Köpa nytt headset - steelseries Artic 1,3 eller 5?

Permalänk
Medlem

Köpa nytt headset - steelseries Artic 1,3 eller 5?

Hej,

Tänkte köpa nya headphones idag då mina 5 år gamla Asus cerberus nu har gett upp helt och hållet, ena sidan har släppt helt.. 🙄

Anyways, har kollat på steelseries Arctic och tänkte kolla med er om dom först och främst är bra för PC gaming, discord och en del musik.

Är lite osäker på vilka jag borde köpa, Artic 5 verkar ju helt klart bäst, men är det så stor och bra skillnad så att dom är värda nästan dubbla av vad Arctic 3 kostar?

Jag spelar helt klart mest på PC, pratar mycket på discord, och lyssnar på musik.
Viktigt för mig är att jag kan höra fotsteg och rörelse från fiender i spelen.

Vilket tycker ni verkar vara bäst?

Ändrat rubriken, tack @mrqaffe :)
Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

@ItsLea:

Arctis 1 går inte att jämföra rent ljudmässigt.

Skillnaden mellan Arctis 3 och 5 verkar vara anslutningen (3 har 3,5mm aux, 5 har USB) samt RGB. I övrigt ingen skillnad. Den skillnaden kan vara rätt avgörande, sett till mikrofonens kvalitet. Ofta drivs micarna och lurarna bättre genom det medföljande ljudkortet (usb anslutning), jämfört med ljudet från moderkortet.

För det priset rekommenderar jag att du istället kikar på HS60 från Corsair. 499kr och betydligt bättre ljud. Se bland annat recensionen på rtings.com

HS60:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingheadset/tradbundet-h...

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Artic 5 för ett par år sedan men bytte till ett par Siberia 840 , gamla serien men trådlösa med BT , utförsäljning med rejäl rabatt så det vart ~samma pris , ingen sladd och SS lösning med mikrofonen inskjutbar i luren är två saker som jag inte kommer byta bort i första taget. jag är nöjd med ljudet , är man 50+ så kanske hörseln inte är på topp längre , men andra lär väl ha andra åsikter

Edit:Köp det du gillar och tycker låter bra till ett pris som passar din plånbok så kommer du bli nöjd

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Rekordmedlem

De modeller du räknar upp är inte hörlurar/headphones utan headsets, dvs de har en mikrofon vilket en headphone inte har.
Var tydlig när du skriver med vad som avses, använd rätt benämningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

@ItsLea:

Arctis 1 går inte att jämföra rent ljudmässigt.

Skillnaden mellan Arctis 3 och 5 verkar vara anslutningen (3 har 3,5mm aux, 5 har USB) samt RGB. I övrigt ingen skillnad. Den skillnaden kan vara rätt avgörande, sett till mikrofonens kvalitet. Ofta drivs micarna och lurarna bättre genom det medföljande ljudkortet (usb anslutning), jämfört med ljudet från moderkortet.

För det priset rekommenderar jag att du istället kikar på HS60 från Corsair. 499kr och betydligt bättre ljud. Se bland annat recensionen på rtings.com

HS60:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingheadset/tradbundet-h...

Ah okej så struntar helt i arctis 1 då.

Vad jag förstod så var det typ det precis det som du sa var skillnaden, och någon software till arctis 5 om jag inte fattade helt fel. Hade ingen aning om hur det funkar med ljudet, tack

Tack! Hur jämför sig HS60 mot Arctis 5? Priset är ju helt klart väldigt mycket snällare mot plånboken..

Såg även att det fanns en del erbjudanden på arctis 7 och hs70, minimal skillnad vad jag förstår mellan dom, båda kostar mellan 900 och 1000kr, vilket är bäst tycker du?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Update: försökt kolla runt och försöka bli lite klokare, tror det blir corsair hs70

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De modeller du räknar upp är inte hörlurar/headphones utan headsets, dvs de har en mikrofon vilket en headphone inte har.
Var tydlig när du skriver med vad som avses, använd rätt benämningar.

Alla headsets är hörlurar och att OP var ute efter ett headset finns i titlen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sinery:

Alla headsets är hörlurar och att OP var ute efter ett headset finns i titlen.

Jo TS har ändrat rubriken.
Det är viktigare att vara (över)tydlig när man skriver på forum än när man träffas för det framgår inte alltid av en ren text vad man menar och finns det vedertagna benämningar så bör man använda dem rätt för ställer man en fråga och använder fel begrepp så får man inte lika bra svar.
Jag svarar oftast på frågan som någon ställer även om jag misstänker att de egentligen undrar om nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.