Permalänk
Medlem

Mikrad iPhone X

Hej!
Som rubriken lyder så har jag kört min iPhone X i mikron och detta utav misstag. Förklaring till varför den hamnade där behöver vi inte gå in på. Hur som helst så hann den gå ca 3 sek och det small och blixtra så klart, skärmen fick sig ett litet brännmärke uppe i högra hörnet. Fick igång telefonen efter att tag och alla funktioner fungerar som de ska förutom Wi-Fi, 3g/4g och bluetooth. Bluetooth fungerar om man har enheten ca 30cm från telefon, wi-fi väldigt dålig signalstyrka och täckningen väldigt begränsad. Är det någon som har erfarenhet och vet vilket/vilka chip i telefonen som styr detta och om det finns möjlighet att köpa reservdelar och byta? har försökt googla mig fram men hittar inget vettigt då jag inte riktigt vet vad jag ska söka på. Utgår ifrån att det är kört med telefonen.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Waalaa: Lär vara kört, allt sitter på ett kretskort.
https://www.idoc.eu/guides/en/apple/iphone-x/removing-the-mai...
Försäkring?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Släng skiten.

Det är ju inget annat än ett under att den har liv öht. Troligen han väl magnetronen knappt värma upp och börja steka elektroniken.

Jag skulle betrakta alla komponenter som döende.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har du erfarenhet av och utrustning för att löda ytmonterade tättpackade kretsar? I annat fall kommer du inte kunna göra en sådan reparation själv, helt oberoende av exakt var felet ligger.

Nu är min lekmannagissning att du bränt av en eller flera antenner, och dessa sitter (som det verkar) i höljet, så rent principiellt verkar en reparation vara möjlig genom att byta hela skalet, men för att göra det måste du plocka isär precis hela telefonen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Waalaa:

Förklaring till varför den hamnade där behöver vi inte gå in på.

Tack på förhand

Detta är det enda som är viktigt.
Hur!?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Tror alla tryckte på den här tråden för de ville veta hur det gick till...

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Waalaa:

Förklaring till varför den hamnade där behöver vi inte gå in på.

Det är klart vi behöver. Du tror väl inte att du kan säga "ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÅÄ" och inte behöva säga "Ö"?!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har du erfarenhet av och utrustning för att löda ytmonterade tättpackade kretsar? I annat fall kommer du inte kunna göra en sådan reparation själv, helt oberoende av exakt var felet ligger.

Nu är min lekmannagissning att du bränt av en eller flera antenner, och dessa sitter (som det verkar) i höljet, så rent principiellt verkar en reparation vara möjlig genom att byta hela skalet, men för att göra det måste du plocka isär precis hela telefonen.

Jag skulle gissa mer på den kretsar avsedda att förstärka extremt svaga signaler och som nu fick tusentals gånger högre effekt än avsett att jobba med.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Inget man fixar själv om man inte dels kan få tag på komponenter (det är ju en Apple) och dels är en gud på att fixa ytmonterat.

Dessutom undrar jag hur batteriet mår efter detta - om något skulle kunna få batteriet att spontant övergå till kraftiga audiovisuella effekter med värme och rökutveckling så är det väl detta.

Permalänk
Avstängd

Låt nu TS vara, vi vet inte ens om det var smörsmak.

On topic
Luren är kass.

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Köpt av privatperson utan kvitto och har ingen försäkring så det är uteslutet.. som grädde på moset hade jag bytt display & batteri dagen innan som jag betala 1200:- för xD

Permalänk
Medlem

Till alla som undrar hur den hamnade i micron
https://youtu.be/yZrIzhpFCNU

Permalänk
Medlem

Med mycket tur kan det ju vara wifiantennen som tog den värsta smällen då det ändå fungerar fortfarande men väldigt dåligt.
Då fungerar iaf modulen på logicboard, om än hjälpligt.

Kan ju vara värt 100:- att köpa ny antenn om man är villig att skruva isär hela telefonen för att byta den.
Kolla här för en ny antenn.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Att micra en mobil är en väldigt dålig idé. Antennerna för Wifi och annat runt 2.4GHz kommer plocka upp den starka signalen som går rakt in i förstärkarstegen och bränner dem. Även vissa antenner kan ge sig

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waalaa:

Hej!
Som rubriken lyder så har jag kört min iPhone X i mikron och detta utav misstag. Förklaring till varför den hamnade där behöver vi inte gå in på. Hur som helst så hann den gå ca 3 sek och det small och blixtra så klart, skärmen fick sig ett litet brännmärke uppe i högra hörnet. Fick igång telefonen efter att tag och alla funktioner fungerar som de ska förutom Wi-Fi, 3g/4g och bluetooth. Bluetooth fungerar om man har enheten ca 30cm från telefon, wi-fi väldigt dålig signalstyrka och täckningen väldigt begränsad. Är det någon som har erfarenhet och vet vilket/vilka chip i telefonen som styr detta och om det finns möjlighet att köpa reservdelar och byta? har försökt googla mig fram men hittar inget vettigt då jag inte riktigt vet vad jag ska söka på. Utgår ifrån att det är kört med telefonen.

Tack på förhand

Konstigt att de inte fungera, hade du iOS8 installerad?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem

Om TS har barn behövs ingen vidare förklaring. Toaletten är en annan populär viloplats för pappas telefon.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Alltså kan OP bekräfta att detta inte var ett försenat aprilskämt? Antar att barn eller alkohol skulle vara en rimlig förklaring men ändå.

Visa signatur

Mårar åpå men int på mårona

Permalänk
Medlem

Borde det inte räcka med att byta detta? På samsungtelefoner jag meckat med så ansluts alla övriga komponenter till moderkortet med vanliga kontakter, plug & play.

https://www.ebay.co.uk/itm/100-GENUINE-Apple-Iphone-X-64GB-Mo...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men det kan ju vara lite kul att berätta ändå. Vi gör alla idiotiska misstag ibland.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Skrivet av Snorren:

Till alla som undrar hur den hamnade i micron
https://youtu.be/yZrIzhpFCNU

Tack, förklarade mycket

Permalänk
Medlem

Här ska jag komma med ett seriöst förslag, det är att gå med i Facebook grupper för iphone reparationer.
Jag misstänker att de ev. kan ge tips om hur du kan felsöka kretskortet för att se var på mobilens moderkort felet sitter med hjälp av multimeter. Tyvärr så kan det vara en hyffsat hög barriär för att gå med och bli respekterad. Upplever att de ofta är otrevliga och ovilliga att hjälpa folk som ej har erfarenhet.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte en video på det ?

Mer seriöst så lär du ju ha överbelastat radiodelarna på ett sätt de omöjligen förväntas överleva, det handlar ju om att du matat in flera miljarder gånger högre effekt i dem än det de är designade för att arbeta med.
Effekten i mikron är ju så hög att den inte bara kan påverka genom att överstyra radiodelarna utan även genom att värma upp komponenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.