Veckans fråga: Jobbar du hemma?

Permalänk
Medlem

Jag sa upp mig i slutet av Mars...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tempel:

VPN?

Har en polare på skatteverket och dom har ökat antalet vpn markant.

Arbetsgivaren har högre krav.
Misstänker att även Skatteverket begränsar, vad man kan jobba med över vpn.
Skall sägas att en del skulle nog funka över vpn, men då blir jag ganska begränsad i vad jag kan välja att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alternativet - "Arbetslös/varslad" saknas

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

vi har fått 6 datorer på våra 8 personer i kontoret, sen så får vi inte vara hemma om det inte är så att vi är sjuka, suger nästa vecka att gå i minus 10 och snöstorm till jobbet när man kunnat sitta hemma och gosat istället ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Alternativet - "Arbetslös/varslad" saknas

Också Sjukskriven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Också Sjukskriven

Och pensionär! Tur att det finns ett "Annat" alternativ

--------
Själv jobbar jag hemifrån. Skönt att inte pendla men skulle föredra att gå tillbaka till en mer normal tillvaro.

Permalänk

Både hemma och på jobb. Jag gillar denna blandning.. Det som dock är tråkigt är att många kollegor jobbar 100% hemma och det ej går ha något fysisk möte med med dem, vilket kan underlätta vissa saker.

Något annat tråkigt är att väldigt många blir nu arbetslösa och kommer öka statens kostnader, de som har kvar arbete kommer istället få arbeta som de aldrig har arbetat förr. Pressen på de som har arbete kommer vara enorm, de ska nu i corona tider få in lika mycket pengar som innan. Och detta från företag/kunder som nu har ont om pengar och håller i dem stenhårt.
Så vi kommer ha 2st grupper som mår piss. De som mår piss av att inte ha något att göra och de ser en dyster framtid karriärsmässigt, sedan de som får jobba som inåth-lvete för att få ha kvar jobbet och aldrig ens kommer drömma om att ha en ledig stund.

Permalänk
Medlem

deltidspermitterad, jobbar 40%, från jobbet. Endast hemifrån om man har symtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Alternativet - "Arbetslös/varslad" saknas

Tyvärr har du rätt :/

Skrivet av Zidious G:

Blev arbetslös pga viruset så jag är bara hemma, utan att jobba.

Du är inte ensam...

Jag är inte arbetslös ännu, men har fått besked att jag kommer att bli.
P.g.a. nedskärningar i Corona tider.

Vissa saker går att göra från dator/platta var man har Internetanslutning.
Merparten av mitt jobb måste göras på plats.
I den mån det går försöker jag jobba på som vanligt under den tid jag har kvar.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så jobbar man på lager, så kan inte jobba hemifrån. Blivit beordrad övertid och helgjobb pga folk panikhandlar. Hoppas de syns på lönespecen som kommer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Får inte jobba hemifrån eftersom chefen inte gillar det. Skulle dock fungera utmärkt eftersom jag jobbar som utvecklare. Helt galet!

Visa signatur

Stationär PC, iPad Pro 10.5, MacBook Air

Permalänk

Jobbar inte hemifrån per definition men inga av våra kunder tar emot besök för tillfället så alla kollegor sitter hemma och rullar tummarna.. ehm jobbar.

Permalänk
Medlem

Arbetar på en medelstor kommuns IT-funktion. Skulle absolut kunna jobba hemma utan problem men arbetsgivaren tillåter ingen att göra det...

Permalänk
Medlem

nope har inget jobb.. sen är jag deprimerad nu i corona tider o sen ingen vits ens försöka.. har aldrig haft tur med jobb.. går ändå inte få nåt ....

Permalänk
Medlem

Bor i Österrike. Var sjuk innan vi undantagsreglerna kom här så är inne på min 5e eller 6e vecka... Tappat räkningen.
Start måndag får man bara handla mat om man bär mask..

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

nope har inget jobb.. sen är jag deprimerad nu i corona tider o sen ingen vits ens försöka.. har aldrig haft tur med jobb.. går ändå inte få nåt ....

Om man har problem med hälsan är det tufft. Annars har arbetsmarknaden riktigt skrikit efter arbetskraft tills nu. De enklare jobben konkurrerar folk utan utbildning om, men om man utbildade sig så slapp man konkurrera emot dessa.

