Rippa DVD filer till fil med bevarad kvalité?

Permalänk
Medlem

Rippa DVD filer till fil med bevarad kvalité?

Hej!

Jag funderar på att rippa mina gamla DVD filmer till video filer (utan kapitel uppdelning). Jag vill ha kvar samma kvalité som arginalet och lagringsplats är inget problem då det är inte så många DVDer det handlar om.

Har ni något förslag på program samt filformat som är lämpliga för detta?

Tack på förhand!

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

Använde mig av dvdshrink för herrans massa år sen.
Annars är väl handbrake en najs produkt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ska du inte koda om dem så fungerar väl valfritt rip-program, bara att du ställer in att behålla originalkvalitet. DVD-filmer använder uråldriga MPEG-2 codec, så det ska inte vara några bekymmer att hitta program som stödjer det, och du borde kunna välja valfri container, dvs .AVI, .MKV, .MPG etc. Prova till exempel MakeMKV. Där kan du iofs om du ändå håller på, också välja att koda om till exempelvis H.264 som är en mycket mer effektiv codec och som kan få ner filstorlekarna rätt ordentligt utan att du nödvändigtvis tappar bildkvalitet (det finns inställningar för det)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Använde mig av dvdshrink för herrans massa år sen.
Annars är väl handbrake en najs produkt.

Det där är motsatsen till vad han frågar efter. Han vill göra en remux, inte omkodning.
Som svar på frågan så är MakeMKV bra som nämnts ovan, men jag har ingen aning hur den hanterar DRM.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

DVD och bildkvalitet i samma mening... 😉

Men kör med MakeMKV,, har själv rippat en massa Blu-Ray-skivor utan problem och programmet klarar även DVD.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@AndersL: Jag använde DVD Shrink back in the days. Sjukt smidigt att man kunde klippa ut menyer och extramaterial samt onödiga språk så att bara filmen med kapitel fanns kvar.

Permalänk
Medlem

MakeMKV är bra, men kan ju även tipsa om HandBrake

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska absolut inte göra om filerna på n¨tt sätt om de ska bevaras med bästa kvalitet.
https://www.dvdshrink.org/ och https://www.imgburn.com/ funkade förr och funkar idag men gör för fasiken inte om filmerna till nått modernt ytterligare komprimerat format..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

MakeMKV.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Som flera säger så är MakeMKV bäst, du får en ren kopia av din DVD eller Blu ray film, man kan enkelt välja bort ljudspår och textning som man inte vill ha med och de går fort.

Jag har nog kopierat minst 500 skivor senaste åren och de har aldrig varit några problem.

Permalänk

Om inte Video utan kapitell och meny är ett måste så går det ju annars göra skivavbilder av skivorna dvs en kopia på skivan rakt upp och ner i filformat och där med 0% kvalitetsförlust.

många videospelare kan ju köra filmer direkt från dessa avbilder precis som om man stoppat i skivan annars är det bara att montera dem i en virituell dvdspelare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Behöver man någon hårdvara för sånt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Behöver man någon hårdvara för sånt här?

Inte utöver valfri DVD-läsare + dator.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag passar på att nämna att diskussioner kring hur man kringgår kopieringsskydd inte är tillåtet i forumet. Oavsett huruvida det är legalt eller ej.

Se §7 i forumreglerna.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Det där är motsatsen till vad han frågar efter. Han vill göra en remux, inte omkodning.
Som svar på frågan så är MakeMKV bra som nämnts ovan, men jag har ingen aning hur den hanterar DRM.

DVDShrink kräver inte remux utan man kan rippa rakt av om man vill, eller behålla originalen för själva filmen men krympa extramaterial och menyer, och helt plocka bort saker som kanske inte är intressanta som trailers och skrämselpropaganda om piratkopiering och så. Väldigt smidigt program har jag för mig, det var länge sedan jag använde det men det borde inte ha blivit sämre sedan dess.

Edit: Fast bara för filmer utan kopieringsskydd förstås...

