Veckans fråga: Jobbar du hemma?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Jobbar du hemma?

Med rådande omständigheter fokuserar veckans fråga på om SweClockers medlemmar jobbar hemifrån.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Föräldraledig. Jobbar (hårt) hemmavid.

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbet även då jag hade kunnat jobba hemifrån, hade fått för lite gjort hemma...

Permalänk
Medlem

För mig som åker runt mycket är det riktigt gött i Stockholmstrafiken, finns fortfarande bilar och köer såklart men är mycket lugnare nu än vanligt.

En förhoppning inför framtiden jag har är att folk i större utsträckning börjar arbeta hemifrån, helt onödigt att så många människor transporterar sig fram och tillbaka till olika kontorsjobb varje dag kollektivt eller med bil, stanna hemma och jobba istället. Måste ju ske en förändring i attityd både hos företag och anställda.

Finns många fördelar, behövs mindre infrastruktur på kontor, företag kan minska den yta dom hyr och spara pengar, man sparar pengar själv som slipper stressa iväg med bil/kollektivt på morgonen. Kan bli på många olika vis, kanske man jobbar en dag i veckan inne på kontoret? Bättre och enklare att laga nyttig mat hemma till lunch dessutom.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jobba vad är det för något?
En annan har inte gjort det de senaste 15 åren (av skäl som jag inte anser att det är nödvändigt att gå in på).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kör egen firma och vi har ett kontor på tre personer i centrum. Men vi kände att även om risken är liten så va de inget hinder att vi sågs mer sällan fysiskt. Så vi har jobbat på distans nu i 2-3 veckor. Ser ut som vi gör det även framöver en tid. Måste ändå säga att det är rätt gött att kunna sova en halvtimma-timma extra per dag. Jag tycker dock man ska försöka vara rätt rutinfast med att klä på sig innan man kliver in på sitt hemmakontor. Det gör mycket med sinnet att vara "redo" på även de planet även om de inte krävs för utföra jobbet. Att sitta i kallingarna tror jag inte är bra för självdisciplinen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Har man ett jobb där det är möjligt och arbetsgivaren tillåter, så tycker jag det är ens plikt att jobba hemifrån. Ursäkter som att det är tråkigt etc är inte okay. Ju färre som rör sig ute, desto mindre smittspridning.

Sen är det många som inte kan jobba hemifrån, då är det förstås en annan femma.

Tycker det handlar om att visa respekt.

Permalänk
Musikälskare

4 veckor hemma som utvecklare men det kommer bli längre är jag nästan säker på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Brukar jobba hemifrån någon dag i veckan så men sedan par veckor tillbaka är det nu på heltid, så got som de flesta på jobbet gör det samma förutom fåtal som inte vill/kan, men eftersom merparten är borta så minskar ju deras risk rejält också.

Eftersom vi har många som jobbar hemifrån då och då så har vi alltid haft infrastrukturen på plats, men senaste veckorna har den kommit till full utnyttjande.

Kan rekommendera dagliga offtopic möten med alla i ditt team bara för att hålla kontakten och snacket öppet, blev en aning bättre för os alla när vi började med det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Webbutvecklare som brukar jobba hemifrån 4 dagar/vecka, men har nu ökat till 5 dagar hemma. Ingen större skillnad även om det är lite bökigare med planeringsmöten online.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Entusiast

Är permitterad några veckor så sitter hemma och får inte jobba. Senaste direktiven är att jag inte ens får starta jobbdatorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån i snart fyra år så detta gör varken till eller från.

Permalänk
Avstängd

Jobbar hemifrån sedan Februari månad. Det är helt underbart att jobba hemifrån, ibland kör vi zoom om vi vill snacka off-topic eller hålla möten.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Sedan ett par veckor tillbaka så har vi direktiv om att hålla oss hemma om vi inte har väldigt goda anledningar att åka till kontoret. Min roll innebär dock mest Outlook, Teamsmöten och en jävla massa Word/Excel/Powerpoint så jag har jobbat hemifrån till 90% i över ett år nu och trivs bra med det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Blev arbetsbefriad då jobbet stängde temporärt, så sitter hemma och låtsas inte ens jobba.

