Kaffemaskin, vilka rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Jag är inte så kräsen i smak och kör vertuo.

https://www.nespresso.com/se/se/kaffemaskin/vertuo-kaffemaski...

Den kan göra espresso men framförallt större koppar. Väldigt smidigt och enkelt. Nackdelar är att det inte finns några piratkapslar då de infört någon typ av streckkodsavläsning. Kostar runt fem kr för en stor kopp kaffe vilket är överkomligt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Jag är inte så kräsen i smak och kör vertuo.

https://www.nespresso.com/se/se/kaffemaskin/vertuo-kaffemaski...

Den kan göra espresso men framförallt större koppar. Väldigt smidigt och enkelt. Nackdelar är att det inte finns några piratkapslar då de infört någon typ av streckkodsavläsning. Kostar runt fem kr för en stor kopp kaffe vilket är överkomligt.

Räknade lite på vad en kopp kostar för mig med mitt senaste bön-inköp och får det till nästan 10kr för en stor kopp (250ml).

Det här var ju .. inte kul. Varför räknade jag på det

Visa signatur

CMO @inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsS:

Espresso hemma är en dålig idé.
...
Andra nackdelar är:
- Tar lång tid att göra, om du ska göra fler än 2 koppar.
- Du måste finjustera (grovhet vid malning, vikt på kaffet, temperatur på vattnet, sekunder som bryggningen ska ta) alla inställningar vid varje ny påse du köper, om du inte dircker riktigt mycket behöver du ofta finjustera från dag till dag också.
- Finjusteringen slöas enormt mycket kaffe om man köper små påsar, (vilket man ofta gör).
- Du kan inte byta mellan olika kaffesorter enkelt, så du håller dig gärna till en.
- Det blir riktigt stökigt.
- Skumma mjölk är svårt och blir mycket att göra rent. De billiga modellerna är också värdelösa på att skumma.

Om du ändå vill ha en halvautomatisk så kör på någon av de kända italiienska märkena (Ranchili Rocky + Silivia är en bra budgetsetup). Du kan ofta serva dem själva och finns stor community för det. Gå inte på en Bosch, DeLoghi etc. Detta har nu blivit en hobby för dig och är inte längre om gott morgonkaffe.

Espresso hemma är absolut inte en dålig idé, tvärt om.

Ärligt talat tar det inte SÅ lång tid att göra, men visst, det är markant långsammare än brygg.
Finjustering av malning gör man per automatik och vana efter ett tag, tar sällan mer än en kopp eller två att justera in kvarn och extrahering till de vanliga kaffesorterna och ett bra rosteri är relativt konsekvent i sitt kaffe. Jag vet precis vad som behöver justeras när extraheringen börjar dra aningen, det blir inget 'enormt' kaffeslöseri.

Det blir inte stökigt om du har lite ordning, det är rent och fint kring min kaffehörna och städar inte överdrivet ofta där. Allt beror på hur mycket du 'slabbar'.

Skumma mjölk är INTE svårt och INTE mycket att göra rent, att skumma mjölk hyggligt kan du lära dig på några dagar och göra rent består av att skölja ur kannan med varmt vatten och blåsa ur ångsprötet efter det är använt och av med en fuktig handduk. Det tar några sekunder och blir snabbt en vana. Jag har inte haft några problem att skumma på billigare maskiner som Gaggia Classic eller Rancilio Silvia, även vissa riktiga skitmaskiner har jag skummat på utan större problem.

Däremot avråder jag från rockyn, det är inte en bra kvarn till espresso, en espressokvarn ska vara steglös för ofta hamnar den optimala malningen mellan två steg.

Nu gör jag dock bara runt ~2000 espresso koppar om året hemmavid...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OptiMizer:

Detta verkar vara ett vanligt fel att just denna maskin börjar ge upp efter bara 4000 koppar. Har själv tittat på en sådan, men efter att ha läst problem från flera användare får det nog bli en annan maskin

Ändrade malnings graden idag till fin och de blev stor skillnad, mycket mer smak i kaffet och de blev helt klart bättre, finns tre lägen på maskinen och jag har alltid kört på den i mitten som man skulle göra efter ca 1000 koppar, värmen är ingen katastrof, jag häller alltid lite mjölk i kaffet därav lite svalare kaffe, provade utan mjölk och de är nog ganska varmt ändå, kommer köra vidare med maskinen så länge de går, har haft den i drygt 5 år så jag har nog tjänat in den redan utifall den skulle bli för dålig.