Nu lär det dock bli en dyster period på arbetsmarknaden. men säg att man läser en 2 årig YH utbildning, så lär arbetsmarknaden vara ljusare när man blir klar. -Visst något annat skit kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med rådande pandemi fokuserar veckans fråga på om SweClockers medlemmar jobbar hemifrån.

Läs hela artikeln här

Blandat, två veckor ungefär, men i måndags tillbaka på kontoret.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Jag studerar såatteh...
Men är ute på praktikplats just nu och då det är svårt att vara trafiklärare på distans om man ska ut i trafiken och köra så har det inte varit någon större ändring för mig än att man tvättar och spritar händerna mer än vanligt.

Har en hel vecka kvar och vad som sker efter den veckan är osäkert. Förmodligen distansundervisning med skolan.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

60% permitterad, men det är upplagt så jag ska vara hemma 6 veckor och sen jobba heltid 4 veckor. Jobbade hemifrån en vecka innan beslutet kom och gissar att de 4 veckorna också blir hemifrån om inte det blir ändringar på upplägget.

Så jag jobbar hemifrån med tomten för tillfället, skyfflar grus och gräver

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån snart två veckor, gillar det inte riktigt. Dels har jag inte någon ordentlig kontorssetup hemma, men sen känns det som dagarna flyter ihop värre än normalt, plus blir lite ängslig och har svårt att slappna av. När jag jobbat färdigt för dagen vill jag packa ihop och dra mig tillbaka till min grotta, men det går ju inte när man redan är hemma, blir lite som jobbatmosfären infekterar hemmet.

Permalänk
Medlem

var är bara svaret NEJ?

Jag jobbar inte hemma men det är frivilligt, får jobba hemifrån om jag vill

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Entusiast

Systemadministration med ett skyddsobjekt som arbetsplats rimmar tyvärr inte så bra med hemarbete! Men jag tvättar frenetiskt händerna och tillämpar fist bumps när det behövs

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Den dagen jag kan jobba inom sjukvården hemifrån blir en bra och intressant dag...

1177, Kry och alla de andra harklar sig

Permalänk
Medlem

Kör bud nattetid så jobba hemifrån blir svårt. Men då jag ända mest är ute på vischan och snurrar är det mest de fyrbenta jag stöter på. Väldigt trevligt

Men kom ihåg att hålla på gamla rutiner. Då blir vardagen lättare

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Började precis på nytt jobb så det dröjer nog ett tag innan jag kan jobba hemifrån.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Systemadministration med ett skyddsobjekt som arbetsplats rimmar tyvärr inte så bra med hemarbete! Men jag tvättar frenetiskt händerna och tillämpar fist bumps när det behövs

Långärmad tröja och armbågshälsning "armbågs bump" är afaik Corona hälsningen.
Då blir det kläder mot kläder istället för hud mot hud med den du hälsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Den dagen jag kan jobba inom sjukvården hemifrån blir en bra och intressant dag...

Samma här, men inom äldreomsorgen. Skulle gärna ta ett par jobba-hemifrån-dagar men lite svårt med allt det praktiska då XD

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Permitterad på heltid nu i 6 veckor sedan jobb 4 dagar i veckan i 4 veckor.

Innan permitteringen så skulle man jobba hemifrån om man hade något symptom på corona, skulle tro att samma gäller när jag kommer tillbaka till jobbet.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Jag jobbar hemma. Kan väl fort sammanfatta det som videoredigering och främst color grade. Kommer åt mediat på jobbet via VPN och så har jag släpat hem referensmonitorn. Fick uppgradera bredbandet en smula bara, sen är det som att vara på jobbet minus det sociala.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Måste serva hemmajobbarna med utrustning om det behövs, så växlar med en kollega varannan dag på kontoret. Fast efter 2 veckor så börjar det bli glest mellan besöken.

Så gott som alla tjänstepersonal arbetar hemifrån, och till råga på allt är vi nästan de enda i ett globalt industri företag som kunde växla över till hemarbete fullt ut utan att köpa massor med extralicenser eller nya lösningar. Det är jag förbannat stolt över så nu hoppas vi resten av koncernen kikar på detta som är både billigare och effektivare.

Det visade sig att ett av de större problemen var en del Mac datorer av diverse slag som vissa envisas med att använda till ingen som helst nytta i vår Microsoft/Citrix lösning.

Visa signatur