Varför kan inte vi svenskar prata om saker som skaver?

Permalänk

Varför kan inte vi svenskar prata om saker som skaver?

Märkligt att vi inte kan prata öppet om saker och ting som är känsligt i Sverige!!?? Vi får INTE prata om barnuppfostran, Covid19, invandring, kriminalitet, sprängningar och allt annat som är känsligt!

Direkt man tar upp något som skaver ska det skämtas bort, tystas ner eller hänvisa till någon statistik som säger något annat än verkligheten! Vi borde prata om ALLT som skaver kan jag tycka för att det ska bli bättre. Varför är vi så rädda att prata? Varför ska allt vara så PK (politiskt korrekt)?

TROR det kan vara en STOR del i problemet att många Svenskar mår piss psykiskt!

Till och med komiker i Sverige har nu problem med att de blir anmälda för att folk inte fattar och blir KRÄNKTA!

Bara en tanke, varför tror ni att det är så?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Blanda inte in mig i det där påståendet. Jag pratar öppet om i princip allt. Det tycker jag många gör. Däremot har folk olika åsikter och reagerar olika på olika ämnen. Alla tänker inte exakt lika som du.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

För mig personligen hör jag bara folk gnälla över att de inte får prata om det, men aldrig faktiskt sett någon blivit nedtystad som vill prata om det. Samtliga ämnen du precis tagit upp har blivit sönderdiskuterad på jobbet och bland vänner och familj.

I mina ögon låter det som att folk som tror som du lever i en drömvärld, eller dystopivärld, där man vill hävda att det är på ett visst sätt för att kunna sätta på sig offerkoftan samt kunna peka finger. En anektodisk upplevelse jag har är att folk som yttrar sig som du är allihopa SD'are och använder den ursäkten för att kunna säga att invandrare är våldsamma, barnaga ska bli lagligt igen, kvinnor bör stanna hemma, och COVID-19 är påhittat eller bara en konspiration för att skrämma folk.

Till sist, denna mening är ju definitivt oroväckande:
"hänvisa till någon statistik som säger något annat än verkligheten!"

Om du har statistik som motbevisar din bild av verkligheten, då är det troligtvis din bild av verkligheten det är fel på, inte statistiken.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Folk har tendens att plocka en viss folkgrupp och skylla allt på dem. Det elakt och egoistiskt.

Diskussioner som inte kretsar kring den mentaliteten ska givetvis föras

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med, det är ju fasen det enda folk talar om, speciellt covid-19 och dessa tider. Har nog inte mött någon de senaste året som pratat om något av det du nämde

Däremot att klaga på att man inte får prata om saker, det har man hört gång på gång!

Permalänk
Medlem

Hörde ett roligt uttryck från danskar; I Sverige kan man bara ha en åsikt - annars har man fel.
Lite förenklat och direkt översatt från min beklagligt dåliga Danska.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad för folk du har runt omkring dig så att säga privat och på jobbet. Men håller inte med i det du säger. Är det en känsla du har fått eller har du nån källa du syftar på?

Alla ämnen du nämner ovan är vardagsmat vid lunchen på mitt jobb bland annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett problem är väll att när folk pratar om "skavande" ämnen så har de oftast en redan en åsikt som är ganska starkt personligt etablerad. Folk är oftast inte villiga att diskutera utan vill snarare argumentera för sin åsikt och trycka denna åsikt på andra. Det är väldigt sällan man hamnar i ett samtal med någon som går in med en öppen attityd och villighet att från början se att de kan ha både rätt och fel, eventuellt att det inte finns rätt och fel i alla ämnen och diskussioner.

Jag vet själv att jag ofta skriver en välformulerad och utvecklad kommentar på exempelvis Facebook i en tråd, för att sedan läsa igenom den och ett par andra sjukt toxiska kommentarer i flödet för att bara ta bort min text innan jag ens postar och gå vidare med mitt liv. Jag känner att "här finns inget att bidraga, för det finns ingen som är villig att lyssna".

Nischade forum (som SweC exempelvis) är det en lite annorlunda stämning och här är det bättre förutsättningar för faktisk diskussion

Permalänk
Medlem

Satte morgon_kaffet i halsen trodde min Firefox blivit pwd och därav hamnat på nynassarnas tummelplats flashback!

Till Ts kryp tebaxs till det bruna mörker du kom från!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

För mig personligen hör jag bara folk gnälla över att de inte får prata om det, men aldrig faktiskt sett någon blivit nedtystad som vill prata om det. Samtliga ämnen du precis tagit upp har blivit sönderdiskuterad på jobbet och bland vänner och familj.

I mina ögon låter det som att folk som tror som du lever i en drömvärld, eller dystopivärld, där man vill hävda att det är på ett visst sätt för att kunna sätta på sig offerkoftan samt kunna peka finger. En anektodisk upplevelse jag har är att folk som yttrar sig som du är allihopa SD'are och använder den ursäkten för att kunna säga att invandrare är våldsamma, barnaga ska bli lagligt igen, kvinnor bör stanna hemma, och COVID-19 är påhittat eller bara en konspiration för att skrämma folk.

Till sist, denna mening är ju definitivt oroväckande:
"hänvisa till någon statistik som säger något annat än verkligheten!"

Om du har statistik som motbevisar din bild av verkligheten, då är det troligtvis din bild av verkligheten det är fel på, inte statistiken.

Privat så är det inga problem att diskutera vilket ämne som helst men ser man inom regeringen så är det mer eller mindre döden att säga att vi har problem med vissa saker och efter det säga vad det beror på.
S stoppade väl till och med BRÅ:s undersökning just pga. att det skulle visa att faktiskt SD hade rätt på många plan och S fortfarande säger att "vi såg det inte komma". För det kan jag inte säga att SD har rätt på allt.

Att folk blir kränkta till höger och vänster har jag fortfarande inte förstått men det tycks vara ett enkelt sätt att komma undan.

Denna tråd kommer gissningsvis bli låst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att det inte är några problem att prata om. Däremot tar en del en rätt extrem position och egentligen inte är intresserade av någon faktiskt faktabaserat diskussion utan bara vill kräkas lite. Då får de mothugg och tolkar det som att man "inte får prata om saker".

Med folk som faktiskt vill disskutera och är öppna för att de kanske inte har all fakta och kan ta till sig ny information så finner jag att många diskussioner är väldigt givande.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om du har statistik som motbevisar din bild av verkligheten, då är det troligtvis din bild av verkligheten det är fel på, inte statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Märkligt att vi inte kan prata öppet om saker och ting som är känsligt i Sverige!!?? Vi får INTE prata om invandring, barnuppfostran, Covid19, kriminalitet, sprängningar och allt annat som är känsligt!

Direkt man tar upp något som skaver ska det skämtas bort, tystas ner eller hänvisa till någon statistik som säger något annat än verkligheten! Vi borde prata om ALLT som skaver kan jag tycka för att det ska bli bättre. Varför är vi så rädda att prata? Varför ska allt vara så PK (politiskt korrekt)?

TROR det kan vara en STOR del i problemet att många Svenskar mår piss psykiskt!

Till och med komiker i Sverige har nu problem med att de blir anmälda för att folk inte fattar och blir KRÄNKTA!

Bara en tanke, varför tror ni att det är så?

Det där gäller väl bara offentliga personer?
Tror inte alls dessa ämnen är känsligt att prata om för gemene man.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Mithras:

För mig personligen hör jag bara folk gnälla över att de inte får prata om det, men aldrig faktiskt sett någon blivit nedtystad som vill prata om det. Samtliga ämnen du precis tagit upp har blivit sönderdiskuterad på jobbet och bland vänner och familj.

I mina ögon låter det som att folk som tror som du lever i en drömvärld, eller dystopivärld, där man vill hävda att det är på ett visst sätt för att kunna sätta på sig offerkoftan samt kunna peka finger. En anektodisk upplevelse jag har är att folk som yttrar sig som du är allihopa SD'are och använder den ursäkten för att kunna säga att invandrare är våldsamma, barnaga ska bli lagligt igen, kvinnor bör stanna hemma, och COVID-19 är påhittat eller bara en konspiration för att skrämma folk.

Till sist, denna mening är ju definitivt oroväckande:
"hänvisa till någon statistik som säger något annat än verkligheten!"

Om du har statistik som motbevisar din bild av verkligheten, då är det troligtvis din bild av verkligheten det är fel på, inte statistiken.

Man kan säga att statistik är ett annat sätt att ljuga! Exempelvis så säger statistik att det är tryggare i Sverige nu av någon skrivbordsnisse som har frågat ex antal människor m.m.
Men om man lyssnar på exempelvis polisen som är ute i verkligheten så skakar de bara på huvudet och säger att det är SKITSNACK och att de är trötta på att höra om att statistiken säger något annat! (Dels pga. att det är massor som inte kommer med i statistiken!) Vem skulle du tro på av dom?

Samma sak ser vi nu när det gäller statistik över coronaviruset i Sverige, MASSOR som inte kommer med av olika orsaker!

Tröttsamt att folk litar SÅ mycket på statistik!
"Statistics can be manipulated to prove anything"

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@M_X_E_Q: Höjden av ironi att du, med ditt avfärdande svar att han är nazist för att han upplever det svårt att tala om saker med svenskar, därmed bekräftar hans uppfattning.

Permalänk
Medlem

Tror att det hänger kvar i och med den oskrivna jantelagen. Man ska inte vara bättre än någon annan, därför ska man inte tycka till så mycket och visa sig veta bättre än andra. Eller, gå inte och gnäll om saker, andra har det värre. Rätt sjukt. Matchokultur spelar nog in en del också.
Självklart ska man kunna prata om allt och diskutera vilka ämnen som helst, bara man gör det på en civiliserad nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Märkligt att vi inte kan prata öppet om saker och ting som är känsligt i Sverige!!?? Vi får INTE prata om invandring, barnuppfostran, Covid19, kriminalitet, sprängningar och allt annat som är känsligt!

Direkt man tar upp något som skaver ska det skämtas bort, tystas ner eller hänvisa till någon statistik som säger något annat än verkligheten! Vi borde prata om ALLT som skaver kan jag tycka för att det ska bli bättre. Varför är vi så rädda att prata? Varför ska allt vara så PK (politiskt korrekt)?

TROR det kan vara en STOR del i problemet att många Svenskar mår piss psykiskt!

Till och med komiker i Sverige har nu problem med att de blir anmälda för att folk inte fattar och blir KRÄNKTA!

Bara en tanke, varför tror ni att det är så?

Jag känner inte igen detta alls. Tanken eller fundering kring detta har inte ens föresvävat mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Privat så är det inga problem att diskutera vilket ämne som helst men ser man inom regeringen så är det mer eller mindre döden att säga att vi har problem med vissa saker och efter det säga vad det beror på.
S stoppade väl till och med BRÅ:s undersökning just pga. att det skulle visa att faktiskt SD hade rätt på många plan och S fortfarande säger att "vi såg det inte komma". För det kan jag inte säga att SD har rätt på allt.

Att folk blir kränkta till höger och vänster har jag fortfarande inte förstått men det tycks vara ett enkelt sätt att komma undan.

Denna tråd kommer gissningsvis bli låst.

Regeringen har väll själva redan haft utredningar som pekat ut en hel del problem inom områden jag antar du syftar på. Vad som ibland hänt är att tex SD kräver en utredning inom något som det redan finns en pågående utredning kring och då har man sagt "nej" och att man inväntar resultatet av den pågående utredningen.

Varför man ofta, inte bara i Sverige, som opposition kräver en massa saker som sittande kanske redan tittar på är förmodligen för att man hoppas gemene man inte känner till att det pågår en utredning, skall se ut som att man bryr sig och sittande säger nej.
Man ser samma sak i USA idag tex.

Så man som individ behöver tyvärr vara mycket aktivare på att söka upp information om vad som pgår och vilka ståndpunkter partier har i olika frågor och inte lita på vad något annat parti påstår att X eller Y tycker.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av M_X_E_Q:

Satte morgon_kaffet i halsen trodde min Firefox blivit pwd och därav hamnat på nynassarnas tummelplats flashback!

Till Ts kryp tebaxs till det bruna mörker du kom från!

Precis vad jag menar

Nu säger du indirekt att det här ska man inte prata om! Skönt att få det bekräftat!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

@M_X_E_Q: Höjden av ironi att du, med ditt avfärdande svar att han är nazist för att han upplever det svårt att tala om saker med svenskar, därmed bekräftar hans uppfattning.

Jag uppfattade den kommentaren som ironi. Men jag kanske tolkade den helt fel. Ett av problemen med att föra sådana här snack i textform på internet

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Märkligt att vi inte kan prata öppet om saker och ting som är känsligt i Sverige!!?? Vi får INTE prata om invandring, barnuppfostran, Covid19, kriminalitet, sprängningar och allt annat som är känsligt!

Direkt man tar upp något som skaver ska det skämtas bort, tystas ner eller hänvisa till någon statistik som säger något annat än verkligheten! Vi borde prata om ALLT som skaver kan jag tycka för att det ska bli bättre. Varför är vi så rädda att prata? Varför ska allt vara så PK (politiskt korrekt)?

TROR det kan vara en STOR del i problemet att många Svenskar mår piss psykiskt!

Till och med komiker i Sverige har nu problem med att de blir anmälda för att folk inte fattar och blir KRÄNKTA!

Bara en tanke, varför tror ni att det är så?

Åsiktskorridor kallas det. Men det är dock inte bara i Sverige vi har detta fenomenet. Folk i allmänhet är korkade och därför blir diskussionerna alltid svart/vita. Allting blir antingen eller. Två motsatta sidor. Folk är för korkade för att se att det finns miljoner alternativ mellan ytterligheterna. Det kvittar om diskussionen handlar om invandring eller kärnkraft eller annat. Du har SD-puckon på ena sidan som påstår att alla invandrare är kriminella och sen idioterna på andra sidan som pekar på t.ex. hur stor del av doktoranderna på KTH som är invandrare och använder det som argument för att visa att asylinvandring från Afghanistan därför är gynnsamt för Sverige. Båda ytterligheterna är helt kompletta faktaresistenta idioter och debatterar som om det är deras jävla religion det handlade om. Sen många år tillbaka har jag spenderat alldeles för mycket tid på nätet med att argumentera med puckade SDare men på senare år ser jag idioterna på andra sidan som är precis lika korkade och simplistiska som SDarna. Folk älskar fakta som påvisar något dom gillar men är lika faktaresistenta när faktan visar något dom inte håller med om. Detta har jag sett på väldigt nära håll bland både släkt och vänner. Det kvittar vilka argument folk använder och hur mycket du backar upp det med fakta och statistik(nu pratar jag om från tex SCB och inte några extremistkällor) men du kan ge dig fan på att det alltid dyker upp något hjärndött helvete som försöker döda diskussionen genom att istället hoppa på folk och kalla dom för rasister eller SDare. lol. Jag tror dock att SD bidragit till detta genom att när dom säger något så börjar många springa så långt dom kan åt andra hållet med sina argument oavsett hur dumt och korkat det låter. SD har sagt otroligt många korkade saker och förtjänar skit för det. Men allt dom säger har inte varit dumt men folk måste ändå överreagera och få moralpanik.

Sen att folk blir kränkta av allt är väl bara ytterliggare en följd av att vi sedan barnsben lärt oss att vi inte får mobba andra. Nu tror folk att bara för att dom tar illa upp så har den andra automatiskt gjort något fel och om jag blir kränkt så har jag automatiskt rätt. suck...