Blir nog en ny på sikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Köpte Siemens absoluta toppmodell EQ9 S700 för cirka 20000 kr ett tag sedan. Är ytterst nöjd med maskinen och kaffet är gudomligt oavsett böna!

Till skillnad från många maskiner kan man finjustera precis alla parametrar som gör skillnad för kaffets bryggning, såsom bönmalningsgrad, bryggtemperatur, pre-infusionstid, extraktionsvolym och förhållandet mellan mjölk/kaffe, etcetera. Dessutom dubbla bönbehållare som har varsin dedikerad kvarn så att bönorna ej blandas! Även ljudisolering finns på insidan så att den låter minimalt. Var en riktigt kul överraskning då espressoautomaten jag hade innan (Delonghi Primadonna S) lät som en jordbävning med epicentrum i köket

Egentligen är jag en förespråkare av manuell droppbryggning med Hario V60-filter eller Chemexbryggare, men... Den här maskinen lyckas ALLTID få kaffet perfekt, vilket definitivt inte är fallet med droppbryggning för hand.

https://i.imgur.com/IxyOX6H.jpg

Jag kommer nog köpa en sån också, fast jag har inget behov av 2 behållare för kaffe, har de på min nuvarande maskin men har aldrig använt bägge, finns ju likvärdig Siemens för 12k på NetOnNet som bara har en behållare och även en för 16k.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/esp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielvesper:

Skulle aldrig byta bort mot någon helautomatisk eller vanlig all-in-one-brygg som moccamaster.

Nej aldrig i havet en helautomatiskt. Den gör inte i närheten en bra espresso tycker jag. Men alla har ju olika smak:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Däremot avråder jag från rockyn, det är inte en bra kvarn till espresso, en espressokvarn ska vara steglös för ofta hamnar den optimala malningen mellan två steg.

Det är ändå en vettig instegskvarn och brukar gå att få tag i begagnad för ett hyffsat pris. Och det går att modda den till stepless. Nu har jag inte hängt med de senaste åren vad som kommit för nytt till vettiga priser så det finns säkert andra numera.

Mest för pengarna får man nog om man köper en begagnad Caffe-kvarn som cirkuerar ofta på blocket. (Min första var en Compak K6 för
några få 100 lappar)

Men fastnar man i espressoträsket så kommer man definitivt att vilja uppgradera sig från en Rocky.

Permalänk

Köpte i lördags en sån här https://www.mediamarkt.se/sv/product/_de-longhi-magnifica-s-e...
Hittils mkt nöjd använder just nu Johan & Nyström La Bomba Espresso bönor. Någon som har koll på dom bästs inställningarna till kvarnen?
Måstr också tacka för tipsen pch hjälpen här o tråden

Mvh Sixten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon103905:

Tillslut förpackningen, stoppa den i en fryspåse och förvara den i frysen så håller sig kaffet avsevärt bättre.

Det behöver inte tinas innan användning.

Mvh,
Ingvar

Tack för tipset; ska prova Kan man ha det i frysen i 5 månader utan problem tro?

Skrivet av Pope:

Beroende på hur mycket du älskar dina gäster så kan hela bönor vara ett alternativ kanske, bara att mala när du får besök.
Vet inte riktigt hur mycket längre bönorna håller i jämförelse, jag dricker ett paket i veckan så för mig är det ett icke bekymmer. Men det luktar väldigt gott med nymalda bönor.

För övrigt slår jag ett slag för Moccamaster. Nöjd med min.

Hehe svärföräldrarna... så man får väl säga att man tycker om dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Tack för tipset; ska prova Kan man ha det i frysen i 5 månader utan problem tro?

Hehe svärföräldrarna... så man får väl säga att man tycker om dem

Frys är inte att rekommendera då oljorna i kaffet kan påverkas. Däremot finns burkar som man kan pumpa ur luften ur vilket funkar bra men är dyrt. Jag brukar ha bönorna i mörka vinflaskor med korkar som man kan pumpa ur luften med. Funkar riktigt bra och är billigt.

Permalänk

Jag rekommenderar den vi har på jobbet, ingen aning vad det är för fabrikat men gratis kaffe gör den med endast 2 knapptryck!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

@sixten jonsson: Brukar köra finmalet, dvs ratten så långt medsols som möjligt

Förresten, glöm inte underhållet, tydligen ska man göra rent invändigt via en lucka bakom vattentanken, missa det de första åren och nu klaga den rejält tillslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Maskin:
Delonghi Magnifica S ECAM 21.117

Bönor:
Lavazza Expresso barista Grand Crema 7/10 intensity!

