyldighet för medlemsstaterna att genomföra lämpliga kontroller av egenskaperna hos en produkt i tillräcklig skala innan den släpps ut i fri omsättning. Dessutom kommer det att införa möjligheten för nationella myndigheter att förstöra produkter som inte uppfyller kraven. Det föreskriver också den rättsliga grunden för medlemsstaterna att införa sanktioner vid missbruk som bör tjäna som avskräckande. Det är dock upp till medlemsstaterna att faktiskt använda denna makt.

Kommissionen diskuterar ständigt med kinesiska myndigheter för att se till att kinesiska exportörer respekterar gemenskapslagstiftningen.

Kommissionen har redan inlett förfarandet för att registrera CE-märkning som ett gemenskaps kollektivt varumärke. Nationella marknadsövervakningsmyndigheter kommer att ha ytterligare medel för att vidta rättsliga åtgärder mot tillverkare som tillhandahåller produkter som inte uppfyller kraven och missbrukar CE-märkning. Dessutom har ekonomiska aktörer / konkurrenter rätt att väcka talan om överträdelse och att kräva ersättning.

Källa: https://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?referen...
Länk till frågan som föranledde svaret ovan: https://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//...
---------------

Det är med andra ord ett CE-märke med felaktiga proportioner som blivit anbringat på produkter, om CE-märkningen är utförd korrekt i övrigt sägs det inget om.
Troligen så har produkter med det felaktiga CE-märket en icke korrekt CE-märkning och med det ingen gällande CE-märkning precis som alla produkter med ett CE-märke med texten "Godkänd enligt gällande direktiv" eller liknande... Som EC märke m.m. Då direktiven skall anges, som ex. EMC som är 2014/30/EU, PED som är 2014/68/EU med flera...
Hur CE-märket skall anbringar och dess proportioner kan knappast missas, då detta upprepas ett antal gånger i respektive förordning.

Däremot att någon eller några misstolkat medvetet eller omedvetet det felaktiga märket till att betyda China Export, fastän märke med felaktiga proportioner även återfinns på både Europeiska och Svenska produkter, samt i dessa produkters dokumentation.

Ett exempel

Edit: PS! CE är initialerna till "Conformité Européenne"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Kan meddela att Inget visir används som engångs i dagsläget. Allt spritas, rengörs och återanvänds till det antingen är trasigt eller inte går att se genom mer.
Men betänk storleken på Sveriges sjukvårdsinrättningar inkl primär och hemsjukvård så är 1000 visir en droppe i havet.
Mitt personliga önskemål hade varit visir med en något styvare plast än OH då dessa går sönder i infästningar a efter ett antal rengörings.
Men tro mig, varenda visir som täcker ansiktet oavsett hur det ser ut eller vilken plast som används är oerhört uppskattat. Så ni som kan, sluta för guds skull inte tillverka. Behovet lär inte mättas oavsett hur många ni tillverkar...

Inget hindrar någon från att skära ut enligt mallen I någon styvare plast, 0.2mm pet kanske är tillräckligt bra, kanske 0.3 om det inte är för styvt OH-arken används nog för att de är enkla att skära till och hålsätta med hålslag.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Vi har en 3D-skrivare på jobbet som nu står och skriver ut hållare hela dagarna.

Skrivet av ODDNAME:

... OH-arken används nog för att de är enkla att skära till och hålsätta med hålslag.

OH-arken används primärt därför att de redan finns ute i organisationerna och är tillräckligt bra.

Skrivet av Lagerlöf:

... Det finns inte heller något bra och enkelt sätt att desinfektera saker på.

Skrivet av hellmix:

... Samt plasten från 3D-printer mål väl inte så bra av både värme och rengöringsmedel som används inom sjukvården.

Det är enkelt att ha en balja med Virkon eller Perform stående som man lägger ner visirhållarna i efter användning.

Efter fem minuter i 1% Perform är det desinficerat. Desinfektionslösningen (Perform) behöver bytas efter 24h.
Virkon fungerar snarlikt, men jag har inte dess data tillgängligt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kdk_warhead:

Skrev ut ett med min Ender-2 (150x150mm modifierad till 165x165mm) för ett par dagar sedan (PETG). Med 3Dgrottans design fick jag inte med ringarna i änden på skalkarna men det blev rätt bra ändå. Tyvärr kan jag bara skriva ut en åt gången så den här 3d-delade version tycks vara mycket bättre. Jag antar att man ska limma ihop dom? Eller smälter man bara lite med en lödkolv?
Frågade ett par som jag känner och som jobbar i hemtjänsten men dom var inte så intresserade...