Med lite god vilja kan man dock påstå att jag studerar, då jag passar på att läsa in mig lite extra om olika intressanta teknologier.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett arkiv så måste åka till jobb.
Arbetar mestadels med det digitala men ungefär 30-40% av min arbetstid går åt till att plocka fram handlingar och det går inte att göra hemifrån.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Fjärde veckan med hemmajobb snart avklarad, räknar med att inte sätta en fot på kontoret förrens i juni.

Var ganska skönt i början då jag kan sköta mitt jobb bra hemmifrån. Börjar dock slita på kroppen med dålig kontorsstol och soffliggande, och i allmänhet röra på sig för lite under längre perioder. Tar så klart dagliga promenader och tränar, men man reser sig och står på tok för lite under dagen.

Permalänk
Medlem

Blev arbetslös pga viruset så jag är bara hemma, utan att jobba.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån, har iof gjort det de senaste 5 åren eller så!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Brukar jobba typ 60% av arbetstiden hemma, har blivit 100% de senaste veckorna. Ingen större förändring mao.

Permalänk
Medlem

För min del är det omöjligt att jobba hemifrån. Är tekniker på ett fartyg.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat hemma sedan 2003! Jobbade som webbredaktör i många år, men valde att starta eget för att kunna jobba hemifrån och fortsatte att jobba med webb/foto.

Kan jobba med fler kunder och projekt samtidigt sedan dess och kan välja mina tider och vara mer effektiv med tiden, samt slipper massa kostnader/tid för resa till och från jobbet (som dessutom sparar miljö), samt slipper telefoner och kollegor som stör med jämna mellanrum.

Att starta eget och jobba hemifrån är det bästa jag gjort! Tjänar mycket mer nu än som anställd och har mer tid över dessutom

Tycker man ska utnyttja tekniken när den finns om man kan och har möjlighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Den dagen jag kan jobba inom sjukvården hemifrån blir en bra och intressant dag...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jobbar på skola (F-6) som vaktis/it-jon så det är bara att pallra sig dit.

Tyvär tror jag att det här med att ha skolan öppen kommer bita oss i svansen rejält, barnen smittar varandra, visar inga sympton, smittar sina föräldrar och på en skola är det alltid några av föräldrarna som jobbar inom äldrevård och så tar dom med sig smittan dit och det är en dödsdom för många äldre.

Men även bland lärarkåren så kommer det krävas offer och vi har redan innan Corona brist på lärare så hur mycket tål landets skolväsende och de som kommer gå åt är ju de äldre som har erfarenhet och som oftast har utflugna barn, dvs dom är normalt sett på jobbet varje dag, de som är yngre vabbar eller är föräldralediga en hel del.

När det gäller sjukvården och även äldrevården i viss utsträckning pratar man om skydd, när det gäller lärarkåren så finns inga sådana diskussioner men hur ofta tror ni en 9åring nyser eller hostar i armvecket när dom hunnit bli snoriga och deras oansvariga föräldrar ändå skickar dom till skolan? Jo, vi skickar förstås hem dom när vi märker att dom snorar eller så.. men då är det oftast försent.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Snusfri

Går inte direkt för oss att jobba hemma, har blivit beordrad övertid och helgjobb då alla våra kunder ska ha extra allt.

Kommer förhoppningsvis se det i lönekuvertet senare

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bor precis bredvid kontoret, så jag går dit. Träffar ändå typ inga personer då alla andra jobbar hemma.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hjälpsam

Jobbar en del med sådant som inte är öppen information, går inte att jobba hemifrån.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har full flex på arbetsplats redan innan Corona men åker ändå till kontoret ibland för att plocka upp post/ta emot paket etc, ser jag någon på kontoret så kastar jag ut dem och ber dem jobba hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jobbar en del med sådant som inte är öppen information, går inte att jobba hemifrån.

VPN?

Har en polare på skatteverket och dom har ökat antalet vpn markant.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Jobbar varannan vecka hemifrån och varannan på kontoret så bara halva avdelningen är inne samtidigt. Personer med samma kompetens får inte jobba tillsammans, tanken är att vi ska kunna ersätta varandra eller folk ute i driften vid sjukfrånvaro.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super