Denna kombo har räddat många trögstartade jobbdagar! Går som tåget år 3 nu

Nya versionen har en sexig display och lite mer knapp ny tystare kvarn och är säkert bättre men, som sagt är väldigt nöjd med min.

Finns mycket hjälp på youtube om hur man gör dittan och dattan med den också, byter ut saker, reparerar eller pimpar för ännu bättre resultat. Men jag kör min som den är med lite tweak på styrkan och malningsstorleken. dricker mest expresso men en och annan lyxig latte blir det ju, och såklart har man ju startat AW:n med en Kaffe Karlsson eller Irish också

Om jag måste klaga på något så skulle jag klaga på att vid espresso skulle kaffet kunna blivit lite varmare. Men jag dricker mitt direkt ändå så .. och vid latte är detta inte ett problem.

Pimpa den?! Har du nån länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten jonsson:

Köpte i lördags en sån här https://www.mediamarkt.se/sv/product/_de-longhi-magnifica-s-e...
Hittils mkt nöjd använder just nu Johan & Nyström La Bomba Espresso bönor. Någon som har koll på dom bästs inställningarna till kvarnen?
Måstr också tacka för tipsen pch hjälpen här o tråden

Mvh Sixten

Har en liknande modell från De'Longh, cafeo corso tror jag den heter som jag fick för 4 år sen i 30 års present. Har funkat galant sedan dag 1 och gör supergott kaffe, aldrig strulat det minsta. Enda som är aningen lustigt är manualen som hänvisar till vissa steg man ska fullfölja vid avkalkning, varvid maskinen stängs av tidigare än vad manualen säger. Kan vara nån form av misprint eller liknande.
Att De'Longhi däremot skulle vara ett märke att undvika är bland det största s**tsnacket jag läst på länge. Skulle snarare säga att dom är ett av dom få märken jag har olika produkter av varvid ingen hittills har krånglat, känns verkligen som gediget företag i grunden som man kan lita på. Men nu kommer jag lite of topic.
Visst finns det bättre märken osv, Jura har man ju hört gott om. Oavsett vad så tror jag definitivt att nästa maskin man köper blir en De'Longhi 😊

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hej kaffenördar!

Såhär är min syn på det hela, enligt mina vardagliga rutiner och preferenser. Det hela är rätt kostnadseffektivt och precist. Sen är man singel m.m. så då är det lättare att skära ner, forma allt som man vill och hålla allt rent.

Jag skulle nog säga att jag är någon nivå lite nördigare än medelsvensken som köper sin färdigmalda Java från Zoegas. Notera, absolut inget fel med det om man är nöjd där.
Utan jag bestämde mig för ett par år sen att göra en liten ritual inför varje brygg.
Det stämmer, jag kör på bryggkaffe. Vardagligt. Väger maler mina bönor och mäter ration mellan vatten och bönmängd.
Märke på bryggaren här: Moccamaster, ett givet val som för många andra.

Varför jag kör bryggkaffe före hel- eller halvautomatiska maskiner?
Delvis alldeles för dyrt med maskinerna då det finns en jobbig inställning i mig att man bör ha det bättre alternativet/valet ang saker om möjligheten finns. Och delvis vill inte lägga större summor på det i dagsläget.
Processen bakom bryggen och kvalitén kan bli mycket högre än man kan tänka sig.

Min lösning på problemet när jag vill ibland vill ha en lyxigare kaffe, så som cappuccino eller latte...
Det har blivit att jag köpt en så kallad Mokabryggare. En manuell, 3-delad bryggare som gör en typ av espresso. Den är lätt att portionera, hålla ren och svinnet blir noll.
Bönorna kan jag enkelt mala i min kvarn eller så köper jag en mindre mängd färdigmalen espresso.
För att skumma mjölk har jag en manuell mjölkskummare från Bialetti som också Mokan är ifrån!

Men som sagt, detta är inte ett direkt svar på tråden utan mer en inblick hur man kan lösa det enkelt hemma och göra många olika typer av kaffeserveringar.
Kul och läsa alla andras inlägg också!

Tills nästa gång hörni, allt gott!

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielvesper:

Räknade lite på vad en kopp kostar för mig med mitt senaste bön-inköp och får det till nästan 10kr för en stor kopp (250ml).

Det här var ju .. inte kul. Varför räknade jag på det

Men du, du har fått rejält mycket godare kaffe än nästan alla som skriver här... 😉

/En vän i träsket av specialkaffen

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NilsS:

Espresso hemma är en dålig idé. Helautomatiska maskiner är svindyra och måste underhållas. Man kan tro att man kommer undan billigare med en halvautomatisk men så är inte fallet om man räknar inte kringutrustning (espressomaskinen är ofta inte den dyraste utgiften).