Permalänk
Medlem

MakeMKV som utvecklas fortfarande till skillnad från DVDShrink mfl, gratis, enkelt att använda och varken komprimerar eller förstör kvaliten.
http://www.makemkv.com/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack alla för tipsen jag provar med kameMKV till att börja med. Gällande eventuell kryptering etc så ser jag inte problemet då detta är privat kopiering av media jag köpt för eget bruk samt att diskarna köpts in med viss avgift till våra eminenta Copyswede. Har någon upphovsrättsägare problem med detta får de begära sina pengar från CopySwede helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av AndersL:

Tack alla för tipsen jag provar med kameMKV till att börja med. Gällande eventuell kryptering etc så ser jag inte problemet då detta är privat kopiering av media jag köpt för eget bruk samt att diskarna köpts in med viss avgift till våra eminenta Copyswede. Har någon upphovsrättsägare problem med detta får de begära sina pengar från CopySwede helt enkelt.

altså tror de syftade på kopieringsskyddet på skivorna.

vissa dvd har kopieringsskydd på sig och går därför inte bara rippa rätt upp och ner direkt från skivan i vissa fall inte äns göra en skivavbild utan att först ha ett program som inaktiverar skyddet som t.ex det som nämndes ovan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

altså tror de syftade på kopieringsskyddet på skivorna.

vissa dvd har kopieringsskydd på sig och går därför inte bara rippa rätt upp och ner direkt från skivan i vissa fall inte äns göra en skivavbild utan att först ha ett program som inaktiverar skyddet som t.ex det som nämndes ovan.

Som sagt inga problem med de om du använder betald versionen av MakeMKV, tar bort alla DRM skydd, jag har kopierat nästan alla mina +1000 dvd och blu ray filmer utan problem, har aldrig varit något som krånglat förutom repor och smuts på en del skivor.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite

jag har dammat av min gamla Macbook med dvdläsaren för att digitalisera mitt dvd bibliotek

Jag har skaffat WinX Ripper platium då det var en vettig prislapp och det ska klara av kopieringsskydd ifall någon dvd skulle ha det.
Jag har bara testat det som hastigast men än så länge verkar det riktigt bra, den väljer ut rätt fil att rippa, man man välja ljudspår och subtitle.
Det jag är lite osäker på är viket filformat som är bäst? WinX kan inte spara i MKV utan Mp4 verkar vara att föredra.

Någon som har koll på vilket filformat som ger bäst kvalité?

EDIT: fel av mig WinX Ripper kan visst Rippa till MKV

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Jag lånar tråden lite

jag har dammat av min gamla Macbook med dvdläsaren för att digitalisera mitt dvd bibliotek

Jag har skaffat WinX Ripper platium då det var en vettig prislapp och det ska klara av kopieringsskydd ifall någon dvd skulle ha det.
Jag har bara testat det som hastigast men än så länge verkar det riktigt bra, den väljer ut rätt fil att rippa, man man välja ljudspår och subtitle.
Det jag är lite osäker på är viket filformat som är bäst? WinX kan inte spara i MKV utan Mp4 verkar vara att föredra.

Någon som har koll på vilket filformat som ger bäst kvalité?

Kan inte säga att jag vet exakt hur det fungerar, men MKV och MP4 är bara "containers", filformatet säger inget om vilken kvalitet det är på videofilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kan inte säga att jag vet exakt hur det fungerar, men MKV och MP4 är bara "containers", filformatet säger inget om vilken kvalitet det är på videofilen.

MKV er den container som vil gi mest frihet i form av subtitles, antall lyd filer (for flere språk eller antall kanaler [2 kanal:stero opp til full multi kanal for surround]. MP4 er en container visse i media bransjen arbeidet for å få som standard slik at en bruke MP4 på konsoller eller lignende uten problem. Skal du spille av en film på mobil, så er det enklere med MP4 container ettersom de flesete mediaavspillere kan kjenne igjen det enn MKV (som i noen tilfellen kan fungere dersom en henter ned et tillegg for avspilleren).

VLC finnes for både PC og Android (og ev. iPhone). Denne mediaavspilleren vil kunne lese både MP4 og MKV. Dersom du trenger å skifte container, så skal det ikke være noe problem, bare du er klar over at ikke alt kan bli overført fra MKV til MP4 når det gjelder antallet subtitles eller lyd og ev. videomaterial/ekstra material der kan løpe parallelt med avspillingen.

Enkelt forklart er en container en "beholder" der ordner flere filer parallelt ved avspilling (tidskodet), slik at du kan få både lyd, bilde og tekst (sub) avspillet samtidig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Container_format_(computing)
(Når du søker på MKV, så må du bruke Matroska: nhttps://en.wikipedia.org/wiki/Matroska)