Permalänk
Medlem

Mystiskt tillbehör till surface pro?

Hejhopp!

Jag skall köpa en surface pro 6 eller 7 men vill kunna stoppa in mitt SIM-kort och bilnavigera med skrället.
Finns det donglar eller liknande med båda dessa funktioner så att jag slipper ha en massa tjafs som skall kopplas in i datorn?

F.ö är detta mitt första inlägg sedan 2007

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

Du kan ju Internet-dela med telefonen, eller så får du ansluta ett 4g modem där du stoppar sim-kortet.

"Surface Pro X" verkar komma med inbygt 4G/LTE-modem annars.

Permalänk
Medlem

Dela hotspot med mobilens wi fi så har du internet till din surface. Funkar kanon och du slipper extra SIM eller donglar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du kan ju Internet-dela med telefonen, eller så får du ansluta ett 4g modem där du stoppar sim-kortet.

"Surface Pro X" verkar komma med inbygt 4G/LTE-modem annars.

Mjo, Surface pro x har dock ARM-processor vilket tydligen är sämre i många ordinarie windows program.
Och jag kör en DORO knapptelefon, vilket är upphovet till min fråga

Men med 4g, då har jag tillgång till internet, klart!
Hur är det då med navigering a lá GPS?

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabbsökning och det ser inte ut som surface har inbyggd GPS.
Surface är ju inte en surfplatta utan en dator, gissar att det är därflr den saknar GPS. Precis som laptops.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Gjorde en snabbsökning och det ser inte ut som surface har inbyggd GPS.
Surface är ju inte en surfplatta utan en dator, gissar att det är därflr den saknar GPS. Precis som laptops.

Nä den har ju inte det, och det är synd!
Därav är jag frågande vad jag skall ha för lämpligt tillbehör

OCH om enbart 4g är tillräckligt för navigering?

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

5an verkar finnas med LTE, märkligt att ms skulle slopa den funktionen

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Surface Go och Surface Pro X finns med LTE och GPS. Blåtands-GPS är väl enklaste alternativet om du ska ha en Surface Pro 6/7. Känner inte till någon kombo.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Surface pro X verkar inte ha GPS, men annars så uppfyller ju en Surface Go med LTE kraven, förutom att vara en Pro då.

Men annars är det ju en extern blåtands GPS puck och en 4G-router med wifi, så bör det ju fungera bra.

Permalänk
Medlem

https://www.surfaceforums.net/threads/gps-on-the-surface-book...

OBS gammal artikel. Viktigast är ju GPS, kartor kan du alltid ladda ner lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Mordekai: Surface pro X verkar inte ha GPS, men annars så uppfyller ju en Surface Go med LTE kraven, förutom att vara en Pro då.

Men annars är det ju en extern blåtands GPS puck och en 4G-router med wifi, så bör det ju fungera bra.

Surface Pro X har GPS och GLONASS precis som Surface Go.
https://www.microsoft.com/sv-se/surface/devices/surface-pro-x...

Permalänk
Medlem

iom att jag inte kanköra autocad (eller andra 64 bit grjer) på surface pro x (tack vara ARM processorn) så verkar det enda alternativet vara att skaffa en pro med två donglar. En för 4g och en för gps

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Ok, då är Wiki sidan fel då.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kommer att bli bökigt så varför skaffar du inte nått vettigt att navigera med ?
En riktig navigator eller en lämplig platta eller byter telefon eller nån kombination av det.
Att skaffa en lös gps och ett löst modem och då dessutom behöva skaffa ett datasimkort och få 2 extra enheter som ska laddas och monteras och så vidare verkar mest bara extremt bökigt och ofunktionellt.
Det finns plattor med gps och 4g modem inbyggt från 1400 kr om du tvunget ska ha en platta
https://www.computersalg.se/i/3628570/huawei-mediapad-t3-10-s...
men en navigator är så mycket trevligare och brukar ha bilfästen också så att det fungerar bra i praktiken, annars kan du ju också bara byta telefon om du ändå inte tänkt skaffa nån riktig navigatormjukvara som funkar offline.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Mordekai: Ok, då är Wiki sidan fel då.

Fel? Den saknar väl en hel del uppgifter men den skriver inte att den har full spec heller.

Permalänk
Medlem

Om du nu tänkt ha den ihop med en 4g-dongel så borde väl det smidigaste bara vara att ladda ner Waze (finns till win) och sen tuta och köra? Jag kör Waze dagligen (dock genom tfn) vilket helt tar bort behovet för en egen GPS. Jag har GPS/nav inbyggt i bilen men används aldrig då Waze är x antal bättre. Dessutom sjukt smidigt då du kan rapportera hinder, trafikkontroller etc samt att du får upp varningar om detsamma som andra användare rapporterar in i din närhet.

Edit: Google maps har väl offlinekartor?

Tillägg.
Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Om du nu tänkt ha den ihop med en 4g-dongel så borde väl det smidigaste bara vara att ladda ner Waze (finns till win) och sen tuta och köra? Jag kör Waze dagligen (dock genom tfn) vilket helt tar bort behovet för en egen GPS. Jag har GPS/nav inbyggt i bilen men används aldrig då Waze är x antal bättre. Dessutom sjukt smidigt då du kan rapportera hinder, trafikkontroller etc samt att du får upp varningar om detsamma som andra användare rapporterar in i din närhet.

Edit: Google maps har väl offlinekartor?

Så Waze tar position genom 4g nätet?

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk

Torde väl bara vara att surfa in på google maps annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BountY:

Så Waze tar position genom 4g nätet?

Verkar så ja, och väldigt precist dessutom. Som sagt, utgår från tfn så din lösning kanske ter sig annorlunda. Sen äter waze väldigt lite MB på surfen om du nu beslutar dig för en 4g-dongel.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BountY:

Så Waze tar position genom 4g nätet?

Skrivet av rabbe_1:

Verkar så ja, och väldigt precist dessutom. Som sagt, utgår från tfn så din lösning kanske ter sig annorlunda. Sen äter waze väldigt lite MB på surfen om du nu beslutar dig för en 4g-dongel.

@rabbe_1 Din telefon har gps-mottagare som Waze läser din position ifrån. Den tar inte din position från internet.
Däremot hämtas kartor och händelser den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@rabbe_1 Din telefon har gps-mottagare som Waze läser din position ifrån. Den tar inte din position från internet.
Däremot hämtas kartor och händelser den vägen.

Ja du ser! Tack för upplysning vilket såhär när du skriver det är uppenbart

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.