Lagen om hemlig dataavläsning träder i kraft

Permalänk
Medlem

Förstår att människor vill värna om folkets privatliv, men det här handlar om att komma åt grov brottslighet. Det är bra att terrorister och grovt kriminella inte kommer undan lika lätt. Polisen har alldeles för många regler som begränsar deras arbete.

Permalänk
Medlem

@Mortac: håller med dig helt om jag kunde lita på att politikernas slemmiga händer kunde hålla sig borta så, polisen har jag stor respekt för men politiker värsta dynga till medborgare får man leta efter.

Permalänk
Medlem

Är verkligen nyfiken på hur detta ska gå till rent praktiskt.. hur ska man få ut trojaner på datorerna?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Video för er som vill ha lite advokatsnack. Mycket allvarligt detta minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Är verkligen nyfiken på hur detta ska gå till rent praktiskt.. hur ska man få ut trojaner på datorerna?

Antar att det bara är Intel-datorer som kommer att bli drabbade

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej det har vi inte. Sverige är inte i närheeeeten av DDR där man beräknar att 1/10 av den totala befolkningen var delvis anställda under Stasi. Sverige må öka på polisens verktyg men man är inte i närheten av DDR. Faktum är att man är inte ens i närheten av vad man får i Storbritannien eller USA.

Att påstå att man är värre än Östtyskland är bara ett tecken på att man borde läsa på.

Hade Internet funnits i det forna Östtyskland (alltså i varje hem) så hade deras övervakning varit överlägsen den som svensk polis har. Bara det faktum att du kunde dömas i DDR utanför domstolar för politiska tillhörighet bevisar att du har fel.

Förutom att det krävs ett domstolsbeslut och kravet är att minimistraffet ska vara 2 år? Du vet väl att minimistraffet för fildelning är dagsböter eller hur? Så som lagen ser ut nu så FÅR MAN INTE jaga fildelare via detta.

Vilken tur då att det inte är politiker som tar det aktiva beslutet baserad på fall då utan det är domstolar? Allt politiker gör är att ge domstolar rätten att ta detta beslut och skapar en ram för dem att jobba inom.

Jag antar att du mer gillar att skriva än att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Antar att det bara är Intel-datorer som kommer att bli drabbade

Haha ja precis.. glömde det är ju hur enkelt son helst.
Staten kan bara välja en av de 15 senaste sårbarheter som "släppts" senaste månaderna.

Skämt o sido.. (hoppas jag)
Hur ska de få ut trojaner till datorerna? Mobiler förstår jag är mycket enklare

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Börja med Spearphising. I allvarliga fall så är väl Evil Maid-attacker det mest troliga.

Permalänk
Medlem

Joe Rogan - Experience, har redan intervjuat Edward Snowden om någon är intresserad av sånt, vad det nu har med denna tråden att göra.. 👀
Var det där jag hörde om att, jasså, du har stängt av din mobil, hur vet du det? för att skärmen är svart? 😎
Kommer inte ihåg.. men att man skulle kunna vara avlyssnad redan innan är väl inget nytt ämne iaf, väl? 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag antar att du mer gillar att skriva än att läsa.

Kommer ju från rätt person.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Herregud vad folk är paranoida. Gör du inget olagligt då har du inget att bry dig om, det är redan en massa andra stater som bevakar dig på nätet så sluta nojja er om denna lag.

Permalänk
Medlem

Kollade på den där videon som länkades, som jag fattar det så är det följande som gäller för att få möjlighet till att implementera hemlig datavläsning:

Punkt 1:
Individer som är skäligen misstänkta (51%) och som är misstänkta för ett brott med minimum 2 års fängelse.

Punkt 2:
Individer som är helt fria från misstanke, om dessa individer rimligen kan tänkas kontaktas på sin enhet av den skäligen misstänkta personen.

Om han inte tolkat det fel så är detta helt åt helvete. Punkt 1 kan jag väl köpa, även om jag personligen anser att en högre grad av misstanke är rimlig innan ett så extremt kraftfullt verktyg får nyttjas. Men punkt 2?

Detta är alltså ett verktyg som möjliggör totalt integritetskränkande agerande mot oskyldiga individer som dessutom är helt bortom misstanke, jag förstår inte hur man kan hålla åsikten om att detta är ok.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@Rosapantern:

Visst, men vad du missar är att även din telefon kan bli hackad om din kompis eller någon du har samröre med eller dylikt är skäligen misstänkt för ett brott med minimistraffvärde om 2år.

Men andra ord, spelar ingen roll om just DU eller jag håller oss i skinnet, alla du har ytliga relationer med måste också göra det.

Med det sagt så är jag trots detta OK med lagen då jag hoppas och tror att den kommer ge effekt, då jag är så trött på alla vidriga människor i detta land.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Kan någon som faktiskt är insatt och inte bara gissar baserat på antaganden svara på detta:

Brott med minimistraffvärde om 2 år är ju förvisso ofta rätt grova. Men har de rätt att anta att om man begått ett brott som är lägre på straffskalan så är det skäligt att man kanske också begår grövre brott och därmed kvalificeras för denna avlyssning?

Ex 1, Knutte röker lite gräs en gång i månaden för sig själv för att varva ned i soffan och skadar ingen. Polisen har på något sätt fått nys om det här och tycker att dödsknark är dödsknark och anser att det är en skälig gissning att Knutte har ett kilo kokain i garderoben så honom ska vi avlyssna!

Ex 2, Knatte laddade hem en film en gång, det finns det spår av. Knatte skulle därmed kunna ha 20.000 filmer nedsparade och skulle potentiellt kunna sitta och sprida de här dygnet runt. Honom ska vi avlyssna!

Ex 3, Jag gjorde precis det här inlägget, Polisen surfar här och gissar att jag både knarkar och laddar ned filmer, båda är brott som potentiellt kan innebära 2 års fängelse. Blir jag avlyssnad?

Frågan är alltså egentligen hur krångligt det är för dem att anse att man är skäligen misstänkt och börja spela in.

Det skulle inte förvåna mig om de där 2 åren finns bara offentligt som ett litet hittepå för att lura medelsvensson att detta inte alls är en stor grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Kan någon som faktiskt är insatt och inte bara gissar baserat på antaganden svara på detta:

Brott med minimistraffvärde om 2 år är ju förvisso ofta rätt grova. Men har de rätt att anta att om man begått ett brott som är lägre på straffskalan så är det skäligt att anta att man begår grövre brott och därmed kvalificeras för denna avlyssning?

Alla brott som inte har minimistraffet 2 år är diskvalificerade. Så är man inte misstänkt för dessa så får man inte ta till detta verktyg. Det står även skäligen misstänkt.. så en enkel misstanke räcker inte heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Alla brott som inte har minimistraffet 2 år är diskvalificerade. Så är man inte misstänkt för dessa så får man inte ta till detta verktyg. Det står även skäligen misstänkt.. så en enkel misstanke räcker inte heller.

Det stämmer inte. Du kan bli avlyssnad om du har någon kontakt med misstänkt. Du behöver inte vara misstänkt.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

De som köper "grov brottslighet" svepskälet är oerhört naiva. Så här säger regeringar *alltid*. Minns ni inte hur FRA såldes in? Massvis med lögner som senare visade sig vara en total bluff, men då var massövervakningen ett faktum. Nu går den ett steg längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosapantern:

Herregud vad folk är paranoida. Gör du inget olagligt då har du inget att bry dig om, det är redan en massa andra stater som bevakar dig på nätet så sluta nojja er om denna lag.

Att vara medveten om att integritet minskar och privata sfären krymper är inte paranoia, det är inte heller något man bör strunta i oavsett om du inte gör något olagligt.

Att flera andra övervakar betyder inte att det är läge att bara ge upp och låta dem?

Det är ju snarare hälsosamt för samhället att folk är kritiska, även om många tror att offentlighetsprincipen är att man får snoka på sin granne så är den så just för att staten ska vara under granskning. Folk med makt har en tendens att missbruka den, speciellt om de inte ställs till svars.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ok, så det betyder att Samsung, Apple etc. alla måste ge fritt inträde för att staten skall kunna följa lagen?
Eller skulle en operatör eller säg mobiltillverkare kunna göra en "Safe Phone" som inte skulle kunna pushas med trojaner? Verkar som någonstans kommer de som verkligen gör grova brott hitta en lösning, medans gemene man skall vänja sig att "de hör allt".. tycker det känns obehagligt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Och där blev Sverige en polisstat.

Bara att sluta tänka själv, vara som en robot och göra vad staten säger. Vad är meningen med livet om man inte får ha ett där man kan känna sig trygg och fri?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

Det stämmer inte. Du kan bli avlyssnad om du har någon kontakt med misstänkt. Du behöver inte vara misstänkt.

Då avlyssnas fortfarande kontakten mellan den misstänkte och den icke misstänkte och enbart om själva brottet har ett minimistraff av 2 år från någon av parterna. Det är inte så att polisen kommer att sitta och spåra oskyldigt folk bara för att man eventuellt KAN ta kontakt med dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tänker jag tillbaka på skjutningar och tom sprängningar så är det inte så konstigt detta, med all respekt för annat som också sker..vad som kicka igång denna lagen vet jag förstås inte, men lite mycket nu..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krok777:

Det stämmer inte. Du kan bli avlyssnad om du har någon kontakt med misstänkt. Du behöver inte vara misstänkt.

Det gäller redan för telefon- och rumsavlyssning, är du polare med mördare och knarklangare får du finna dig i att du kanske kan bli avlyssnad när polisen försöker sätta dit dem. Det här är bara en uppdatering för att inkludera modernare kommunikationsmetoder.

Skrivet av ELF:

Och där blev Sverige en polisstat.

Bara att sluta tänka själv, vara som en robot och göra vad staten säger. Vad är meningen med livet om man inte får ha ett där man kan känna sig trygg och fri?

Hörs att du aldrig varit i närheten av en riktig polisstat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

De som köper "grov brottslighet" svepskälet är oerhört naiva. Så här säger regeringar *alltid*. Minns ni inte hur FRA såldes in? Massvis med lögner som senare visade sig vara en total bluff, men då var massövervakningen ett faktum. Nu går den ett steg längre.

Nu blandar du ihop saker och ting. Det här har ingenting med massövervakning att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nu blandar du ihop saker och ting. Det här har ingenting med massövervakning att göra.

https://www.svd.se/fra-kartlagger-oskyldiga

"FRA har hittills tillbakavisat kritiken mot att spana på privatpersoner, bland annat med argumentet att informationsbehandlingen inte görs av människor."

Det är inte massövervakning bara för att man inte sparar information man inte är intresserad av då?

Permalänk
Medlem

Tror det tar max 5 år sen kommer det här även användas för misstänkta småbrott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wasabi:

Ok, så det betyder att Samsung, Apple etc. alla måste ge fritt inträde för att staten skall kunna följa lagen?
Eller skulle en operatör eller säg mobiltillverkare kunna göra en "Safe Phone" som inte skulle kunna pushas med trojaner? Verkar som någonstans kommer de som verkligen gör grova brott hitta en lösning, medans gemene man skall vänja sig att "de hör allt".. tycker det känns obehagligt faktiskt.

Skulle också vilja se Apple som är värderat till 1 biljard$ förstöra sitt rykte om att vara en säker telefon installera bakdörrar i alla telefoner bara för något litet skitland på 10 miljoner invånare ber om det.
Nordkorea har sin egen övervakade smartphone så det kanske är något Sverige med tar upp som förslag

Kul att man har swish,bankid,mailen etc i telefonen när polisens verktyg läcker och kriminella tar över min telefon.

Permalänk
Medlem

Det råder ingen tvekan om att det finns övervakning i mobilappen,

Permalänk
Medlem

Inte rätt lösning på problemet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Men att man inte ens behöver vara misstänkt och de kan göra vad de vill strider väl mot allt demokrati står för, eller?

Visa signatur

^^^
@¿@
o