EDIT: Haha. Jag hann inte ens posta det jag skrev och denna tråden är redan ett lysande exempel på vad jag menar.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag känner inte igen detta alls. Tanken eller fundering kring detta har inte ens föresvävat mig.

Så du har helt missat att folk blir kränkta till höger och vänster? Om du lyssnar på exempelvis RAW comedy podden så snackar dom om detta. Kända komiker blir alltså anmälda numera om de pratar om något som skaver!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Man kan säga att statistik är ett annat sätt att ljuga! Exempelvis så säger statistik att det är tryggare i Sverige nu av någon skrivbordsnisse som har frågat ex antal människor m.m.
Men om man lyssnar på exempelvis polisen som är ute i verkligheten så skakar de bara på huvudet och säger att det är SKITSNACK och att de är trötta på att höra om att statistiken säger något annat! (Dels pga. att det är massor som inte kommer med i statistiken!) Vem skulle du tro på av dom?

Samma sak ser vi nu när det gäller statistik över coronaviruset i Sverige, MASSOR som inte kommer med av olika orsaker!

Tröttsamt att folk litar SÅ mycket på statistik!
"Statistics can be manipulated to prove anything"

Om man skall föra en diskussion och vill lyfta tex statistik och problem med den så är det en sak som är otroligt viktig och som saknas 99% av gångerna. Källor...

Allt för mycket saker som folk retar upp sig på idag visar sig vara något de läste på FB, som var kopierat av vad någon skrivit i en blogg, som i sin tur kopierade andra bloggar i fem steg och slutligen kommer du ner till en faktiskt källa. En källa som det, så fort man själv läser den, visar att den ursprungliga bloggaren missuppfattat eller misstolkat

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Man kan säga att statistik är ett annat sätt att ljuga! Exempelvis så säger statistik att det är tryggare i Sverige nu av någon skrivbordsnisse som har frågat ex antal människor m.m.
Men om man lyssnar på exempelvis polisen som är ute i verkligheten så skakar de bara på huvudet och säger att det är SKITSNACK och att de är trötta på att höra om att statistiken säger något annat! (Dels pga. att det är massor som inte kommer med i statistiken!) Vem skulle du tro på av dom?

Samma sak ser vi nu när det gäller statistik över coronaviruset i Sverige, MASSOR som inte kommer med av olika orsaker!

Tröttsamt att folk litar SÅ mycket på statistik!
"Statistics can be manipulated to prove anything"

Du är ju ett bevis på att det inte går att diskutera saker. Du har redan din syn klar och allt annat är BS.

Självklart kan statistik vara missvisande speciellt om det är en fåne som hatar invandrare. Men som du håller på så är det än värre. Ett exempel är en lärare som sett en massa skit och tycker skolan är våldsam och alla barn som Jonny och Conny är kriminella. Sen gör en forskare en undersökning för att se hur skolan ser ut och kommer fram till skolan idag är trygg för de flesta men att det finns såklart fortsatta problem.
Tycker du läraren ska fortsatta ha sin åsikt eller kanske ta till sig rapporten?

Tycker du samma om vetenskap och t ex fysik?
Eller vad du tycker du om media? Är det bara en skock idioter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Så du har helt missat att folk blir kränkta till höger och vänster? Om du lyssnar på exempelvis RAW comedy podden så snackar dom om detta. Kända komiker blir alltså anmälda numera om de pratar om något som skaver!

Ja, det har jag missat helt. Jag skulle själv inte få för mig att lysnna på någon pod däremot

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

De personer jag träffat som har svårt med att de blir tystade, eller att det blir obekvämt när de tar upp saker, är ofta ganska dåliga på att dels uttrycka sig och dels läsa av situationen. Det blir ofta plumpt.