Andra nackdelar är:
- Tar lång tid att göra, om du ska göra fler än 2 koppar.
- Du måste finjustera (grovhet vid malning, vikt på kaffet, temperatur på vattnet, sekunder som bryggningen ska ta) alla inställningar vid varje ny påse du köper, om du inte dircker riktigt mycket behöver du ofta finjustera från dag till dag också.
- Finjusteringen slöas enormt mycket kaffe om man köper små påsar, (vilket man ofta gör).
- Du kan inte byta mellan olika kaffesorter enkelt, så du håller dig gärna till en.
- Det blir riktigt stökigt.
- Skumma mjölk är svårt och blir mycket att göra rent. De billiga modellerna är också värdelösa på att skumma.

Om du ändå vill ha en halvautomatisk så kör på någon av de kända italiienska märkena (Ranchili Rocky + Silivia är en bra budgetsetup). Du kan ofta serva dem själva och finns stor community för det. Gå inte på en Bosch, DeLoghi etc. Detta har nu blivit en hobby för dig och är inte längre om gott morgonkaffe.

Om du bara vill ha gott kaffe hemma så rekommenderar jag bryggkaffe eller pour over. Är inte stora investeringar och ger riktigt gott kaffe om man gör det bra. Finns flera märken som gör bra bryggare, moccamaster är ett säkert kort. Wilfa WSCG-2 är en bra billig kvarn (inte för espresso!) för bryggkaffe.

Pour-over är om du vill ha mer kontroll vid bryggningen. Är en hobby precis som espresso, men mycket billigare och mindre stökig. Hario är ett bra märke som säljer både pour-over kit (https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/pourover/...)
och kaffevågar (https://www.kaffebroderna.se/produkt/hario-drip-scale).

Min rekommendation: Köp en riktigt bra kaffebryggare, kanske även en kaffekvarn och njut av gott kaffe.

Tråkigt att skrämma bort folk från Espresso-intresset, jag delar inte din bild av detta överhuvudtaget. Har man en bra maskin så tar det inte lång tid att göra mer än 2 koppar. Jag hinner oftast göra 5-6 koppar espresso/latte innan moccamastern blir klar.

Köper man kaffe från ett rosteri som är bra och är konsekventa så behöver man sällan justera och de fall det sker väldigt lite. Temperatur på vattnet är inget som behöver justeras om du kör samma bönor vilket jag gör till 90%. Det är superenkelt att byta mellan kaffesorter, det är bara att byta hopper.

Förstår inte, vad är det som blir stökigt? Att skumma mjölk lär man sig snabbt och det är bara att skölja ur kannan med varmt vatten och sedan är den good to go.

Det som dock är sant med det är att det är DYRT. Jag passade på att köpa riktiga prylar direkt (ECM Synchronika med en S-Automatik 64 kvarn) och det är milslång skillnad mellan de och det mina vänner har som har lagt 6-12 000 sek. Framförallt då deras maskiner inte är konsekventa. Samt att en maskin som denna värmer upp vattnet snabbt vilket gör att jag aldrig behöva vänta om jag skulle göra många koppar. Det som är dyrast är dock bönorna har slutat räkna på det, men då kan man också unna sig riktigt bra kaffe, varje dag, året om.

Permalänk
Medlem

Prioritetslista enligt mina erfarenheter för att konsekvent få så bra och gott kaffe som möjligt.

  1. Färskrostat (bra) kaffe

  2. Regelbunden och ordentlig rengöring

  3. Hantverk (gör "rätt")

  4. Kaffekvarn

  5. Kaffemaskin / bryggpryl.

Punkt 2-4 går och kanske ska kastas om beroende på vad man väljer på punkt 1 och 5.
Många fokuserar från fel håll, lär sig inte tillräckligt och sedan snålar med gammalt fulkaffe eller inte tar sig tid att hålla rent. Till slut smakar det skit och fina prylarna hamnar på blocket eller undangömt någonstans.

Kaffenörderi kan lätt sväva i väg till att bli närmast löjligt och en tragisk prylsport men vill man få fram olika smaker och karaktärer behöver man brygga med olika tekniker.

Hantverket är väl svårast då det ganska snabbt riskerar att bli finlir med små detaljer och teknik. Någon grads förändring på vattentemp kan göra stor skillnad tex, men också beroende på vilket kaffe det är.