Har skrivit ut ett 30tal än så länge, det är pressfit. Med låg upplösning låser printränder i varandra riktigt bra. Inget lim eller smält behövs, tryck ihop bara.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Proffsmoddare

Jag jobbar på Kadesjös i Västerås och vi printar för fullt! Tittar även på att kunna leverera laserskurna ramar privat.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Hatten av till er alla som hjälper till! Bra jobbat!

Permalänk

Det är full fart här på Makerspace, en bra bit över 30 3D printers som körs dygnet runt med administration från ett flertal frivilliga. Sen ahr det donerats mängder av material och lånats ut printers av andra företag. Erik som sitter i Makerspace kom på designen för visiret som nu används över hela världen! Laddade upp två klipp så ni kan se hur det ser ut går till

//Alexander

https://www.youtube.com/watch?v=JIP0rYKNGcA&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=O7U9OJqqhJI&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem

Vad kostar det att tillverka ett visir för er? Om man borträknar ”lönekostnaden”?

Alltså oh papper + hållare med vettig design + el?

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Vad kostar det att tillverka ett visir för er? Om man borträknar ”lönekostnaden”?

Alltså oh papper + hållare med vettig design + el?

De flesta som jobbar gör det gratis, OH-papper och material doneras gratis eller så används pengar Makerspace fått donerade för att köpa mer material och Things lånar ut lokalerna (vågar inte tänka mig kostnaderna för el, maskinerna går dygnet runt).

Sen doneras visiren, så är ju väldigt ideellt

Permalänk

@Fluf:
Bra. Ska prova att skriva ut ett test.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

De flesta som jobbar gör det gratis, OH-papper och material doneras gratis eller så används pengar Makerspace fått donerade för att köpa mer material och Things lånar ut lokalerna (vågar inte tänka mig kostnaderna för el, maskinerna går dygnet runt).

Sen doneras visiren, så är ju väldigt ideellt

Jag förstår.

Men går det ändå att räkna på vad det borde kosta?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PlogarN97:

Jag förstår.

Men går det ändå att räkna på vad det borde kosta?

Materialkostnaden för hållaren är ca 2-4kr/st sist jag gjorde en snabb huvudräkning, OH arken är i princip försumbar, särskilt iom att det är restlager som förmodligen sedan länge är avskrivna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Materialkostnaden för hållaren är ca 2-4kr/st sist jag gjorde en snabb huvudräkning, OH arken är i princip försumbar, särskilt iom att det är restlager som förmodligen sedan länge är avskrivna.

Tack!!

Permalänk
Medlem

Hur stor ska 3d-skrivaren vara för att klara av skriva ut dessa hållare? Min är så liten att jag misstänker att den inte klarar av att skriva ut så här stora prylar. Finns modellen att ladda ner på Thingsgiverse?

Permalänk
Medlem

@alfs: Nu när jag mätte lite snabbt så är ett visir 16x19cm så en skrivbar yta på det behövs för att skriva i ett stycke. MEN jag har sett folk som skrivit ut en uppdelad variant som man sedan monterar ihop. Hittade inte en fil när jag gjorde en snabb sökning men ska finnas.

Permalänk
Medlem

Fick 10st visirhållare idag av en hjälpsam man till min vårdcentral, dock hade vi inga oh-blad så jag använde lamineringsark som jag körde in i maskinen då blev de genomskinliga och styva! Gick bra att göra hål i dem. Vet inte om fler gjort det men det funkar i brist på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hej Swec!

En kollega till mig undrade om jag har, eller känner någon som har, en 3D-skrivare. (Mitt yrke har ingenting med COVID-19 att göra, men kollegan är inblandad i det utanför arbetet)

Det finns ett behov av att printa visirhållare om jag förstod det rätt.

Har vi några i Västerås (eller nära Västmanland) som har en 3D-skrivare och skulle vara intresserade av att kanske hjälpa till? I så fall kan jag försöka få tag i mer information om vad det exakt är som behövs och hur görbart det är att genomföra.

Edit: Till äldrevård och liknande för att minska spridning av COVID-19.

Kontakta ”wematter” i Linköping. De kanske kan hjälpa till

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR