Permalänk
Medlem

Speldator runt 20k

Hej,

Nu har det äntligen blivit dags att införskaffa en ny dator och då vänder jag mig såklart till er för hjälp. Senaste gången jag gav mig på att bygga en dator var ungefär i slutet av stenåldern, då datorkomponenterna både var enklare att klassificera såväl som att komponera. Det var en tid när siffran 5 var bättre än siffran 4, bokstaven C var bättre än bokstaven B etc. Idag känner jag mig bortom vilsen.

Jag har smugit runt här i köprådtråden i ett par veckor nu och hittade nyligen en lista (skapad av Eric H) som började likna något jag tror kommer passa mig bra. Jag är alltså ute efter en speldator som ska kunna hålla för krävande spel i ett antal år framöver. Jag kommer att använda en 65" tv som skärm.

Jag har som sagt utgått ifrån en lista jag hittat här och gjort några små förändringar och undrar följande:
- Först och främst, är allt kompatibelt?
- Har jag råkat skapa en flaskhals någonstans?
- Om budgeten hade utökats något, vad är det första/bästa att uppgradera och till vad?
- RTX 2070 super vs 2080 super, är det verkligen någon större skillnad och hur bra fungerar de med en 65" tv-skärm?
- Slutligen, hur känns helheten, kommer datorn ta hand om mina spelbehov under en respektabel tid framöver?

Ledsen om det blev lite väl många frågor, är evigt tacksam för all hjälp jag kan få!

PS: Barracudan är ett måste, behöver utrymmet.

Permalänk
Medlem

Köp istället https://www.webhallen.com/se/product/314215-Webhallen-Config-... , i princip samma komponenter men billigare. Lägg till en HD om du behöver.

När det gäller grafikkort så är 2080 super marginellt snabbare än 2070 super men till mycket högre pris, satsa på 2070 super.

Skrivet av CwB:

Hej,

Nu har det äntligen blivit dags att införskaffa en ny dator och då vänder jag mig såklart till er för hjälp. Senaste gången jag gav mig på att bygga en dator var ungefär i slutet av stenåldern, då datorkomponenterna både var enklare att klassificera såväl som att komponera. Det var en tid när siffran 5 var bättre än siffran 4, bokstaven C var bättre än bokstaven B etc. Idag känner jag mig bortom vilsen.

Jag har smugit runt här i köprådtråden i ett par veckor nu och hittade nyligen en lista (skapad av Eric H) som började likna något jag tror kommer passa mig bra. Jag är alltså ute efter en speldator som ska kunna hålla för krävande spel i ett antal år framöver. Jag kommer att använda en 65" tv som skärm.

Jag har som sagt utgått ifrån en lista jag hittat här och gjort några små förändringar och undrar följande:
- Först och främst, är allt kompatibelt?
- Har jag råkat skapa en flaskhals någonstans?
- Om budgeten hade utökats något, vad är det första/bästa att uppgradera och till vad?
- RTX 2070 super vs 2080 super, är det verkligen någon större skillnad och hur bra fungerar de med en 65" tv-skärm?
- Slutligen, hur känns helheten, kommer datorn ta hand om mina spelbehov under en respektabel tid framöver?
https://www.webhallen.com/api/cart-img/302707,272328,314108,286563,241284,290042,236123,263673,288870,303645,281932?name=Sparad%20varukorg%202020-04-02

Ledsen om det blev lite väl många frågor, är evigt tacksam för all hjälp jag kan få!

PS: Barracudan är ett måste, behöver utrymmet.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Köp istället https://www.webhallen.com/se/product/314215-Webhallen-Config-... , i princip samma komponenter men billigare. Lägg till en HD om du behöver.

När det gäller grafikkort så är 2080 super marginellt snabbare än 2070 super men till mycket högre pris, satsa på 2070 super.

Tack för info om grafikkortet, uppskattas!

Vet inte om jag missat något, men sammansättningen du länkade är väl dyrare än den jag listade ovan? Lägger jag till Barracudan i din lista så blir ju priset 21,5k. Däremot kan det såklart vara intressant om det renderar i en bättre speldator.

En annan sak som jag läst om i andra trådar nu i dagarna är att moderkortet jag valt inte riktigt lirar med processorn. Skulle det fungera bättre om jag exempelvis valde MSI X470 GAMING PRO MAX - ATX / X470 istället?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av CwB:

Jag har smugit runt här i köprådtråden i ett par veckor nu och hittade nyligen en lista (skapad av Eric H) som började likna något jag tror kommer passa mig bra.

Du måste citera mig om du vill att jag skall se något...
Datorn ser bra ut med tanke på de kanpanjerna och den lagerstatusen som var då. Blev den köpt eller klurar du fortfarande?
För skall du köpa idag så är det en del som bör ändras på grund av nu ärande priser.

Skrivet av CwB:

En annan sak som jag läst om i andra trådar nu i dagarna är att moderkortet jag valt inte riktigt lirar med processorn. Skulle det fungera bättre om jag exempelvis valde MSI X470 GAMING PRO MAX - ATX / X470 istället?

Det funkar okej, se till att sätta en fläkt längst bak i ovankant på chassit för att kyla VRM ordentligt.

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING VRM Cooling
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|