Samma personer tar också ofta död på redan pågående konstruktiva diskussioner om känsliga ämnen (tex invandring) genom att raljera eller påstå med absolut övertygelse att deras sätt att se på saker är den rätta. I det första fallet försvinner allt utrymme för andra att prata och i det andra fallet finns ju inget att diskutera. I båda fallen är det dessutom ofta uttryckt med ilska, vilket gör det ganska obehagligt att ha en diskussion med personen, för då riskerar man att få ilskan riktad mot sig själv. De som eventuellt svarar är ofta personer som är argt engagerade för totalt motsatt ståndpunkt, så då blir det bara pajkastning mellan oflexibla extremer.

Permalänk
Medlem

Att man inte får prata om covid-19? Väldigt märkligt påstående. Det är väl det enda folk pratar om nuförtiden?

Dessutom pratar man väl ganska mycket om invandring, kriminalitet, sprängningar, osv nuförtiden? Det är inte 2015 längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Åsiktskorridor kallas det. Men det är dock inte bara i Sverige vi har detta fenomenet. Folk i allmänhet är korkade och därför blir diskussionerna alltid svart/vita. Allting blir antingen eller. Två motsatta sidor. Folk är för korkade för att se att det finns miljoner alternativ mellan ytterligheterna. Det kvittar om diskussionen handlar om invandring eller kärnkraft eller annat. Du har SD-puckon på ena sidan som påstår att alla invandrare är kriminella och sen idioterna på andra sidan som pekar på t.ex. hur stor del av doktoranderna på KTH som är invandrare och använder det som argument för att visa att asylinvandring från Afghanistan därför är gynnsamt för Sverige. Båda ytterligheterna är helt kompletta faktaresistenta idioter och debatterar som om det är deras jävla religion det handlade om. Sen många år tillbaka har jag spenderat alldeles för mycket tid på nätet med att argumentera med puckade SDare men på senare år ser jag idioterna på andra sidan som är precis lika korkade och simplistiska som SDarna. Folk älskar fakta som påvisar något dom gillar men är lika faktaresistenta när faktan visar något dom inte håller med om. Detta har jag sett på väldigt nära håll bland både släkt och vänner. Det kvittar vilka argument folk använder och hur mycket du backar upp det med fakta och statistik(nu pratar jag om från tex SCB och inte några extremistkällor) men du kan ge dig fan på att det alltid dyker upp något hjärndött helvete som försöker döda diskussionen genom att istället hoppa på folk och kalla dom för rasister eller SDare. lol. Jag tror dock att SD bidragit till detta genom att när dom säger något så börjar många springa så långt dom kan åt andra hållet med sina argument oavsett hur dumt och korkat det låter. SD har sagt otroligt många korkade saker och förtjänar skit för det. Men allt dom säger har inte varit dumt men folk måste ändå överreagera och få moralpanik.

Sen att folk blir kränkta av allt är väl bara ytterliggare en följd av att vi sedan barnsben lärt oss att vi inte får mobba andra. Nu tror folk att bara för att dom tar illa upp så har den andra automatiskt gjort något fel och om jag blir kränkt så har jag automatiskt rätt. suck...

EDIT: Haha. Jag hann inte ens posta det jag skrev och denna tråden är redan ett lysande exempel på vad jag menar.

Folk i allmänhet är inte korkade. Du faller själv in i svart-vitt tänkande här.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte med allt elände så jag undviker det istället. Ta bara tråden Coronaviruset (SARS-CoV-2) som har blivit så stor att jag inte orkar se titeln längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Folk i allmänhet är inte korkade. Du faller själv in i svart-vitt tänkande här.

Du är uppenbart kränkt. Utveckla. Du måste ha något argument att komma med iställer för påhopp. Har du inte ett enda?
Scrolla upp och ner i tråden och du ser vad jag menade. Trådskaparen är redan stämplad som SD:are, brun, nasse osv osv. Det är den här skiten som jag menar. Ingen av oss vet var han står på den politiska skalan och det borde oavsett kvitta. Det jag är intresserad av är vad du tycker och tänker. Var du står på den politiska skalan skiter jag i. Men idag finns det för många idioter som bara bryr sig om det.