Jag gillar Aeropress då den är billig, enkel och ger en fin och ren karaktär på kaffet. Tillsammans med en "så bra kvarn som ekonomin tillåter" ™ och en trevlig singelböna så är det svårt att misslyckas. Men går såklart också att köpa färdigmalt.
Tillsammans med en större presskanna eller någon form av drop med filter så kommer man långt, och utan krångel.

Permalänk
Medlem

@pucko: Jag var på din sida tidigare men med två barn som ska till skolan och tre hundar som ska rastas finns liksom inte utrymme för annat än en helautomatisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

@pucko: Jag var på din sida tidigare men med två barn som ska till skolan och tre hundar som ska rastas finns liksom inte utrymme för annat än en helautomatisk.

Har hund och barn jag med. Så mycket tid tar det inte. Själv har jag en rejäl maskin med dubbla kokare på 1.5 liter styck. Det sparar snarare tid att ha varmt vatten när man ska koka pasta, göra te, eller andra saker. Att extrahera en en espresso tar ca 30 sekunder....
Att mala tar inte lång tid heller.

För mig så är det snarare som att jämföra en hamburgare på mcDonalds med en oxfile på en gormekrog.
Båda innehåller kött, men smaken skiljer enormt. Sedan jag fick smak för riktigt kaffe så skulle jag inte ta ngt från en automatmaskin i min mun.

Permalänk
Medlem

@sixten jonsson

Mixtra inte så föribannat som det föreslås. Utan kör sakta och metodiskt tweaka dig fram. Kör favvo bönorna (Personligen gillar jag den näst starkaste modellen av vad jag nu köper. Alltid arabica bönor inte robusta. Det starkaste blir besk till och från vet inte varför men blir ojämt resultat och jag verkar inte vara ensam med att få detta fenomen.

Bra enkel guide(nedan) för att få rätt på crema, är fan a och o asså. Sätter man den så tycker jag oftast att man får en bra espresso rakt igenom, inte för tunn eller för tjock., En kraftfull men smidig väl tempererad kopp.

Vrid på kvarnen när den maler, och max ett steg åt gången och kanske max 2 steg på hjulet för styrkan.
Jag tyckte det var enklare att få till det om man körde minst en dubbel, en enkel blir ju bara den där shot to go.

https://www.sweetmarias.com/espresso-crema.html

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Pimpa den?! Har du nån länk?

https://www.youtube.com/watch?v=4w5sjSg_FJI

https://www.ebay.co.uk/itm/402023328150
https://www.amazon.com/227431321-Stainless-Chromed-Pannarello...

Dessa är inte testade av mig, så om någon tänker fixar och trixa så gör er research först så vi vet att det passar osv.
Jag påvisar att det går att pimpa, uppgradera vissa saker..

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Krångla inte till det för mycket!
Min väg till gott kaffe som håller sig varmt ett bra tag:

Optional, men verkligen pricken över i:et! Inte haft kvarn så länge så testar fortfarande runt bland olika bönor, men lukten av nymalt kaffe <3
Wilfa WSCG-2

+

Moccamaster KBGT741

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Krångla inte till det för mycket!
Min väg till gott kaffe som håller sig varmt ett bra tag:

Optional, men verkligen pricken över i:et! Inte haft kvarn så länge så testar fortfarande runt bland olika bönor, men lukten av nymalt kaffe <3
Wilfa WSCG-2
https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/kaffekvarn/wilfa-wscg-2(202352)_17405_1_Normal_Extra.webp

+

Moccamaster KBGT741
https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/kaffebryggare/moccamaster-kbgt741(1007132)_338195_1_Normal_Large.webp

Bara för mig bilderna inte funkar?
har annars varit sugen på en MoccaMaster ett bra tag nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Glömde tillägga att Melitta Look 4.0 Therm är ett perfekt komplement till espresso maskinen när man vill köra på vanligt bryggkaffe.
Blir godare med bryggkaffe när man dricker det mer sällan pga espresso maskinen (tycker jag). Termosen är kanon för upphällning, värmehållning samt ingen varm platta eller ingen risk att bränna kaffet som med Moccamaster.

Ser plastig ut på bilder men är riktigt stabil, snygg och bra kvarlitet. Kanske t.o.m. bättre än deluxe versionen i stål.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten jonsson:

Köpte i lördags en sån här https://www.mediamarkt.se/sv/product/_de-longhi-magnifica-s-e...
Hittils mkt nöjd använder just nu Johan & Nyström La Bomba Espresso bönor. Någon som har koll på dom bästs inställningarna till kvarnen?
Måstr också tacka för tipsen pch hjälpen här o tråden

Mvh Sixten

Blev det något gott kaffe i påsk!? nöjd?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör